Інтегрований урок з української мови та літературного читання. Основа слова. Частини основи.

Про матеріал
Урок української мови з елементами інтеграції літературного читання та мистецтва. Містить різноманітні форми організації проблемно - пошукового методу роботи.
Перегляд файлу

1

 

КЗО «Криворізький ліцей «Гранд» ДОР»

 

 

Основа слова. Частини основи. Аудіювання тексту з літературного читання«Чи бувають однакові сніжинки» (із журналу «Розумашки»)

 

 

 

 

Урок української мови з елементами інтеграції літературного читання в 3 класі

 

 

 

 

 

 


Урок  української мови з елементами інтеграції літературного читання

 

Тема: Основа слова. Частини основи.  Аудіювання тексту з літературного читання «Чи бувають однакові сніжинки» (із журналу «Розумашки»).

Мета: формувати в учнів поняття про будову слова, вчити знаходити в словах закінчення та основу, дати поняття про частини основи - корінь, префікс, суфікс;

формувати уміння вчитися, інформативно - комунікативну, соціальну компетентності; збагачувати словниковий запас, розвивати мовлення школярів; уміння аналізувати, узагальнювати, зіставляти; уміння й навички самоконтролю та самооцінки;

виховувати товариські почуття, читацький інтерес, ціннісне ставлення до природи, до творів мистецтва.

Хід уроку

І.  Організаційний момент

Девіз уроку:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

Візьмемо на урок:

У - увагу
Р - розум
О - охайність
К - кмітливість

 

Запис дати уроку:                       

                                                         1грудня

                                                   Класна робота

Слово вчителя:

  • Послухайте, якими словами змальовує перший зимовий місяць дитяча письменниця Наталя Карпенко:

...Грудню, ти у нас козак,
На всі витівки мастак.
Тільки треба у двори
Натрусити сніг згори.
Білу хмару запрягти,
Голу землю зодягти."

- Яке прохання міститься у вірші? Чому?

 

  • Перегляньте  танок «Вальс сніжинок» з балету  «Лускунчик» П.І. Чайковського. Що передають рухи танцівниць - балерин?

 (Перегляд відео)

  • До нас на урок також залетіли сніжинки-балеринки. Вони принесли нам завдання на урок.

 

ІІ Актуалізація знань

  1. Каліграфічна хвилина.
  • Пропишіть букви і буквосполучення, складіть  і запишіть з них слово.

Сс  сні  іж  инк   ки  ( сніжинки)

  • Складіть речення про сніжинки. Визначте головні члени речення.

Пухнасті сніжинки падають на землю.    

 

  1. Повторення про закінчення.
  • Я пропоную вам відредагувати речення про сніжинки.

Сніжинка (-и)  -    зими    балеринки.

-Яке слово слід змінити? ( Сніжинка - сніжинки). Запишіть речення.

- Яка частина слова змінилася? (Закінчення)

- Для чого ми змінили закінчення?( Для зв’язку слів в реченні)

- Доповніть речення: щоб визначити закінчення, треба …(змінити слово).

- Як позначається закінчення? (Квадратиком, віконечком)

- Нагадайте правило про закінчення. (Опитування)

Учень біля дошки визначає закінчення в словах речення.

 

ІІІ. Робота над новим матеріалом.

 

  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Сьогодні на уроці ми продовжимо досліджувати слово, виділяючи в ньому закінчення. Але звертатимемо увагу не тільки на нього, а й на ту частину слова, яка залишається без закінчення.

 Отже, тема нашого уроку звучить так: «Основа слова. Частини основи». Ми з’ясуємо що таке основа слова, будемо вчитися визначати в словах закінчення,виділяти основу слова. Крім того, повторимо знання про окремі зимові  природні явища.

 

  1. Словникова робота.
  • Слово основа походить від слова снувати, тобто мотати, намотувати основу тканини, плести петлі. Без такої основи не може існувати тканина, а без основи слова – саме слово.

 

  1. Поняття «основа слова».

 

  • Змініть за питаннями слово «сніжинка», визначіть закінчення.

Бачу (що?) сніжинку,  милуюся (чим?) сніжинкою, багато (чого?) сніжинок__.

  • Частина слова без закінчення - це основа слова.
  • В українській мові основа слова виділяється так: ________  .
  •  (Учитель закриває закінчення, діти читають і позначають основу в записаних словах.)
  • Зверніть увагу! За основою ми можемо «впізнати» слово. Основа передає основне значення слова.

 

  1. Вивчення правила. Вправа «Ти-мені, я- тобі». Стор.64

 

IV. Закріплення та систематизація матеріалу.

  1. Первинне закріплення.  Визначення закінчення і основи слова (учень біля дошки вибирає сніжинку зі словом для розбору)

 

Складання алгоритму визначення основи.

  •   Прочитати слово.
  •   Змінити слово: один - багато, він-вона-вони. Позначити закінчення.
  •  Позначити частину без закінчення  так:              .

 

                      Розбір слів на сніжинках.

Снігами,  мороз,  зимою, білий, сонце, хмари.

 

  1. С.64, впр.2  Робота в парах.

Проблемне питання: де основа, де закінчення?

 (1ст. - основи, 2ст- закінчення).

 

  • Утворити і записати слова . Позначити закінчення та основи.

(На картках діти дописують закінчення до поданих основ. Позначають частини слова. )

 

  1. Частини основи . Способи позначення частин основи.

-  Основа слова, як  конструктор або пазл, складається з частин. Важливо навчитися визначати частини основи, бо саме в них або на межі цих частин є «помилконебезпечні» місця. Якщо будемо знати де «живуть помилки», зможемо уникнути їх -  перевірити та попередити.

 

  • Вірш про частини основи (розказує учениця)

 

Я - чарівна основа слова,

І без закінчення чудово

Існую я, та, зокрема,

є в мене корінь-голова (дає табличку)

І префікс є, і суфікс є,  (дає таблички)

Ніщо мій настрій не псує!

 

Учитель знайомить з місцем та умовними позначеннями частин основи у слові.

  • Зверніть увагу! Корінь є обов’язковою частиною основи. Він містить основне значення слова.

 

                                           Хвилина відпочинку.

 

  1. Аудіювання. Робота з літературним твором .

«Чи бувають однакові сніжинки» (із журналу «Розумашки»).

 

Підготовка до читання.

  • Що ви знаєте про сніжинки? (Вода у твердому стані. Ознака зими у природі.)
  • Послухайте науково - популярну статтю «Чи бувають однакові сніжинки» (із журналу «Розумашки»)
  • Чи знаєте ви відповідь на це запитання? 

 

Аудіювання (читає підготовлений учень) . Аналіз змісту за питаннями.

 

  • Де жив Вільсон Бентлі?
  • Як його прозвали знайомі? Чому?
  • За допомогою якого пристрою Вілсон Бентлі вивчав сніжинки спочатку?
  • Чому ці спроби були невдалими? Яке природнє явище при цьому відбувалося?
  • Що вирішив зробити підліток, щоб сніжинки можна було розглядати довгий час?
  • Скільки світлин  зробив дослідник сніжинок за весь час?
  • Чи вдалося йому знайти відповідь на питання в заголовку?
  • Якими словами автор статті уникає повторень слова «сніжинки»?

( тендітні моделі, кришталева красуня, неземна краса)

 

  1. Дослідження основи слова. Вправа 3. 
  • Розтанули деякі сніжинки на нашому уроці, перетворилися на воду.
  • Дослідіть слова, які утворилися: вода, водний, підводний.
  • Запишіть слова. Позначте закінчення та основу (самостійно).

 

« Словникові пазли». Групова робота (стор.65).

Послідовність дослідження (схема на дошці):

  1. Прочитай слова.
  2. Визнач закінчення.
  3. Визнач спільну частину основи - КОРІНЬ.
  4. Визнач частину перед коренем - ПРЕФІКС.
  5. Визнач частину між коренем і закінченням - СУФІКС.

 

  1. Хвилина спілкування ( стор. 64). «Продовжи розмову»

 

V. Пояснення домашнього завдання.

Стор.65, впр.4   

VI. Підсумок уроку. Рефлексія.

Самооцінювання з теми. Запис на листку самооцінювання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
8 березня 2022
Переглядів
331
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку