Урок української мови в 4 класі.
Тема; Узагальнення знань і вмінь з теми «Дієслово»
Мета: Узагальнити й систематизувати знання з даної теми, закріпити навички правопису не з дієсловами; розвивати вміння аналізувати й синтезувати мовні явища, розвивати системність мислення; виховувати позитивні якості характеру.
Обладнання: таблиця «Почуття», предметні та сюжетні малюнки, сигнальні картки.
Хід уроку
Виберіть і запишіть тільки дієслова:
Дарувати, вітер,погожий, існувати, історичні,єднатися,Україна, місто, Оріль, сумує, втеча, лагодити, річка, оглянутися, можливо, але , вийде, мальовничі, оглянувся.
Підкресліть першу букву в кожному записаному дієслові. Прочитайте утворене слово. (Дієслово)
Як називається початкова форма дієслова?
На які питання відповідає неозначена форма дієслова?
Які часові форми дієслова ви знаєте?
Як змінюються дієслова минулого часу? Теперішнього? Майбутнього?
Коли можна визначити рід дієслова?
Як визначити дієвідміну дієслова ?
Яким членом речення найчастіше є дієслово?
Сьогодні ми повторимо правила і виконаємо вправи , які допоможуть вам узагальнити й систематизувати знання з теми «Дієслово». Ви вчитиметесь
міркувати , використовувати свої знання на практиці, колективно працювати, допомагати товаришам.
Д д ( по половині рядка)
Дієслово (безвідривне письмо)
Прослухайте дієслівний словоряд, відгадайте про яку ситуацію йдеться, складіть і запишіть кілька речень, підкресліть присудки.
Закінчилася, набридла,настала, чекали, прилетіли,
зробили,прикріпили,поселилися,знищували,годували,оберігали,вчили літати, знищували,годували,оберігали, попрощалися,відлетіли,будемо чекати.
Ситуація : люди дбають про перелітних птахів, виготовляють шпаківні...
Учні зачитують складений текст, вказуючи присудки.
Пригадайте, що вам відомо про неозначену форму дієслова, і запитайте про це товариша.
-На що вказує неозначена форма дієслова?
-На які питання відповідає?
Розгляньте предметні та сюжетні малюнки на картках, доберіть і запишіть приклади дієслів у неозначеній формі.
Виконайте взаємоперевірку записаного , оцініть, врахуйте охайність. Зачитайте записаний дієслівний словоряд.
Складання прислів'їв
Вовка боятися - в ліс не ходити.
Добре того вчити , хто хоче вчитися.
На чужу роботу дивитися - ситому не бути.
Не на користь книжку читати, коли лише вершки хапати.
Довгим язиком тільки полумиски лизати.
Мало хотіти - треба попотіти.
Майстра по роботі впізнати.
Ложкою озера не вичерпати.
Щоб рибу їсти, треба у воду лізти.
Йти, гортати, шити, котитися, бігти, тривожити, читати, мандрувати.
За допомогою префіксів утворіть нові дієслова
Чим відрізняються значення утворених дієслів від поданих? (Вони означають завершену дію)
Повторення ролі дієслів у реченні (За вправою 152)
Читання тексту, з'ясування значень невідомих слів.
Чим відрізняються ці словоформи?
За якими особами й числами змінюються дієслова теперішнього й майбутнього часу?
Робота в парах.
Перевірте, оцініть роботу товариша, мотивуйте оцінку.
Гра «Допоможіть знайти букву»
Є чи І
Кле….ш Чека...ш
Усна вправа на визначення дієвідміни
Гріти, дзижчати, гуляти, дзюрчати, дарувати, дивитися, дбати, дружити, нарікати, непокоїти.
(Учні сигнальними картками показують дієвідміну)
З ремеслом дружити - в житті не тужити.
Усний тест
3.Частка не з дієсловами пишеться :
Виписати з орфографічного словника по 10 дієслів І і II дієвідміни. Вправа 155 за підручником.