Дана презентація може бути використана вчителями початкових класів для підвищення свого фахового рівня. Може бути використана для формування соціально-комунікативної компетентності школярів засобами технології критичного мислення.
Тема: Формування соціально-комунікативної компетентності школярів засобами технології критичного мислення
Номер слайду 3
Мета:сприяти реалізації потреб учня;вчить самостійно вирішувати учнівські проблеми;критично оцінювати власну діяльність
Номер слайду 4
Вправа “Стрічка знайомств” Учасники стають у коло. Передаючи стрічку, по черзі, кожен називає своє ім'я та продовжує фразу “В людях я більше ціную…” Об'єднання учасників у групи. У торбинці гудзики. Кожен із учасників достає із торбинки один ґудзик. Вправа “гудзик”
Номер слайду 5
У кожного з вас на столі є стікери. Обдумайте і запишіть на них очікування від тренінгу, по черзі озвучте свої очікування і розмістіть біля підніжжя гори. “Очікування”
Номер слайду 6
Критичне мислення – мислення самостійне. Характеристики критичного мислення3. Прийняття рішення5. Соціальність4. Чітка аргументованість2. Самостійність1. Постановка проблеми
Номер слайду 7
Умови критичного мислення. Умови критичного мислення1. Час2. Очікування ідей3. Спілкування4. Цінування думок інших5. Віра в сили учнів6. Активна позиція
стратегії технології критичного мислення1. Стратегія “Асоціативний кущ”Записати на дошці в центрі ключове слово чи фразу;Записати будь-які слова чи фрази, які спадають на думку;Ставити знаки питання біля частин куща, в яких є невпевненість;Записувати всі ідеї, які зявляються чи скільки дозволяє час.
Номер слайду 10
2. Стратегія “Сенкан”Алгоритм складання сенкану: Тема (іменник)Опис (прикметник)Дія (дієслово)Ставлення (фраза), почуття з приводу обговорення. Перефразування сутності (синонім, узагальнення, підсумок)
Номер слайду 11
3. Стратегія “Кубування”Лексичне значення слова. До істоків слова. Сполучення слів. Речення, тексти, фразеологізми, прислівя, приказки. Спільнокореневі слова. Синоніми, антоніми, омоніми
Номер слайду 12
4. Стратегія “Есе”Збирання інформації за проблемою. Аналіз інформації. Виявлення власної точки зору. Викладання власної точки зору.
Номер слайду 13
5. Стратегія “Метод прес”Висловлюю свою думку: “Я вважаю…”Пояснюю причину такої точки зору: “Тому що…”Наводимо приклад додаткових аргументів на підтримку своєї позиції: “…Наприклад…”Узагальнюємо, формуємо висновки: “Отже…”, “Таким чином”
Номер слайду 14
6. Стратегія “Дискусія” Хід дискусії: Оголошується проблемне питання дискусії. У групі одна пара обирає позицію «ЗА», інша – «ПРОТИ». Кожна пара обговорює свою позицію, добирає аргументи на її підтримку. Через деякий час утворюються нові пари, які складаються з учасників, що займали одну і ту ж саму позицію, але з інших груп. Учасники в нових парах порівнюють свої аргументи, додають за необхідності нові. Учасники повертаються до своїх початкових пар, маючи «удосконалений список» аргументів. Проводиться дискусія у своїй групі серед двох пар. Кожний учасник дискусії викладає власну позицію, скориговану під час дискусії, у вигляді есе.
Номер слайду 15
7. Стратегія “Кероване читання з передбаченням” Алгоритм. Після ознайомлення з назвою тексту та його автором перед читанням ставлю дітям питання, які дозволяють зробити припущення, про що саме буде текст (робота в парах чи групах). Текст розподіляється на частини, і далі читати його учні будуть частинами. Зупинки треба роботи на найбільш цікавих місцях, створити інтригуючу ситуацію очікування. Після читання кожної частини учням ставляться запитання. Пропонується зробити передбачення стосовно того, що буде далі. А після читання наступної частини це передбачення аналізується.
Номер слайду 16
8. Стратегія «Порушена послідовність»Учням пропонується кілька речень з тексту, записаних у порушеній послідовності. Учнів об’єднують у групи. Кожна група повинна запропонувати свою послідовність поданих речень. Результат фіксується у зошитах. Читання тексту і перевірка результатів. Обговорення. Алгоритм
Номер слайду 17
9. Стратегія «Взаємні запитання»Текст або матеріал для вивчення поділить на логічно завершені частини. Учні вголос читають за цілими частинами, ставлять самі запитання: Одне одному в групі;Одне одному в парах;Одна пара (група) інший.
Номер слайду 18
10. Стратегія «Джигсоу-1» (Мозаїка)Учні класу об’єднуються у постійні групи (кількість учнів – це кілька частин у тексті). Кожен учень має певний номер. Текст поділяється учителем на логічно завершені частини. Кожна частина вивчається певною експертною групою, яка формується за однаковими номерами, за кольоровими картками. Робота експертних груп. Учні вивчають свою частину, готуються донести її зміст до своїх товаришів у постійній групі. Отже, кожна дитина вивчає свою частину тексту, але за допомогою товаришів (експертів з іншої частини) повинна сприйняти весть текст в цілому. Повернення експертів до постійної групи і взаємонавчання. Перевірка засвоєння змісту і цілому всіма учнями.
Номер слайду 19
11. Стратегія «Письмо в малюнках» Алгоритм роботи: Намагайся намалювати те, що хотів сказати при роботі над матеріалом. Власні враження, відношення до подій перенести на аркуш паперу.
Номер слайду 20
12. Стратегія «Доповідач-респондент»Прочитати текст, запам’ятати його. Два учні виходять до дошки. Один переказує зміст прочитаного. Другий уважно слухає. Потім все, що було пропущено, показує за допомогою рухів, жестів, міміки. Перший учень намагається доповнити розповідь тим, про що ще не було сказано.
Номер слайду 21
Стратегії забезпечують: Повноцінний розвиток особистостіФормування творчого критичного мислення
Номер слайду 22
Вправа 1 Створити «Асоціативний кущ» до слів:І група – критичне мисленняІІ група – школаІІІ група – програма ІV група - учень
Номер слайду 23
Вправа «Руханка»
Номер слайду 24
Вправа 2 Скласти сенкан до слова учитель. Допоможе вам у цьому алгоритм та схема.
Номер слайду 25
Вправа 3 Встановити порушену послідовність:І група – етапів характеристики критичного мисленняІІ група – умов критичного мисленняІІІ група – етапів уроку критичного мисленняІV група – стратегії «Дискусія»