Тема. Підсумковий урок за темою «Прикметник».
Мета. Узагальнити і систематизувати знання, які отримали діти, вивчаючи розділ; збагачувати словниковий запас учнів, розвивати мовлення, критичне мислення, виховувати впевненість у собі, у своїх силах і можливостях.
Обладнання: картки,презентація, набори «6 цеглин»,таблиці
Тип уроку: урок повторення вивченого матеріалу.
Хід уроку
I. Вступна частина.Організація класу
1.Привітання до гостей
Холодно в місті,в селі,на городі.
Зима мандрує по нашій господі.
Тепло і затишно в класі у нас,
Доброго дня,ми вітаємо вас!
2.Емоційне налаштування
Дійсно,у нашому класі тепло і затишно,і бачу,що настрій у всіх гарний,то ж посміхніться один до одного,адже посмішка налаштовує всіх на гарну роботу на уроці!
-Ви найкращі! Ви винахідливі!
-Ми найкращі! Ми винахідливі!
-Ви активні! Я люблю вас!
-Ми активні! Ми любимо вас!
-Ви розумні! Дякую!
-Ми розумні!
Отже,сьогодні ми будемо працювати на уроці під гаслом:
Красиво і вірно пишемо,
Чітко розмовляємо.
Мову свою розвиваємо.(слайд)
II.Основна частина
1.Мотивація навчальної діяльності
-Яку частину мови ми закінчили вивчати?
-Давайте пригадаємо пісеньку про прикметник.
2.Оголошення теми і мети уроку
-Дійсно,прикметник-це авторитетна частина мови. І сьогодні у нас останній урок з теми « Прикметник»,ми пригадаємо все те,що вивчили про цю частину мови та дамо відповідь на питання «Яку роль відіграють прикметники у мовленні?»
Вивчаючи тему,ми урок за уроком долали мовні перешкоди,поки дійшли до вершини «ПРИКМЕТНИК». (Робота зі шкалою успіху)
1_______2_______3______4_______5
3.Хвилинка-цікавинка(слайд)
-А чи знали ви,що назва ПРИКМЕТНИК вперше з’явилася в підручнику Якова Федоровича Головацького «Граматика російської мови» у 1849 році. Отже,давайте порахуємо скільки років минуло з того часу(діти обчислюють) 2022рік-1849 рік=173р.
-За кількістю слів прикметник займає 4 місце після іменника,займенника,дієслова.
-У багатьох мовах світу прикметників взагалі немає. Їхні функції виконують іменники. Ця властивість притаманна амхарській мові-основній мові Ефіопії. А в китайській і в’єтнамській мовах прикметники неможливо відрізнити від дієслова. Дослідники стверджують,що їхньою мовою простіше сказати «листя зеленіє»,ніж «зелене листя».
4.Гра «Закінчи речення»(слайд)
Прикметник-це………..
Означає……….
Відповідає на …………….
У реченні найчастіше зв’язаний з ………
Змінюється за ………..
Виступає в реченні ……….
5.Тренувальні вправи на осмислення знань,умінь і навичок
(число,класна робота)
А)Каліграфічна хвилинка
Сс сс сС ста ність ран
Словник:старанність
-Який звук наголошений?
-Скільки складів?
-Яке фонетичне явище відбувається?
-На яке питання відповідає?Яка це частина мови?
-Утворіть прикметник у множині від слова старанність.(Старанні)
-Дібрати антоніми,синоніми до слова СТАРАННІ
Старанні-недбалі,неохайні.
Старанні-дбайливі,акуратні,пильні,сумлінні,відповідальні.
-Від прикметника СТАРАННІ утворити форми ступенів порівняння(старанніші,найстаранніші)
-Скласти речення зі словом СТАРАННІ і записати під диктовку(У нашому класі навчаються старанні діти.)
-Визначити усно число,рід,відмінок прикметника.
(Діти пригадують:щоб визначити рід,число,відмінок прикметника потрібно знайти іменник з яким він пов’язаний)
Б)Самостійна робота
Дякую за роботу!Дійсно,у нашому класі всі діти старанні і зараз ви проявите свою старанність,під час складання віршів(робота на картках)
1 ряд
От випав сніг. Яка обнова!
Зима тоді така … (чудова).
Міста чистенькі, білі села –
Зима і радісна й … (весела).
Кружляють вальс сніжинки ніжні
Зима пухка і … (білосніжна).
Слова для довідки:чудова,білосніжна,весела
Визначити число,рід,відмінок
Зима чудова,весела,білосніжна-
2 ряд
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна й … (морозна).
А як насуне хмара сива
Зима по – своєму … (красива).
А вранці іній – от обнова !
Яка зима у нас … (казкова).
Слова для довідки:морозна,красива,казкова
Визначити число,рід,відмінок
Зима морозна, красива, казкова -
3 ряд
Голок од інею не видно
Тоді вона, звичайно, … (срібна).
Зима буває вередлива,
То часом добра, то … (сварлива).
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і … (сумна).
Слова для довідки:срібна,сварлива,сумна.
Визначити число,рід,відмінок
Зима срібна, сварлива, сумна-
Отже,ми ще раз переконалися: щоб визначити число,рід,відмінок прикметника нам допоможе іменник з яким він зв’язаний.
А які ці вірші були б без прикметників?
Взаємооцінювання(критерії нагадуємо)!
Дякую всім за роботу!
Фізкультхвилинка (слайд)
Я називаю прикметник:якщо ч.р.-руки вгору
ж.р.-в сторони
с.р.-присідаємо
Зелений,грайлива,солодке,чудове,весела,зимова,шкільне,
запашний,холодні.
В)Робота в парі (слайд)
Скласти речення, поширити їх прикметниками та записати.
1.Сніжок,на,падає,землю.
2.Хмара,сонечко,затулила.
3.З,летять,сніжинки,неба.
Взаємоперевірка.
-Які речення вам більше сподобалися?
-То яка роль прикметників у мовленні?(Вони роблять його багатшим,змістовнішим,точнішим…..)
Оцінювання(критерії нагадуємо)!
Г)Гра «Добре-погано»
Як на мене,то зима мені подобається,адже взимку я народилася,взимку ми святкуємо багато свят,взимку ми маємо чудові канікули….Хто ще любить зиму? А хто ні?
Отже, одним вона подобається,а іншим-ні. Пограємо гру «Добре-погано». Ділимося на 2 команди.
1 команда «добре»(дібрати словосполучення іменника з прикметником,які б описали зиму з позитивної сторони)
2 команда «погано» (…………………..з негативної сторони)
Білий сніг,пухнастий сніг,зимові канікули,новорічні свята,снігова баба….
Довгі ночі,короткі дні,сумні птахи,простудні захворювання.голі дерева,голодні птахи…….
Гарно справилися з завданням!
Д)Самостійна робота (слайд)
-Як пишуться прикметники на –ський,-цький,-зький?
Знайдіть помилки,запишіть правильно.
Козацкий,селянский,україньський,запорізкий.
Взаємооцінювання
Е)Завдання з ЛЄГО
III.Заключна частина
Рефлексія
А)Сенкан(слайд)
(колективне складання)
1 рядок (тема) 1 слово
2 рядок (опис теми) 2 слова
3 рядок (дія,пов’язана з темою) 3 слова
4 рядок (ставлення) 4 слова
5 рядок(синонім до слова з 1 рядка)
Прикметник.
Незамінний,чудовий.
Виражає,зв’язує,допомагає.
У поезії створює образи.
Ознака.
Прикметник.
Самостійний,змінний.
Виражає,утворює,збагачує.
Може мати ступені порівняння.
Означення.
Отже,ми з впевненістю можемо сказати,що ми засвоїли прикметник. (Робота зі шкалою успіху)
1_____2_____3______4_____5
Б)Отже,наш урок або ви були на уроці:
П-пошуковий
Р-розумні
И-ич,який урок!
К-кмітливі
М-мрійливі
Е-енергійні
Т-турботливі
Н-надійні
И-ич,які діти!
К-красиві
В)Домашнє завдання
На згадку про наш урок я хочу подарувати кожній дитині книжечку з ігровими завданнями «Що я знаю про прикметник». Вдома ви попрацюєте над ними.