23 липня о 18:00Вебінар: STEM-освіта без гендерних стереотипів – запорука успішного майбутнього школярів

Урок української мови в 4 класі "Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками "

Про матеріал

Цикл уроків української мови "Прикметник"

Урок 5

Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов'язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі.

Обладнання: презентація, кросворд, індивідуальні картки, таблиця.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: виклад інформації, пояснення, запам'ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : науковості, виховного навчання,особистісно-орієнтованого навчання, принцип зв'язку з життям, системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, ноутбук.

Перегляд файлу

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgУРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

4 клас

Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками (слайд 1)

Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов’язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі. 

Обладнання: презентація, кросворд, індивідуальні картки, таблиця.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний , частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: виклад інформації, пояснення, запам’ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : науковості,  виховного навчання,особистісно-орієнтованого навчання , принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, ноутбук.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

- Доброго ранку, діти! Я рада бачити ваші усмішки. Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість, успіх. Яким ви уявляєте наш урок?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(слайд 2)

- Яка пора року скоро почнеться?

- Весна завітає до нас у гості. Вона принесе нам багато квітів. Квіти чарівні, бо на них весна принесла нам завдання уроку. Тільки ми їх виконаємо, на вулиці почне буяти природа.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg1. Перевірка домашнього завдання (вправа 167, с. 87) 

- Прочитайте з наголосом виписані прикметники. 

- Які прикметники-антоніми вживає автор у вірші? 

- Які синоніми ви дібрали до прикметників різні, радісні? 

2. Словникова робота над розгадуванням кросворда (слайд 3-4)

-  Чи помітили ви, діти,

Що у нашої загадки не проста коса?

Потребує праці й вміння ця її краса.

Треба відповіді дати і кросворд цей розгадати.

1. Медоносна комаха, що переробляє квітковий нектар на мед. (Бджола)

2.Дерево родини оливкових з перистими листочками і міцною деревиною. (Ясен)

3. Вічнозелена трав’яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям овальної форми і невеликими квітами синього кольору. Цвіте ранньою весною. (Барвінок)

4. Дерево або кущ із зібраними у суцвіття білими квітками й чорними їстівними ягодами. (Черемха)

5. Високий кущ або невелике дерево з довгими блискучими гілками. Вузенькими листками, а також зарості цієї рослини. Любить вологі місця. (Верболіз)

6. Однорічна рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різного забарвлення. (Айстра)

 

 

б

д

ж

о

л

а

я

с

е

н

 

 

 

б

а

р

в

і

н

о

к

ч

е

р

е

м

х

а

 

в

е

р

б

о

л

і

з

 

 

а

й

с

т

р

а

- Яка ж це рослина, про яку буде йти мова на уроці? (слайд 5)

 Береза - символ ніжності й чистоти, вірності й щедрості, праці й краси, а нерідко - народної долі в Україні.

3. Словникова робота(слайд 6)

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgБДЖОЛА, ЯСЕН, АЙСТРА.

- У першому слові визначити кількість звуків і букв.

Бджола – 5 звуків, 6 букв.

- Знайдіть слово, в якому більше звуків, ніж букв. Поясніть. (Ясен)

- Третє слово поділити дужками на склади. Скільки складів? Чому? (слайд 7)

- Як це слово можна перенести? Чому?

Одну букву не залишаємо на рядку.

Ай – стра, айс – тра, айст - ра.

4.Поетична хвилинка. Вибірковий слуховий диктант(слайд 8)

Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти.

Кору білу, стан тоненький.

Як я звуся, діти?

- Як ви дізналися? Які слова допомогли вам ? (Слова – ознаки.) (слайд 9)

- Виписати словосполучення іменників зі словами – ознаками. (слайд 10)

(Плаття зелененьке; гнучкі, ніжні квіти; кору білу; стан тоненький)

5. Каліграфічна хвилинка (слайд 11)

Зошит свій я розгортаю,

Навкоси його кладу,

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно – не зігнусь.

Буду я писати гарно –

До роботи я берусь.

Щоб рівно і гарно слова написати, (слайд 12)

Нам з’єднання букв слід усім пригадати,

Для цього дається одна лиш хвилина.

Лю  сн  ая   ов  в’ї  ну

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgі мову її солов’їну.   В. Сосюра

- Прикметник солов’їну розберіть за будовою.

3. Вправа «Незакінчене речення» (слайд 13)

- Інколи, коли людину охоплюють особливі почуття, вона використовує у своєму мовленні слова з підсиленим значенням, додаючи часточку най-. 

- Поширте речення, логічно пов’язуючи частини. 

Найулюбленіший урок — ..., тому що... 

Найщасливіший день — ..., тому що... 

Найрідніший край — ..., тому що... 

Найцікавіший предмет — ..., тому що...  

3. Робота за індивідуальними картками

Картка 1

- Запишіть прислів’я, вставте прикметники антоніми, використовуючи слова для довідки.

З другом говори ввічливо: від грубого слова...   стає...

... справа    краща  за... слова.

Довідка: мовчазний, близький, крикливий, чужий.

Картка 2

- Запишіть прислів’я, самостійно добираючи прикметники-антоніми. Підкресліть їх.

Сонце світить на (які?) місця, але само залишається (яким?). З (яким?) розуму наберешся, а з (яким?) свій утратиш.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

Проблемна ситуація (слайд 14)

Яка? Який? Яке? Які? – на ці питання я відповідаю.

Колір, смак і розмір я вам називаю.

З іменником - братиком дружу завжди.

Хто я? Швиденько мене назви.

- Чи потрібно вивчати прикметник?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні на уроці ставимо такі завдання

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg Знати: (слайд 15)

  •  істотні ознаки прикметників;
  • рід і число прикметників;
  • прикметники-антоніми і синоніми.

Вміти: (слайд 16)

  • визначати число і рід прикметників за іменниками;
  • знаходити в текстах прикметники;
  • добирати прикметники;
  • аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Бліц-опитування «Прикметник» (слайд 17)

- Що таке прикметник?

- На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)

- За якою частиною мови ми визначаємо число і рід прикметників?

- Що означає прикметник?(Ознаки)

- Ознаки предметів за … (кольором, розміром, відношенням, формою, смаком, віком, настроєм..) (слайд 18)

- За чим змінюється?

- З якою частиною мови зв’язаний?

2.Робота над віршем. Вправа 168 (с. 87) 

- Виразне читання вірша учнями. 

- Про що ви дізналися з тексту вірша? 

- Яка його головна думка? 

- Доберіть синонім до слова отчий. (Рідний, батьківський) 

- Вибіркове списування за другим завданням до вправи на с. 87. 

- Визначення роду прикметників. 

Отчий (ч. р.) дім, у високім (с. р.) житі, рідна (ж. р.) хата. 

- Як ми визначаємо рід прикметників? 

2. Робота над граматичною казкою. Вправа 169 (с. 87–88) 

Виразне читання казки учнями 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Чому іменник не зрозумів пропозиції прикметника? 

Висновок. Прикметники можуть змінюватися за відмінками і числами, а в однині — і за родами. 

Іменники теж змінюються за відмінками та числами, але за родами вони не змінюються. 

Кожен іменник, що вживається в однині, належить до одного з родів — чоловічого, жіночого, середнього. 

Наприклад: 

ліс (ч. р.), зима (ж. р.), село (с. р.); зелений (ч. р.), зелена (ж. р.), зелене (с. р.) 

3. Ознайомлення з правилом (с. 88) 

4. Творча робота (слайди 19-21)

- Від виділених іменників утворіть прикметники. 

- Виділіть закінчення прикметників. 

- Визначте число і рід прикметників. 

1-й ряд                           2-й ряд                                              3-й ряд

Горщик із глини                 Будинок з каменю                            Стіл з дерева 

сопілка з калини                    хустина з шовку                            каша з гречки 

  поле з пшениці                        колесо з гуми                                озеро в горах 

5. Граматичне завдання

- Відшукайте ознаку за кольором у вибірковому диктанті. Визначте число і рід усно, позначте закінчення у прикметника. (слайд 22)

- Відшукайте ознаку за розміром. Визначте число і рід , закінчення у прикметника. (слайд 23)

- У якому числі стоїть прикметник у словосполученні, яке ми не прочитали? (У множині)

- Який висновок про закінчення прикметників можна зробити? 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg5. Зорова гімнастика (слайд 24)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

1. Робота з тлумачним словником (слайд 25)

- На с.14 прочитайте тлумачення слова береза.

- Які спільнокореневі слова зустрілись у тлумаченні ? (Береза-берізка)

- Який  них корінь? Що відбулося у корені слів? (Чергування [е][і] )

- Яка ще орфограма є у другому слові? (Ненаголошений голосний у корені слова)

- Яке це дерево? Прочитайте. Знайдіть орфограми. (слайд 26)

Лісове білокоре дерево.

- Яка ознака  предмета вказана? (За кольором)

- А лісове вказує на відношення. Визначити число, рід, закінчення.

Лісове    білокоре    дерево.

- Яке у нього гілля? Визначити орфограму. (Гілля.)  (слайд 27)

- На яку ознаку предмета вказано у словосполученні? Визначити закінчення. (За  розміром.)

Тонке   довге   гілля.

- Яке ще словосполучення  іменника з прикметником ми не назвали? (слайд 28)

Листки серцевидні.

- На що ця ознака вказує? Визначити число, закінчення. (За формою.)

- Придумайте словосполучення іменника з прикметником за ознакою на смак про берізку. (Сік солоденький.) (слайд 29)

За віком: стара береза, молоденька берізка.

За настроєм: весела берізонька, сумна береза.

2.Складання розповіді за планом. Вправа 170 (с. 89) 

Робота «ланцюжком» (один учень починає розповідь, другий продовжує і т. п.). 

3. Коментоване письмо (слайд 30)

- Допишіть закінчення у словах. 

- Підкресліть прикметники, визначте їх число і рід. 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg    Як тільки встає сонечко, прокидається і маленьк.. кульбабка. Відкриває вона жовт.. личко. Але надходить час, коли голівки перетворюються на біл.. пухнаст.. парашутики. Їх розносить сильн.. вітер по землі. 

4. Гра «Побудуй місток» (слайд 31)

- Я називаю три іменники, а ви маєте знайти прикметник — «місток», який їх об’єднує. 

Сталь, дружба, знання (міцні) 

Думка, постріл, слово (влучні) 

Воля, вантаж, завдання (важкі) 

- Утворіть словосполучення з другою групою слів. (Влучні думки, влучні постріли, влучні слова) 

- Поставте ці словосполучення в однину. (Влучна думка, влучний постріл, влучне слово) 

- Змініть форму слів. Закінчіть словосполучення: влучної... ; влучного... ; влучного... 

- Спробуйте змінити наші словосполучення за родами. 

- Чому у вас нічого не вийшло? (Прикметники змінюються за родами в однині, а іменники мають рід, але за родами не змінюються. Тому нам і не вдається змінити ці словосполучення за родами.) 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). (слайд 32)

- Випишіть парами прикметники-антоніми.
Стрів білявого чорнявий,

Огрядного – худорлявий,

На сумного йшов веселий,

На тендітного – дебелий,

Ця кривавая війна – 

Нині сива давнина.

Білявий - чорнявий, огрядний – худорлявий, сумний – веселий, тендітний – дебелий.

Хоч брати вже помирились, (слайд 33)

Після них слова лишились,

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgДуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть,

Їх … антонімами звуть.

2. Робота над розвитком мовлення (слайд 34)

 Мозковий штурм

- Доберіть потрібні прикметники, утворивши словосполучення.

Береза – …(молода, висока, струнка, ніжна, тонка, тендітна, білокора, красива, чарівна, святково вбрана, кучерява, зажурена, незвичайна.)

Гілочки –…( тендітні, тонкі, довгі, тоненькі, ніжні.)

Листя  – … (жовте, зелене, різьблене, золоте, маленьке, казкове.)

- Придумайте красиве речення про берізку.

3. Робота над реченням біля дошки(слайд 35)

Струнка берізка одягла зелене вбрання.

- Які орфограми зустрілись в реченні?

- Зробити повний аналіз речення, визначити члени речення і частини мови.

- Яким членом речення є прикметники у цьому реченні?

4. Розбір за будовою(слайд 36)

Берізка – береза, березовий, березень, підберезник.

5. Творче завдання (слайд 37)

Усна робота в парах

- Не тільки поети, художники, але й письменники присвятили березі свої твори.

- Вставити потрібні прикметники із словника для довідок, визначити рід і закінчення прикметників.

  • Берізку … зиму спала. Крізь сон вона чула завивання … хуртовини. … вітер нагинав її віти. Та ось одного ранку до берізки доторкнулось … проміння сонця. Прокинулось дерево. Воно зітхнуло, розправило плечі.  

Слова для довідок: злої, лагідне, сильний, цілу.

6. Перевірка роботи в парах (слайд 38)

7. Колективна робота(слайд 39)

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- До кожного прикметника добери протилежне за значенням слово.

    Боязкий – см…, простий – скла…, швидкий – по…, тонкий – т…, балакучий – мо…, довгий – ко…, нудний – ц…, молодий – с…, чистий – б…, пізній – ран…, останній – п…, мілкий – гли… .

VІI. ПІДСУМОК УРОКУ (слайд 40)

- Що таке прикметник?

- На які питання він відповідає?

- За чим змінюється?

- З якою частиною мови зв’язаний у реченні?

- На які ознаки може вказувати?

- Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок? 

Швидкість, цікавість, увага, творчість, знання... 

- Якими прикметниками? 

Повчальний, цікавий, неповторний... 

- Як визначити число прикметників? 

- Коли ви можете визначити рід прикметників? (Тільки в однині) 

- Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше?
- Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)
Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Вправа 170 (2), с. 89. Знайти в підручнику «Літературне читання» короткий текст

(віршовий  або  прозовий)  і  списаии.  Підкреслити  в  ньому  прикметники хвилястою лінією,  а  іменники,  від яких вони залежать, — прямою.

Творче завдання: намалювати березу у весняному вбранні, підписати малюнок словами свого вірша.

 

doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку