Урок української мови в 4 класі "Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками "

Про матеріал

Цикл уроків української мови "Прикметник"

Урок 5

Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов'язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі.

Обладнання: презентація, кросворд, індивідуальні картки, таблиця.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: виклад інформації, пояснення, запам'ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : науковості, виховного навчання,особистісно-орієнтованого навчання, принцип зв'язку з життям, системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, ноутбук.

Перегляд файлу

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgУРОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

4 клас

Тема. Вправи на визначення роду і числа прикметників за іменниками (слайд 1)

Мета: вчити учнів визначати рід і число прикметника за родом пов’язаного з ним іменника та за характерним закінченням; збагачувати словниковий запас; формувати мовленнєві навички; виховувати любов до рідної землі. 

Обладнання: презентація, кросворд, індивідуальні картки, таблиця.

Тип уроку : комбінований.

Форми роботи: фронтальна, колективна (робота в парах, малих групах), індивідуальна, диференційована.

Методи роботи: пояснювально-ілюстративний , частково-пошуковий, навчально-дослідницький.

Прийоми роботи: виклад інформації, пояснення, запам’ятовування, активізації уваги та мислення, одержання з тексту нових знань, формування висновків.

Принципи навчання : науковості,  виховного навчання,особистісно-орієнтованого навчання , принцип зв’язку з життям , системності та послідовності навчання, наочності навчання, формування активності та самостійності, індивідуального підходу у навчанні, оптимізації навчання.

Засоби навчання : друковані (малюнок для створення емоційного настрою, картки), підручники, ноутбук.

Перебіг уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 

- Доброго ранку, діти! Я рада бачити ваші усмішки. Думаю, що сьогоднішній день принесе нам радість, успіх. Яким ви уявляєте наш урок?

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ(слайд 2)

- Яка пора року скоро почнеться?

- Весна завітає до нас у гості. Вона принесе нам багато квітів. Квіти чарівні, бо на них весна принесла нам завдання уроку. Тільки ми їх виконаємо, на вулиці почне буяти природа.

ІІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg1. Перевірка домашнього завдання (вправа 167, с. 87) 

- Прочитайте з наголосом виписані прикметники. 

- Які прикметники-антоніми вживає автор у вірші? 

- Які синоніми ви дібрали до прикметників різні, радісні? 

2. Словникова робота над розгадуванням кросворда (слайд 3-4)

-  Чи помітили ви, діти,

Що у нашої загадки не проста коса?

Потребує праці й вміння ця її краса.

Треба відповіді дати і кросворд цей розгадати.

1. Медоносна комаха, що переробляє квітковий нектар на мед. (Бджола)

2.Дерево родини оливкових з перистими листочками і міцною деревиною. (Ясен)

3. Вічнозелена трав’яниста рослина з тонким стеблом, темно-зеленим листям овальної форми і невеликими квітами синього кольору. Цвіте ранньою весною. (Барвінок)

4. Дерево або кущ із зібраними у суцвіття білими квітками й чорними їстівними ягодами. (Черемха)

5. Високий кущ або невелике дерево з довгими блискучими гілками. Вузенькими листками, а також зарості цієї рослини. Любить вологі місця. (Верболіз)

6. Однорічна рослина, яка квітне в кінці літа, восени. Квіти великі, різного забарвлення. (Айстра)

 

 

б

д

ж

о

л

а

я

с

е

н

 

 

 

б

а

р

в

і

н

о

к

ч

е

р

е

м

х

а

 

в

е

р

б

о

л

і

з

 

 

а

й

с

т

р

а

- Яка ж це рослина, про яку буде йти мова на уроці? (слайд 5)

 Береза - символ ніжності й чистоти, вірності й щедрості, праці й краси, а нерідко - народної долі в Україні.

3. Словникова робота(слайд 6)

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgБДЖОЛА, ЯСЕН, АЙСТРА.

- У першому слові визначити кількість звуків і букв.

Бджола – 5 звуків, 6 букв.

- Знайдіть слово, в якому більше звуків, ніж букв. Поясніть. (Ясен)

- Третє слово поділити дужками на склади. Скільки складів? Чому? (слайд 7)

- Як це слово можна перенести? Чому?

Одну букву не залишаємо на рядку.

Ай – стра, айс – тра, айст - ра.

4.Поетична хвилинка. Вибірковий слуховий диктант(слайд 8)

Маю плаття зелененьке,

Гнучкі, ніжні віти.

Кору білу, стан тоненький.

Як я звуся, діти?

- Як ви дізналися? Які слова допомогли вам ? (Слова – ознаки.) (слайд 9)

- Виписати словосполучення іменників зі словами – ознаками. (слайд 10)

(Плаття зелененьке; гнучкі, ніжні квіти; кору білу; стан тоненький)

5. Каліграфічна хвилинка (слайд 11)

Зошит свій я розгортаю,

Навкоси його кладу,

Ручку я ось так тримаю,

Сяду рівно – не зігнусь.

Буду я писати гарно –

До роботи я берусь.

Щоб рівно і гарно слова написати, (слайд 12)

Нам з’єднання букв слід усім пригадати,

Для цього дається одна лиш хвилина.

Лю  сн  ая   ов  в’ї  ну

Любіть Україну у сні й наяву,

вишневу свою Україну,

красу її, вічно живу і нову,

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgі мову її солов’їну.   В. Сосюра

- Прикметник солов’їну розберіть за будовою.

3. Вправа «Незакінчене речення» (слайд 13)

- Інколи, коли людину охоплюють особливі почуття, вона використовує у своєму мовленні слова з підсиленим значенням, додаючи часточку най-. 

- Поширте речення, логічно пов’язуючи частини. 

Найулюбленіший урок — ..., тому що... 

Найщасливіший день — ..., тому що... 

Найрідніший край — ..., тому що... 

Найцікавіший предмет — ..., тому що...  

3. Робота за індивідуальними картками

Картка 1

- Запишіть прислів’я, вставте прикметники антоніми, використовуючи слова для довідки.

З другом говори ввічливо: від грубого слова...   стає...

... справа    краща  за... слова.

Довідка: мовчазний, близький, крикливий, чужий.

Картка 2

- Запишіть прислів’я, самостійно добираючи прикметники-антоніми. Підкресліть їх.

Сонце світить на (які?) місця, але само залишається (яким?). З (яким?) розуму наберешся, а з (яким?) свій утратиш.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ 

Проблемна ситуація (слайд 14)

Яка? Який? Яке? Які? – на ці питання я відповідаю.

Колір, смак і розмір я вам називаю.

З іменником - братиком дружу завжди.

Хто я? Швиденько мене назви.

- Чи потрібно вивчати прикметник?

ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

- Сьогодні на уроці ставимо такі завдання

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg Знати: (слайд 15)

  •  істотні ознаки прикметників;
  • рід і число прикметників;
  • прикметники-антоніми і синоніми.

Вміти: (слайд 16)

  • визначати число і рід прикметників за іменниками;
  • знаходити в текстах прикметники;
  • добирати прикметники;
  • аналізувати, узагальнювати закономірності мовних явищ.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 

1. Бліц-опитування «Прикметник» (слайд 17)

- Що таке прикметник?

- На які питання відповідає? (Який? Яка? Яке? Які?)

- За якою частиною мови ми визначаємо число і рід прикметників?

- Що означає прикметник?(Ознаки)

- Ознаки предметів за … (кольором, розміром, відношенням, формою, смаком, віком, настроєм..) (слайд 18)

- За чим змінюється?

- З якою частиною мови зв’язаний?

2.Робота над віршем. Вправа 168 (с. 87) 

- Виразне читання вірша учнями. 

- Про що ви дізналися з тексту вірша? 

- Яка його головна думка? 

- Доберіть синонім до слова отчий. (Рідний, батьківський) 

- Вибіркове списування за другим завданням до вправи на с. 87. 

- Визначення роду прикметників. 

Отчий (ч. р.) дім, у високім (с. р.) житі, рідна (ж. р.) хата. 

- Як ми визначаємо рід прикметників? 

2. Робота над граматичною казкою. Вправа 169 (с. 87–88) 

Виразне читання казки учнями 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- Чому іменник не зрозумів пропозиції прикметника? 

Висновок. Прикметники можуть змінюватися за відмінками і числами, а в однині — і за родами. 

Іменники теж змінюються за відмінками та числами, але за родами вони не змінюються. 

Кожен іменник, що вживається в однині, належить до одного з родів — чоловічого, жіночого, середнього. 

Наприклад: 

ліс (ч. р.), зима (ж. р.), село (с. р.); зелений (ч. р.), зелена (ж. р.), зелене (с. р.) 

3. Ознайомлення з правилом (с. 88) 

4. Творча робота (слайди 19-21)

- Від виділених іменників утворіть прикметники. 

- Виділіть закінчення прикметників. 

- Визначте число і рід прикметників. 

1-й ряд                           2-й ряд                                              3-й ряд

Горщик із глини                 Будинок з каменю                            Стіл з дерева 

сопілка з калини                    хустина з шовку                            каша з гречки 

  поле з пшениці                        колесо з гуми                                озеро в горах 

5. Граматичне завдання

- Відшукайте ознаку за кольором у вибірковому диктанті. Визначте число і рід усно, позначте закінчення у прикметника. (слайд 22)

- Відшукайте ознаку за розміром. Визначте число і рід , закінчення у прикметника. (слайд 23)

- У якому числі стоїть прикметник у словосполученні, яке ми не прочитали? (У множині)

- Який висновок про закінчення прикметників можна зробити? 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg5. Зорова гімнастика (слайд 24)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ 

1. Робота з тлумачним словником (слайд 25)

- На с.14 прочитайте тлумачення слова береза.

- Які спільнокореневі слова зустрілись у тлумаченні ? (Береза-берізка)

- Який  них корінь? Що відбулося у корені слів? (Чергування [е][і] )

- Яка ще орфограма є у другому слові? (Ненаголошений голосний у корені слова)

- Яке це дерево? Прочитайте. Знайдіть орфограми. (слайд 26)

Лісове білокоре дерево.

- Яка ознака  предмета вказана? (За кольором)

- А лісове вказує на відношення. Визначити число, рід, закінчення.

Лісове    білокоре    дерево.

- Яке у нього гілля? Визначити орфограму. (Гілля.)  (слайд 27)

- На яку ознаку предмета вказано у словосполученні? Визначити закінчення. (За  розміром.)

Тонке   довге   гілля.

- Яке ще словосполучення  іменника з прикметником ми не назвали? (слайд 28)

Листки серцевидні.

- На що ця ознака вказує? Визначити число, закінчення. (За формою.)

- Придумайте словосполучення іменника з прикметником за ознакою на смак про берізку. (Сік солоденький.) (слайд 29)

За віком: стара береза, молоденька берізка.

За настроєм: весела берізонька, сумна береза.

2.Складання розповіді за планом. Вправа 170 (с. 89) 

Робота «ланцюжком» (один учень починає розповідь, другий продовжує і т. п.). 

3. Коментоване письмо (слайд 30)

- Допишіть закінчення у словах. 

- Підкресліть прикметники, визначте їх число і рід. 

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg    Як тільки встає сонечко, прокидається і маленьк.. кульбабка. Відкриває вона жовт.. личко. Але надходить час, коли голівки перетворюються на біл.. пухнаст.. парашутики. Їх розносить сильн.. вітер по землі. 

4. Гра «Побудуй місток» (слайд 31)

- Я називаю три іменники, а ви маєте знайти прикметник — «місток», який їх об’єднує. 

Сталь, дружба, знання (міцні) 

Думка, постріл, слово (влучні) 

Воля, вантаж, завдання (важкі) 

- Утворіть словосполучення з другою групою слів. (Влучні думки, влучні постріли, влучні слова) 

- Поставте ці словосполучення в однину. (Влучна думка, влучний постріл, влучне слово) 

- Змініть форму слів. Закінчіть словосполучення: влучної... ; влучного... ; влучного... 

- Спробуйте змінити наші словосполучення за родами. 

- Чому у вас нічого не вийшло? (Прикметники змінюються за родами в однині, а іменники мають рід, але за родами не змінюються. Тому нам і не вдається змінити ці словосполучення за родами.) 

VІ. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

1.Усний вибірковий диктант. (Читають вірші учні). (слайд 32)

- Випишіть парами прикметники-антоніми.
Стрів білявого чорнявий,

Огрядного – худорлявий,

На сумного йшов веселий,

На тендітного – дебелий,

Ця кривавая війна – 

Нині сива давнина.

Білявий - чорнявий, огрядний – худорлявий, сумний – веселий, тендітний – дебелий.

Хоч брати вже помирились, (слайд 33)

Після них слова лишились,

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpgДуже горді, незалежні,

Абсолютно протилежні.

В мові ці слова живуть,

Їх … антонімами звуть.

2. Робота над розвитком мовлення (слайд 34)

 Мозковий штурм

- Доберіть потрібні прикметники, утворивши словосполучення.

Береза – …(молода, висока, струнка, ніжна, тонка, тендітна, білокора, красива, чарівна, святково вбрана, кучерява, зажурена, незвичайна.)

Гілочки –…( тендітні, тонкі, довгі, тоненькі, ніжні.)

Листя  – … (жовте, зелене, різьблене, золоте, маленьке, казкове.)

- Придумайте красиве речення про берізку.

3. Робота над реченням біля дошки(слайд 35)

Струнка берізка одягла зелене вбрання.

- Які орфограми зустрілись в реченні?

- Зробити повний аналіз речення, визначити члени речення і частини мови.

- Яким членом речення є прикметники у цьому реченні?

4. Розбір за будовою(слайд 36)

Берізка – береза, березовий, березень, підберезник.

5. Творче завдання (слайд 37)

Усна робота в парах

- Не тільки поети, художники, але й письменники присвятили березі свої твори.

- Вставити потрібні прикметники із словника для довідок, визначити рід і закінчення прикметників.

  • Берізку … зиму спала. Крізь сон вона чула завивання … хуртовини. … вітер нагинав її віти. Та ось одного ранку до берізки доторкнулось … проміння сонця. Прокинулось дерево. Воно зітхнуло, розправило плечі.  

Слова для довідок: злої, лагідне, сильний, цілу.

6. Перевірка роботи в парах (слайд 38)

7. Колективна робота(слайд 39)

Описание: Описание: C:\Users\Вика\Pictures\293420429.jpg- До кожного прикметника добери протилежне за значенням слово.

    Боязкий – см…, простий – скла…, швидкий – по…, тонкий – т…, балакучий – мо…, довгий – ко…, нудний – ц…, молодий – с…, чистий – б…, пізній – ран…, останній – п…, мілкий – гли… .

VІI. ПІДСУМОК УРОКУ (слайд 40)

- Що таке прикметник?

- На які питання він відповідає?

- За чим змінюється?

- З якою частиною мови зв’язаний у реченні?

- На які ознаки може вказувати?

- Якими іменниками ви охарактеризуєте наш урок? 

Швидкість, цікавість, увага, творчість, знання... 

- Якими прикметниками? 

Повчальний, цікавий, неповторний... 

- Як визначити число прикметників? 

- Коли ви можете визначити рід прикметників? (Тільки в однині) 

- Збіг урок наш, як коротка мить. Що сподобалося на уроці найбільше?
- Покажіть з яким настроєм ви покидаєте наш урок.(Діти показують смайлик)
Характеристика роботи учнів, оцінювання їх знань й умінь.

VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

Вправа 170 (2), с. 89. Знайти в підручнику «Літературне читання» короткий текст

(віршовий  або  прозовий)  і  списаии.  Підкреслити  в  ньому  прикметники хвилястою лінією,  а  іменники,  від яких вони залежать, — прямою.

Творче завдання: намалювати березу у весняному вбранні, підписати малюнок словами свого вірша.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Остапчук Алла
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
30 червня 2018
Переглядів
5143
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку