Тема: Вимова і написання префіксів роз-, без-, з-, зі-, с-.
Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; навчити правильно писати та вимовляти префікси роз-, без-, з-, зі-, с-; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; розвивати орфографічну пильність, мислення, увагу; розширювати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до вивчення родоводу та походження прізвища.
Тип уроку: формування нових понять, вивчення нових явищ.
Методи, прийоми, форми роботи: робота зі схемами-опорами, методи дослідницької діяльності, мнемонічні формули, гра «Світлофор», робота з підручником, переклад, вправа з ключем, диференційована самостійна робота, пояснення вчителя у форматі мультимедійного посібника.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
Подивіться мені в очі. Поглянемо один на одного, посміхнемося. Для того, щоб справитися із завданням цього уроку будемо працювати старанно, слухати уважно і писати охайно. Тож нині завдання на уроці такі:
І Актуалізація опорних знань.
Прочитайте за транскрибовані слова. Запишіть їх орфографічно. Яке мовне явище спостерігаємо? Порівняйте вимову і написання слів.
беизхвостий, ростиерати, розлити, с:адити,збиерати, сцідити.
Індивідуальна робота на картках
Додатки
ІІ Опрацювання навчального матеріалу.
1. Робота зі схемами-опорами, спроектованими на екран.
Схема1. Схема 2.
Схема 3. Схема 4.
2. Побудова висновків.
3. Робота з підручником.
Звірте зроблені вами висновки з матеріалом підручника на ст. 180,183.
4. Гра «Світлофор».
Підніміть картку з необхідним у слові префіксом.
Методичний коментар: учні отримують сигнальні картки трьох кольорів (зелений, жовтий, червоний) з префіксами з-, зі-, с-. учитель читає слова, школярі з місця показують необхідний префікс.
Вити, лити, падати, йшов, брав, скочити, хилитися, чистити, кувати, гукати, кип’ятити, бити, лізти, писати, дерти, мити, терти, гріти, фотографувати, ходити.
5. Робота в парах
Прочитайте текст. Знайдіть слова з вивченими сьогодні орфограмами. Випишіть їх,. Порівняйте правопис і вимову префіксів в українській та російській мовах.
Наші запорожці були народом веселим, сказано – вільний: любили і жарт, і сміх, ледве, було, підстережуть що-небудь особливе у чоловіку або той що-небудь таке зробить не до шпети, то зараз і прізвище прикладуть. Спалить курінь – от він уже й Палій; неповороткий – Черепаха; малого на сміх прозвуть Махина, а здоровенного – Малюта.
І мене прозвали Коржем от з чого: раз повертався з товаришами з Нових Кодаків у кіш; проїжджаючи біля могили Чортомлин, недалечко від коша, де теперечки Покровська слобода, схотілося нам з неї глянути на кіш. От ми й зійшли по протоптаній стежці на самий верх, а могила була дуже висока і крута. Наглядівшись, стали сходить по стежці, а я змолоду був дуже швидкий – і метнувся навпростець; як посковзнувсь – трава, бач, присохла, так слизька – та так як прослався, зверху аж до самого низу скотився боком, мов той корж: от мене товариші і прозвали Коржем.
Приїхавши, розказали козакам і хрещеному батькові, так він і каже:
– Та нехай буде й Корж. Що ти будеш, сину, робить, коли тут така поведенція? Терпи, хлопче, - будеш козаком, а з козака зробишся й отаманом: з посміху люди бувають!
Сказано – сказано
Зробить – сделает
Спалить – сожжет
Схотілось – захотелось
Зійшли – сошли
Сходить – сходит
6.Робота з підручником
Вправа 374
Змолоду – смолоду
Посковзнувсь – поскользнулся
Зверху – сверху
Скотився – скатился
Розказали – рассказали
7. Вправа з ключем.
Запишіть слова у дві колонки: 1– зі вставленою буквою з; 2- зі вставленою буквою с.
Ро…пис, …лет, …хлип, …бере, …казано, …тер, ро..стріл, …формовано, …полох, …цілитель, ро…дум, …плін, …горда, …твердіння, …косогір, ро…мах.
Ключ: у кожному слові підкресліть останню букву, з підкреслених букв прочитайте два козацьких прізвища, що вказували на характер діяльності січовиків (Стельмах, Порохняр).
8. Хвилинка-цікавинка.
За прізвищем, наданим козакам на Січі, спробуйте пояснити, чим вони займалися.
Стельмах – людина, що займається виготовленням коліс, возів та саней.
Порохняр - людина, що займається виготовленням пороху.
Бондар - людина, що займається виготовленням діжок.
Гармаш – людина, що займається виготовленням і обслуговуванням гармат.
Гончар – людина, що займається виготовленням посуду з глини.
ІІІ Рефлексивно-оцінювальний етап.
Диференційована самостійна робота.
Картка 1.
Перепишіть текст, виправивши орфографічні помилки.
На Запорожській Січі суднобудівництво здавна росвивалось і досягло високого рівня й досконалості.
Одну чайку споруджувало впродовж півмісяця понад 60 чоловік. Техніка суднобудування не була надто складною. Запорожці срубували високу липу чи вербу і вибовбували днище. До нього кріпили дубові ребра, на які зверху вниз нашивали дубові дошки довжиною 3,5 метра, шериною 30 сантиметрів. На носі й кормі споруджували щось на зразок кают. Тут сбирігали провіант, боєприпаси й зброю. До кожного кінця човна прелаштовували окреме стерно, завдяки чому чайка могла змінити курс на 180 градусів. Запоріжські чайки сягали у довжину 15-22 метрів, у висоту не більше 4 метрів, а в ширину – 6 метрів.човен брав на борт 40-60 козаків. (О. Апанович «Розповіді про запорозьких козаків».)
Картка 2.
До поданих слів допишіть префікси з-, с-. З виділеними словами складіть речення.
Кинути –
В'язати –
Хотіти –
Горнути –
Формувати –
Дати –
Писати –
Пекти –
Малювати –
Творити –
Картка 3.
До поданих слів допишіть префікси роз-, без-, розберіть за будовою. З виділеними словами складіть і запишіть словосполучення.
Добути –
Дати –
Шумний –
Хмарний –
Багатіти –
Казати –
Чавити –
Чесати –
Лижний –
Коштовний –
ІV. Підсумок уроку
Вправа «Мікрофон»
Сьгодні на уроці я дізналась (дізнався)
V Домашнє завдання.
1. Вивчити правила ст. 180-181,183.
2. Виконати вправу 376 в.р. д.р.373 с.р.