Урок української мови в 5 класі на тему: "Вимова і написання префіксів роз-, без-, з-, зі-, с-".

Про матеріал
Урок української мови в 5 класі на тему: "Вимова і написання префіксів роз-, без-, з-, зі-, с-". Матеріал уроку розрахований на учнів 5 класу. Знайомить школярів із написанням префіксів роз-, без-, з- (с-, зі-).
Перегляд файлу

 

Тема: Вимова і написання префіксів роз-, без-, з-, зі-, с-.

Мета: поглибити знання учнів про значущі частини слова; навчити правильно писати та вимовляти префікси роз-, без-, з-, зі-, с-; знаходити вивчені орфограми та пояснювати їх за допомогою правил; розвивати орфографічну пильність, мислення, увагу; розширювати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до вивчення родоводу та походження прізвища.

Тип уроку: формування нових понять, вивчення нових явищ.

Методи, прийоми, форми роботи: робота зі схемами-опорами, методи дослідницької діяльності, мнемонічні формули, гра «Світлофор», робота з підручником, переклад, вправа з ключем, диференційована самостійна робота, пояснення вчителя у форматі мультимедійного посібника.

 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

Подивіться мені в очі. Поглянемо один на одного, посміхнемося. Для того, щоб справитися із завданням цього уроку будемо працювати старанно, слухати уважно і писати охайно. Тож нині завдання на уроці такі:

  • Не просто слухати, а чути.
  • Не просто дивитися, а бачити.
  • Не просто відповідати, а міркувати.
  • Дружно й плідно працювати.
  • На столах у вас лежать смайлики. Підніміть той , який ви вважаєте підходить до вашого настрою: якщо він у вас веселий –підніміть з посмішкою, якщо і не веселий і не сумний – смайлик буде без посмішки, а якщо вам сумно, то зобразіть сумний настрій.

 

І Актуалізація опорних знань.

Прочитайте за транскрибовані слова. Запишіть їх орфографічно. Яке мовне явище спостерігаємо? Порівняйте вимову і написання слів.

беизхвостий, ростиерати, розлити, с:адити,збиерати, сцідити.

Індивідуальна робота на картках

Додатки

 

 

 

ІІ Опрацювання навчального матеріалу.

1. Робота зі схемами-опорами, спроектованими на екран.

Still0810_00026              

Still0810_00025  

 

 

 Схема1.                                                   Схема 2.

 

 

Still0810_00027

Still0810_00028

 

 

                     Схема 3.                                                         Схема 4.

 

 

2. Побудова висновків.

  •  Розгляньте схему 1. Сформулюйте висновок про вживання префікса з-.
  •  Чому, на вашу думку, на схемі 2 з’явилась мнемонічна формула КаФе ПТаХ? Зробіть висновки про вживання префікса с-.
  •  Зверніть увагу на виділені у словах схеми 3 букви. Чому у цих словах вживається префікс зі-?
  •  До схеми 4 доберіть приклади слів, що ілюструють правило.

3. Робота з підручником.

Звірте зроблені вами висновки з матеріалом підручника на ст. 180,183.

4. Гра «Світлофор».

Підніміть картку з необхідним у слові префіксом.

Методичний коментар: учні отримують сигнальні картки трьох кольорів (зелений, жовтий, червоний) з префіксами з-, зі-, с-. учитель читає слова, школярі з місця показують необхідний префікс.

Вити, лити, падати, йшов, брав, скочити, хилитися, чистити, кувати, гукати, кип’ятити, бити, лізти, писати, дерти, мити, терти, гріти, фотографувати, ходити.

5. Робота в  парах

Прочитайте текст. Знайдіть слова з вивченими сьогодні орфограмами. Випишіть їх,. Порівняйте правопис і вимову префіксів в українській та російській мовах.

Наші запорожці були народом веселим, сказано – вільний: любили і жарт, і сміх, ледве, було, підстережуть що-небудь особливе у чоловіку або той що-небудь таке зробить не до шпети, то зараз і прізвище прикладуть. Спалить курінь – от він уже й Палій; неповороткий – Черепаха; малого на сміх прозвуть Махина, а здоровенного – Малюта.

І мене прозвали Коржем от з чого: раз повертався з товаришами з Нових Кодаків у кіш; проїжджаючи біля могили Чортомлин, недалечко від коша, де теперечки Покровська слобода, схотілося нам з неї глянути на кіш. От ми й зійшли по протоптаній стежці на самий верх, а могила була дуже висока і крута. Наглядівшись, стали сходить по стежці, а я змолоду був дуже швидкий – і метнувся навпростець; як посковзнувсь – трава, бач, присохла, так слизька – та так як прослався, зверху аж до самого низу скотився боком, мов той корж: от мене товариші і прозвали Коржем.

Приїхавши, розказали козакам і хрещеному батькові, так він і каже:

– Та нехай буде й Корж. Що ти будеш, сину, робить, коли тут така поведенція? Терпи, хлопче, - будеш козаком, а з козака зробишся й отаманом: з посміху люди бувають!


Сказано – сказано

Зробить – сделает

Спалить – сожжет

Схотілось – захотелось

Зійшли – сошли

Сходить – сходит

6.Робота з підручником

Вправа 374

 

Змолоду – смолоду

Посковзнувсь – поскользнулся

Зверху – сверху

Скотився – скатился

Розказали – рассказали

 


7. Вправа з ключем.

Запишіть слова у дві колонки: 1– зі вставленою буквою з; 2- зі вставленою буквою с.

Ро…пис, …лет, …хлип, …бере, …казано, …тер, ро..стріл, …формовано, …полох, …цілитель, ро…дум, …плін, …горда, …твердіння, …косогір, ро…мах.

Ключ: у кожному слові підкресліть останню букву, з підкреслених букв прочитайте два козацьких прізвища, що вказували на характер діяльності січовиків (Стельмах, Порохняр).

8. Хвилинка-цікавинка.

Still0810_00029За прізвищем, наданим козакам на Січі, спробуйте пояснити, чим вони займалися.

Still0810_00030Still0810_00031Still0810_00033Still0810_00032Стельмах – людина, що займається виготовленням коліс, возів та саней.

Порохняр - людина, що займається виготовленням пороху.

Бондар - людина, що займається виготовленням діжок.

Гармаш – людина, що займається виготовленням і обслуговуванням гармат.

Гончар – людина, що займається виготовленням посуду з глини.

ІІІ Рефлексивно-оцінювальний етап.

Диференційована самостійна робота.

Картка 1.

Перепишіть текст, виправивши орфографічні помилки.

На Запорожській Січі суднобудівництво здавна росвивалось і досягло високого рівня й досконалості.

Одну чайку споруджувало впродовж півмісяця понад 60 чоловік. Техніка суднобудування не була надто складною. Запорожці срубували високу липу чи вербу і вибовбували днище. До нього кріпили дубові ребра, на які зверху вниз нашивали дубові дошки довжиною 3,5 метра, шериною 30 сантиметрів. На носі й кормі споруджували щось на зразок кают. Тут сбирігали провіант, боєприпаси й зброю. До кожного кінця човна прелаштовували окреме стерно, завдяки чому чайка могла змінити курс на 180 градусів. Запоріжські чайки сягали у довжину 15-22 метрів, у висоту не більше 4 метрів, а в ширину – 6 метрів.човен брав на борт 40-60 козаків. (О. Апанович «Розповіді про запорозьких козаків».)

Картка 2.

До поданих слів допишіть префікси з-, с-. З виділеними словами складіть речення.


Кинути –

В'язати –

Хотіти –

Горнути –

Формувати –

Дати –

Писати –

Пекти –

Малювати –

Творити –


Картка 3.

До поданих слів допишіть префікси роз-, без-, розберіть за будовою. З виділеними словами складіть і запишіть словосполучення.

Добути –

Дати –

Шумний –

Хмарний –

Багатіти –

Казати –

Чавити –

Чесати –

Лижний –

Коштовний –

ІV. Підсумок уроку

Вправа «Мікрофон»

Сьгодні на уроці я дізналась (дізнався)

V Домашнє завдання.

1. Вивчити правила ст. 180-181,183.

2. Виконати вправу 376 в.р. д.р.373 с.р.

 

 

 


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Хлівна Тамара Романівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
12 лютого 2019
Переглядів
1113
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку