Урок української мови в 6 класі "Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 6 класу "Морфологія. Орфографія. Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду "
Перегляд файлу

Морфологія. Орфографія

Тема.  Рід іменників (повторення). Іменники спільного роду.

Культурологічна тема: Ми працю любимо, що в творчість перейшла.

          М. Т. Рильський

Мета: навчити учнів визначати рід іменників; розвивати усне й писемне мовлення учнів; сприяти вихованню свідомої життєвої компетенції.

Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок з елементами поглиблення.

Форма: урок – практикум.

Обладнання: твори В. О. Сухомлинського, мультимедійний проектор, підручник.

Хід уроку

І. Організація класу

ІІ. Оголошення теми уроку. Мотивація навчальної діяльності учнів на уроці

«Лінгвістична заморочка»

Терміни «чоловічий», «жіночий», «середній» дісталися нам у спадок від грецьких учених.

У V ст. до н. е. філософ Протагор запропонував поділити всі імена на три роди: чоловічий, жіночий і … речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін словом «середній» рід.

У німецькій мові, як і в українській, три роди, у французькій – два, а в англійській – фактично жодного.

У багатьох народів світу взагалі відсутній звичний для нас поділ слів за родами.

Завдання:

  1. Дібрати заголовок до тексту і записати в зошит.
  2. Записати іменник мова українською, російською та англійською мовами, визначити рід.

Довідка:

  • українською – мова – жін. р.
  • російською – язык – чол.  р.
  • англійською –

ІІІ. Поглиблення знань і навичок

  1. Робота з підручником – стор. 100 – 102.
  2. Розподільний диктант.

Сіль, склад, міх, ласка, наряд, лист, пара, галченя, курча, джміль, какао, таксі, сестра, зерно, насіння, щедрість, сім 'я, чемпіон, лава.

Завдання:

а) Записати слова під диктовку учителя з одночасним розподілом їх за родами.

б) Усно визначити назви істот та неістот.

в) Дібрати омоніми до підкреслених слів. 

  1. Робота в групах

Завдання:

Дібрати якнайбільше загадок:

І група – з іменниками чоловічого роду;

ІІ група – з іменниками жіночого роду;

ІІІ група – з іменниками середнього роду.

  1. Мовна гра «Коректор»

Виправте помилки,запишіть і визначте рід іменників:

Широка степ, висока насип, рушнична дріб, холодна Сибірь, важлива запис, далекий путь, улюблена собака, прозорий тюль, гостра біль, старовинний рукопис.

 Довідка: широкий степ, високий насип, рушничний дріб, холодний Сибір, важливий запис, далека путь, улюблений собака, прозорий тюль, гострий біль, старовинний рукопис.

  1. Фізкультхвилинка

Щось не хочеться сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки вгору, руки в боки

І зроби чотири кроки.

Вище руки підніміть

І спокійно опустіть.

Плесніть, діти, кілька раз.

За роботу! Все гаразд!

  1. Творча уява (робота над казкою В. Сухомлинського «Гаряча квітка»)

ГАРЯЧА КВІТКА

 

Того року була рання весна. В середині квітня зацвіли сади. Настав травень.

Одного ясного ранку Оля вийшла в сад і побачила велику червону квітку. Вона прибігла до мами й радісно сказала:

— Мамо, червона троянда зацвіла.

Мама прийшла, подивилась на червону квітку й усміхнулася. Потім глянула на небо — й занепокоїлась.

Із півночі сунула чорна хмара. Повіяв вітер, хмара заступила сонце. Стало холодно.

Мама з Олею сиділи в кімнаті й з тривогою дивилися в вікно.

Мов білі метелики закружляли сніжинки. Все довкола побіліло. Згодом вітер ущух. Сніжинки вже спадали м’яко, тихо, поки й перестали.

Мама з Олею вийшли в сад…

………………….

Завдання: продовжити казку В. О. Сухомлинського.

Після учнівського виконання роботи  учитель виводить на слайд авторське закінчення казки.

………………….

На зеленому листі були снігові шапки. Землю покривав білий килим. Тільки троянда червоніла, мов велика жарина. На ній блищали крапельки роси.

— Вона гаряча, їй не страшно, — промовила Оля.

  1. Лінгвістичне дослідження

Які з наведених словосполучень правильно вживаються в українській мові?

Пробачте мені – пробачте мене,

відправити по пошті – відправити поштою,

сміятися над собою – сміятися з себе,

радіти з успіхів – радіти успіхам,

дотримати слова – дотримати слово,

називати ім’ям – називати на ім’я,

пропуски через хворобу – пропуски по хворобі,

півтора роки – півтора року,

завдати шкоду – завдати шкоди.

ІV. Рефлексія. Підсумки уроку

  1. Сформулюйте вислів «Я навчився(-лася)…»
  2. Оцінювання

V. Домашнє завдання

1. Опрацювати § 30.

2. Скласти невеличкий зв’язний текст з іменниками голова, суддя, тихоня, майстер, невдаха, ледащо.

 

 

 

 

docx
Додано
27 серпня 2019
Переглядів
853
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку