Урок української мови в 6 класі "Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни"

Про матеріал
Розробка уроку з української мови у 6 класі "Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни" з розділу "Іменник". Матеріал допомагає учням впоратися з усім розмаїттям відмінкових закінчень іменника,а також чітко розподілити багатство іменникових форм між чотирма відмінами
Перегляд файлу

6 клас

Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни

 

Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови; ознайомити із принципом поділу іменників на відміни та групи; формувати вміння визначати відміну та групу іменників, ставити іменник в потрібній формі; навчати робити морфологічний розбір іменників; розвивати пам'ять, логіку, асоціативне мислення; виховувати здатність оцінювати свої дії, узгоджувати їх і загальнолюдськими нормами моралі.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

 

Перебіг уроку

 Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми

Бесіда

  • Доведіть, що слово родина, родини, родиною є формами того самого слова?
  • Унаслідок чого утворилися форми слова родина? Яка частина слова змінюється при відмінюванні цього іменника?
  • Назвіть відмінки та питання, на які вони відповідають. Які відмінки є непрямими?
  • Який відмінок не відповідає на питання? Який відмінок вживається лише з прийменником? А які без прийменників?
  • Провідміняйте усно слово родина.

Дослідження – обґрунтування.

Поставте й запишіть слова родина, батько, мати, дитя в родовому та орудному відмінках. Виділіть закінчення. Обґрунтуйте відповідь на запитання, чому закінчення у іменників різні, хоча відмінки ті самі.

 Повідомлення теми, мети й завдань уроку

 Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

Учитель. У відмінюванні іменників є певна закономірність. Залежно від того, до якого роду належить іменник і яке в нього закінчення в називному відмінку однини, іменники поділено на чотири відміни. Уміння правильно визначати відміну іменника, допоможе без помилок написати їх закінчення,узгоджувати з іншими словами. Отже, щоб визначити, до якої відміни належить іменник, потрібно поставити його у називному відмінку однини, виділити закінчення й визначити рід. Сам поділ іменників на відміни потрібно запам’ятати. Зверніть увагу на такий момент: за винятком спільного, кожен рід іменників представлений у двох відмінах: чоловічий – у І і ІІ, жіночий – у І і ІІІ, середній – у І та IV. Закінчення іменників одного роду , але різних відмін не можуть бути однаковими, за винятком закінчення –я, яке є в іменниках середнього роду ІІ та IV відмін.

Відміна

Рід

Закінчення в Н. в. однини

Група

Приклади

Перша

Жіночий, чоловічий, спільний

-а (-я)

Тверда, м’яка, мішана

ручка, сирота надія, суддя межа, круча

Друга

Чоловічий, середній

нульове, -о, -е, -а, -я

Тверда, м’яка мішана

місто, біг зілля явище, морж

Третя

Жіночий

нульове

 

сіль, молодь, мати

Четверта

Середній

-а, (-я) (у непрямих відмінках з’являється суфікс -ат (-ят), -ен)

 

лоша, теля, дівча

 

Опрацювання матеріалу підручника.

Об’єднайтесь в групи. Спочатку опрацюйте матеріал кожен самостійно. Потім розкажіть його сусідові по парті. Оберіть старшого в групі, який  має опитати  трьох інших членів групи.

Розподільний акродиктант. Розподіліть іменники у колонки за трьома відмінами.

Зоря, ткач, учитель, торт, Уляна, тінь, староста, якість, роман, жовч, Іспанія, хуга, актор, честь,, тато, Україна, абажур, територія, число, риба, актуальність, атом, село, урок, армія, ніж, аврал, йогурт.

У кожному слові підкреслити першу літеру. Прокоментуйте утворений вислів Г. Сковороди. Назвіть 5-6 іменників ІІІ відміни.

Ключ. З  усіх утрат утрата часу найтяжча.

 

Проблемне завдання.

Підкреслити в поданому реченні іменники. Визначити відміну кожного з них.

Ми грали зі знайомими спочатку в шахи, а потім у лото.

  • Чому не можна виконати цього завдання?

 

  • До жодної з відмін не належать незмінювані іменники (лото, суфле), множинні іменники (шахи, парфуми), іменники, що перейшли з інших частин мови (військовий, контрольна).

 

Робота біля дошки. Запишіть речення, поясніть орфо- і пунктограми. Визначте відміни іменників. Назвіть іменники, що не належать до жодної з відмін.

Усе важке для лінощів,а для праці все легке. Ти маєш час, а це дорожче за гроші.  Усе твоє вміння, мудрість, сила, майстерність нічого не варті, якщо не буде в тобі віри в майбутню перемогу твоєї справи. На сміливого пес гавкає, а боягуза кусає. Уникай брехні, але й правду не всю кажи, щоб не поранити, не образити когось.

  • Який із висловів сподобався найбільше? Відповідь обґрунтуйте.

Дослідження-спостереження. Знайдіть в останньому реченні попереднього завдання антоніми. Запишіть їх у називному відмінку. Чи належать до однієї відміни іменники правда і брехня?

До поданих іменників дібрати антоніми. Записати утворені пари.

Схід, сміх, кінець, південь, ворог, відкриття, світло, приїзд, ввіз, багач, холод, вечір, ненависть, старість.

► Визначити рід, відміну та групу іменників.

 

  • Порівняйте відмінкові закінчення цих іменників. Чому іменники, що належать до однієї відміни, мають різне закінчення?

 

  • Залежно од відмінкових закінчень іменники І і ІІ відміни поділяються на групи – тверду, м’яку, мішану.
  • Виділіть закінчення та основу в поданих іменниках і спробуйте знайти  закономірність, на основі чого виділяють групи іменників.

Тверда група: дорога, вода, батько,  село, берег, син.

М’яка група: яблуня, суддя, мрія, край, кінь.

Мішана група: груша, вежа, паща, ніж плащ, плече.

 

  • Визначте відміну і групу поданих слів. Доберіть до них синоніми – іменники, які належали б до тієї самої відміни, але іншої групи.

Друг, хата, молодиця, провалля, робота, метелиця, хлопець, педагог, велетень.

Орієнтовні відповіді. Товариш, оселя, жінка, яма, праця, завірюха, юнак, учитель, гігант.

► Прочитати. Розкрити лексичне значення іменників. Визначити відміну кожного. Поділити їх на групи.

Верстат, слово, хвилювання, циліндр, циркуль, міліметр, юнак, конструктор, день, цех, комар, якір, олень, вівчар, питання, документ, батько, промінь, гай, кущ, меч, буквар, ніж, вальс, мур, плече, завдання, м’яч, дефіс, явище.

► Поставити іменники в орудному відмінку однини. Виділити орфограму в закінченнях.

  • Іменники ІІ відміни чоловічого роду з основою на р належать до твердої , м’якої та мішаної груп. Запам’ятайте основний принцип віднесення таких іменників до твердої та м’якої груп: тверда – це іменники із суфіксами –ар-, -ир-, -ер-, наголос у яких є постійним, тобто не переходить з основи на закінчення: майстер – майстра, касир – касира, санітар – санітара.

М’яка група – це іменники із суфіксами –ар-, -ир-, у яких при відмінюванні наголос змінюється, тобто переходить із суфікса на закінчення: друкар – друкаря, богатир – богатиря.

Робота з підручником

Знайти відповіді на питання:

  • Які ще іменники належать до твердої групи?
  • Які ознаки іменників мішаної групи?
  • Які особливості іменників комар, снігур, звір, хабар?

 

Логічний диктант. Послухайте пари слів, побудовані на асоціативному зв’язку. Запишіть по пам’яті друге слово. Визначте групу кожного іменника, що закінчується на р.

Методична ремарка. Перше слово кожної пари вчитель зачитує ще раз, а учні занотовують лише друге.

Шевченко Кобзар, свято – ювіляр, Франко – Каменяр, книжка – друкар, зима – снігур, екіпаж – командир, чай – цукор, будівництво – муляр.

 

Підсумок уроку

Заповніть пропуски в поданих реченнях.

  • Відмінків є …, а відмін іменників….. .
  • Щоб визначити відміну іменника, потрібно …..
  • До четвертої відміни належать ….
  • Іменники жіночого роду з нульовим закінченням належать до ….
  • Іменники середнього роду належать до …., а також до … відміни.
  • Іменники твір, Дніпро, жито, серце, вугілля належать до … відміни, бо … .
  • До мішаної групи належать … .
  • Іменники ІІ відміни чоловічого роду з основою на р належать до … . Наприклад… .

 

Домашнє завдання

1. Вивчити  відповідний параграф підручника.

2. Виконати одну з вправ на визначення відмін і груп іменників .

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
3 квітня 2020
Переглядів
2848
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку