6 клас
Відмінювання іменників. Поділ іменників на відміни
Мета: повторити й поглибити знання учнів про іменник як частину мови; ознайомити із принципом поділу іменників на відміни та групи; формувати вміння визначати відміну та групу іменників, ставити іменник в потрібній формі; навчати робити морфологічний розбір іменників; розвивати пам'ять, логіку, асоціативне мислення; виховувати здатність оцінювати свої дії, узгоджувати їх і загальнолюдськими нормами моралі.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Перебіг уроку
Актуалізація мотиваційних резервів учнів з теми
Бесіда
Дослідження – обґрунтування.
Поставте й запишіть слова родина, батько, мати, дитя в родовому та орудному відмінках. Виділіть закінчення. Обґрунтуйте відповідь на запитання, чому закінчення у іменників різні, хоча відмінки ті самі.
Повідомлення теми, мети й завдань уроку
Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.
Учитель. У відмінюванні іменників є певна закономірність. Залежно від того, до якого роду належить іменник і яке в нього закінчення в називному відмінку однини, іменники поділено на чотири відміни. Уміння правильно визначати відміну іменника, допоможе без помилок написати їх закінчення,узгоджувати з іншими словами. Отже, щоб визначити, до якої відміни належить іменник, потрібно поставити його у називному відмінку однини, виділити закінчення й визначити рід. Сам поділ іменників на відміни потрібно запам’ятати. Зверніть увагу на такий момент: за винятком спільного, кожен рід іменників представлений у двох відмінах: чоловічий – у І і ІІ, жіночий – у І і ІІІ, середній – у І та IV. Закінчення іменників одного роду , але різних відмін не можуть бути однаковими, за винятком закінчення –я, яке є в іменниках середнього роду ІІ та IV відмін.
Відміна |
Рід |
Закінчення в Н. в. однини |
Група |
Приклади |
Перша |
Жіночий, чоловічий, спільний |
-а (-я) |
Тверда, м’яка, мішана |
ручка, сирота надія, суддя межа, круча |
Друга |
Чоловічий, середній |
нульове, -о, -е, -а, -я |
Тверда, м’яка мішана |
місто, біг зілля явище, морж |
Третя |
Жіночий |
нульове |
|
сіль, молодь, мати |
Четверта |
Середній |
-а, (-я) (у непрямих відмінках з’являється суфікс -ат (-ят), -ен) |
|
лоша, теля, дівча |
Опрацювання матеріалу підручника.
Об’єднайтесь в групи. Спочатку опрацюйте матеріал кожен самостійно. Потім розкажіть його сусідові по парті. Оберіть старшого в групі, який має опитати трьох інших членів групи.
Розподільний акродиктант. Розподіліть іменники у колонки за трьома відмінами.
Зоря, ткач, учитель, торт, Уляна, тінь, староста, якість, роман, жовч, Іспанія, хуга, актор, честь,, тато, Україна, абажур, територія, число, риба, актуальність, атом, село, урок, армія, ніж, аврал, йогурт.
У кожному слові підкреслити першу літеру. Прокоментуйте утворений вислів Г. Сковороди. Назвіть 5-6 іменників ІІІ відміни.
Ключ. З усіх утрат утрата часу найтяжча.
Проблемне завдання.
Підкреслити в поданому реченні іменники. Визначити відміну кожного з них.
Ми грали зі знайомими спочатку в шахи, а потім у лото.
Робота біля дошки. Запишіть речення, поясніть орфо- і пунктограми. Визначте відміни іменників. Назвіть іменники, що не належать до жодної з відмін.
Усе важке для лінощів,а для праці все легке. Ти маєш час, а це дорожче за гроші. Усе твоє вміння, мудрість, сила, майстерність нічого не варті, якщо не буде в тобі віри в майбутню перемогу твоєї справи. На сміливого пес гавкає, а боягуза кусає. Уникай брехні, але й правду не всю кажи, щоб не поранити, не образити когось.
Дослідження-спостереження. Знайдіть в останньому реченні попереднього завдання антоніми. Запишіть їх у називному відмінку. Чи належать до однієї відміни іменники правда і брехня?
До поданих іменників дібрати антоніми. Записати утворені пари.
Схід, сміх, кінець, південь, ворог, відкриття, світло, приїзд, ввіз, багач, холод, вечір, ненависть, старість.
► Визначити рід, відміну та групу іменників.
Тверда група: дорога, вода, батько, село, берег, син.
М’яка група: яблуня, суддя, мрія, край, кінь.
Мішана група: груша, вежа, паща, ніж плащ, плече.
Друг, хата, молодиця, провалля, робота, метелиця, хлопець, педагог, велетень.
Орієнтовні відповіді. Товариш, оселя, жінка, яма, праця, завірюха, юнак, учитель, гігант.
► Прочитати. Розкрити лексичне значення іменників. Визначити відміну кожного. Поділити їх на групи.
Верстат, слово, хвилювання, циліндр, циркуль, міліметр, юнак, конструктор, день, цех, комар, якір, олень, вівчар, питання, документ, батько, промінь, гай, кущ, меч, буквар, ніж, вальс, мур, плече, завдання, м’яч, дефіс, явище.
► Поставити іменники в орудному відмінку однини. Виділити орфограму в закінченнях.
М’яка група – це іменники із суфіксами –ар-, -ир-, у яких при відмінюванні наголос змінюється, тобто переходить із суфікса на закінчення: друкар – друкаря, богатир – богатиря.
Робота з підручником
Знайти відповіді на питання:
Логічний диктант. Послухайте пари слів, побудовані на асоціативному зв’язку. Запишіть по пам’яті друге слово. Визначте групу кожного іменника, що закінчується на р.
Методична ремарка. Перше слово кожної пари вчитель зачитує ще раз, а учні занотовують лише друге.
Шевченко – Кобзар, свято – ювіляр, Франко – Каменяр, книжка – друкар, зима – снігур, екіпаж – командир, чай – цукор, будівництво – муляр.
Підсумок уроку
Заповніть пропуски в поданих реченнях.
Домашнє завдання
1. Вивчити відповідний параграф підручника.
2. Виконати одну з вправ на визначення відмін і груп іменників .