План-конспект уроку української мови за темою "Загальне поняття про прикметник. Значення прикметника у мовленні" у 6 класі. Розробка уроку розрахована для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Даним матеріалом можуть скористатися вчителі української мови.
1
Тема. Загальне поняття про прикметник. Значення прикметника у мовленні.
Мета:
навчальна: поглибити загальне уявлення учнів про прикметник як частину мови, його роль у мовленні; вчити визначати прикметники за питаннями, значенням і роллю в реченні; формувати вміння відрізняти прикметники від інших частин мови; удосконалювати навички правильного і доречного використання прикметників у мовленні;
розвивальна: розвивати пам’ять, увагу, логічне мислення, творчі здібності, мовлення, уміння порівнювати, зіставляти, узагальнювати, робити висновки;
виховна: виховувати естетичні почуття та любов до мови, повагу до матері, колискової пісні; навички культурного спілкування.
Методи: ілюстративний, проблемно-пошуковий, словесний, критичне мислення, самостійної і практичної роботи.
Тип уроку. Вивчення нового матеріалу з елементами повторення.
Форма уроку. Урок-дослідження.
Обладнання: мультимедійна презентація, підручник, іграшки, роздатковий матеріал для роботи в групах, парах та індивідуальної роботи.
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
Вступне слово вчителя.
Добрий день! Я рада вітати всіх вас на нашому уроці. Сьогодні до нас завітали гості, а гостям ми завжди раді. Тож давайте розпочнемо наш урок з привітання.
Діти вітаються з гостями:
Я посміхаюсь сонечку!
Здрастуй золоте!
Я посміхаюсь квіточці!
Хай вона цвіте!
Я посміхаюсь дощику!
Лийся, мов з відра!
Гостям ми посміхаємось
Зичимо добра!
Отже, ми побажали всім добра і сподіваюсь, що наш урок буде саме таким.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Бесіда з учнями.
На сьогоднішній день налічують 10 частин мови, які в свою чергу поділяються на самостійні та службові, окремою частиною виділяють вигук. (слайд «Країна частин мови")
Самостійних частин мови 6 (іменник, прикметник, дієслово, числівник, займенник, прислівник). Кожна з них має граматичне та лексичне значення.
До службових частин мови належать сполучник, прийменник, частка.
Серед цих частин мови є змінювані (іменник, прикметник, дієслово, числівник, займенник) та незмінювані (прислівник)
4. В якому місті країни Морфології ми вже побували, кого з її мешканців добре знаємо? (Іменник).
5. А що таке іменник?
6. Які це іменники власні, а які загальні?
7. Назвіть відмінки іменників і питання до них.
8. Наведіть приклади іменників чоловічого, жіночого та середнього роду.
9. Я кажу в однині, а ви – у множині.. (Зірка, вишня, вікно, пісня, хлопець, кіт) і навпаки (миші, руки, сніги, хмари, країни)
10. Яку роль виконує іменник у реченні. (Виступає в ролі підмета, рідше другорядним членом)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово учителя:
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну прекрасну, країну чудову,
Яка нас чекає й збагачує мову.
Сьогодні у нас не просто урок української мови, бо працювати ми будемо у науково-дослідницькій лабораторії. Ви спробуєте себе у ролі юних лаборантів-дослідників. Досліди ви будете проводити мовні. А об’єктом дослідження у вас буде одна із частин мови. Отже, у нас сьогодні урок – дослідження.
(слайд) Досліджувати означає виясняти, пізнавати, розглядати, знайомитись, тобто самостійно дізнаватись про щось нове, а я вам у цьому буду допомагати.
Дослідницько-пошукова праця вимагає злагодженої командної роботи, бо сьогодні нам доведеться працювати і в парах, і в групах.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Давайте з’ясуємо, з ким кожному з вас доведеться працювати. Пропоную вам розказати трішки про себе, охарактеризувати себе як особистість. Передаючи мікрофон, назвіть своє ім’я і якусь рису характеру. Наприклад: Я – Наталія Олександрівна – добра.
Молодці, за допомогою вправи «Мікрофон» ми краще пізнали один одного.
А чи були ви уважними, чи помітили які допоміжні питання я вам ставила під час характеристики?
Слово учителя: продовжуємо далі і відгадайте загадку
Я веселий і звабливий,
Гарний, милий і красивий,
Несказанний, незрівнянний;
Відповім я залюбки
На питаннячко – який?
Маю ознаку предмета,
Називаюсь я … (прикметник)
ІV. Оголошення теми, постановка завдань уроку.
Тема уроку: «Загальне поняття про прикметник. Значення прикметника у мовленні»
Отож, досліджувати ми будемо прикметник.
Для цього я пропоную поставити завдання сьогоднішнього уроку.
(Закріплюємо на дошці аркуші з написаними завданнями уроку)
Девіз нашого уроку такий:
(слайд) Не кажи – не вмію, а кажи – навчуся!
Тож сядьте рівненько, відкрийте свої зошити, запишіть дату і тему уроку. (слайд «Як сидіти за партою»)
V. Вивчення нового матеріалу.
Ми продовжуєм урок,
Зробим у науку крок,
Ніколи нам нудьгувати,
Будем творчо працювати,
Щоб сказала я в кінці:
Ви у мене МОЛОДЦІ!
Починаємо роботу у нашій творчій лабораторії.
Дослід № 1
Що таке прикметник?
Послухайте і дайте відповідь на питання: «Що це за дерево?»
Маю листя …. і …гілля,
маю … … стовбур.
Відгадай, хто я?
Важко відгадати?
Кажуть, що кожен предмет має багато ознак або прикмет. А що таке ознака або прикмета?
У тлумачному словнику це пояснюється так: (слайд) Прикмета - характерна риса , яка відрізняє один предмет від іншого, розповідає про когось, або про щось більш детально.
Давайте в цьому впевнимось.
Відгадайте тепер цю загадку:
Маю листя невеличке і гнучке гілля,
маю білий стрункий стовбур.
Відгадай, хто я? (береза)
Чому в другому випадку ви відразу впізнали це дерево?
Назвіть слова, які вам у цьому допомогли?
Поставте до них запитання.
Від яких слів ви будете ставити запитання?
Виходить, що прикметник означає прикмети іменників.
Вправа 228 (усно)
(Поставити питання до слів, які означають ознаку предмета)
Можливо хтось уже зрозумів, що таке прикметник? Що він означає?
На які питання відповідає?
А от дівчинка Ніна, героїня вірша Б. Чалого, ніяк не може зрозуміти, що таке прикметник.
Ось послухайте цей вірш.
Тихо мовила Ніна:
— Прикметник я не збагну...
От іменники — знаю.
Це — море, народ, голова...
А прикмета, прикметник —
якісь загадкові слова.
І сказав перехожий
спокійно і просто за мить:
— Загадкові, дівчатко,
бо треба слова розуміть!
Глянь-но, море — яке?
Неосяжне, ласкаве, ясне,
неспокійне і грізне,
як вітер шугати почне.
Це прикметники моря...
Народ. А у нього прикмети які?
Працьовитий і мудрий,
невтомний і щирий в труді.
В нього серце — гаряче,
а руки — робочі, тверді...
За Борисом Чалим
Поясніть Ніні, які слова означають ознаки предметів.
Отже, давайте нарешті спробуємо дати визначення прикметнику.
Перевіримо, чи правильне ми дали визначення, прочитаємо правило в підручнику (ст. 66)
(слайд) Висновок: Прикметник – самостійна частина мови, яка вказує на ознаку предмета (іменника) і відповідає на питання який? чий?
Давайте спробуємо навести приклади прикметників.
Я називаю слова, а ви оплесками визначаєте прикметники.
(веселий, цікавий, стоїть, смачний, груша, солодкий, високий, вчитель, учень, зелена, жовта, золота, дивитися, мамина, пісня, колискова)
Продовжимо наш урок – дослідження каліграфічною хвилинкою.
м мо в ва мо ва
Я люблю чудову мову, рідну мову, калинову.
Розберіть за будовою слово калинову.
Знайдіть у реченні прикметник і підкресліть його хвилястою лінією.
Які слова підкреслили?
А яка мова є для нас рідною?
В українській мові налічується 256 тисяч слів.
Найбільш уживаною літерою в українській абетці є літера «П»; на цю літеру починається найбільша кількість слів української мови.
Літера «Ф» - найменш уживана літера українського алфавіту. Слова, які починаються з цієї літери, в переважній більшості випадків прийшли в українську мову з інших мов.
Набігли хмаринки, подув вітер, зашурхотіло листя на деревах (діти труть руки одна об одну). І ось уже перші крапельки дощу забарабанили по листях, дахах (клацають пальчиками - вказівним та середнім). Полив сильний дощ (плескають руками по колінах). Блиснула блискавка, загримів грім(тепер ще тупочуть ногами по підлозі). Та ось дощ почав вщухати (плескають руками по колінах), останні краплі падають на землю (клацають пальчиками-вказівним та середнім). Подув легенький вітерець, висушуючи листя (діти труть руки одна об одну). І, нарешті, виглянуло сонечко (діти розводять руками зверху в сторони).
7. Проблемне запитання:
Як ви гадаєте, а чи все ви знаєте про прикметник?
Тоді висунемо гіпотезу:
(слайд) Гіпо́теза — це припущення, яке перевіряють експериментально з можливих розв'язань проблеми. З точки зору логіки, форма мислення, що являє собою здогад, поки не встановлена істина.
Припустимо, що про прикметник нам ще багато чого невідомо. А мета нашого уроку - якомога більше дізнатися про прикметник.
Дослід №2
Які ознаки і прикмети називає прикметник?
Розібратись нам у цьому допоможе вірш (О.І.Мельничайко. «Рідна мова»)
Що прикметник означає?
Він прикмети називає –
Всі ознаки визначає.
Розуміється на всьому:
На великому й малому,
Який смак в кого буває,
і за кольором впізнає,
і за розміром, за віком,
яким стане чоловіком,
Почуття він розпізнає,
Про характер думку має,
Про красу і про вроду,
Про навколишню природу,
І про місяць і про сонце,
Він ознаки добре знає,
Слово точне добирає –
Їх багато дуже має.
Перед учнями малюнки з зображенням предметів:
м’яч, яблуко, апельсин, хліб, сонце.
Визначити ознаки предмета за кольором, формою, розміром, смаком і характеристику записати в зошит.
(слайд) Висновок: прикметники можуть означати смак, колір, розмір, форму вік, почуття тощо.
Дослід №3
З якою частиною мови пов’язані прикметники?
Із поданих слів складіть словосполучення:
солов’їна осінь
тепле мова
колискова сонце
золота пісня
Якою частиною мови виражені дані слова у першому стовпчику?
А у другому?
Чому прикметники зв’язані саме з іменниками, а не з іншими частинами мови? (Не може бути ознаки без предмета)
(слайд) Висновок: прикметники зв’язані з іменниками, бо не може бути ознаки без предмета.
Закріпимо свої знання на практиці. Відгадайте загадки (малюнки –відгадки виводимо на екран):
Який звір небезпечний
Ходить в червоній шубі,
Сніг розгрібає,
Мишок вистачає? (Лисиця)
В лісі тваринка живе полохлива,
Добра, пухнаста, та дуже ляклива.
Вушка вона притискає свої,
Шурхіт усякий лякає її. (Заєць)
Живе в нірці,
Гризе кірки.
Короткі ніжки.
Боїться кішки. (Миша)
Якою частиною мови виражені слова-відгадки?
(конверти з картками, на яких записані іменники-відгадки та прикметники)
Розподіліть прикметники відповідно до іменників:
Лисиця Заєць Мишеня
Руда полохливий сіре
хитра вухатий маленьке
пухнаста куций пискляве
(Слайд із виконаною вправою)
Отже, прикметники руда, хитра, пухнаста пов’язані з іменником лисиця.
З якою частиною мови зв’язаний прикметник?
Назвіть закінчення прикметників.
Чому вони відрізняються? Важко відповісти? Ідемо далі.
(слайд) Висновок: прикметники пов’язані з іменниками, бо не може бути ознаки без предмета.
Виберіть на малюнку листочки, на яких написані слова з протилежним значенням. Як називаються слова з протилежним значенням?
Дослід № 4
Значення прикметника у мовленні
Провівши цей дослід, ми дізнаємось, яке значення має прикметник у мовленні?
Для цього ми відвідаємо магазин іграшок.
(на прилавку розкладені іграшки).
Завдання: піти до магазину і купити іграшку, яка тобі подобається.
Продавець: Доброго дня, шановні! Ви завітали до магазину іграшок. Вибирайте іграшку, яка вам подобається. Діти вибирають іграшку і описують її ознаки, щоб продавець зрозумів, яка саме іграшка сподобалась дитині.
Вчитель. Як бачите, діти, прикметники роблять нашу мову зрозумілішою, багатшою, досконалішою, допомагають точніше висловити свою думку.
Вони ніби є життєдайною силою нашої мови. Ось послухайте вірш Д. Білоуса, складений майже із самих прикметників. Слухайте уважно, і спробуйте запам’ятати прикметники, які є у цьому вірші.
Ніжна, мила, світанкова,
Ясна, чиста, колискова,
Мелодійна, дзвінкотюча,
Дивна, радісна, співуча,
Лагідна, жива, казкова,
Красна, чарівна, шовкова,
Найдорожча, добра, власна,
Мудра, сонячна, прекрасна,
Солов’їна, барвінкова (що це?) -
Українська мова!
Які прикметники ви б іще використали, описуючи нашу мову?
Отже, для чого нам потрібні прикметники?
(слайд) Висновок: прикметники роблять нашу мову багатшою, точнішою, красивішою, виразнішою.
Тому ми з вами повинні вміти застосовувати і правильно використовувати прикметники у своєму мовленні.
(Українська мова – одна з найкрасивіших мов у світі. На мовному конкурсі в Італії її було визнано другою за мелодійністю мовою світу після італійської.)
Виправити помилки у вживанні прикметників, озвучити відредагований варіант
І група
Я хотів купити кавун більшкіший, а в магазині продавали кавуни меншіші.
ІІ група
У нашому класі тепер новесенький класний керівник.
А тепер давайте трохи відпочинемо, заспокоїмось і послухаємо пісню.
(Відео-ролик з колисковою піснею «Ой, люлі, налетіли гулі»)
Що це за пісня? Так, це –колискова. Назва «колискова» походить від слова колиска, в яку раніше клали маленьку дитину.
А де ви ще чули колискові пісні?
Так, це мамина пісня. Любов до рідного краю, мови починається з колисаночки. В ній материнська любов, світ добра, краси.
Немовлятко не знає мови, не розуміє слів, але материнська любов і народна мудрість створили велике диво – колискову пісню, пісню материнської душі й незмірної любові, ласки й неповторної ніжності. А тому в ній так тісно переплетені радість і біль, тривога і надія. Біля колиски, плетеної з лози або різьбленої з дерева, творилася найбільша таїна людського буття – переливалися в душу дитини найщиріші материнські почуття.
І що цікавого, у колискових піснях також зустрічаються прикметники.
(Слайд з текстом колискової)
Колискова пісня
Ой люлі, ой люлі,
Налетіли гулі,
Сіли на воротях
В червоних чоботях.
Сіли та й раденькі,
Що спить мій маленький,
Що спить і не чує,
Де гуля ночує.
Знайдіть у тексті колискової прикметники, випишіть їх у зошит.
Як ми підкреслюємо прикметник?
Записати у зошит колискову пісню і підкреслити у ній прикметники.
VІ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Інтерактивний метод «Мозковий штурм»
(слайд)
1.Прикметники називають:
а) ознаку предмета; б) назву предмета
2. Прикметники відповідають на питання:
а) хто? що? ; б) який? яка? яке? які?
3. Прикметник – це:
а) частина мови; б) частина слова
4. Прикметники вживаються:
А) з дієсловами; б) з іменниками
5. Гіркий, солодкий, кислий, смачний – це ознаки предмета за:
А) кольором; б) смаком
VІІ. Підсумок уроку.
Ось і закінчила свою роботу наша творча дослідницька лабораторія. Але тільки на сьогодні. На наступних уроках ми продовжимо досліджувати прикметник. А зараз давайте підсумуємо результати нашої сьогоднішньої роботи. Які завдання ми поставили перед собою на початку уроку і чи справились з ними? (обговорення завдань)
Рефлексія.
(слайд) На слайді ви бачите малюнок сходинок. Це сходинки успіху. Подумайте і скажіть, на яку сходинку ви можете стати за результатами уроку. Поясніть, чому.
Закінчили ми урок,
Зробили у науку крок,
Здається, ви не нудьгували,
Гарно й творчо працювали
Маю я сказать в кінці:
Ви у мене МОЛОДЦІ!