Тема уроку: Власні й загальні іменники. Велика буква у власних іменниках
Мета: поглибити знання учнів про власні і загальні іменники, вміння розрізняти власні та загальні назви; удосконалювати відповідні орфографічні уміння і навички написання великої букви у власних назвах; розвивати культуру усного і писемного мовлення, вміння застосовувати вивчені правила; виховувати любов до рідного краю, прищеплювати бажання вивчати його.
Обладнання: підручник, комп'ютер, таблиця «Велика літера у власних
назвах», демонстраційний матеріал
Тип уроку: формування практичних умінь та навичок
Хід уроку
І. Мотивація навчальної діяльності учнів. Організаційний момент
У нас сьогодні незвичайний урок. Ми його проведемо у вигляді цікавої, змістовної подорожі. Сьогодні у кожного з нас буде можливість ще раз відкрити для себе Україну. Ми на хвилинку зазирнемо в її героїчне минуле і насолодимося її прекрасним сьогоденням. А, щоб подорож була вдалою нам потрібні будуть знання, здобуті на попередніх уроках і знання, які ми отримаємо на сьогоднішньому уроці.
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Яку частину мови ми вивчали на попередніх уроках?
- Що називається іменником?
- Чому одні іменники відповідають на питання ХТО? а інші на питання ЩО?
- Які два числа має іменник?
- Назвіть рід іменників.
- Іменник змінюються за скількома відмінками ?
Домашнім завданням вам було провідміняти іменник - Земля. Прочитайте цей іменник у кличній формі
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Повідомлення теми і мети уроку
2. Пояснення вчителя
Іменники поділяються на власні назви і загальні
Іменники власні назви пишуться з великої букви.
До іменників - власних назв належать:
- Імена, прізвища, імена по батькові
- Клички тварин
- Географічні назви
- Назви вулиць, площ, провулків
- Назви книжок, журналів, газет, картин, кінофільмів
- Назви установ, фабрик, заводів Усі інші іменники є загальними.
Давайте перевіримо себе за підручником
3. Робота з підручником (учні читають правило на сторіці 53 вживання великої літери у власних назвах)
4. Робота біля дошки та в зошитах. Коментоване письмо
Князь Ярослав, щоб уберегти Україну від ворогів, побудував на кордонах багато твердинь. Над рікою Саном побудував місто і назвав Ярославом. Остаточно розбив печенігів під самим Києвом і на тім місті побудував величезну церкву святої Софії, яка і стоїть і донині.
Фізхвилинка
Україна-рідний край!
(Пальчиками рук утворюємо перед собою серце)
Поле, річка, синій гай.
(перед собою рукою проводимо рівну лінію поле, хвилясту річка, розводимо руки в сторони синій гай)
Любо стежкою іти.
(Крокуємо на місці)
Там живемо я і ти!
(Кладемо долоньку на серце, а потім до того, хто стоїть напроти)
5. Продовження роботи над темою. Розповідь вчителя
Наша подорож триває далі.
Так, ми згадали про столицю нашої країни, місто Київ.
Його називають ще золотоверхим, адже в цьому місті багато церков, храмів, монастирів. Тут є Софійський собор, головна вулиця -Хрещатик.
Київ розташований на берегах річки Дніпро. Дніпро- довга могутня річка. В Дніпро впадають ще такі відомі річки: Десна і Прип’ять. На її берегах розташовані такі великі міста Дніпро, Херсон, 3апоріжжя, Черкаси, Канів.
Наймістичнішим і найцікавішим місцем нашої країни вважають острів~ Хортиця, де розташовувалась Запорізька Січ, колискова запорізьких
козаків, очолених Богданом Хмельницьким.
Саме тут зародився вільний дух українського народу, його сила, мужність, відвага і любов до рідної землі.
Але, найціннішим багатством держави завжди були її люди. Ми добре знаємо Тараса Шевченка, Лесю Українку, Миколу Лисенка, Миколу Амосова, Леоніда Каденюка.
IV. Закріплення вивченого матеріалу
Завдання 1 Дібрати загальну назву для кожної групи власних назв
Завдання 2 Інтерактивна гра «Я частинка України»
Тепер, діти, пригадайте уроки географії:
- Назвіть найвищі гори України? ( Карпати простягаються на 280км Найвища гора Говерла 2061 м)
- Які два моря омивають нашу державу? (Азовське і Чорне)
-Азовське море наймілкіше в світі, тому тепле
-А в Чорному морі живе акула Катран
V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів
VI. Пояснення домашнього завдання