Урок української мови з присмаком вінегрету " Будова слова. Добір споріднених слів. Розбір слів за будовою."

Про матеріал

Урок можна провести під час проведення овочевого дня у школі. Під час проведення уроку використовувалась фізкультхвилинка - руханка "Овочі"

Перегляд файлу

Урок з української мови з присмаком вінегрету за темою

“Будова слова. Добір споріднених слів. Розбір слів за будовою”

Мета. Повторити знання учнів про будову слова, закріпити вміння добирати споріднені слова, розрізняти спільнокореневі слова та форми одного і того самого слова. Розвивати творчі здібності дітей, вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати. Виховувати почуття колективізму, відповідальності, взаємодопомоги.

Обладнання: таблиця «Будова слова», картки, мовний матеріал, проектор, ноутбук

 

                                                                 Хід уроку

І.Організаційний момент. Мотивація навчальної діяльності.
                А тепер усі швиденько налаштуймось на урок!

 

       Аутотренінг:        Учитель: Ви – найкращі.

                                      Діти (разом): Ми – найкращі!

                                      Учитель: Ви – активні.

                                      Діти (разом): Ми – активні!

                                      Учитель: Ви – розумні.

                                      Діти (разом): Ми – розумні!

                                      Учитель: Ви – креативні.

                                      Діти (разом): Ми – креативні!

 

         Учитель:             Знає кожен з нас чудово –

                                       Не прожити нам без мови.

                                       Щоб розумним, мудрим стати,

                                       Потрібно рідну мову знати.

                                       А щоб вміти говорити

                                       Необхідно рідну мову вчити. 

 

ІІ. Хвилинка каліграфії  

  • Запишіть дату
  • Відгадайте загадку

 

Я – салатик вітамінний,

І на смак я теж відмінний.

Бурячок і огірок,

Капустинка і морквинка,

Квасолинка й картоплинка –

Все змішалось у мені.

Пригощайтесь на здоровя.

Відгадайте, діти, хто я?

А це зовсім не секрет.

Я – салатик…( вінегрет)

 

  • Ввв    ві  ов   вм вінегрет
  • Придумайте речення і запишіть  

Вінегрет- це корисний і вітамінний салат з овочів.

   C:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\images.jpg       

ІІІ. Перевірка домашнього завдання.    

  1. Вправа 78

а) огляд;

б)   1 учень  - Які слова називаємо антонімами?

                     - зачитай пари антонімів, які ти виписав.

           в)   2 учень       - Які слова називаються синонімами?

                                 - Які синоніми дібрали до слів великий, говорити?

       2. Робота на картках -3,4 учні

 

ІV. Актуалізація опорних знань учнів, повідомлення теми та мети уроку.

  • Що ми будемо вивчати сьогодні на уроці ви дізнаєтеся, коли прочитаємо уривок віршованої казки ( вправа 79)
  • Назвіть головних героїв казки – мешканців країни Мовляндії (корінь, префікс, суфікс, закінчення).
  • Отже, на уроці ми пригадаємо, з яких частин складаються слова, які ознаки споріднених слів, будемо вчитися добирати такі слова, розбирати їх за будовою.

V. Робота над матеріалом уроку

  1. Робота над таблицею «Будова слова»

 

                     Картинки по запросу картинки для детей з будови слова

 

  • а) Відгадування загадки.  Нас слова міняють часто

                                            І, як видно, це на щастя.

                                            Бо якби ми не мінялись,

                                            То слова б не поєднались. (Закінчення)

  • б) 1 учень б.д.- Визначення закінчення в словах:

 Школа, в школі, школою, школу, школи. 

  • Яка частина в цих словах змінюється? Це – закінчення слова. Отже, закінчення – це змінна частина слова.
  • Як позначаємо закінчення?
    • в) 2 учень б.д. - Визначення основи слова та її частин в словах:

Школа, школярі, пришкільний.

  • Порівняння цієї групи слів з попередньою (школа, в школі, школою, школу, школи) В чому відмінність?.
  • Позначте корінь
    • г) Відгадування загадки.   Ми віддавна і віками

                                             Чесно дружимо з майстрами,

                                             Які вміють нас так вжити,

                                             Щоб нові слова творити (Префікс і суфікс).

  • Яку роль виконують префікси і суфікси?
  • Позначте префіксти і суфікси.
  1. Гра «П’ятий зайвий». ( робота в парах на картках)
  • Доведіть, що одне слово в кожній групі слів зайве:
    • а) будівля, будувати, будильник, будова, будинок;
    • б) гірський, міжгір’я , гора, погоріле, гірка;
    • в) син, синочок, синій, синівський, синок;
    • г) білий, білити, білизна, білка, побіліли.
  • Які ознаки мають споріднені слова?
  1. Фізкультхвилинка.

 

  1. Колективна робота (вправа 81) – 1уч. б.д. Відгадайте загадку. До слова-відгадки доберіть споріднені слова.

 

 

VІ. Узагальнення і систематизація знань учнів.

  1. Робота в групах. Конкурс-гра «Вирости слово» ( на картках)

-Цибул – зразок( вчитель пояснює).( цибуля, цибулька, цибулина…)

1 група корінь –буряк-, -огірок-

2 група корінь –моркв-, -капуст -

   3 група корінь –картопл-, -горох –

C:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\26904031_2013082612283475_3371972797584401749_n.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\26992108_2013082485616821_5356322700007720144_n.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\26993309_2013082748950128_6694071027213158851_n.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\26994006_2013082605616809_7488301562673657025_n.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\27459427_2013082488950154_8044739273900969871_n.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\40610232-bande-dessinée-de-pomme-de-terre-isolé-sur-fond-blanc.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\Новая папка\26992043_2013082568950146_9183385005952676877_n.jpg

  • Який салат можна зробити з цих овочів?
  • Хто знає рецепт приготування?

2 Творча робота (вправа 82). ( усно) Прочитайте і доповніть рядки вірша.

 

VІІ. Домашнє завдання (з інструктажем) Вправа 83 (1 і 2 завд.)

                                                                          3 завд – на додатковий бал

V. Підсумок уроку. Вправа «Незакінчене речення». Рефлексія

  • Закінчення слова – це …
  • Щоб визначити в слові закінчення, треба
  • Основа слова – це частина …
  • Корінь слова – це …
  • Щоб знайти корінь слова, треба …
  • Префікс стоїть перед …
  • Суфікс – це частина основи, яка …
  • Префікс і суфікс служать для …
  • Споріднені слова – це …
  • Що вам сподобалось на уроці?

C:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\31070945_211521689444919_4040943241984475136_o — копия.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\31091835_211521746111580_4699826959318777856_o — копия.jpgC:\Users\Lyudmila\Documents\УРОК\31179924_211521766111578_9024331587226959872_o (1) — копия.jpg

 

docx
Додано
21 жовтня
Переглядів
72
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку