8 клас
Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, підручник, роздатковий матеріал
Тип уроку: урок – дослідження
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Актуалізація чуттєво – емоційного досвіду
Учитель. “Мова – то цілюще народне джерело, хто не припаде до нього вустами, той сам усихає від спраги.” Автором цих прекрасних слів є В. О. Сухомлинський, талановитий педагог, який своє серце віддав дітям і наполегливо навчав їх мови. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць серед європейських. Її красу, її співучість визнає весь світ. Не одне століття українська література являє читачам образ рідного слова, бо ж нема народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, на якій народився і живе.
В яких світах би не бувала я,-
З тобою серцем і по-українськи
Я вимовляю мамине ім’я.
На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з порівняльним зворотом, навчимося поширювати речення порівняльними зворотами, дослідимо на основі висловів про мову та творів українських поетів вживання коми у реченнях з порівняльними зворотами. Тож розмістимося, діти, біля цілющого джерела мови, нап’ємося з нього прохолодної водиці...
V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
Вчитель. Наша мова багата, яскрава, виразна і неповторна. І частиночкою цієї виразності є вживання в українській мові речень з порівняльними зворотами. З ними ми зустрічаємося, читаючи твори художньої літератури.
(Учні зачитують речення, записане на дошці.)
Ти, мов ковток джерельної водиці.
1. Робота в групах. Конкурсна робота на титул “Пан Геній” і “Пан Практик”.
Група 1. Досліджує, за допомогою яких слів порівняльні звороти вводяться в речення.
Група 2. Досліджує, яким членом речення виступають порівняльні звороти, зробивши синтаксичний розбір даних речень.
2. Завдання. Записати речення.
Вчитель. Минають роки і десятиліття, але натхненні твори Т. Шевченка не в’януть, вони залишаються нетлінними. У них ми знаходимо радість, збагачуємо свій духовний світ.
Робота з підручником. Читання першого абзацу правила.
3. Гра “Знайди порівняльний зворот”
Як гул століть, як шум віків,
Як бурі подих – рідна мова,
Вишневих ніжність пелюстків,
Сурма походу світанкова...
(М. Рильський)
На зеленому горбочку,
Притулилася хатина,
Мов маленькая дитина.
Стиха вийшла виглядати,
Чи не вийде з хати її мати.
Немов мати до дитини,
І хатину звеселило.
(Т.Г. Шевченко)
4. Завдання. Учні читають другу частину правила і методом “Прес” доводять, чи треба в записаних реченнях відокремлювати порівняльні звороти.
Я вважаю...
Тому що ...
Наприклад,...
Отже..
1. Акція “Допоможи комі”
Завдання. Допоможіть комам знайти своє місце в реченнях.
(Речення записані на дошці без розділових знаків, коми вирізані з паперу)
2. Робота над текстом роздаткового матеріалу
Мово рідна! Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Красо моя! В тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть. Зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. В тобі, мово, неосяжна душа народу, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.
Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий в світі, а без тебе я, мов перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість..
Твердине моя,люблю тебе і в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш, як грім.Люблю і твою ніжність,. коли ти одним – однісіньким словом зігріваєш, мов сонце.
Завдання. Визначте головну думку тексту, поясніть найважливіші орфограми. Введіть порівняльні звороти в текст. (Порівняльні звороти написані на дошці, а у тексті на їх місці стоять крапки.)
3. Творча хвилинка
Завдання. Напишіть міні-твір (5-6 речень), вживаючи речення з порівняльними зворотами, на тему “Мова моя калинова”.
VІІ Підсумок уроку
“Уявний мікрофон”
- Що ви дізналися про порівняльний зворот?
- Наведіть приклади речень з порівняльними зворотами.
VІІІ Домашнє завдання
Виписати з творів Т.Г. Шевченка 5 речень з порівняльними зворотами. Вивчити правило.