Урок української мови з теми "Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами"

Про матеріал
Мета: ознайомити учнів з порівняльним зворотом, виробляти навички розставляти розділові знаки в реченнях з порівняльним зворотом, вміння поширювати речення порівняльними зворотами; розвивати спостережливість, увагу, пунктуаційну пильність, творчі здібрості учнів; виховувати повагу до рідного слова, інтерес до художньої літератури, любов і шану до Т.Г.Шевченка, його творів, збачувати духовний світ учнів. Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, підручник, роздатковий матеріал Тип уроку: урок – дослідження
Перегляд файлу

Урок української мови

8 клас

Тема. Порівняльний зворот. Виділення порівняльних зворотів комами

Мета: ознайомити учнів з порівняльним зворотом, виробляти навички розставляти розділові знаки в реченнях з порівняльним зворотом,  вміння  поширювати речення порівняльними зворотами; розвивати спостережливість, увагу, пунктуаційну пильність, творчі здібрості учнів; виховувати повагу до рідного слова, інтерес до художньої літератури, любов і шану до Т.Г.Шевченка, його творів, збачувати духовний світ учнів.

Обладнання: портрет Т. Г. Шевченка, підручник, роздатковий матеріал

Тип уроку: урок – дослідження

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Перевірка домашнього завдання

ІІІ. Актуалізація чуттєво – емоційного досвіду

Учитель. “Мова – то цілюще народне джерело, хто не припаде до нього вустами, той сам усихає від спраги.” Автором цих прекрасних слів є                                             В. О. Сухомлинський, талановитий педагог, який своє серце віддав дітям і наполегливо навчав їх мови. Українська мова за своєю милозвучністю посідає одне з перших місць серед європейських. Її красу, її співучість визнає весь світ. Не одне століття українська література являє читачам образ рідного слова, бо ж нема народу, байдужого до рідної мови, до своєї землі, на якій народився і живе.

О, мово рідна! Золота колиско,

В яких світах би не бувала я,-

З тобою серцем і по-українськи

Я вимовляю мамине ім’я.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з порівняльним зворотом, навчимося поширювати речення порівняльними зворотами, дослідимо на основі висловів про мову та творів українських поетів вживання коми у реченнях з порівняльними зворотами. Тож розмістимося, діти, біля цілющого джерела мови, нап’ємося з нього прохолодної водиці...

V. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу

Вчитель. Наша мова багата, яскрава, виразна і неповторна. І частиночкою цієї виразності є вживання в українській мові речень з порівняльними зворотами. З ними ми зустрічаємося, читаючи твори художньої літератури.

(Учні зачитують речення, записане на дошці.)

О мово рідна, вічна ти, як світ!

Ти, мов ковток джерельної водиці.

- З чим порівнюється мова?

- В якому стилі найчастіше вживаються речення з порівняльними зворотами?

1. Робота в групах. Конкурсна робота на титул “Пан Геній” і “Пан Практик”.

Група 1. Досліджує, за допомогою яких слів порівняльні звороти вводяться в речення.

Група 2. Досліджує, яким членом речення виступають порівняльні звороти, зробивши синтаксичний розбір даних речень.

2. Завдання. Записати речення.

  • Кругом поле, як те море, широке синіє.
  • А он з-за гаю виглядає ставок, неначе полотно.
  • Сади рясні похилились, тополі на волі стоять собі, мов сторожа, розмовляють з полем.
  • А он знову шляхом козак іде, ніби старець. (Т. Г. Шевченко)
  • З творів якого відомого поета взято речення?

Вчитель. Минають роки і десятиліття, але натхненні твори Т. Шевченка не в’януть, вони залишаються нетлінними. У них ми знаходимо радість, збагачуємо свій духовний світ.

Робота з підручником. Читання першого абзацу правила.

3. Гра “Знайди порівняльний зворот”

 

Як гул століть, як шум віків,

Як бурі подих – рідна мова,

Вишневих ніжність пелюстків,

Сурма походу світанкова...

(М. Рильський)

На зеленому горбочку,

У вишневому садочку

Притулилася хатина,

Мов маленькая дитина.

Стиха вийшла виглядати,

Чи не вийде з хати її мати.

Немов мати до дитини,

Вийшло сонце, засвітило

І хатину звеселило.

(Т.Г. Шевченко)

4. Завдання. Учні читають другу частину правила і методом “Прес” доводять, чи треба в записаних реченнях відокремлювати порівняльні звороти.

  • Шевченко як поет відомий всьому світу.
  • Дівчина намалювала ілюстрацію до художнього твору майже як художниця.
  • Лице у сусідського хлопчика Іванка було червоне як рак.

Я вважаю...

Тому що ...

Наприклад,...

Отже..

VІ Закріплення вивченого матеріалу

1. Акція “Допоможи комі”

Завдання. Допоможіть комам знайти своє місце в реченнях.

  •     Слово наше рідне, ти сьогодні зазвучало, як початок, як начало.
  •     Як парость виноградної лози, плекайте мову.
  •     Ти, українське слово, безсмертне і велике, як Говерла, багате і дзвінке, як Україна.
  •     І. Я.Франко знав і любив народну пісню як учений і як патріот.

(Речення записані на дошці без розділових знаків, коми вирізані з паперу)

2. Робота над текстом роздаткового матеріалу

Мова – скарбнтця духовності народу

Мово рідна! Ти, як море, безконечна, могутня, глибинна. Красо моя! В тобі мудрість віків і пам’ять тисячоліть. Зойк матерів у годину лиху і непереможний гук лицарів твоїх у днину побідну, пісня серця дівочого в коханні своїм і крик новонародженого. В тобі, мово, неосяжна душа народу, і піт, і кров, і сміх, і безсмертя його.

Скарбе мій єдиний, з тобою я найбагатший і найдужчий в світі, а без тебе я, мов перекотиполе, що його вітер несе у сіру безвість..

Твердине моя,люблю тебе і в гніві, коли ти клекочеш, як вулкан, і гримиш, як грім.Люблю і твою ніжність,. коли ти одним – однісіньким словом зігріваєш, мов сонце.

Завдання. Визначте головну думку тексту, поясніть найважливіші орфограми. Введіть порівняльні звороти в текст. (Порівняльні звороти написані на дошці, а у тексті на їх місці стоять крапки.)

3. Творча хвилинка

Завдання. Напишіть міні-твір (5-6 речень), вживаючи речення з порівняльними зворотами, на тему “Мова моя калинова”.

VІІ Підсумок уроку

Уявний мікрофон”

- Що ви дізналися про порівняльний зворот?

- Наведіть приклади речень з порівняльними зворотами.

VІІІ Домашнє завдання

Виписати з творів Т.Г. Шевченка 5 речень з порівняльними зворотами. Вивчити правило.

doc
Додано
29 жовтня 2020
Переглядів
1077
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку