Конспект уроку "Розділові знаки у реченнях із вставними словами, словосполученнями, реченнями"

Про матеріал
Поглибити й систематизувати знання учнів про вставні слова (словосполучення і речення), вдосконалювати навички правильно інтонувати речення зі вставними конструкціями та ставити розділові знаки при них, знаходити й виправляти помилки на вивчені правила; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість; виховувати любов та повагу до української мови.
Перегляд файлу

Розділові знаки при вставних словах, словосполученнях і реченнях

Мета: поглибити й систематизувати знання учнів про вставні слова (словосполучення і речення), вдосконалювати навички правильно інтонувати речення зі вставними конструкціями та ставити розділові знаки при них, знаходити й виправляти помилки на вивчені правила; розвивати логічне мислення, увагу, пам'ять, спостережливість; виховувати любов та повагу до української мови.

Очікувані результати: учні знаходять вставні слова (словосполучення й речення); правильно ставлять розділові знаки при них; виявляють і виправляють помилки на вивчені правила; правильно інтонують речення зі вставними конструкціями.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого матеріалу.

Хід уроку

І. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ

1. Бесіда.

— Що ми називаємо вставними словами (словосполученнями і реченнями)?

— На які групи за значенням поділяються вставні слова (словосполучення і речення)?

Які розділові знаки ставимо у реченнях зі вставними словами?

2. Перевірка домашнього завдання.

3. Прочитайте речення. Знайдіть вставні слова та вкажіть, що вони виражають. Поясніть розділові знаки.

1. Напевне, день і ніч дивився б кіно. (Ю. Збанацький)

2. Минуло, по суті, зовсім небагато часу, і людина здобула крила, піднялася в повітря, перетнула океани. (О. Гончар)

3. Відомо, що для розвитку творчих здібностей, безумовно, сприяють різні умови. (В. Пекеліс)

4. І ти завжди, я сподіваюся, будеш чесною людиною, якій можна довірити найважливішу таємницю. (О. Донченко)

5. Ти, мабуть, у світі нічого не боїшся. (Марко Вовчок)

6. Ця картина, на мою думку, найкраща. (О. Гончар)

II. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ШКОЛЯРІВ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ

1. Порівняйте пари речень.

З класу виходить гарна дівчина. – Треба, виходить, іти на додаткове заняття з алгебри.

Треба сказати брату про зустріч.— Микола, треба сказати, був сьогодні дуже уважним.

Бесіда.

— Чому в першому випадку «виходить» та «треба сказати» є членами речення, а в другому — ні?

— Від чого це залежить?

— Які правила слід застосувати під час постановки розділових знаків?

2. Творче завдання з прийомом взаємоперевірки

Складіть пари речень , щоб в одних слова кажуть, здавалося були вставними, а в інших ці самі слова виступали в ролі членів речення.

III. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Пояснювальний диктант. Робота на дошці та в зошиті.

Запишіть речення. Поясніть розділові знаки.

1. Вернусь, каже, хоч погляну на дочку та сина. (Т. Шевченко)

2. Який він, справді, Київ цей! (Із тв. М. Рильського)

3. Іван Оскарович, здається, розгадав нарешті причину своєї невдачі з виступом. (Із тв. О. Гончара)

4. Мав він, виявляється, вдачу веселу, бешкетну. (Із тв. О. Гончара)

5. Кажуть, що українець співає цілий рік і цілий вік. Так, мабуть, нам від Бога дано. (З журналу)

2. Відредагуйте речення (усно). У яких випадках вставні слова, словосполучення є зайвими?

1. Як відомо, свято української Коляди відзначається, між іншим, протягом двох тижнів – з 7 по 19 січня.

2. Це, звичайно, цілісний, як кажуть, комплекс новорічних обрядів, куди, як відомо, входять Різдво, Василя та Водохреща.

3. Як уже мовилося, серед різноманітних страв на Святвечір обовязково, безперечно, мала бути кутя.

4. Кутя, як відомо, з давніх – давен вважалася, здається, основною обрядовою стравою.

5. Як відомо, протягом усіх попередніх свят, як говорилося, селяни

намагалися не одвідувати шинок, бо це, так би мовити, гріх.

6. Крім того, як уже зазначалося, від Різдва і до Водохреща по воду ходили,

памятайте, тільки чоловіки та парубки.

Зверніть увагу!

Вставними не бувають такі слова: навіть, майже, якби, часом, ніби, нібито, між тим, немовби, адже, все-таки, при цьому, якби, принаймні, от, за традицією, буквально, приблизно, до того ж, як-не-як, де-не-де, якраз, тим часом.

3. Виконання вправи з підручника №

4. Увага! ЗНО!

Виконання тестових завдань

1. Вставне слово є в реченні (розділові знаки вилучено)

А Нарешті рушив пароплав, покірний волі капітана.

Б Певно руїну та буря зробила? 

В Він знає це певно. 

Г Його репліки і пропозиції були якраз до речі.

2. Вставне слово має значення впевненості в реченні

А У північ, може, в південь, на світанні ми пригорнемося до рідної землі, і будуть люди цілувати в шані поранені солоні шинелі.

Б Правда, дими враз щезли, зате біля сахарні роїлась купа людей і чорніли підводи.

В Раз ласуни, як водиться у них, поснідать добре захотіли. 

Г Видно, знову нам доведеться йти пішки.

3. Вставне слово має значення невпевненості в реченні

А Парубок спершу, мабуть-таки, чи й не прийняв її за ту польову царівну... 

Б Відповідь він надіслав лише сьогодні, на жаль. 

В І ось, нарешті, вершина. 

Г Там, кажуть, з гір усю країну видно.

4. Вставне слово виражає почуття мовця в реченні

А На станції Гребінка у вагоні, нарешті, попросторішало. 

Б На щастя, підходив Андрій. 

В Після цього він спинився на двох парах, які, за його словами, були прикладом як для учителів, так і для учнів з усіх поглядів.

Г Кажуть, сніг на полі – хліб у коморі.

5. Правильно розставлені розділові знаки в реченні

А Дещо правда, піднялось із тії неслави. 

Б Це була, так би мовити наша фамільна ворона. 

В Одне слово, летимо вже через Гімалаї. 

Г Мужність, як правило – скромна. 

IV СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

1. Дати відповіді на запитання

- Що таке вставні слова?

- Назвати групи вставних слів за значенням?

- Чи є членами речення вставні слова і сполучення слів?

- Які розділові знаки ставимо у реченнях зі вставними словами?

- Які слова не є вставними?

V. ПІДСУМОК УРОКУ, ОЦІНЮВАННЯ НАЙАКТИВНІШИХ УЧНІВ

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

ДОДАТОК 1

1. Прочитайте речення. Знайдіть вставні слова та вкажіть, що вони виражають. Поясніть розділові знаки.

1. Напевне, день і ніч дивився б кіно. (Ю. Збанацький)

2. Минуло, по суті, зовсім небагато часу, і людина здобула крила, піднялася в повітря, перетнула океани. (О. Гончар)

3. Відомо, що для розвитку творчих здібностей, безумовно, сприяють різні умови. (В. Пекеліс)

4.І ти завжди, я сподіваюся, будеш чесною людиною, якій можна довірити найважливішу таємницю. (О. Донченко)

5. Ти, мабуть, у світі нічого не боїшся. (Марко Вовчок)

6. Ця картина, на мою думку, найкраща. (О. Гончар)

 

2. Порівняйте пари речень.

З класу виходить гарна дівчина. – Треба, виходить, іти на додаткове заняття з алгебри.

Треба сказати брату про зустріч.— Микола, треба сказати, був сьогодні дуже уважним.

3. Відредагуйте речення (усно). У яких випадках вставні слова, словосполучення є зайвими?

1. Як відомо, свято української Коляди відзначається, між іншим, протягом двох тижнів – з 7 по 19 січня.

2. Це, звичайно, цілісний, як кажуть, комплекс новорічних обрядів, куди, як відомо, входять Різдво, Василя та Водохреща.

3. Як уже мовилося, серед різноманітних страв на Святвечір обовязково, безперечно, мала бути кутя.

4. Кутя, як відомо, з давніх – давен вважалася, здається, основною обрядовою стравою.

5. Як відомо, протягом усіх попередніх свят, як говорилося, селяни

намагалися не одвідувати шинок, бо це, так би мовити, гріх.

6. Крім того, як уже зазначалося, від Різдва і до Водохреща по воду ходили,

памятайте, тільки чоловіки та парубки.

 

 

 

 

 

 

 

4. Виконання тестових завдань

 

1. Вставне слово є в реченні (розділові знаки вилучено)

А Нарешті рушив пароплав, покірний волі капітана.

Б Певно руїну та буря зробила? 

В Він знає це певно. 

Г Його репліки і пропозиції були якраз до речі.

 

2. Вставне слово має значення впевненості в реченні

А У північ, може, в південь, на світанні ми пригорнемося до рідної землі, і будуть люди цілувати в шані поранені солоні шинелі.

Б Правда, дими враз щезли, зате біля сахарні роїлась купа людей і чорніли підводи.

В Раз ласуни, як водиться у них, поснідать добре захотіли. 

Г Видно, знову нам доведеться йти пішки.

 

3. Вставне слово має значення невпевненості в реченні

А Парубок спершу, мабуть-таки, чи й не прийняв її за ту польову царівну... 

Б Відповідь він надіслав лише сьогодні, на жаль. 

В І ось, нарешті, вершина. 

Г Там, кажуть, з гір усю країну видно.

 

4. Вставне слово виражає почуття мовця в реченні

А На станції Гребінка у вагоні, здається, попросторішало. 

Б На щастя, підходив Андрій. 

В Після цього він спинився на двох парах, які, за його словами, були прикладом як для учителів, так і для учнів з усіх поглядів.

Г Кажуть, сніг на полі – хліб у коморі.

 

5. Правильно розставлені розділові знаки в реченні

А Дещо правда, піднялось із тії неслави. 

Б Це була, так би мовити наша фамільна ворона. 

В Одне слово, летимо вже через Гімалаї. 

Г Мужність, як правило – скромна. 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
12 листопада 2020
Переглядів
1451
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку