Урок української мови у 2 класі спеціальної школи-інтернату
Урок: Українська мова. 2 клас спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату.
Навчання за програмою з учнями з розумовою відсталістю.
Тема: Розрізняння на слух і на письмі подібних приголосних звуків і букв д – т.
Мета: Навчити учнів розрізняти звуки [д] – [т] як в усному мовленні, так і на письмі за допомогою складів, слів. Уточнити знання про ознаки дзвінких і глухих приголосних. Розвивати логічне мислення, увагу, спостережливість. Виховувати працелюбність і старанність.
І. Організаційний момент.
1. Організація учнів до роботи.
2. Робота над чистомовкою.
- Для того щоб язичок наш був слухняним, а голосок вірно вимовляв всі звуки, повторюємо за мною чистомовки.
Та-та-та – гарна хата у крота.
То-то-то – в ній дуже чисто.
Ди-ди-ди – дибали діди.
Ду-ду-ду – на річку піду.
ІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Мотивація навчальної діяльності.
- Які звуки найчастіше повторювались в чистомовках? Саме звуки [д]-[т] ми будемо вчитися розрізняти між собою для того, щоб грамотно писати та не допускати помилок під час читання.
2. Артикуляція звуків [д] – [т], їх порівняльна характеристика.
- [д] – приголосний, твердий, дзвінкий;
- [т] – приголосний, твердий, глухий.
3. Співставлення звука і букви.
- Яка буква позначає звук [д]?
- Яка буква позначає звук [т]?
- Прочитайте пари слів. Що змінилося у словах парах:
Толя – доля
Твір – двір
Там – дам
Тачка - дачка
4. Завдання на увагу «Знайди букву».
- Тепер відшукайте букви Т і Д серед інших і замалюйте їх відповідними кольорами (Т – синій, Д – зелений)
К Д д х у б Д т т ц Т г р д в л ш м д т г ч Т в д
Т – 2
Д – 2
т –
д – 4
4. Каліграфічна хвилинка.
Запис складів під диктовку:
Та-да ат-ад то-до от-од ти-ди ит-ид
5. Робота із цеглинками лего Д - Т (усно)
Дуб, трава, подушка, робота, тигр, лист, дерево, город, вітер, сад.
6. Диференціація [д] – [т] у словах.
Вставте пропущені букви д – т.
…им, лис…ок, …ерево, …елефон, бу…инок, сере…а, …рава, ві…дро.
7. Гра «Знайди речення за схемою» та запиши їх.
|____ т ____ _______. Дихає тепленький вітер.
|__д___ т_____ д____. Наступила осінь.
|Д_____ т_______ ____т____. Йде теплий дощ.
Фізкультхвилинка
Пальчикова гімнастика «Як живеш?»
- Як живеш?
- Як ідеш?
- Як біжиш?
- Вночі як спиш?
- Як даєш?
- Як береш?
- Як мовчиш?
Гра «Навпаки».
- Я вимовляю склад зі звуком [т], а ви повинні вимовити склад зі звуком [д]:
та – да
ти – ди
ту – ду
то – до
те – де
ті - ді
Робота із загадками. Звуковий аналіз слів-відгадок.
Влітку одягається, а взимку одягу цурається (дерево).
Щось пухнасте, срібно-біле,
Молоко із миски пило.
Муркнуло після сніданку,
Захотіло ще смметанки. (Кіт).
Знайдіть помилку й замініть букву.
Мама з точками пішла по дорозі край села.
Сіли в ложку – та айда, річкою пливе вода.
На галявині весною виріс зубок молодий.
Утворити слова:
ре, де, во
тер, ві
т, а, м, у, н
Записати слова з буквою т в один стовпчик, а слова з буквою д – в інший. Підкреслити букви т-д.
Помідор, диня, салат, допомога, росток, город, трава.
Які звуки найчастіше вимовляли протягом уроку?
Коротко охарактиризуйте звук д
Коротко охарактиризуйте звук т
Для чого ми вчились розрізняти ці звуки і відповідні їм букви?
Вставте пропущені букви та прочитайте побажання.
.рузі, будь.е .обрими, працьови.ими!