Українська мова. 2 клас
Тема. Зв’язок прикметників з іменниками.
Мета. Показати учням на прикладах зв’язок прикметників з іменниками. Навчати розпізнавати прикметники, ставити до них питання. Розвивати увагу, орфографічну пильність. Виховувати патріотичні почуття.
Обладнання: віночок, квіти: волошка, ромашка, барвінок, мак, чорнобривці, гроно калини, картки із завданнями, паперова ромашка( на пелюстках записані прикметники).
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Всі мерщій сідайте, діти.
Домовляймось не шуміти,
На уроці не дрімати,
Руку вчасно підіймати.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІІ. Узагальнення вивченого матеріалу.
Синьоока чарівниця,
Де вінки вона спліта,
В золотавім житнім полі
Голівка синя вигляда.(волошка)
Вплітаємо калину. В центрі дівочого віночка завжди було гроно калини – символ краси і дівочої вроди, символ України. Т. Г.Шевченко з особливою шаною опоетизував калину. Поет не переставав думати про батьківщину, про страждання народу і всім серцем линув у рідні краї, на свою Вкраїну. Вся його творчість пройнята палкою любов'ю до Батьківщини, до рідного народу. Не одне покоління вчилося у Тараса любити рідний край, служити йому, боротися за свою свободу.
А зараз невеличка мандрівка у 19 ст. і Тарас Шевченко нам прочитає свій вірш
Червоні кетяги калини
Горять вогнями усіма.
Без калини нема України,
Без народу Вкраїни нема.
А зараз давайте складемо загадку про калину.
Кисла ягода цілющу властивість має.
Навесні – біла, влітку – зелена, восени – червона, взимку – цілюща.
Фізкультхвилинка. Проводиться українська народна гра «Мак»
Діти стоять у колі пліч-о-пліч. Одна дитина всередині — це «городник». Діти співають:
Ой на горі мак,
Під горою так.
Діти беруться за руки і, ступаючи назад, збільшують коло на ширину піднятих у сторони рук. На слова:
Мак, мак, маківочки,
Золоті голівочки!
— діти роблять крок на місці та виконують мах руками вперед назад. На слова:
Станьте ви так,
Як на горі мак!
— діти присідають і показують руками, який виріс мак (простягають руки вперед).
Діти, стоячи, запитують:
Городнику, городнику,
Чи полив ти мак?
Г о р о д н и к. Полив.
На приспів:
Мак, маки, маківочки,
Золоті голівочки!
— діти роблять крок на місці, розмахуючи руками вперед і назад, а «городник» у цей час ходить у середині кола й удає, що поливає мак.
На слова:
Станьте ви так,
Як на горі мак!
— діти, стоячи, показують, як «виріс мак» (піднімають руки в сторони на рівень плечей, долоні повертають угору, пальці трохи згинають, показують, яка квітка в маку).
На приспів:
Мак, маки, маківочки,
Золоті голівочки!
— діти опускають руки і роблять крок на місці, розмахуючи руками вперед і назад.
Д і т и
Городнику, городнику,
Чи поспів мак?
Г о р о д н и к. Поспів
Барвінок – дуже шанована в українців квітка, символ життя. Вічнозелене барвінкове листя нагадувало нашим пращурам про безсмертя людської душі.
Додайте слова – назви ознак, щоб скласти загадку про барвінок.
Цвіте квітками __________, лист ____________ квітник прикрашає,
Хоч мороз усе побив – його не займає.
У народі квіти – обов’язкові атрибути народних обрядів, звичаїв. Про них є чимало легенд, переказів.
Повідомлення групи дослідників .
А про чорнобривці складено таку легенду.
Назва чорнобривців пов’язана зі старовинною легендою про майстрів – чоботарів, які виготовляли особливо гарні, святкові жіночі чобітки, що мали яскраво – червоні халяви та чорні голівки – чорнобривці.
Робота в групах.
Перше слово від другого відрізняється однією буквою.
І група: рідний – річний – вічний
ІІ група: темний – чемний – чесний
6.Cловниковий диктант.
До кожної квітки доберіть ознаку.
Дзвоник (польовий),фіалка (сором’язлива), волошка (ніжна,синьоока),чорнобривці (гарні), вінок(український)
Ромашка у віночку символізує мир. Так побажаємо нашій неньці Україні мира .
Обрати пелюстку, на якій написаний прикметник, самостійно виконати звуко-буквений аналіз слова та скласти речення з цим прикметником
ІV. Підсумок уроку. Рефлексія.
Гра «Так чи ні»
Зіграти хочеться мені з тобою, друже, в «так» чи «ні».
Тобі питання задаю, готуй же відповідь свою.
Відповідай, коли мастак, «НІ» чи «ТАК».
Ось ми і закінчили плести вінок. Найбільша відзнака українського національного вбрання – віночок зі стрічками.
Визначення переможців, нагородження.