- формувати поняття “члени речення”, “головні члени речення”, “підмет і присудок”, “основа речення”; формувати вміння знаходити основу речення; визначати головні і другорядні члени; відпрацьовувати навички грамотного письма; учити вдосконалювати власні висловлювання, робити висновки; збагачувати словниковий запас; розвивати зв`язне мовлення, мислення, увагу.
Урок української мови у 2 класі за темою: Основа речення.
Головні та другорядні члени речення
Мета уроку:
- формувати поняття “члени речення”, “головні члени речення”, “підмет і присудок”, “основа речення”;
- формувати вміння знаходити основу речення;
- визначати головні і другорядні члени;
- відпрацьовувати навички грамотного письма;
- учити вдосконалювати власні висловлювання, робити висновки;
- збагачувати словниковий запас;
- розвивати зв`язне мовлення, мислення, увагу.
Обладнання: таблиця «Головні і другорядні члени речення», слайди, сюжетні малюнки.
ХІД УРОКУ
I. Організація класу.
Всі сідайте тихо, діти,
Домовляймось не шуміти,
Руку гарно піднімати,
На уроці не дрімати,
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. КАЛІГРАФІЧНА ХВИЛИНКА
Щоб правильно, гарно слова написати,
Нам з'єднання букв слід усім пригадати,
Одна лиш хвилинка для цього дається,
Подивимось зараз, кому це вдається
ве ес сн на
Весняні місяці: березень, квітень, травень.
Чому весняні місяці мають такі назви? Які зміни у природі відбуваються навесні?
2. Гра «Незакінчене речення»
3. Загадки
Він розкаже нам, про кого
Чи про що розмова йде.
Хто? чи що? — спитай у нього
Зразу відповідь знайде! (Підмет)
Він про підмет нам розкаже,
Що він робить чи робив,
Дію він з предметом зв'яже,
Щоб ти думки не згубив. (Присудок)
ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ.
Сьогодні на уроці ми:
- повторимо поняття “члени речення”, “головні члени речення”, “підмет і присудок”;
- дізнаємося, що є “основою речення” та навчимося її знаходити;
- навчимося визначати головні та другорядні члени, робити висновки.
IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Читання тексту вправи 15
Вправа 15
Усі слова в реченні, які відповідають на питання,звуться членами речення.
У кожному реченні є свої “командири” - слова, без яких не може бути речення. Їх звуть головними членами речення.
Інші слова їм допомагають як солдати. Їх називають другорядними членами речення.
2. Вправа 16.
Прочитати уривок з казки «Як звірята навчились будувати речення»
«Як звірята навчились будувати речення»
З кожним днем лісовим учням все цікавіше у Лісовій школі. Мудра Сова стільки таємниць для них відкрила, що від цього звірята стали лише розумнішими.
Ось і сьогодні Мудра Сова вирішила урок провести біля чарівного дерева з будиночками слів. Сова пояснила: « Я хочу, щоб сьогодні ви придивились уважно до слів, які виходять зі своїх будиночків. Так ви зможете дізнатись про цікаву роботу слів».
Стали звірята уважно придивлятися до слів, які виходили із будиночків. Вийшло слово «сонечко», потім – «небі». Згодом відкрились дверцята у будиночку «Прикметники» і вийшло слово «ясне». Слово «світить »вийшло із свого будиночка. Навіть вирішило виглянути слово «на». Стали вони біля дерева,а Білочка радісно вигукнула : «Вони, мабуть, хочуть нам розповісти, що на небі світить ясне сонечко». Навіть Їжачкові така робота слів сподобалась: «Ой, як цікаво! Кожне з цих слів мала про що нам розповідає: слово «сонце» – просто називає предмет, слово «світить» називає дію, слово «ясне»- означає ознаку». А коли ці слова стали разом , то вони повідомили нам цікаву інформацію. Давайте їх назвемо «реченням».
Сова запитала своїх допитливих школяриків : «А які слова у цьому реченні найголовніші?»
Білочка висловила думку: «Якщо про сонечко говориться, що воно виконує певну роботу, то слова, «сонечко» і «світить» є головними у реченні».
Мудра Сова похвалила Білочку: «Молодець ти стала розумною ученицею. З тобою приємно спілкуватися. А як би ти назвала інші слова у реченні?»
Білочка подумала і відповіла : «Я їх поставлю у другий ряд після перших двох слів ». Сова доповнила : «Отже назвемо їх другорядними членами речення. Вони просто допомагають головним словам у реченні виражати закінчену думку».
Повторити твердження: «в реченні є головні слова, головні члени речення: підмет і присудок. Усі інші слова в реченнях – другорядні члени речення»
3.Записати речення в зошит, підкреслити головні і другорядні члени речення
Ясне сонечко світить на небі.
4. Вправа 17. Прочитайте речення. Визначте у них головну думку.
Великі хмари холодом нагусли.
Червоне листя падає в гаю.
Летять у вирій дуже дикі гуси.
А я слонам привіт передаю.
Л. Костенко.
Назвіть у вірші іменники, прикметники, дієслова.
5. Вправа 18.
На деревах з`явилося перше, несміливе листячко. Ось і птахи повернулися з вирію. Вийшли в поле трударі.
Визначте у кожному реченні слово, яке означає, про кого говориться в реченні. Підкресліть однією лінією.
Визначте слово, яке означає, що говориться про нього. Підкресліть двома лініями. Чи можна вважати, що без них слів певне речення залишиться реченням. Обґрунтуйте свою відповідь.
6. Ознайомлення з правилом , читання правила учнями.
Головні слова в реченні, називаються головними членами або основою речення.
Слово, що вказує про кого або про що розповідається у реченні, називається підметом.
Підмет відповідає на питання: “хто ?” або “що?”.
Він підкреслюється однією лінією (–).
Слово, яке вказує, що говориться про підмет, називається присудком.
До присудка ставиться питання: “що робить?”, “що буде робити?”, “що робив?” та інші.
Він підкреслюється двома лініями (=).
Підмет і присудок – головні члени речення, його основа. Всі інші слова в реченні є другорядними членами. Вони підкреслюються крапочками (….).
7. Офтальмологічна хвилинка
V. Первинне закріплення.
Виконання вправи 19 ( учні знаходять у реченнях основу, другорядні члени речення та коментують свої відповіді).
Вправа 19
Прочитайте речення.
Вітер свище. Насунула хмара. Полив дощ. З’явилися калюжі. Біжать струмки.
Виглянуло сонечко. Зазеленіла трава. Діти бавляться.
Доповніть речення за допомогою слів із довідки.
Слова для довідки: молода, дзвінкі, швидко, дощова,сильний,веселе,щасливі, сердитий
VI. Фізкультхвилинка (імітація рухів).
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
Руки в боки, руки так,
Руки вгору, як вітряк.
Вище руки підніміть
І спокійно опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
VII. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Спишіть прислів`я. Знайдіть та підкресліть основу речення. Обґрунтуйте відповідь
У березні вже щука-риба може хвостом лід розбити.
Квітневий день рік годує.
Травень ліси одягає – літа в гості чекає.
Гра «Доберіть підмет».
У наше віконце заглянуло...
Високо в небі летіли...
Незабаром настане тепла...
Гра «Доберіть присудок».
В лісі … перші проліски.
Ведмідь… від зимового сну.
З вирію… птахи.
VIII. Підсумок уроку.
Загадка:
Найважливіші два слова,
Міцно зв'язані вони.
Вони — речення основа,
Адже думка — саме в них!
1) Слова в реченні, що відповідають на певне питання, називаються...
2) Член речення, який вказує на те, про кого або про що говориться в реченні, називається...
3) Підмет і присудок — це...
4) Всі інші члени речення є...
(слайд 22)
VII. Домашнє завдання.
Виконати вправу 22 (списати, підкреслити головні та другорядні члени речення), стор. 14., вивчити правила (стор.13).