Урок української мови "Звуки [дж],[дз],[дз’], позначення їх буквосполученнями дж, дз".

Про матеріал
Розробка уроку з української мови для 2 класу (підручник М. Захарійчук). Тема "Звуки [дж],[дз],[дз’], позначення їх буквосполученнями дж, дз".
Перегляд файлу

Урок української мови

Тема: Звуки [дж],[дз],[дз], позначення їх буквосполученнями дж, дз.

Мета: вчити правильно вимовляти й записувати слова зі звуками [дж],[дз],[дз]; розвивати фонематичний слух, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки; збагачувати словниковий запас; виховувати прагнення допомогти іншим, працьовитість, почуття відповідальності.

Обладнання. Підручник, зошит, ручка. Картки із завданням роботи в парах. Презентація уроку.

Література: М.Т.Захарійчук «Українська мова 2 клас»

Тип уроку: комбінований

Хід уроку:

  1.                 Організаційний момент

- Добрий день, діти! Сідайте, будь ласка. Перевірте, будь ласка, наявність підручників та зошитів на парті.

- Девіз нашого уроку : (повторюйте за мною)

Продзвенів уже дзвінок,

Починається урок.

Попрацюємо старанно,

Щоб урок пройшов не марно.

II. Актуалізація опорних знань

  1.                Каліграфічна хвилинка
  •                   Розгортайте зошити, від д/з відступаємо дві лінії, записуємо (дату, класна робота)
  •                   Давайте запишемо такі буквосполучення:

Ж ж Жж дз дж жз (спочатку записуємо велику букву «Ж», відступаємо, поряд записуємо маленьку «ж», далі в рядку записуємо буквосполучення з верхнім з’єднанням, якщо у вас залишилось місце в рядку, тоді повторюємо написання буквосполучень починаючи з «ж»)

  •                   Назвіть слова з буквосполученнями «дз», «дж». (5 сл.)
  •                   Давайте каліграфічно запишемо 3 слова ( слова написані на дошці):

Дзвін дзиґа джміль

  •                   Визначте кількість звуків і букв у слові «джміль» (6 букв, 4 звуки – буквосполучення «дж» позначає один звук).  - усно

Скільки голосних та приголосних звуків у цьому слові? Назвіть їх, які звуки тверді, а які м’які?

1. Опитування. Перед тим, як перейти до нової теми, давайте пригадаємо:

- Звуки – це..(те, що ми чуємо і вимовляємо)

- Букви – це…(те, що ми бачимо і пишемо)

      - На які дві групи діляться всі звуки? (Голосні та приголосні.)

      - Якими бувають голосні? (Наголошеними та ненаголошеними.)

      - Якими можуть бути приголосні звуки? (Твердими та м’якими, дзвінкими та                                     

      глухими.)

- Чим голосні звуки відрізняються від приголосних? (Голосні звуки вимовляються без перешкод, а при вимові приголосних звуків є перешкоди: зуби, губи, язик.)

- Які букви позначають по два звуки? (я, ю, є, ї)

2. Гра «Так чи не так?"

         Зіграти хочеться мені

         З вами, друзі, в «так» чи «ні».

        Я вам питання задаю,

        Готуйте відповідь свою!

        Відповідай, коли мастак,

        Чи «ні», чи «так»!

Учитель кидає учням по черзі м’яч. Учні ловлять його. А, повертаючи м’яч учителю, відповідають на запитання.

- Голосних звуків 10. (Ні.)

-З вук [ ф ] – приголосний? ( Так.)

- У слові олівець 3 склади? ( Так.)

- Буква я завжди позначає 2 звука? ( Ні.)

- Буква ї завжди позначає 2 звука?( Так.)

- У слові дзвоник наголошений перший склад?  ( Ні.)

- У слові джем букв більше, ніж звуків? ( Так.).

- У слові дзвін букв більше, ніж звуків? ( Так.)

III. Повідомлення теми і мети уроку

- Отже, у словах джем і дзвін більше букв, ніж звуків.

- А чому?

Це усі повинні знати:

                 Нас не можна роз’єднати.

                 Відрізняємось ми чим?

                Літер дві, а звук один. 

- Про які звуки йде мова в загадці? (Звуки [дж], [дз], [ дз´].)

  Темою нашого уроку є: «Звуки [дж], [дз], [ дз´]. Позначення їх на письмі        буквосполученнями дж, дз».

IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу

  •                   Зараз я буду описувати предмет, а ви його маєте назвати, після чого ми будемо записувати в зошит ці слова.

Штани із джинсової тканини (джинси), велика за розміром комаха сімейства бджіл (джміль), дятел ним користується, коли «лікує» дерева (дзьоб).

  •                   Виразно прочитайте записані слова. Які звуки ви чуєте на початку слів? Якими буквами вони позначаються?
  •                   Зверніть увагу на те, як ми вимовляємо звуки дз та дж. При цьому зуби стулені, губи розкриті, язик упирається в нижні зуби. Сильний струмінь повітря, що виходить з голосом, натрапляє на перешкоду, що створюється язиком і зубами.

Отже, зробимо висновок: звуки дж та дз є приголосними, твердими та дзвінкими.

  •                   Який перший звук чуємо в слові дзьоб? ([дз’]) Чим він відрізняється від звука [дз]? (Звук [дз’] — м’який.)
  •                   Вимовимо звуки [дз], [дз’] хором. Чим відрізняється вимова цих звуків? (Коли ми вимовляємо м’який звук [дз’], середня частина язика більш напружена і притиснута до верхнього піднебіння. Звук [дз’] вимовляється м’яко.)
  •                   Як ми позначимо його у звуковій моделі? (Позначимо двома рисками.)
  1.                Робота з правилом

Запам’ятайте!

Звуки [дж],[дз],[дз’] позначаються на письмі буквосполученнями дз, дж та вимовляються злито.

  1.                Робота з підручником.

Ст. 22, вправа 1

  Робота з підручником. (ст. 23, вправа 2)

  •                   Випишіть виділене слово «бджілки». Зробіть звуко-буквений аналіз (один учень біля дошки)

Бджілки (б-приголосний твердий, дж-приголосний твердий, і- голосний, л – приголосний глухий, к – приголосний глухий, и – голосний) (- - *- -*) 7 букв, 6 звуків, 2 склади, і – наголошений.

V. Узагальнення й систематизація отриманих знань

Робота в парах.

      - Визначте кількість звуків і букв у словах. Зробіть висновок.

     - Працюємо організовано, на виконання завдання 3 хвилини.

      - Чи у всіх словах букв на 1 більше, ніж звуків? (Ні. У слові джміль звуків  більше на 2.)

      - Чому?

 

       

                       Дзеркало                        Джига

 

 

                   Джміль                                                      Дзвінок

 

 

 Розподільчий диктант із завданням 

- Уважно слухайте слова. Розділіть умовно сторінку зошита на три частини для запису слів у стовпчики: у перший - слова із звуком [дж], у другий - із [дз] і в третій - із [дз’].
Джміль,  дзьоб, ходжу, дзвінок,  дзюрчить, саджають, дзеркало,  дзьобали, бджола,  ґудзик.

Робота в парах

Прочитати текст-анаграму та підкреслити у словах  буквосполучення дж.

іЛвет мджіьл бяіл ерджьцеля. Зхяоілатос ойум сптиолуха ерь-джнелу упеньіск. вСі дежмлик ан кочвітку і слзаяаухвс. иДрзючть доичвка, утбещечь паишкт.

(Летів джміль біля джерельця. Захотілося йому послухати джерельну пісеньку. Сів джмелик на квіточку і заслухався. Дзюрчить водичка, щебечуть пташки.)

VІ. Підсумок уроку

- Якими буквами позначаються на письмі звуки [дз], [дз’]? Наведіть приклади слів.

- Чим відрізняється вимова цих звуків?

- Яким буквами на письмі позначається звук «дж»? Наведіть приклади слів.

 

 

docx
Додав(-ла)
Кашуба Наталія
Додано
1 квітня 2020
Переглядів
11491
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку