Урок української мови
Тема: Звуки [дж],[дз],[дз’], позначення їх буквосполученнями дж, дз.
Мета: вчити правильно вимовляти й записувати слова зі звуками [дж],[дз],[дз]; розвивати фонематичний слух, спостережливість, логічне мислення, уміння робити висновки; збагачувати словниковий запас; виховувати прагнення допомогти іншим, працьовитість, почуття відповідальності.
Обладнання. Підручник, зошит, ручка. Картки із завданням роботи в парах. Презентація уроку.
Література: М.Т.Захарійчук «Українська мова 2 клас»
Тип уроку: комбінований
Хід уроку:
- Добрий день, діти! Сідайте, будь ласка. Перевірте, будь ласка, наявність підручників та зошитів на парті.
- Девіз нашого уроку : (повторюйте за мною)
Продзвенів уже дзвінок,
Починається урок.
Попрацюємо старанно,
Щоб урок пройшов не марно.
II. Актуалізація опорних знань
Ж ж Жж дз дж жз (спочатку записуємо велику букву «Ж», відступаємо, поряд записуємо маленьку «ж», далі в рядку записуємо буквосполучення з верхнім з’єднанням, якщо у вас залишилось місце в рядку, тоді повторюємо написання буквосполучень починаючи з «ж»)
Дзвін дзиґа джміль
Скільки голосних та приголосних звуків у цьому слові? Назвіть їх, які звуки тверді, а які м’які?
1. Опитування. Перед тим, як перейти до нової теми, давайте пригадаємо:
- Звуки – це..(те, що ми чуємо і вимовляємо)
- Букви – це…(те, що ми бачимо і пишемо)
- На які дві групи діляться всі звуки? (Голосні та приголосні.)
- Якими бувають голосні? (Наголошеними та ненаголошеними.)
- Якими можуть бути приголосні звуки? (Твердими та м’якими, дзвінкими та
глухими.)
- Чим голосні звуки відрізняються від приголосних? (Голосні звуки вимовляються без перешкод, а при вимові приголосних звуків є перешкоди: зуби, губи, язик.)
- Які букви позначають по два звуки? (я, ю, є, ї)
2. Гра «Так чи не так?"
Зіграти хочеться мені
З вами, друзі, в «так» чи «ні».
Я вам питання задаю,
Готуйте відповідь свою!
Відповідай, коли мастак,
Чи «ні», чи «так»!
Учитель кидає учням по черзі м’яч. Учні ловлять його. А, повертаючи м’яч учителю, відповідають на запитання.
- Голосних звуків 10. (Ні.)
-З вук [ ф ] – приголосний? ( Так.)
- У слові олівець 3 склади? ( Так.)
- Буква я завжди позначає 2 звука? ( Ні.)
- Буква ї завжди позначає 2 звука?( Так.)
- У слові дзвоник наголошений перший склад? ( Ні.)
- У слові джем букв більше, ніж звуків? ( Так.).
- У слові дзвін букв більше, ніж звуків? ( Так.)
III. Повідомлення теми і мети уроку
- Отже, у словах джем і дзвін більше букв, ніж звуків.
- А чому?
Це усі повинні знати:
Нас не можна роз’єднати.
Відрізняємось ми чим?
Літер дві, а звук один.
- Про які звуки йде мова в загадці? (Звуки [дж], [дз], [ дз´].)
Темою нашого уроку є: «Звуки [дж], [дз], [ дз´]. Позначення їх на письмі буквосполученнями дж, дз».
IV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу
Штани із джинсової тканини (джинси), велика за розміром комаха сімейства бджіл (джміль), дятел ним користується, коли «лікує» дерева (дзьоб).
Отже, зробимо висновок: звуки дж та дз є приголосними, твердими та дзвінкими.
Запам’ятайте!
Звуки [дж],[дз],[дз’] позначаються на письмі буквосполученнями дз, дж та вимовляються злито.
Ст. 22, вправа 1
Робота з підручником. (ст. 23, вправа 2)
Бджілки (б-приголосний твердий, дж-приголосний твердий, і- голосний, л – приголосний глухий, к – приголосний глухий, и – голосний) (- - *- -*) 7 букв, 6 звуків, 2 склади, і – наголошений.
V. Узагальнення й систематизація отриманих знань
Робота в парах.
- Визначте кількість звуків і букв у словах. Зробіть висновок.
- Працюємо організовано, на виконання завдання 3 хвилини.
- Чи у всіх словах букв на 1 більше, ніж звуків? (Ні. У слові джміль звуків більше на 2.)
- Чому?
Дзеркало Джига
Джміль Дзвінок
|
Розподільчий диктант із завданням
- Уважно слухайте слова. Розділіть умовно сторінку зошита на три частини для запису слів у стовпчики: у перший - слова із звуком [дж], у другий - із [дз] і в третій - із [дз’].
Джміль, дзьоб, ходжу, дзвінок, дзюрчить, саджають, дзеркало, дзьобали, бджола, ґудзик.
Робота в парах
Прочитати текст-анаграму та підкреслити у словах буквосполучення дж.
іЛвет мджіьл бяіл ерджьцеля. Зхяоілатос ойум сптиолуха ерь-джнелу упеньіск. вСі дежмлик ан кочвітку і слзаяаухвс. иДрзючть доичвка, утбещечь паишкт.
(Летів джміль біля джерельця. Захотілося йому послухати джерельну пісеньку. Сів джмелик на квіточку і заслухався. Дзюрчить водичка, щебечуть пташки.)
VІ. Підсумок уроку
- Якими буквами позначаються на письмі звуки [дз], [дз’]? Наведіть приклади слів.
- Чим відрізняється вимова цих звуків?
- Яким буквами на письмі позначається звук «дж»? Наведіть приклади слів.