Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Прикметник»

Про матеріал
Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Прикметник» Мета: повторити й узагальнити вивчене про прикметник, удосконалювати вміння знаходити прикметники у тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати пам'ять, мислення, творчі здібності; прищеплювати любов до рідного краю. Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань. Вид уроку: урок-подорож.
Перегляд файлу

6 клас                                  Українська мова

Тема. Узагальнення і систематизація вивченого з теми «Прикметник»

Мета: повторити й узагальнити вивчене про прикметник, удосконалювати вміння знаходити прикметники у тексті, визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; розвивати пам'ять, мислення, творчі здібності; прищеплювати любов до рідного краю.

Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань.

Вид уроку:  урок-подорож.

Обладнання: карта Маньківського району, проектор.

Хід уроку

І. Організаційний момент.  (Слайд 1)

ІІ. Емоційна готовність.

1. Асоціативне мислення.  (Слайд 2)

  • Які асоціації у вас виникають зі словом Маньківка? Оберіть кольоровий папір і напишіть слово-асоціацію.

Колір говорить про ваш настрій на початку уроку:

червоний – піднесеність;

жовтогарячий – радість;

жовтий – приємність;

зелений – спокій;

синій – сум;

фіолетовий – тривожність;

чорний – незадоволення;

білий – складно визначитись.

Хто обрав темні кольори, не сумуйте. Усміхніться один одному, побажайте гарного настрою.

  • А чому наше селище має таку назву?

2. Розповідь  учнів-істориків. (Слайд 3)

В історичних джерелах Маньківка вперше згадується наприкінці            ХVІ століття. Щодо самої назви селища, то деякі дослідники вважають, що вона походить від імені козака Манька Педоренка, який входив до складу Уманської сотні за реєстром 1649 року. Є перекази, що він був першим жителем даної осади.

В інших переказах йдеться про те, що колись тут була корчма, в якій господарювала дружина корчмаря Манька. На її честь і було названо нове поселення.

Дослідники вважають, що назва селища походить від назви річки Маньківка, що тут протікає, а її назва пішла від латинського слова «менк», що означає малий, дрібний. А, як відомо, назви багатьох міст і сіл походять від назви річок.

Є ще версія, що Маньківка названа на честь дочки польського короля Стефана Баторія (Сигизмунда ІІІ) Вази Марії, тобто Маньки.

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.  (Слайд 4)

Сьогодні ми здійснимо подорож рідним селищем: побуваємо у Свяченому яру, в урочищі Джерелуха, на Широкому березі, в урочищі Качка, на Турковому полі, а також відпочинемо у Моньковому лісі. А для цього потрібно взяти у свій рюкзак знання із мови, кмітливість, творчі здібності і квиток, який ви собі оберете.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Міні-іспит. Робота у парах.  (Слайд 5)

 Кожна пара обирає квиток із запитанням із теми «Прикметник». Щоб потрапити на екскурсію, потрібно дати відповідь на запитання.

  • Що називається прикметником?
  • Назвіть групи прикметників за значенням.
  • Які прикметники належать до якісних?
  • Які прикметники належать до відносних?
  • Які прикметники належать до присвійних?
  • Які прикметники можуть утворювати ступені порівняння?
  • Як утворюються ступені порівняння прикметників?
  • Чим відрізняються прикметники твердої і мякої групи?
  • Назвіть способи творення прикметників.
  • Поясніть написання прикметникових суфіксів –ов, -ев, -єв.

V. Освоєння теми уроку. Виконання системи завдань.

 1. Слово вчителя. Зупинка «Свячений яр». (Слайд 6)

Зараз ми з вами знаходимося у центрі селища Маньківка. Отож давайте розпочнемо свою подорож зі Свяченого яру.

На півночі селища від вулиці Петровського (нині  Вишнева) у напрямку Малої Маньківки простягся яр, який називається Свяченим. Ця назва, за переказами, повязана з подіями, які відбувалися на нашій території в період визвольної війни проти польських панів у 1648-1654 роках.

2. Гра «Знайди прикметник». (Слайд 7)

  • Прочитайте текст. Випишіть прикметники. Визначте їх рід, число, відмінок.

 В одному з боїв на території Маньківки польських жовнірів добре побили, і вони вирішили помститися за це місцевому населенню. Задум був страшний: на Великдень вирізати всіх жителів. Коли люди про це дізналися,  тихо зібралися, озброїлися, хто чим міг, і пішли за село до яру. На дорозі, якою мав їхати ксьондз, зробили деревяні перепони, поклали догори зубами борони і організували засідку. Ксьондза та його загін було знищено. На місці кровопролитного бою селяни поклали хрести, викопали криницю, а яр назвали Свяченим.

3. Слово вчителя. Зупинка «Урочище Джерелуха». (Слайд 8)

Урочище Джерелуха знаходиться за 2 кілометри на південний схід від Маньківки в районі водокачки.

  • Як ви вважаєте, чому урочище має таку назву?

4. Лінгвістичне дослідження.

  • Запишіть речення, розставляючи розділові знаки. Визначте синтаксичну роль прикметників.

В урочищі бють сильні джерела. Вода у них смачна, солодка. Вона, кажуть, має лікувальні речовини.

  • Тому пийте цю цілющу воду, адже односельчани говорять: «Коли напєшся води з Джерелухи, станеш здоровішим». Чи правильно утворено ступінь порівняння прикметника здоровіший? Які прикметники утворюють ступені порівняння?
  • Із записаних речень випишіть якісні прикметники, утворіть від них ступені порівняння.

5. Слово вчителя. Зупинка «Широкий берег». (Слайд 9)

  • Що вам відомо про Широкий берег?

6. Вибірковий диктант.

  • Випишіть прикметники. Визначте їх розряд за значенням. Поясніть орфограми у прикметниках.

Широкий берег –  вигін у південно-східній частині Маньківки. У середині ХІХ століття цю площу займав ставок, на березі якого в часи військового поселення було збудовано цегельний завод.

7. Слово вчителя. Зупинка «Урочище Качка».  (Слайд 10)

На південний схід за 4 кілометри від Маньківки знаходиться урочище Качка. Його назва походить від того, що в минулому там були зарослі очеретами ставки та річки, де водилися дикі качки.

8. Дослідження-конструювання. (Слайд 11)

  • Прочитайте текст. Від підкреслених іменників утворіть прикметники за допомогою суфіксів –ов, -ев, -єв. Позначте суфікси, поясніть написання.

В ХІ-ХІІІ століттях тут було поселення. На горбі між двома річками є ознаки житлових приміщень. На цьому місці можна знайти черепки посуду, тертки для помолу зерна, скребла з каменю. На лівому березі Качки з місцевої руди виплавляли залізо.

  • Чи є в тексті прикметники із такими суфіксами?

9.  Слово вчителя. Зупинка «Туркове поле». (Слайд 12)

  • Як утворилося слово «туркове»?
  • Як ви вважаєте, чому полю дали таку назву?

10. Дослідження-класифікація. (Слайд 13)

  • Прочитайте текст. Випишіть окремо прикметники твердої і мякої групи. Провідміняйте по одному прикметнику твердої (І варіант) та м’якої (ІІ варіант) групи.

Після війни з турками, у 1877-1878 роках, до Маньківки привезли понад       2 тисячі полонених. Жили турки спочатку в холодних казармах. Одяг у них був легкий, літній. Коли настала зима, полонені почали хворіти і вмирати. Оскільки вони мусульманської віри, ховали їх не на кладовищі, а за лісом в урочищі Качка. Потім всіх полонених турків вивезли в поле, і жили вони у вогких землянках. Холера поступово косила їх, поки всі не вимерли. Це місце і називається Туркове поле.

11. Слово вчителя. Зупинка «Моньків ліс».   (Слайд 14)

 За 3 кілометри на північний схід від Маньківки в напрямку села Малої Маньківки знаходиться Моньків ліс.

У часи Столипіна в період реформи 1861 року було дозволено селянам брати землю на викуп і хазяйнувати на ній, як на власній. На цих землях знаходилися ставки, річки, ліси, що давало прибуток. У Маньківці заможним був селянин Монько, у якого налічувалося найбільше садків. Із часом вони перетворилися в ліси.

Я думаю, що багато хто із вас побував у Моньковому лісі. Отож давайте ми зупинимося тут і будемо насолоджуватися красою природи.

12. Хвилинка творчості. Робота у групах. (Слайд 15)

  • Опишіть Моньків ліс (6-7 речень), добираючи якнайбільше прикметників. А для цього дістаньте зі скриньки завдання для своєї групи: ліс восени, ліс взимку, ліс навесні. ліс влітку.

VІ. Підсумок уроку. Рефлексія.

«Незакінчене речення» (Слайд16)

  • Екскурсія мені допомогла пригадати …
  • Свої знання я використаю…
  • Під час подорожі я дізнався (дізналася)…
  • Зараз колір мого настрою …

VІІ. Оголошення домашнього завдання.  (Слайд 17)

Опишіть свої враження від сьогоднішньої подорожі (5-6 речень) і виконайте морфологічний розбір одного прикметника.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використана література

1. Качалаба П.В. Маньківка // Промінь комунізму. – 1961. - № 3. – С.2-3

2. Осьмуха М.А. Маньківка // Матеріали з історії Маньківського району / Упорядник Й.П. Оленчук. –  Маньківка, 1993. - С. 4-6.

3. Осьмуха М.А. Матеріали до історії Маньківки. – 1997.

4. Осьмуха М.А. Свячений яр. // Оленчук Й.П. Матеріали з історії Маньківського району. –  Маньківка, 1993. - С. 14-15.

 

Інтернет-ресурси

1.http://ukrainaincognita.com/sites/default/files/imagecache/my_thumbnail/u813/MAX_9189_0.jpg

2. https://we.org.ua/wp-content/uploads/2014/09/32136765.jpg

3.http://ukrainaincognita.com/sites/default/files/imagecache/my_thumbnail/hmilna_jar1.jpg

4.http://investincherkasyregion.gov.ua/wpcontent/uploads/2017/09/2_%D0%9C%D0%B0%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B2%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%D0%9C%D0%B0%D0%BD%D1%8C%D0%BA%D1%96%D0%B2%D0%BA%D0%B0-84-%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE-1.jpg

5.http://investincherkasyregion.gov.ua/wp-content/uploads/2017/09/2_%D0%9C%D0%BE%D0%BD%D0%B0%D1%81%D1%82%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%89%D0%B5%D0%BD%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B8%D0%B9%D0%A6%D0%B8%D0%B1%D1%83%D0%BB%D1%96%D0%B2-95-%D1%84%D0%BE%D1%82%D0%BE-3.jpg

6. http://provce.ck.ua/wp-content/uploads/2017/03/MG_5027-500x333.jpg

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=368108110280475&set=g.1692282517460036&type=1&ifg=1

1

 

docx
Додано
27 березня 2019
Переглядів
718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку