Представлено розширений конспект уроку українського читання , який можуть використовувати вчителі початкових класів. Робота покликана викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу; на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, визначити повчальний характер казки. У дітей відбувається розвиток навичок виразного читання, читання за особами, складання плану, вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання.
Тема. Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
Леся Українка «Біда навчить». Прислів’я
Мета: викликати у дітей інтерес до творчості Лесі Українки, розширити і поглибити їхні знання про поетесу; на основі змісту казки поглиблювати уявлення про етику людських стосунків, визначити повчальний характер казки. Формувати соціокультурну та комунікативну компетентності, загальнопізнавальні вміння. Виробляти вміння вести діалог у парі, групі, будувати монологічне висловлювання, вступати в дискусію з проблемних питань твору, узагальнювати, систематизувати знання та робити висновки.
Розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, визначати мотиви їхньої поведінки, розрізняти позитивні і негативні риси характеру; висловлювати своє ставлення до героїв казки, свої враження від почутого, побаченого; збагачувати соціальний досвід учнів. Розвивати навички виразного читання, читання за особами, складання плану, вміння переказувати, стежити за чіткістю та логічністю відповідей на запитання, пам'ять, увагу, вміння орієнтуватися у тексті, логічне мислення, творчі здібності, уяву, фантазію, уміння спілкуватися.
Виховувати інтерес до народної мудрості і бажання вчитися, сприяти вихованню позитивних рис характеру; почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором.
Основні завдання психосоціального розвитку:
розвивати уміння оцінювати вчинки персонажів, зосередженість, увагу, уявлення про етику людських стосунків. Формувати соціокультурну та комунікативну компетентності, загальнопізнавальні вміння.
Передбачувані результати:
Учні повинні знати: про життя і творчість Лесі Українки, сюжет казки «Біда навчить, вислови з твору, які стали прислів’ями, приказками.
Вміти: визначати тему і основну думку твору, давати характеристику дійовим особам, творчо мислити, свідомо і достатньо повно відтворювати зміст прочитаного, встановлювати смислові зв’язки між частинами тексту, користуватися загально-навчальними вміннями формулювати запитання до тексту; виразно читати, складати план
Цінувати: почуття прекрасного, вміння насолоджуватися художнім твором, інтерес до народної мудрості, бажання вчитися, толерантне ставлення до товаришів, знання, час.
Організація навчальної діяльності:
Загальні методи навчання: демонстративний, діалогічний, евристичний, інтерактивні .
Методи викладання: стимулюючий, спонукаючий, пояснювальний.
Методи виявлення знань учнів: усний, письмовий.
Форми організації навчального процесу: фронтальна, групова, індивідуальна, парна.
Методи роботи учнів: інтерактивні, пошуковий, творчий.
Етапи виявлення знань: фронтальне, індивідуальне, колективне.
Тип уроку. Урок осмислення знань, формування на їх основі необхідних умінь і навичок.
Обладнання: портрет Л. Українки, картки для групової роботи, зображення птахів – героїв казки, маски для акторської майстерності.
Структура уроку
І. Етап орієнтації (1,5 хв)
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів (1,5хв)
Вправа « Очікування»
ІІІ. Етап надання необхідної інформації (10хв)
ІV. Інтерактивна вправа. Вивчення нового матеріалу (22 хв)
V . Підсумок уроку (4хв)
VI. Домашнє завдання. (1хв)
Хід уроку
І. Етап орієнтації |
||
Ось дзвінок сигнал нам дав –
Діти, у нас на уроці присутні гості, тому поверніться до них, привітайтеся, подаруйте їм свої посмішки!
|
Діти по черзі називають правила:
1. Правило піднятої руки. |
|
ІІ. Оголошення, представлення теми та очікування навчальних результатів |
||
Діти прошу вас сформулювати тему уроку
Вправа «Очікування».
Продовжіть вислів «Цей урок навчить мене…» |
Читають діти з дошки:
Діти продовжують вислів, учитель заповняє схему на дошці. |
|
|
||
ІІІ. Етап надання необхідної інформації |
||
Перевірка домашнього завдання – Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці? – Діти, хто нагадає, з твором якого автора ми познайомились на минулому уроці? В якому році народилася Леся Українка? А) 1896 р. Б) 1871 р. В) 1857р. 2. Яке її справжнє прізвище? А) Українка. Б) Красницька. В) Косач. 3. Який літературний псевдонім був у матері Лесі Українки? А) Олена Пархоменко. Б) Олена Пчілка. В) Олена Паламарчук. 4. Яка назва першої збірки Лесі Українки? А) «На крилах пісень». Б) «Відгуки». В) «Думи і мрії». 5. Який перший вірш написала Л. Українка? А) «Конвалія». Б) «Надія». В) «Давня весна» 6. Хто є головним героєм казки «Біда навчить»? А) Крук. Б) Бузько. В) Горобець. – Перевірте правильність виконання тесту. Граємо в гру «Так чи ні».
Оцініть свою роботу . Кожна правильна відповідь – це 2 бали. 2. Технологія «Акторська майстерність» - Вдома ви готувались до участі у школі акторської майстерності – Давайте пригадаємо з ким зустрічався горобчик? З якою інтонацією треба читати слова курки? зозулі? бузька? ґави? сороки-білобокої? крука? Проявіть свою акторську майстерність. Прочитайте діалоги зустрічей. Нагадую, що читати треба без слів автора, передаючи голосом інтонацію кожної дійової особи. 3. Вправа на розвиток швидкості читання (читання деформованого тексту)
|
Відповідь учнів
Відповідь учнів
Один учень читає відповіді, решта перевіряє записи і відтворює чи заперечує правильність (1б, 2в, 3б,4а,5б, 6в)
Піднімають руку, хто не зробив жодної помилки.
Учні відповідають та закріпляють на дошці малюнок відповідного птаха.
Кілька учнів читають діалоги дійових осіб. Взаємооцінка
Учні читають текст
|
|
ІV. Вивчення нового матеріалу |
||
– А зараз продовжимо роботу над казкою. 1. Робота з підручником. С. 95-96 – Послухайте кінцівку казки і дайте відповідь на таке запитання: «Що примусило горобчика замислитись над життям і змінитися?» 2. Робота в групах. Інтерактивна справка – Попрацюємо в групах. Складіть сенкан до слова «біда». Дотримуйтесь правил роботи в групі.
3. Словникова робота. Робота в парах на картках. – Попрацюйте в парах. З’єднайте слова, що знаходяться у лівій колонці, з поясненнями правої колонки
4. Повторне читання кінцівки казки «Біда навчить». – Прочитайте ІІІ частину мовчки, вдумуючись у зміст прочитаного, приготуйтесь до «торбинки запитань». 5. «Торбинка запитань» (Представники кожної групи задають по черзі запитання і дають відповіді, які умовно складаємо до торбинки запитань). – Діти, задайте запитання по прочитаному. Пам’ятайте, що запитання треба задавати послідовно і вони повинні бути суттєві. |
Первинне читання ІІІ частини казки підготовленими учнями.
Відповіді учнів (Біда).
Презентація учнями складених сенканів І група. Біда Жорстока, страшна Підкралася, нагрянула, навчає Біда навчить, як на світі жить Лихо ІІ група. Біда Людська, неочікувана. Ходить, спить, заглядає. Не тішся людською бідою. Горе ІІІ група. Біда Велика, екологічна. Минає, проситься, застала Справжні друзі пізнаються в біді. Нещастя
Відповіді учнів
Діти працюють в парах, потім пояснюють лексичне значення даних слів.
Самостійне мовчазне читання учнями ІІІ частини казки.
Представники груп задають питання.
|
|
Фізкультхвилинка |
||
|
Підготовлений учень проводить фізкультхвилинку:
Крильця пташки розправляють, Їх до сонця підіймають. Потім можна політати І комашок поганяти. На галявину злетілись, Там зернят вони наїлись. Потім знову полетіли, У гніздечка хутко сіли |
|
Осмислення і систематизація знань |
||
– Відшукайте в казці прислів’я, початок яких вказаний у вас на картці, зазначте героя твору, якому належать ці слова.
– Як ви думаєте, горобчик є позитивним чи негативним героєм? Чому? – Чому горобець так змінився?
– Яка головна думка цієї казки? – Розшифруйте прислів’я, чи відповідає, воно головній думці казки? Поясніть, як ви його розумієте?
– Як розумієте цю приказку? – Прочитайте прислів’я в підручнику, поясніть їх значення. |
Учні працюють в парах, виконують завдання та дають відповіді.
І група: на картці вибрати ті риси характеру горобчика, які відповідають змісту казки, непотрібне – закреслити. Розташувати вибрані риси у тій послідовності, як змінювався горобчик. Доведіть це під час виступу.
Презентація І групи.
ІІ група: скласти цитатний план казки, доповнюючи речення на картці.
Презентація ІІ групи. ІІІ група: прочитати кінцівку казки ще раз, намагаючись швидко читати слова, 2 абзац – скоромовкою. Підготувати стислий переказ кінцівки.
Презентація ІІІ групи.
Відповіді учнів. Відповіді учнів.
Відповіді учнів
|
|
VІІ. Підсумок уроку |
||
Продовжіть думку: «Казка навчає цінувати розсудливість, … «Автор засуджує в казці …» Чи маємо ми право засуджувати життєву позицію іншої людини? Але ми можемо людині допомогти й підказати, дати поради.
Станьте авторами вірша-поради. У житті не байдикуй, а багато ти ______________ Розумом ти не хвались, А знаннями ___________
– Чи виправдались ваші очікування? Продовжіть вислови: Сьогодні на уроці я дізнався… Сьогодні на уроці я навчився…. Сьогодні на уроці я намагався… Найкраще мені вдалося…
(самооцінка та оцінка учителя) |
Виступи учнів
Діти хором доповнюють рядки вірша
Відповіді учнів |
|
VІІI. Домашнє завдання. |
||
|
||