Урок "Умови розвитку та характерні ознаки суспільства і держав стародавніх цивілізацій Азії та Африки"

Про матеріал
Практична робота з всесвітньої історії дає можливість учням краще зрозуміти територіальні межі давніх цивілізацій, особливості їх розвитку, характерні ознаки суспільства. Використано біоадекватні технології, інноваційні форми і методи роботи.
Перегляд файлу

     Тема  уроку. Практичне заняття: «Умови розвитку та характерні ознаки суспільств і держав стародавніх цивілізацій Азії та Африки». (Заочна  подорож у глибину віків країнами Африки і Азії)

      Мета уроку: закріпити знання учнів про межі давній цивілізацій; природно - географічні  умови країн Північно-Східної Африки і Близького Сходу та вплив їх на господарське життя, організацію влади, розвиток культури;  виробляти та удосконалювати вміння працювати з картою, підручником, додатковими джерелами;  розвивати уяву і фантазію; виховувати інтерес до процесу зародження  цивілізацій та історії країн світу.

Очікувані результати.

      Учень буде:

  • знати:  територіальні межі  найдавніших цивілізацій світу (Єгипту, Дворіччя, Фінікії, Ізраїльсько-Юдейського царства);
  • розуміти: вплив природно-географічних умов на появу перших цивілізацій,  господарське життя,  державний устрій, культуру та вірування;
  • вміти: працювати з картою, документами, давати короткі характеристики історичним явищам та подіям.

  Обладнання: підручник, документи, презентація,  ребуси, схеми, ілюстрації Інтернету.

  Тип уроку: закріплення та застосування знань, умінь та навичок.

 

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Психологічне налаштування учнів на урок.

Повідомлення теми та завдань уроку.

  ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

        Учитель: Я тримаю в руках горіхи.  Відомості про них зустрічаються  в різних письмових джерелах. У давніх книгах часто згадується про горіхи, які потрапили до Палестини з Персії. Скажіть, будь ласка, чи зможу я легенько розкрити горіх? Звичайно,  ні! А якщо я докладу зусиль? Так, зможу.  Ось так і ви, якщо  докладете зусиль, проявите кмітливість, наполегливість, то справитися з усіма завданнями практичної роботи.

         Наша робота буде складатися з 4 блоків, кожний із них розкриє нам  таємниці цивілізацій. Я  буду давати вам  завдання, які потрібно записати в зошит.

 

 ІІІ. Розминка.

       Учитель: Розгадайте ребус,  і ви дізнаєтеся, до якої країни ми потрапимо.

 

                         ребуси ребуси 

         Фара  слон (Фараон).

                                                                                                                            

  1. Хто такі фараони?  2. З якою країною вони пов’язані?
  1. Коли виникла ця країна?  4. Як природні умови вплинули  на  її розвиток?

ІV. Практичні завдання.

 

Учитель:  Завдання 1. «Знайти помилки».  У тексті 4 речення, у них  5 помилок.

Перебуваючи в  Стародавньому Єгипті, ми побачили, що Тигр  того року не розливався. (Ніл;  розливався щорічно).  Ми проходили повз  маленькі річки, які є островками життя (оазиси, інших річок в Єгипті немає). На шляху нам трапилися селяни, вони дали цілу жменю єгипетських копійок і купили в нас прикраси (грошей давні єгиптяни не мали, вони могли розрахуватися зерном, або худобою). У далині  ми побачили грифона з головою фараона і тулубом  лева (сфінкса).

 

  1.          Завдання – загадка. Записати: 1. Найпершу. 2. Найвищу. 3. Нерозграбовану. (письмово).

 

Учитель: Перед Вами  уривок із  повчання  Ахтоя, сина Дуауфа, своєму синові Піопі.

Завдання 3. Вибрати, які види професій існували в Єгипті. До якої професії батько схиляв свого сина і чому? (письмово).

 

«… Землероб, борги  його  вічні … Дістається він до оселі ввечері, при цьому втомлений від ходи…

Я бачив металурга. Як він працює біля печі. Його пальці неначе шкура  крокодила…

Каменяр  працює з твердим камінням. Коли він закінчує, руки його стомлено падають. І так сидить він до сутінків із зігнутими колінами та спиною.

А ще розповім тобі про будівельника. Він увесь час хворий, тому що працює на вітрі…, весь  одяг  його лахміття.

А тому, хто шиє  сандалі, геть погано – він завжди жебракує.

Ткач перебуває в приміщенні, він слабший від жінки. Коліна його біля живота, він не може вдихати повітря.

Оберни ж серце твоє на письмо! Бачив я звільненого від повинностей писаря».

 

Учитель. Затрималися ми в Єгипті, пора вирушати далі. (Блок 2). На екрані грецька назва держави - Μεσοποταμία . Яка це країна?  Так. Месопотамія.

Завдання 4. Перед вами картина Г. Доре « Всесвітній  потоп».

Шумер. Вавилон. Ассирия: 5000 лет истории                            

  1. Де міг виникнути такий  міф?  2. Чому саме тут? 3. Що спільного у землеробстві Єгипту і Межиріччя?
  1. Які інші ще назви має ця територія (четверте питання письмово).

Завдання 5.  Намалювати в зошиті асоціативний кущ «Фінікова пальма – дерево життя».

     (Плоди вживали в їжу;   пекли з них хліб;  робили вино;  з волокон плели                     мотузки;  робили кошики;  кісточки використовували, як паливо).

 

                                

 

Завдання 6. «Впізнай їх». За кількома реченнями  сказати,  про кого йде мова.

А) Правитель Вавилона силою об’єднав  Месопотамію. Головним принципом його документа було «око за око».

1. Хто цей правитель?  2. Який документ названий його ім’ям?

Б) Правив 40 років,  завоював нові території; з його іменем пов’язують  будівництво Висячих садів Семіраміди.

1. Хто цей правитель? 2. Чому сади Семіраміди називали висячими?

                                                    (А- Хаммурапі,    Б- Навуходоносор)

 

               ФІЗХВИЛИНКА.

Учитель.  Ми вирушаємо на східне узбережжя Середземного моря.  (Блок 3).

Завдання 6. «Дивна країна». Головні  заняття жителів цієї країни мореплавство, торгівля, рибальство.

  1. Куди ми потрапили? (Фінікія).
  2. А  чому тут майже не займалися землеробством?
  3. Куди  здійснювали свої подорожі  фінікійці?
  4.      Записати їх винаходи (робили вироби зі скла, перші дзеркала, пурпурову тканину, винайшли абетку, створили першу колонію - Карфаген).

 

Блок 4.

Family-bible.jpg

 

Бесіда з класом: Перед вами книга, у якій описана історія цілого народу.

  1. Яка назва книги?
  2. З яких частин вона складається?

 

Завдання 7.  «Упізнай героя».

 

  1. Один із найдавніших законодавців у світі, що перетворив Вавилон на могутню державу Дворіччя. Його ім’я згадано в Біблії (Хаммурапі).
  2.         Родоначальник єврейського народу, житель міста Ур, був скотарем і кочував берегами річок Тигр та Євфрат, мав сина Ісака та внука Якова (Авраам).
  3. Вивів єврейський народ з єгипетської неволі, пророк мав дві скрижалі, на яких було написано десять заповідей (Мойсей).
  4. Переміг воїна – велетня Голіафа. Столицею за його правління  було місто Єрусалим, розширив територію Ізраїлю до Червоного моря (Давид).

 

V. Підсумок  уроку.

Вправа «Незакінчене речення»

  •                           Влаштувати вавилонське … .
  •                           Повернутися на землю … .
  •                           Бути цапом -… .
  •                           Живитися манною … .

Заборонений плід …

 

Відповіді: 1- стовпотворіння; 2 - обітовану; 3- відбувайлом; 4 - небесною;              5 - солодкий.

Учитель:  Діти, чи вдалося нам усім разом «розбити міцного  горіха»?

                         (Думки учнів)

Домашнє завдання. Написати 5-7 речень про те, що найбільше сподобалося з вивченої теми.

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Сидоренко Наталія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Ковальова Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
21 листопада 2019
Переглядів
4730
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку