Якубів Уляна Володимирівна 5 клас
Тема. Умови та причини виникнення пожеж. Способи гасіння невеликих пожеж. Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи.
Мета: на основі самостійно отриманих знань формувати правила дотримання пожежної безпеки у громадських приміщеннях; розвивати навички групової самоорганізації; відпрацювати евакуацію з приміщення школи; виховувати засобами уроку впевненість у своїх діях.
Тип уроку: закріплення і корекція знань, умінь і навичок.
Очікувані результати: учні називають причини виникнення побутових пожеж; наводять приклади джерел запалювання, горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; характеризують наслідки пожежонебезпечних ситуацій; застосовують навички безпечного евакуювання з приміщення школи.
Обладнання та матеріали: комп’ютер, проєктор, екран, ілюстративний матеріал, базові поняття та терміни: евакуація, первинні засоби пожежогасіння, пожежні пости, картки контролю знань (за кільк. учнів).
Хід уроку
Домашній перегляд
відеопрезентації ( QR код)
І. Організаційний етап
1.Вправа «Мініінтерв’ю»
— З яким настроєм ви прийшли на урок? (Гарним, сумним, надзвичайно веселим…) Як вчить народна мудрість: «Добрий настрій - запорука здоров’я». Я бажаю вам позитивного настрою, доброго здоров’я, продуктивної роботи на уроці та гарних оцінок.
IІ. Повідомлення теми уроку
Тема сьогоднішнього уроку «Умови та причини виникнення пожеж. Способи гасіння невеликих пожеж. Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи». Запишіть тему до своїх зошитів.
Сподіваюся, що після сьогоднішнього уроку ви зможете пояснити причини виникнення побутових пожеж; наводити приклади джерел запалювання, горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; характеризувати наслідки пожежонебезпечних ситуацій; застосовувати навички безпечного евакуювання з приміщення школи.
ІІІ. Діагностика набутих знань
1. Інтелектуальна розминка
1. Чи кожне горіння — пожежа?
2. Що таке пожежа?
3. Які ознаки пожежі?
4. Куди звертатись за допомогою у випадку пожежі?
5. Вогонь наш друг чи ворог?
6. За яких умов вогонь є другом людини?
2. Робота за картками контролю знань. Взаємоперевірка
Напишіть відповіді. Обміняйтеся картками та перевірте правильність написаного. Правильні результати на екрані. Позначте всі правильні відповіді. Додаток 1.
1) ЩО необхідно, щоб почалось горіння?
2) ДЕ може відбутися горіння?
3) КОЛИ це може трапитись?
4. Робота в групах. Вправа «Причини виникнення пожеж»
Учні об’єднуються в групи за порою року, в якій народився кожен (зима, весна, літо, осінь). Додаток 2.
І група. Перелічіть причини виникнення пожеж.
ІІ група. Назвіть наслідки пожеж.
ІІІ група. Запишіть поради, щоб не стати жертвою вогню.
IV група. Опишіть ваші дії під час виникнення пожежі.
Обговорення відповідей груп, узагальнення висновків.
5. Вправа «Мозковий штурм»
ІV. Обговорення відповідей на запитання з домашнього завдання -відеопрезентації
Записати фактори, необхідні для горіння.
Записати 5 прислів’їв про вогонь.
Намалювати ілюстрацію «Правила пожежної безпеки».
Разом з батьками намалювати в зошиті план евакуації з вашого будинку чи квартири. Позначте виходи з кожної кімнати і місце зустрічі після евакуації.
V. Корекція отриманих знань, навичок, вмінь
1. Розгадати кросворд. Додаток 3.
1. Полум’я, що охопило що-небудь і знищує щось. (Пожежа)
2. Прозора безбарвна рідина. (Вода)
3. Норми суспільного життя, які визначають дії людей у певних життєвих ситуаціях. (Правила)
4. Найдрібніша частинка речовини, що горить. (Іскра)
5. Вогонь, що горить. (Полум’я)
6. Купа дров, що горить. (Багаття)
7. Розвиток якогось явища, зокрема горіння. (Процес)
8. Тонкі дерев’яні палички з головками для отримання вогню. (Сірники)
9. Реакція між киснем, горючою речовиною та джерелом вогню. (Горіння)
|
П |
О |
Ж |
Е |
Ж |
А |
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
В |
О |
Д |
А |
|
|
|
|
|
|
|
П |
Р |
А |
В |
И |
Л |
А |
|
|
|
|
|
|
І |
С |
К |
Р |
А |
|
|
|
|
П |
О |
Л |
У |
М |
Я |
|
|
|
||||
Б |
А |
Г |
А |
Т |
Т |
Я |
|
|
||||
П |
Р |
О |
Ц |
Е |
С |
|
|
|||||
|
|
|
|
|
С |
І |
Р |
Н |
И |
К |
И |
|
Г |
О |
Р |
І |
Н |
Н |
Я |
|
|
|
|
|
|
2.Робота в групах
Групи об’єднуються за принципом трикутника вогню (роздаються картки з написами «кисень», «джерело вогню», «горючі речовини»). Додаток 4.
І група. Скласти правила поведінки під час пожежі в громадському місці.
ІІ група. Скласти правила поведінки під час пожежі вдома.
ІІІ група. Скласти діалог між потерпілим та оператором служби «101»
Обговорення відповідей груп, узагальнення висновків.
3.Колективна робота. Вправа «Десять “не можна”»
— Запишіть та назвіть десять дієслів, використовуючи частку «НЕ», які допоможуть нам охарактеризувати дії, яких не можна робити під час пожежі. . 4. Оздоровлювальна вправа. Руханка «На галявині вогнище»
Учні повторюють рухи за вчителем.
«На галявині вогнище,
Полум’я стелиться низько-низько (присідають),
Далі вогнище розгоряється (піднімаються).
І полум’я колихається (показують руками).
Ми взяли водичку прямо із кринички.
Полили, загребли (імітація руками).
І з галявини пішли (крокують)».
VI. Закріплення отриманих знань
у learningapps.org «Пожежна безпека».
2. Вправа «Запитання – відповіді» з елементами фізкультхвилинки: називаю речовину, а учні роблять відповідні рухи, якщо вона належить до горючих - хитають головою або важкогорючих - показують долоньки, негорючих речовин - посміхаються:
1) папір; 8) одяг;
2) гумовий килимок; 9) ковдра;
3) пісок; 10) пластикова упаковка;
4) вода; 11) сухе листя;
5) деревина; 12) цегла;
6) журнал; 13) улюблена м’яка іграшка;
7) лінолеум; 14) каміння.
3. Відпрацювання навичок евакуації з приміщення школи
1. Об’єднайтесь в групи за кольором картки, що обрали.
2. Роздивіться план евакуації з приміщення школи (1 поверх).
3. Знайдіть на плані місце, де позначено кабінет, в якому ви перебуваєте, інші приміщення, де розташовані виходи зі школи. (І група – кабінет основ здоров’я; ІІ група – кабінет історії; ІІІ група – кабінет інформатики; ІV група – кабінет української мови). Додаток 5.
3. Знайдіть шлях, за яким буде здійснено евакуацію з вашого кабінету, та позначте його стрілками на плані евакуації.
Обговорення відповідей груп, узагальнення висновків.
VII. Підсумок уроку
Впевнена, що наша праця на сьогоднішньому уроці виявилася результативною. Чи досягли ми очікуваних результатів? Чи зможете ви пояснити причини виникнення побутових пожеж; наводити приклади джерел запалювання, горючих, легкозаймистих і негорючих матеріалів; охарактеризувати наслідки пожежонебезпечних ситуацій; застосовувати навички безпечного евакуювання з приміщення школи?
VIIІ. Рефлексія.
Вправа «Незакінчені речення»
Сьогодні на уроці я навчився …
На цьому уроці я запам’ятав…
Було цікаво…
У мене вийшло…
Я спробував…
Мені захотілось…
Мотивація для перегляду наступного відеоуроку.
Кожна людина вдома постійно користується електроприладами. Це праска, чайник, пральна машинка тощо. Ніхто не застрахований від того, що може потрапити в умови, де виникла пожежа через користування електроприладами, тому кожен повинен знати особливості їх гасіння, засоби захисту органів дихання. Тому пропоную вдома переглянути відео до наступного уроку.
Додаток 1
Картка контролю знань
Додаток 2
Вправа «Причини виникнення пожеж»
І група. Перелічіть причини виникнення пожеж.
ІІ група. Назвіть наслідки пожеж.
ІІІ група. Запишіть поради, щоб не стати жертвою вогню.
IV група. Опишіть ваші дії під час виникнення пожежі.
Додаток 3
Розгадати кросворд
1. Полум’я, що охопило що-небудь і знищує щось.
2. Прозора безбарвна рідина.
3. Норми суспільного життя, які визначають дії людей у певних життєвих ситуаціях.
4. Найдрібніша частинка речовини, що горить.
5. Вогонь, що горить.
6. Купа дров, що горить.
7. Розвиток якогось явища, зокрема горіння.
8. Тонкі дерев’яні палички з головками для отримання вогню.
9. Реакція між киснем, горючою речовиною та джерелом вогню.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток 4
Робота в групах
І група. Скласти правила поведінки під час пожежі в громадському місці.
ІІ група. Скласти правила поведінки під час пожежі вдома.
ІІІ група. Скласти діалог між потерпілим та оператором служби «101»
Додаток 5
1