1
Тема. Умови успішного навчання Розвиток сприйняття, уваги, пам’яті, творчих здібностей.
Мета: ознайомити учнів з умовами успішного навчання;розширити знання про психічну складову здоров’я та створювати і підтримувати мотивацію до навчання;. формувати вміння визначати користь від вивчення різних предметів, розвивати пам'ять, увагу, уяву, творчі здібності; Навчити розпізнавати і виявляти здібності, розвивати вміння визначати вроджені нахили та інтелектуальні навички. Виховувати бажання вчитися, розвивати інтелектуальні навички та вдосконалювати свої здібності й таланти.
Очікувані результати:
Розпізнавати основні стилі спілкування;
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форми роботи: робота в групах, робота в парах, «Мікрофон», «Навчаючи вчуся», «драматизація», «виробимо правило».
Методи: бесіда, «Мозковий штурм», ООЖН.
Обладнання: картки для розвивальних вправ, аркуші паперу формату А-4, підручники, зошити, пам’ятки.
Епіграф:
«Скажіть мені і я забуду,
покажіть мені і я можливо запам’ятаю,
залучіть мене і я зрозумію»
(Конфуцій 450 р. до н.е.)
Хід уроку:
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Людиною рухає велика спонукальна сила – інтерес: ставлення до чогось цінного для неї, привабливого. Тому один учень присвячує себе математиці, другий вивчає стародавні рукописи, а третій пише вірші. Той, хто відкриває нове, хто творить, будує, працює, хто своєю працею допомагає іншим – той мислитель, творець. А хто ти? Сьогодні на уроці ми з’ясуємо для чого треба вчитися, як подужати складний предмет, розпізнати і виявити свої здібності.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
У Біблії переказано чимало притч Ісуса. Одна з них пояснює, як люди мають розпоряджатися тим, що вони отримали від Бога – своїми здібностями й обдаруваннями. Вона розповідає про господаря, який вирушаючи у воєнний похід, роздав срібні монети своїм робітникам. Повернувшись з походу, він покликав робітників до себе, щоб дізнатися, як вони розпорядилися грошима. Перший і другий сказали, що вигідно вклали їх і примножили багатство удвічі. За це вони отримали винагороду. А третій робітник закопав гроші в землю, а відтак викопав і приніс, щоб повернути господарю.
Запитання
ІV. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1. Стилі навчання.
Бесіда з елементами тестування «Мислитель чи митець?»
Ще коли ви ходили в дитячий садок, напевно чули: «він (вона) здібний, йому буде легко вчитися в школі». Здібності пов’язували зі школою, тобто з необхідністю добувати знання.
Давайте дізнаємось, до чого ви маєте вроджені нахили. Проведемо тестування.
Якщо в усіх випадках отримана відповідь «права», то ти яскравий мислитель, а якщо «ліва» - маєш художню, творчу натуру. Але таке трапляється дуже рідко. Найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр твоїх здібностей і можливостей.
Якщо ти мислитель, більше розвивай свою креативність (творчі здібності), а якщо мислитель – важливо розвивати логічне мислення і самодисципліну.
Вчитель. Отже, ви вже знаєте, що наш мозок – найпотужніший комп’ютер у світі. Як користуватися таким «комп’ютером”? Окремі поради нам дадуть наші «експерти» у галузі навчальних можливостей мозку.
І група «експертів»
Розповідь про стилі навчання
Повідомлення 1. Існує шість головних каналів сприйняття, якими інформація проникає до мозку. Ми вчимося за допомогою того, що бачимо, чуємо, відчуваємо на смак, відчуваємо на дотик, нюхаємо, робимо.
Кожен учень має свій стиль навчання: візуальний, аудіальний, тактильний, кінестетичний. Це пов’язано з тим, який канал сприйняття найбільше розвинений: зір, слух, дотик, рух.
Багато учнів мають візуальний стиль навчання: їм подобається розглядати малюнки та діаграми, або читати книги, тобто сприймати друковані знаки. Тих, хто найкраще сприймає навчальну інформацію через органи зору, прийнято називати «візуалами».
Інші найкраще сприймають навчальну інформацію на слух, люблять слухати музику. Їх називають «аудіалами».
Є учні, які найефективніше навчаються, відчуваючи світ на дотик, тобто вони мають тактильний стиль навчання. Таких учнів часто називають «гаптичними».
Частина школярів найкраще навчається у русі. Такі учні мають кінестетичний стиль навчання. Їх називають «кінестетами».
У кожної людини є один головний стиль навчання і один додатковий. Наприклад, людина може дуже добре сприймати навчальний матеріал очима, тобто має візуальний стиль навчання, а додатково непогано сприймає інформацію в русі (кінестетичний стиль).
Повідомлення 2. Мабуть, не кожен може чітко назвати свій стиль навчання. З огляду на те, що для успішного навчання дуже важливо знати, які канали сприйняття найбільше розвинені, потрібно їх визначити за допомогою методу спостереження. Хочемо порадити: спостерігайте, як краще ви сприймаєте і засвоюєте навчальний матеріал на уроці – чи то, слухаючи розповідь учителя, чи то читаючи підручник. Чи маєте потребу щось малювати, креслити, торкатися якихось речей у процесі навчання? А, можливо, вам хочеться порухатися під час уроку?
Якщо вам важко все ж визначити власний стиль навчання, скористайтеся ще одним прийомом. Поспостерігайте за собою та за своїми товаришами під час запису у щоденники домашнього завдання. Той із вас, хто перепише завдання з дошки, очевидно, має візуальний стиль навчання. Той, хто перепитає у вчителя або сусіда: «А що нам задано?» - і запише з їхніх слів – аудіальний. А той, хто дістане з портфеля підручник, відкриє його, погортає, знайде необхідне завдання і обведе його ручкою, – швидше за все, має кін естетично - тактильний стиль навчання.
Обговорення інформації «експертів»
Як ви гадаєте, для чого нам потрібно знати свій стиль навчання? (Щоб правильно обрати способи і прийоми навчання).
Хто знає, який має стиль навчання? Розкажіть, як ви використовуєте цю свою обізнаність у процесі навчання.
Учитель. Ще одна важлива інформація про канали сприйняття навчальної інформації. Вчені визначили, що ми засвоюємо: 10% того, що читаємо; 20% того, що чуємо; 30% того, що бачимо; 50% того, що бачимо і чуємо; 70% того, що говоримо; 90% того, що говоримо і робимо.
Це цікаво!
Історія знає багато прикладів, коли люди досягли неймовірних успіхів, завдяки наполегливості й розвитку своїх здібностей.
Олександр Македонський – пам’ятав обличчя й імена майже всіх солдат своєї армії.
Федір Шаляпін, коли був маленький, його не приймали співати в хорі. А потім він став великим співаком.
Ісак Ньютон був останнім учнем в класі по успішності, всі з нього глузували, це змусило його взятися за навчання, швидко залишивши позаду всіх, хто з нього жартував.
У жовтні 1834 року до університету Глазго був прийнятий студент Уїльям Томсон, якому на день вступу виповнилося 10 років і 4 місяці. В майбутньому він став лордом Кельвіном, видатним фізиком.
З іншого боку, здібності – категорія примхлива, тендітна. Так, гімназист Гоголь мав з літератури трійку, а твори зазвичай писав на двійки. Знаменитого німецького хіміка Лібіха виключили з гімназії за неуспішність. Едісон, Менделєєв, Ейнштейн були у школі «середнячками».
Отже, поєднання різних каналів сприйняття з практичними діями сприяє найбільш ефективному засвоєнню навчального матеріалу.
Різні види сприйняття рідко можна спостерігати в чистому вигляді, здебільшого вони комбінуються один з одним. Наприклад, сприйняття кінофільму має зоровий і слуховий характер, оскільки глядач сприймає як кадри, що проходять перед його очима на екрані, так і розмову, і музику, з яких складається звукова частина картини. Включається в цей процес і руховий аналізатор, що бере участь у сприйманні мови і музики.
Сприйняття може бути:
• повним і неповним;
• глибоким і поверхневим;
• об’єктивним або помилковим;
• швидким і повільним.
Сприймаючи певний об’єкт, ми виділяємо його окремі ознаки і властивості та водночас об’єднуємо їх у єдине ціле, завдяки чому і виникає його цілісний образ.
Найважливішими властивостями сприйняття є:
• цілісність;
• структурність;
• осмисленість.
2.Активне слухання та читання
Активне слухання та читання є одними з основних ланок процесу спілкування. Від його ефективності залежить ефективність спілкування.
Слухати і сприймати означає не відволікатися, підтримувати постійну увагу до розмови.
Робота з підручником в групах
І група Ефективне слухання: формула трьох «З»(стор 156 – 157)
ІІ група Навички ефективного читання (стор 157-158)
Прочитайте текст та дайте відповіді на наступні питання:
3. Як допомогти своїй пам’яті
2 група «експертів»
Розгляд процесів пам’яті
Пам’ять - психічний процес, який полягає в закріпленні, збереженні та наступному відтворенні минулого досвіду, що дає можливість його повторного застосування в життєдіяльності людини.
Гра-тест «Чи гарна у вас пам'ять?»
У дві колонки записано 20 слів.
Завдання. Прочитайте їх і намагайтеся запам'ятати. На це дається 1 хвилина. Якщо вам важко запам'ятовувати – прочитайте тихенько. Читати можна тільки раз.
Слова, які потрібно запам'ятати: Рушник, Фантик, Заєць, Парта, Телевізор, Гніздо, Лампа, Змія, Виноград, Огірок, Панчохи, Сонце, Дірка, Пеньок, насіння, Годинник, Пігулки, Відро, Настрій, Форма
Пригадайте слова і запишіть їх. Намагайтеся не переплутати послідовність слів. Порівняйте свою відповідь із написаним. Якщо бракує слова або воно не на своєму місці – це помилка. Підрахуйте свої відповіді.
Не засмучуйтесь, якщо маєте низький бал. Існують способи покращення процесів запам’ятовування, про які ми і розкажемо.
Щоб процес запам’ятовування протікав якнайпродуктивніше, дотримуйтеся таких правил:
Пам’ятка для учня для продуктивного запам’ятовування
Вправи на тренування уваги та пам'яті
Завдання. Давайте повернемося до слів із першої колонки. Ось вони: рушник, заєць, телевізор, лампа, виноград, панчохи, дірка, насіння, пігулки, настрій. Не всі їх змогли запам’ятати.
Давайте зараз не будемо покладатися на механічну пам'ять, а включимо асоціативну пам'ять. Ми зараз спробуємо скласти зв'язну розповідь із даними словами і уявимо її, як фільм на екрані. Якщо він буде цікавим, то збережеться в пам'яті на все життя.
Орієнтовна розповідь. Умившись, Заєць витерся рушником, повісив його собі на шию і сів біля телевізора, щоб подивитися улюблену телепередачу. Включив настільну лампу, взяв гроно винограду. Раптом Заєць помітив на панчохах дірку. Він засмутився. Щоб відволіктися, взявся лузати насіння. Проте хвилювання не проходило. Заєць змушений був випити заспокійливі пігулки. Настрій був остаточно зіпсований.
Робота в парах
Учні розповідають один-одному складену розповідь про зайця.
Записують слова з пам'яті. Взаємоперевіряють, роблять висновки.
4. Первісне застосування набутих знань. Розвиток креативності.
Ми продовжуємо дослідження вашої пам'яті, але як елемент живого є фактори , що погіршують її стан та фактори, що поліпшують . Знайдіть їх об’єднуючись в групи.
Перша група називає фактори поліпшення пам'яті. Друга – погіршення.
І. Свіже повітря, вітаміни, активний відпочинок, сон, позитивні емоції, тренування пам'яті.
ІІ. Наркотики, алкоголь, тютюнопаління, стрес, страх, негативні емоції, ігроманія, втома та перевтома.
Самостійна робота з підручником. ( стор 160-161)
Робота в парах вправа «Мікрофон».
Прочитайте та виконайте завдання на стор 161.
V. Підсумкове узагальнення
Учитель. Отже, кожен із нас хоче бути успішним і щасливим. І ми розуміємо, що успіх не прийде сам по собі. Потрібно багато працювати над розбудовою власної особистості. Мабуть, про це вірш відомого російського поета Миколи Заболотного:
«Не позволяй душе лениться.
Чтоб воду в ступе не толочь,
Душа обязана трудиться
И день, и ночь, и день и ночь».
Проте для досягнення життєвого успіху не лише душа має працювати, але й наш розум. Саме від того, настільки ми знаємо про особливості функціонування головного мозку, настільки здатні створити оптимальні умови для його ефективної роботи, багато в чому залежить успішність і результативність нашого навчання.
Розв'яжи цікаву задачу
Взимку коти носять в’язані шкарпетки на лапках. У одного персидського кота всі шкарпетки порвалися, тільки одна лишилася. Скільки шкарпеток потрібно сплести ?
Батько – гусак і мати гусиня мають п’ятеро гусенят .Скільки птахів в цій сім'ї?
В кімнаті був ремонт і Сашко заліз правою ногою в зелену фарбу, а лівою - в синю. На підлозі лишилося 5 зелених плям та 4 синіх. Скільки кроків зробив Сашко ?
Три Змія – Горинича захотіли одягти капелюхи. Скільки капелюхів потрібно?
Коли восьминіг сів обідати, то взяв у кожну з лап по виделці, а в інші лапи взяв ножі. Скільки ножів він взяв ?
На дворі ішов дощ. На гілці клену сиділа ворона. Яка вона була?.
VІ. Підсумок уроку
Рефлексія
«Метод мікрофону»
VІІ. Домашнє завдання. §24, дослідницький проект «Розвиваємо свою пам’ять”.
Індивідуальні завдання
1. Як ти розвиваєш свої здібності?
2 Чи відповідають твої здібності твоїм бажанням?
3. Теми для міні-проектів:
Додатки
Додаток 1
Слова, які потрібно запам'ятати
1
|
Рушник
|
11
|
Фантик
|
2
|
Заєць
|
12
|
Парта
|
3
|
Телевізор
|
13
|
Гніздо
|
4
|
Лампа
|
14
|
Змія
|
5
|
Виноград
|
15
|
Огірок
|
6
|
Панчохи
|
16
|
Сонце
|
7
|
Дірка
|
17
|
Пеньок
|
8
|
Насіння
|
18
|
Годинник
|
9
|
Пігулки
|
19
|
Відро
|
10
|
Настрій
|
20
|
Форма
|
Пригадайте слова і запишіть їх. Намагайтеся не переплутати послідовність слів. Порівняйте свою відповідь із написаним. Якщо бракує слова або воно не на своєму місці – це помилка. Підрахуйте свої відповіді.
Слова, що запам'яталися:
Кількість помилок:
Якщо немає помилок, ви заробили 10 балів;
I-2 помилки – 9 балів;
3-4 помилки – 8 балів;
5-6 помилок – 7 балів;
7-8 помилок – 6 балів;
9-10 помилок – 5 балів;
11-12 помилок – 4 бали;
13-14 помилок – 3 бали;
15-17 помилок – 2 бали:
18-20 помилок – 1 бал.
Додаток 2
Пам’ятка для учня для продуктивного запам’ятовування
Додаток 3
Завдання 5.Виберіть вправи з пам’ятки , що допоможуть вам, розвивати пам'ять та увагу об’єднавшись в групи:
а) психологів; б) фізіологів; в)біологів.
ПАМЯ'ТКА «Іспит на 12»
1. Тренувати пам'ять постійно.(вчити вірші, іншомовні слова, розв’язувати задачі чи кросворди)
2. Систематично повторювати матеріал, який потрібно запам’ятати.
3. Зосереджуватись на потрібному.
4. Зацікавленість.
5. Читання книг. Переказування.
6. Правильно та раціонально харчуйтеся.
7. Зрозуміти матеріал для запам’ятовування.
8. Писати нотатки.
9. Виготовити картки і вчити матеріал з них.
10. Відтворення матеріалу з товаришем.
11. Іти до поставленої мети.
12. Працювати 8 – 9 годин на добу. Сон не менше 8 годин. Дотримуватись режиму дня.
13 Робити паузи через кожні 40 – 50 хвилин.
14. Використовуй свою уяву.
15. Складай формули з перших слів.
16. Використовуй більше ніж один канал сприйняття.(читай в голос записуючи на диктофон, напиши, прослухай)
17. Навчи когось.
18. Використовуй слова – асоціації.(наприклад підлога - floor, нагадує флот.)
19. Уникай спілкування з панікерами.
20. Робити релаксаційні та кінесіологічні вправи.
21. Перед ДПА прийміть контрастний душ та не вдягайтеся зухвало.
22. Старайтеся менше дивитися телевізор та обмежте роботу на комп’ютері до 50 хвилин в день.
Додаток 4
Пам’ятка «Як подружитися з предметом!».
- прояви себе, спробуй свої сили, знайди можливість визначитись;
- цікався предметом, доки він на зацікавив тебе;
- «переберіть!» не одне діло і визначте, що ви хочете робити по-справжньому;
- самоконтроль потребує бажання, волі, безперервного тренування;
- не марнуй часу, працюй на повну силу.
Література
1. «Про затвердження Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти» // постанова Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392
2. Навчальна програма з основ здоров'я для 5-9 класів загальноосвітніх навчальних закладів // Київ, 2012
3. Бойченко Т. Є. Здоров’язберігаюча компетентність як ключова в освіті України / Т. Є. Бойченко // Основи здоров’я і фізична культура. – 2008. – № 11-12. – С. 6-7.
4. Дерев’яненко В.В. Особливості викладання інтегрованого курсу “Основи здоров’я. // Основи здоров’я та фізична культура. – 2005. – № 10. – С. 5-7.
5. Корж В. С. Формування здорового способу життя/ В. С. Корж // Здоров’я та фізична культура. – 2006. – № 7.
6. Книга вчителя біології, природознавства, основ здоров'я: довідкові матеріали для організації роботи вчителя / упорядник О. Єресько, С. Яценко. – 2-е видання, доповнене – Х.: Торсінг плюс, 2006. – 368 с.: – (Бібліотека вчителя).
7. Пометун О.І. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання: Наук.-метод. посібн. / О.І. Пометун, Л.В. Пироженко; За ред. О.І. Пометун. – К.: А.С.К., 2005. – 192 с.
8. Панченков А., Пометун О., Ремех Т. Навчання в дії: Як організувати підготовку вчителів до застосування інтерактивних технологій навчання: Метод. посіб. – К.: А.П.Н., 2003. – 72 с.