Тема: Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації для навчання.
Мета: - ознайомити учнів з умовами успішного навчання;
-створювати і підтримувати мотивацію до навчання;
-формувати вміння визначати користь від вивчення різних предметів;
-розвивати пам'ять, увагу, уяву;
-виховувати бажання вдосконалювати свої здібності й таланти.
Тип уроку: комбінований.
Методи: бесіда, мікрофон, вірю-невірю
Обладнання: картки для розвивальних вправ, аркуші паперу формату А-4, підручники, зошити.
Епіграф:
Талант – це віра в себе, у свою силу.
М.Горький
Хід уроку:
Аутотренінг (діти промовляють про себе):
Я – особистість, маю свій талант, реалізую його, завдяки чому в майбутньому стану…
Уголос діти називають професію, яку хотіли б обрати в майбутньому.
II. Актуалізація опорних знань
«Вірю — не вірю».
Учні піднімають сині картки, якщо твердження є правильним, або червоні, якщо неправильне
1) Виконувати домашні завдання можна коли завгодно. (–)
2) Виконувати домашні завдання можна де завгодно. (–)
3) Учню потрібне спеціально обладнане місце для виконання домашніх завдань. (+)
4) Виконувати завдання можна під час прийому їжі. (–)
5) Починають виконувати домашні завдання з найскладніших предметів. (–)
6) Починають виконувати завдання з найлегших предметів. (+)
«Вільний мікрофон».
— Чому психологи пропонують розпочинати виконання домашніх завдань з найлегших предметів?
«Інформаційна мозаїка»
(Робота на окремих аркушах.)
Учні роблять схеми-малюнки декількох необхідних та зайвих речей на робочому столі учня. Потім обмінюються аркушами із сусідом та викреслюють речі, що є зайвими.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Що таке талант?
Притча про талант.
Один чоловік, відбуваючи до чужої країни, покликав робітників і роздав їм срібні монети (таланти). Кожен отримав різні суми: один – п'ять таланів, другий – два, а третій – один. Господар звелів використати гроші для справи.
Повернувшись, він покликав робітників до себе, щоб дізнатися, як вони розпорядилися грошима. Перший і другий сказали, що вигідно вклали їх і примножили його багатство удвічі. За це вони отримали винагороду. А третій робітник чи то побоявся ризикувати чи то полінувався. Коли він отримав талант, то закопав його у землю, а відтак викопав і приніс, щоб повернути господарю.
Тоді чоловік сказав присутнім: «Заберіть у нього монету й віддайте тому, в кого їх десять».
«Пане, - зауважили йому, - це несправедливо, він уже має десять монет».
«А я кажу вам, що тому, хто має, буде додано ще. А від того, хто не має, забереться геть усе».
Що ви зрозуміли з цієї притчі?
Що вона означає?
Як же розвивати свій талант? Як стати успішним? Чи є у вас талант до чого-небудь?
Давайте проведемо експеримент.
Хто я: мислитель чи митець?
1)Розташуйте руки перед собою, переплетіть пальці, утворюючи «замок». Подивіться, який палець зверху - правий чи лівий. Якщо правий – провідна ліва півкуля.
2)Давайте приймемо позу Наполеона. Схрестивши руки на грудях.
3)Давайте поаплодуйте собі або поплескайте в долоні. Яка рука зверху?
Якщо в усіх випадках отримано відповідь «права» - ви «мислитель» - у вас провідна ліва півкуля, якщо «ліва» - «митець».
Фізкультхвилинка.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору підняли
І на місці всі пішли.
Сіли – встали, сіли – встали
І на місці пострибали.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
Всім навколо посміхнись.
IV. Вивчення нового матеріалу
Історичні цікавинки.
Історія знає багато прикладів, коли люди досягли неймовірних успіхів, завдяки наполегливості й розвитку своїх здібностей.
Олександр Македонський – пам'ятав обличчя й імена майже всіх солдат своєї армії.
Федір Шаляпін, коли був маленький, його не приймали співати в хорі. А потім він став великим співаком.
Ісаак Ньютон був останнім учнем в класі по успішності, всі з нього глузували, це змусило його взятися за навчання, швидко залишивши позаду всіх, хто з нього жартував.
Завдяки чому їм вдалося досягти значних успіхів? Чи не стануть ці риси в пригоді вам?
Типи сприйняття інформації
Тип сприйяття | Ознаки сприйняття | Що слід робити для кращого запам'ятовування |
візуальний (за допомогою зору) | Ти краще сприймаєш інформацію, якщо: • бачиш малюнки (читаєш, спостерігаєш, розглядаєш); • нові слова записано на дошці або на папері; • чуючи нове слово, ти уявляєш його запис; • її подано у вигляді діаграм, графіків, малюнків або відеозапису. У тебе хороша зорова пам'ять. Ти погано сприймаєш усні інструкції і не любиш багаторазового повторення слів. | Вивчаючи новий матеріал, роби короткі записи, складай схеми і таблиці, малюй малюнки. Ці візуальні об'єкти допоможуть краще розібратися в навчальному матеріалі. |
аудіальний (за допомогою слуху) | Ти краще сприймаєш інформацію, якщо: • слухаєш пояснення вчителя чи пізнавальну розповідь; • промовляєш уголос нові слова; • слухаючи музику, розумієш зміст пісень. У тебе хороша слухова пам'ять. Усно ти завжди відповідаєш добре. Ти слухаєш багато записів аудіокнижок, музичних творів. | Уважно слухай пояснення, став уточнювальні запитання. Використовуй аудіозаписи. Коли вчиш новий матеріал, проговорюй його вголос. |
тактильний (за допомогою дотиків, відчуттів) | Ти краще сприймаєш інформацію, якщо: • можеш доторкнутися до предмета дослідження, покрутити його або навіть розібрати на частини; • пов'язуєш нові враження з власними спогадами. У тебе хороша тактильна пам'ять. Ти добре розрізняєш запахи і смаки. | Досліджуй об'єкти безпечними методами: спостерігай, не пробуй на смак невідомих речовин, обережно досліджуй запах. Встановлюй асоціації між новим і тим, що ти вже знаєш. Для полегшення сприйняття рухайся, а не сиди на місці. |
V. Закріплення матеріалу.
1. Відпрацювання навичок розвитку здібностей:
а) активного слухання (робота в парах за текстом підручника: один читає абзац — другий визначає головне в почутому); ст..51
Попрацюйте в парі
Прочитайте перший варіант пар слів. Через хвилину один з вас читає перше слово кожної пари, інший називає друге слово.
Поміняйтесь ролями та виконайте другий варіант.
I-й варіант Перерва — відпочинок, море — купання, день — розпорядок, лампа — світло, школа — друзі, хліб — праця, три — число, книжка — знання, натовп — паніка, ніч — спати. | II-й варіант Урок — навчання, небезпека — ворог, овочі — вітаміни, місто — будинки, друг — допомога, братик — піклування, дорога — увага, машина — небезпека, ранок — умиватися, здоров'я — весело. |
б) визначення індивідуальних особливостей сприйняття (робота в парах: із заплющеними очима треба визначити предмет через тактильне сприйняття). Ручка, книга, машинка, м'яч.
2. Обговоріть, який тип сприйняття в людей, які часто вживають слова:
• приємно, мокро, холодно, відчувати, чіпати, гладкий, колючий, незатишно, біль, рухатися, діяти, напруга і т. п.;
• яскраво, ясно, чітко, синій, прозорий, дивитися, іскристий, веселковий, бачити, розглядати і т. п.;
• чути, глухий, гучний, шум, стогін, крик, звуки, голосно, розмова, розмовляти, тихо і т. п.
3. Метод «Карусель».Обговорення проблемної ситуації.
Діти сідають у два кола. Перше коло нерухоме, друге постійно рухається
Ситуація. У класі є учень, який взагалі не готується до контрольних робіт. Він списує варіант сусіда по парті. Деякі вчителі цього не помічають, оскільки в класі багато учнів. Оцініть наслідки цієї ситуації.
VI. Підбиття підсумків уроку
Метод «Термінологічний футбол»
1. За допомогою м'ячика задають питання один одному. Той кому дістався м'яч відповідає на питання і кидає комусь іншому
2. Підсумкова бесіда
Учні визначають важливі для них знання та навички, що вони отримали сьогодні на уроці.
Я знаю, Я вмію….
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 7, написати твір «Мій секрет запам'ятовування вірша».
VIII Діти беруться за руки й разом промовляють: «Ми розумні, талановиті, дружимо зі шкільними предметами».
ОЗ 5
Тема: Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації для навчання.
Мета: - ознайомити учнів з умовами успішного навчання;
Тип уроку: комбінований.
Методи: бесіда, мікрофон, вірю-невірю
Обладнання: картки для розвивальних вправ, аркуші паперу формату А-4, підручники, зошити.
Епіграф:
Талант – це віра в себе, у свою силу.
М.Горький
Хід уроку:
I. Організаційний момент.
Аутотренінг (діти промовляють про себе):
Я – особистість, маю свій талант, реалізую його, завдяки чому в майбутньому стану…
Уголос діти називають професію, яку хотіли б обрати в майбутньому.
II. Актуалізація опорних знань
«Вірю — не вірю».
Учні піднімають сині картки, якщо твердження є правильним, або червоні, якщо неправильне
1) Виконувати домашні завдання можна коли завгодно. (–)
2) Виконувати домашні завдання можна де завгодно. (–)
3) Учню потрібне спеціально обладнане місце для виконання домашніх завдань. (+)
4) Виконувати завдання можна під час прийому їжі. (–)
5) Починають виконувати домашні завдання з найскладніших предметів. (–)
6) Починають виконувати завдання з найлегших предметів. (+)
«Вільний мікрофон».
— Чому психологи пропонують розпочинати виконання домашніх завдань з найлегших предметів?
«Інформаційна мозаїка»
(Робота на окремих аркушах.)
Учні роблять схеми-малюнки декількох необхідних та зайвих речей на робочому столі учня. Потім обмінюються аркушами із сусідом та викреслюють речі, що є зайвими.
III. Мотивація навчальної діяльності.
Що таке талант?
Притча про талант.
Один чоловік, відбуваючи до чужої країни, покликав робітників і роздав їм срібні монети (таланти). Кожен отримав різні суми: один – п’ять таланів, другий – два, а третій – один. Господар звелів використати гроші для справи.
Повернувшись, він покликав робітників до себе, щоб дізнатися, як вони розпорядилися грошима. Перший і другий сказали, що вигідно вклали їх і примножили його багатство удвічі. За це вони отримали винагороду. А третій робітник чи то побоявся ризикувати чи то полінувався. Коли він отримав талант, то закопав його у землю, а відтак викопав і приніс, щоб повернути господарю.
Тоді чоловік сказав присутнім: «Заберіть у нього монету й віддайте тому, в кого їх десять».
«Пане, - зауважили йому, - це несправедливо, він уже має десять монет».
«А я кажу вам, що тому, хто має, буде додано ще. А від того, хто не має, забереться геть усе».
Що ви зрозуміли з цієї притчі?
Що вона означає?
Як же розвивати свій талант? Як стати успішним? Чи є у вас талант до чого-небудь?
Давайте проведемо експеримент.
Хто я: мислитель чи митець?
Якщо в усіх випадках отримано відповідь «права» - ви «мислитель» - у вас провідна ліва півкуля, якщо «ліва» - «митець».
Фізкультхвилинка.
Треба дружно всім нам встати,
Фізкультпаузу почати.
Руки вгору підняли
І на місці всі пішли.
Сіли – встали, сіли – встали
І на місці пострибали.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись,
Всім навколо посміхнись.
IV. Вивчення нового матеріалу
Історичні цікавинки.
Історія знає багато прикладів, коли люди досягли неймовірних успіхів, завдяки наполегливості й розвитку своїх здібностей.
Олександр Македонський – пам’ятав обличчя й імена майже всіх солдат своєї армії.
Федір Шаляпін, коли був маленький, його не приймали співати в хорі. А потім він став великим співаком.
Ісаак Ньютон був останнім учнем в класі по успішності, всі з нього глузували, це змусило його взятися за навчання, швидко залишивши позаду всіх, хто з нього жартував.
Завдяки чому їм вдалося досягти значних успіхів? Чи не стануть ці риси в пригоді вам?
Типи сприйняття інформації
Тип сприйяття |
Ознаки сприйняття |
Що слід робити для кращого запам’ятовування |
візуальний (за допомогою зору) |
Ти краще сприймаєш інформацію, якщо: • бачиш малюнки (читаєш, спостерігаєш, розглядаєш); • нові слова записано на дошці або на папері; • чуючи нове слово, ти уявляєш його запис; • її подано у вигляді діаграм, графіків, малюнків або відеозапису. У тебе хороша зорова пам’ять. Ти погано сприймаєш усні інструкції і не любиш багаторазового повторення слів. |
Вивчаючи новий матеріал, роби короткі записи, складай схеми і таблиці, малюй малюнки. Ці візуальні об’єкти допоможуть краще розібратися в навчальному матеріалі. |
аудіальний (за допомогою слуху) |
Ти краще сприймаєш інформацію, якщо: • слухаєш пояснення вчителя чи пізнавальну розповідь; • промовляєш уголос нові слова; • слухаючи музику, розумієш зміст пісень. У тебе хороша слухова пам’ять. Усно ти завжди відповідаєш добре. Ти слухаєш багато записів аудіокнижок, музичних творів. |
Уважно слухай пояснення, став уточнювальні запитання. Використовуй аудіозаписи. Коли вчиш новий матеріал, проговорюй його вголос. |
тактильний (за допомогою дотиків, відчуттів) |
Ти краще сприймаєш інформацію, якщо: • можеш доторкнутися до предмета дослідження, покрутити його або навіть розібрати на частини; • пов’язуєш нові враження з власними спогадами. У тебе хороша тактильна пам’ять. Ти добре розрізняєш запахи і смаки. |
Досліджуй об’єкти безпечними методами: спостерігай, не пробуй на смак невідомих речовин, обережно досліджуй запах. Встановлюй асоціації між новим і тим, що ти вже знаєш. Для полегшення сприйняття рухайся, а не сиди на місці. |
V. Закріплення матеріалу.
1. Відпрацювання навичок розвитку здібностей:
а) активного слухання (робота в парах за текстом підручника: один читає абзац — другий визначає головне в почутому); ст..51
Попрацюйте в парі
Прочитайте перший варіант пар слів. Через хвилину один з вас читає перше слово кожної пари, інший називає друге слово.
Поміняйтесь ролями та виконайте другий варіант.
I-й варіант Перерва — відпочинок, море — купання, день — розпорядок, лампа — світло, школа — друзі, хліб — праця, три — число, книжка — знання, натовп — паніка, ніч — спати. |
II-й варіант Урок — навчання, небезпека — ворог, овочі — вітаміни, місто — будинки, друг — допомога, братик — піклування, дорога — увага, машина — небезпека, ранок — умиватися, здоров’я — весело. |
б) визначення індивідуальних особливостей сприйняття (робота в парах: із заплющеними очима треба визначити предмет через тактильне сприйняття). Ручка, книга, машинка, м’яч.
2. Обговоріть, який тип сприйняття в людей, які часто вживають слова:
• приємно, мокро, холодно, відчувати, чіпати, гладкий, колючий, незатишно, біль, рухатися, діяти, напруга і т. п.;
• яскраво, ясно, чітко, синій, прозорий, дивитися, іскристий, веселковий, бачити, розглядати і т. п.;
• чути, глухий, гучний, шум, стогін, крик, звуки, голосно, розмова, розмовляти, тихо і т. п.
3. Метод «Карусель».Обговорення проблемної ситуації.
Діти сідають у два кола. Перше коло нерухоме, друге постійно рухається
Ситуація. У класі є учень, який взагалі не готується до контрольних робіт. Він списує варіант сусіда по парті. Деякі вчителі цього не помічають, оскільки в класі багато учнів. Оцініть наслідки цієї ситуації.
VI. Підбиття підсумків уроку
Метод «Термінологічний футбол»
1. За допомогою м’ячика задають питання один одному. Той кому дістався м’яч відповідає на питання і кидає комусь іншому
2. Підсумкова бесіда
Учні визначають важливі для них знання та навички, що вони отримали сьогодні на уроці.
Я знаю, Я вмію….
VII. Домашнє завдання.
Опрацювати параграф 7, написати твір «Мій секрет запам’ятовування вірша».
VIII Діти беруться за руки й разом промовляють: «Ми розумні, талановиті, дружимо зі шкільними предметами».