Дана розробка уроку містить інформацію,щодо здорового способу життя. ЇЇ можна використовувати на уроках з основ здоров я та біології.В розробці міститься додаткова інформація,тестові завдання,вірші та вислови видатних людей.
Департамент освіти і науки Украіни.
Дніпропетровської обласної державної адміністрації
відділ Васильківської державної адміністрації
Ульянівська неповна середня загальноосвітня школа
52601, вул. Гаркуші, 16 сел. Васильківка
Васильківський район
Дніпропетровська область
Тел. (239) 9-96-23
Урок біології у 9-му класі
Підготувала:
вчитель біології
Єрикалова Людмила Олексіївна
Хвороби шлунково – кишкового тракту та їх профілактика.
Урок-узагальнення
Форма уроку : Урок-конференція
Таблиця « Органи травлення», слайди, виставка медичної літератури, комп’ютер.
Індивідуально-групова
ХІД УРОКУ:
1. Актуалізація опорних знань.
Вчитель:
Діти, кожен з вас розуміє, наскільки важлива для людини травна система. Саме за її допомогою ми отримуємо енергію, необхідну для повсякденного життя .На попередніх уроках ми познайомилися із органами травлення та іх функціями, але ми не закінчили вивчення всього розділу.
І для того, щоб краще познайомитися з хворобами і якнайбільше отримати знань з цієї теми, ми з вами використаємо технологію веб-квесту.Згідно цієї технології, ви отримали ролі працівників науково-дослідницького інституту, тож тепер ви молоді лікарі-дослідники, і у кожного з вас буде індивідуальне завдання.
У нашому НДІ працюють такі вчені-лікарі:
Завдання та алгоритм роботи лікарям-дослідникам.
Гастроентеролог
http://school.xvatit.com/index.php?tit
Гастроентерологія — розділ медицини, який вивчає органи травної системи людини, їх будову і функціонування, їх захворювання і методи їх лікування.
Завдання
АЛГОРИТМ ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Гельмінтолог
http://letopisi.ru/index.php/
http://www.ukrreferat.com/index.php?referat
http://ua.textreferat.com/referat-15360-1.html
http://dr-lubomira.com.ua/chervi-parazituyut-na-lyudini/
http://www.ubeautys.ru/page/jaki-paraziti-ye-v-organizmi-ljudini
http://women.in.ua/chym-likuvaty-askarydy-u-ditej.html
Гельмінтолог – вчений, який вивчає хвороби, які спричинюються гельмінтами (червами – паразитами) .
Завдання
Підготуй презентацію «Черви , які паразитують в організмі людини»
АЛГОРИТМ ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Лікар-інфекціоніст
http://uk.wikipedia.org/wiki/
http://refs.co.ua/74579-Gigiena_pitaniya_i_preduprezhdenie_zheludochno_kishechnyh_zabolevaniiy.html
http://ukrhealth.net/xarchuvannya-pri-zaxvoryuvannyax-kishechnika/
Лікар-інфекціоніст - лікар, що займається діагностикою, лікуванням, профілактикою інфекційних захворювань.
АЛГОРИТМ ВИКОНАННЯ РОБОТИ
Які бувають харчові отруєння?
( сальмонельоз,ботулізм,дезентирія.холера.хворобоа Боткіна)
Склади таблицю харчові отруєння
Визначити ознаки отруєнь та їх причини
Визначити продукти, які можуть призвести до харчових отруєнь.
Міколог
http://uk.wikipedia.org/wiki/Категорія:Мікологія
http://ua.korrespondent.net/
Міколо́гія (грец. μύκης — гриб і ...логія) — наука, яка досліджує гриби як особливу групу організмів, що становлять самостійне царство живої природи. Раніше, коли гриби відносили до рослин, мікологія вважалась одним із розділів ботаніки.
АЛГОРИТМ ВИКОНАННЯ РОБОТИ
ІІ. Вивчення нового матеріалу
Девіз нашоі конференціі:
ЖИВИ З РОЗУМОМ, ТАК І ЛІКАРІВ НЕ ТРЕБА!
Зараз слово надаємо лікарю гастроентерологу.
(учень дає повідомлення про основні захворювання ,а потім конкретно про кожну хворобу, при цьому користується відеослайдами).
Виступ гастроентеролога: (усно)
До захворювань органів травлення відносять такі хвороби:
Найпоширенішою хворобою шлунка є гастрит. Це запалення слизової оболонки шлунка, яке спричинює порушення його функцій (слайд 2 – 3 )
Причини виникнення гастриту:
- недотримання режиму харчування;
- неякісне харчування;
- вживання занадто гарячої або
гострої їжі;
(наприклад дизентирія);
Які рекомендації профілактики ви
запропонуєте?
Раціональне харчування та здоровий спосіб життя –
це надійні засоби профілактики гастриту.
Слідуюча хвороба – виразка шлунка (слайд 4)
Причиною виникнення цієї
хвороби є:
яка потрапляє до клітин
внутрішньої оболонки шлунка
і подразнює її;
Ознаки цієї хвороби: біль у
верхній частині живота, тошнота,
інколи відрижка та рвота, підвищення
температури тіла.
Недотримання режиму
харчування, нервові перенапруження,
вживання алкоголю та неякісних
продуктів призводить до захворювання
підшлункової залози, яке називається панкреатит.
(від грецької панкреас – підшлункова залоза) (слайд 5)
(Ознаки хвороби та профілактитка подібні до гастриту)
Однією з найпоширеніших хвороб є запалення червоподібного відростка товстої кишки – апендикса – є апендицит. (слайд 6)
Ознаки цієї хвороби:
Пам’ятайте! Якщо з’явилися подібні симптомимитоомитоми негайно викликайте «швидку допомогу».
До приїзду лікаря можна прикласти до місця болю
міхур з льодом. Ніколи не грійте місце болю на
животі, що болить!Це може привести до
розриву апендикса і зараження очеревини.
Лікують апендицит хірургічним
видаленням. (слайд 7)
Унаслідок неправильного
харчування та лікування антибіотиками
може виникнути хвороба дисбактеріоз.
Ця хвороба, де змінюється бактеріальна
мікрофлора кишечника(слайд 8).
Характерним для цього захворювання є
виникнення метеоризму вздуття живота,
через посилене утворення кишкових газів.При цій хворобі знижується ефективність травлення, порушується всмоктування води в товстому кишечнику,організм людини отруюється продуктами життєдіяльності шкідливих мікроорганізмі.
Профілактика:
Слідуюче захворювання – ХОЛЕЦИСТИТ
(запалення жовчного міхура)
Ознаки:
тошнота, інколи рвота,
гіркий присмак в роті.
Холецестит може перейти в жовчо-
кам’яну хворобу, де в жовчному міхурі
утворюються камінці. Камені можуть закупорювати протоки. У цьому разі потрібне негайне хірургічне втручання.
Вчитель: Дякую, за таке змістовне і цікаве повідомлення.Тепер ви знаєте, які існують захворювання органів травлення. А зараз я надам слово гельмінтологу.. (повідомлення ІІ учня) (Слайд 10-11)
Поряд із захворюваннями органів травлення часто трапляються і глистяні захворювання. Їх впричинюють черви – паразити, якіє злісними ворогами людини та тварин. Цих червів називають гельмінтами, а
лікарів які борються з ними – гельмінтологами.
У нас на Україні зустрічаються 30 видів Найбільш поширені – аскорида людська, гострики, ехінокок, трихінела і т. д.
Продукти життєдіяльності глистів впливають на нервову систему, органи кровотворення, травлення.
Ознаки:
Профілактика: ( учні називають)
води;
їсти добре провареними
або просмаженими.
Вчитель: Дякую. Напевно ви зрозуміли, що від людини залежить як проживе вона своє життя – з паразитами, чи здоровою.
До групи бактеріальних харчових отруєнь належать захворювання, спричинені токсичною дією мікроорганізмів, які потрапили до шлунково –кишкового тракту людини з харчовими продуктами внаслідок порушення санітарних норм, їхнього зберігання, перевезення й технології виробництва.
Серед найпоширюваніших харчових отруєнь є сальмонельоз, ботулізм, дизентерія холера. Збудниками цього захворювання є паличкові бактерії роду Сальмонела, паличка ботулізму та дизентерійна паличка, а також холерний вібріон.
Ознаками бактеріальних отруєнь є:
Джерелом інфекції цих захворювань є хворі тварини та люди, інфікована їжа (здебільшого м’ясо і м’ясні продукти, молоко, яйця ), вода, мухи. При отруєнні ботулізмом джерелом інфекції можуть бути овочеві та рибні консерви, ковбаси, солена та капчена риба, консервація домашнього приготування.
Профілактика:
продукти;
норм зберігання, перевезення та
технології виробництва.
До вірусних інфекцій відносять хворобу Боткіна, або вірусний гепатит. Це гостра інфекційна хвороба, за якої переважно уражається печінка, виникає її запалення. Зараження відбувається через забруднені руки, забруднені продукти харчування, воду, домашні речі. Переносниками вірусу гепатиту є також мухи.
Ознаки хвороби:
нудота, кволість, блювання, підвищення температури тіла. Сеча темнішає, а кал знебарвлюється, Через декілька днів білкова оболонка очей і шкіряні покриви жовтішають, тому хворобу ще називають жовтяницею.
Ця хвороба призводить до загибелі клітин
печінки і порушення всіх її функцій.
Названа ця хвороба на честь російського
терапевта і вченого Боткіна, який довів походження
цієї хвороби.
Людей хворих на інфекційні хвороби, госпіталізують, а приміщення, де вони перебували та їх речі обов’язково дезінфікують.
Вчитель:До харчових отруєнь відносять і отруєння грибами. І, щоб цього не сталося, ми познайомимося із отруйними грибами та профілактикою отруєнь, і допоможе нам у цьому міколог. Надаємо йому слово.
Виступ міколога( презентація учня)
ІІІ.ЗАКРІПЛЕННЯ
Вчитель:
Діти, ми сьогодні отримали дуже багато інформації, ви познайомилися з багатьма хворобами шлунково – кишкового тракту, тож скажіть мені – де ви можете застосувати ці знання?
( учні говорять, що застосувати ці знаннявони можуть у різних життєвих ситуаціях)
Рольова гра «Інтерни» Для цього уявіть, що ви являєтесь інтернами медичної академії,і проходите практику в лікарні. Кожна група інтернів працює в різних відділеннях лікарні (терапевтичному та інфекційному).
Я дам історію хвороби пацієнтів, а ви познайомившись з нею, обговорите і дасте відповіді на запитання.
І історія хвороби
У терапевтичне відділення потрапив хворий юнак 22 років. Він жалівся на болі в області шлунка, нудоту, блювоту, інколи підвищення температури тіла. Хворий повідомив, що ці симптоми з’явилися у нього пів року тому, та він не зважав на них. Та останнім часом приступи болі були все частіше і юнак вирішив звернутися в лікарню.
- Ознаки якої це хвороби?
- Ймовірні причини винекнення?
- Засоби профілактики.
ІІ історія хвороби
У інфекційне відділення потрапили одночасно 3 дівчинки-підлітки, які були на дню народження у своєї подруги. Після вживання їжі через 2 – 3 години дівчатка відчули погіршення самопочуття. З’явилися тошнота, блювота, підвищення температури тіла, пронос, почалися запаморочення в голові.
- яка це хвороба?
- Що являється збудником цієї хвороби?
- Які міри профілактики ви порекомендуєте.
ІІІ історія хвороби
До лікарні портапив хлопчик 5 років, симптоми хвороби: знервованість, порушення апетиту, порушення сну, швидка втомлюваність, постійні жалоби на головний біль. Мама повідомила, що ці симптоми з’явилися у хлопчика місяць тому, коли він приїхав із села, де гостював у бабусі.
ІV. Підсумок уроку.
Вчитель.
Повертаючись до девізу нашого уроку «Живи з розумом так і лікарів не треба», ви впевнилися, що здоров’ я людини залежить від самої людини, від того, який спосіб життя вона веде, як вона харчується, чи дотримується правил особистої гігієни.
Користуючись цим девізом, давайте з вами розробимо загальні рекомендації щодо профілактики захворювань органів травлення.
(учні записують свої рекомендації, та вішають озвучуючи на стенд)
РЕКОМЕНДАЦІЇ:
V. Оцінювання учнів
VІ. Домашнє завдання.
Підготувати реферат або повідомлення про вітаміни та раціональне харчування.
1