Урок "Конфлікти і здоров'я. Види конфліктів"

Про матеріал

Конспект уроку з основ здоров'я у 6 класі на тему "Конфлікти і здоров'я. Види конфліктів". У конспекті розкривається поняття конфлікту, його види та розв'язання конфліктів.

Перегляд файлу

Княже – Криницька ЗОШ І – ІІІ ст.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з основ здоров'я у 6 класі.

Тема: Конфлікти і здоров'я. Види конфліктів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель: Любарська О. М.

 

 

Тема. Конфлікти і здоровя. Види конфліктів.

 

Мета. Розкрити поняття конфлікту, його роль у житті людей; охарактеризувати різні види конфліктів;  формувати у дітей навички практичного розв’язання конфлікту; збагачувати мовлення дітей, виховувати культуру спілкування.

 

Обладнання.  Мультимедійна система, слайдові презентація, підручник Основи здоров'я для 6 класу Т.В.Воронцова

 

Інтерактивні технології. Закінчи речення. Робота в групах. Робота в парах. Асоціативний кущ. Рольові ігри.  Аналіз історій і ситуацій. Мозковий штурм.

 

Хід уроку.

І. Організаційний етап

Створення емоційного настрою.

Гра «Закінчи речення»

Мій друг сказав би про мене, що...

ІІ. Актуалізація опорних знань

1.  Об'єднання дітей у 3 групи  (сонце, місяць, зорі, хмари)

Що для вас є спілкування?

2.  Гра «Вилучи зайве»

Що необхідно для ефективного спілкування?

Щирість

Тактовність

Сором'язливість

Агресивність

Доброзичливість

Гарні манери

Уміння говорити

Самовпевненість

Уміння слухати

Що б ви ще додали?       (уточнення, конкретність, повага, упевненість, вірність, надійність,терпимість,уміння прощати)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

      У людей багато проблем виникає через невміння спілкуватися. Спілкування не буває без протиріч. Іноді ці протиріччя такі великі, що виникає конфлікт.

ІV. Оголошення теми і мети уроку

  1.          Сьогодні ми будемо говорити про конфлікт.

Ви дізнаєтеся:            Слайд 1

Робота в групах. Асоціативні вправи

  •              Запишіть на папері великими буквами які асоціації у вас виникають коли ви чуєте слово конфлікт.

Обговорення того що написали. Визначення.       Слайд 2

  1.          Робота в парах.

       Обєднайтеся у пари пригадайте  і розкажіть один одному ситуацію, коли ви сварилися чи сперечалися з друзями, однокласниками

За  схемою             

  Додаток 1

- Що спричинило суперечку?

- Як це відбувалося?

- Що ви відчували?

4. Мозковий штурм

- Які дії можуть спричинити суперечку?

 Робимо ще одне визначення.         Слайд 3

  •              Які почуття виникають у учасників конфлікту?

(негативні емоції)

  •              Які наслідки для здоровя можуть мати конфлікти?

Роблять висновок, що будь - який конфлікт негативно впливає на здоров’я.

V. Інформаційне повідомлення

       Ви можете зробити висновок, що конфлікт це виключно негативне явище. Але це не так. Конфлікт є частиною стосунків. Коли люди спілкуються між собою, разом навчаються, працюють чи відпочивають іноді з'ясовується, що вони по різному розуміють ту чи іншу проблему, їхні інтереси можуть не збігатися. Дуже важливо кожному із нас навчитися розвязувати конфлікти мирним шляхом.

       Залежно від того чим спричинений конфлікт їх поділяють на:

конфлікти поглядів і конфлікти інтересів.       Слайд 4

 

Конфлікти поглядів

       Часто, коли  люди мають різну віру, переконання або їм подобаються чи не подобаються певні речі (одяг, музика, футбольна команда ), вони ніби спілкуються різними мовами. Те що для одного добре, може бути поганим для іншого; те, що подобається одному, в іншого може викликати відразу.

      Якщо у ваших стосунках виникають такі конфлікти однак це не означає, що вони приречені на сварки і суперечки.

     Але і розв’язання такого конфлікту не означає, що його учасники мають змінити свою віру, погляди чи переконання.  У таки випадках слід пригадати народну мудрість «Про смаки не сперечаються»

      У таких конфліктах дуже важливо розвивати в собі толерантність.  Слайд 5.

Толерантність - це пошук того, що об’єднує, а не роз’єднує людей.

Конфлікти інтересів.          Слайд 6.

      Коли стикаються інтереси  двох осіб, або ігнорування однією з них потреб і бажань іншої – ось основні причини винесення конфліктів інтересів. Якщо люди діють без урахування цього, то навіть у випадку примирення конфлікт не вичерпується. Він виникатиме знову і знову.

Такі конфлікти найчастіше виникають між братиками і сестричками.

VІ. Основна частина уроку. Інтерактивні вправи.

1. Обговорення історії

Два товариші – Володя і Максим – дуже добре ладнають між собою, а сваряться тільки тому, що Володя – вболівальник київського «Динамо», а Максим – донецького «Шахтаря». Ці сварки пригнічують їх обох. Трапляється, що вони по кілька днів не розмовляють. Іноді сперечаються мало не до бійки. Кожен намагається довести переваги улюбленої команди і переконати товариша вболівати за неї.

  •                                       Чи варто це робити? 
  •                                       Який вихід бачите ви?

       Краще визнати право друга вболівати за команду, яка йому подобається, утримуватися від нападок на неї і обговорювати те. Що чим краще гратимуть обидві команди, тим цікавіше буде дивитися національні чемпіонати і тим сильнішою буде збірна України

  •                                       Який це конфлікт?              (поглядів)

Пригадайте подібну ситуацію із свого життя.

- Як це було?

- Чи правильно ти діяв?

- Що можна було зробити чи сказати інакше?

2. Практична робота. Вправа « На містку»

       Уявіть, що ця лінія – навісний місток через глибоку ущелину. Його розгойдує вітер, а внизу вирує гірський потік. Цей місток такий вузький, що на ньому не можуть розминутися двоє людей. Але одного разу, коли випав густий туман, на ньому зустрілися двоє перехожих...

  •                                       Як можна пройти по містку, не звалившись униз?

Обговорення.

  •                                       Хто був лідером у цій ситуації?

- Учасники намагалися досягти лише своєї мети чи допомагали партнеру

- Який спосіб є найдоречнішим у такій умовно небезпечній ситуації ситуації?   (Домовитися)           виграють обоє

- Який ще міг би бути спосіб розв'язання цього конфлікту? (Боротьба)- тиск, погроза,  лайка, бійка

- Який літературний твір чи казку вам це нагадало?

  1.          Способи розв’язання конфліктів.  ( таблиця у кожного учня) Додаток 2

Розглянувши таблицю,  учні приходять до висновку що найбільш правильним способом розв’язання конфлікту є співробітництво. Вирішення конфлікту, яке задовольняє обидві сторони. Називається конструктивним.

Залежно від способу розвязання конфліктів їх поділяють:     Слайд 7

Конструктивні (творчі), коли учасники конфлікту не ображають один одного. Використовують аргументи, не розриваючи стосунків

Неконструктивні (руйнівні), коли одна із сторін принижує іншу та вдається до засуджуваних методів боротьби.

VІІ. Узагальнення, систематизація і контроль знань та вмінь учнів

Практична робота. Робота в групах (4 групи). Обговорення ситуацій.        Додаток 3

 Учням роздаються картки з описаними на них конфліктними ситуаціями. Після обговорення учасники кожної групи пропонують свої варіанти вирішення конфлікту.

Обговорення.

Вибір оптимального варіанту  ( конструктивного )

VІІІ. Підсумок уроку

- Чому виникають конфлікти? (конфлікти –невід’ємна частина людських стосунків. Вони виникають через те, що людина є неповторною особистістю і має власні погляди та інтереси.)

- Як потрібно розв'язувати конфлікти поглядів, смаків? (на основі толерантності)

- Як потрібно розв'язувати конфлікти інтересів? ( шляхом переговорів, домовленостей)

       Отже,  конфліктній ситуації можна запобігти, а конфлікт розв’язати чи хоча б пом’якшити конфліктну ситуацію. Але для цього треба знати кілька правил:

(Діти по черзі читають правила, інші коментують.)     Слайд 8

Перше правило. Поводься з іншими так, як би тобі самому хотілося, щоб вони з тобою поводилися.

      Тобі неприємно, коли на тебе кричать? Спробуй сам ніколи цього не робити. Ти образився, коли тебе до кінця не вислухали й перервали? Не ображай у такий самий спосіб своїх друзів, спілкуючись з ними.

Правило друге. Не зосереджуй увагу на недоліках співрозмовника.

      Будь - який співрозмовник має як позитивні риси, так і недоліки. Тому ти, розв’язуючи конфлікт маєш визнати достоїнства іншого учасника конфлікту.

Третє правило. При розв’язанні конфлікту чесно визнач свою мету.

       Якщо виник конфлікт, не треба поспішати. Спочатку подумай, чого справді ти хочеш. Можливо, насправді, важливіше не довести свою правоту, а зберегти добрі стосунки.

Четверте правило. Виграє той, хто робить перший крок до примирення.

       У  цьому тобі допоможуть такі фрази: Мабуть я не завжди маю рацію,Давай розберемося, я готовий тебе вислухати. Якщо людина хоче примиритися, це свідчить про її високу культуру поведінки й бажання зберегти добрі стосунки.

- Як при розв’язанні конфліктів може допомогти правило світлофора?:  Слайд 9

ІХ. Рефлексія

  •                                       Чи досягли ми поставленої мети на уроці?
  •                                       Чи потрібні нам ці знання у повсякденному житті?

«Мікрофон»    продовжіть фразу

Уміння попереджувати та розвязувати конфлікти допоможе мені.....

Х. Домашнє завдання. Виставлення оцінок.

Наведіть приклади неправильного розвязання конфлікту з літ. твору, казки, власного життя. Запропонуйте варіант правильного розвязання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

За схемою:

- Що спричинило суперечку?

- Як це відбувалося?

- Що ви відчували?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

Способи розвязання конфліктів

Коли це варто робити

Відсторонитися:

  •             ігнорувати проблему
  •             зволікати з її розв'язанням
  •             розірвати стосунки

Усі програють

  • коли всім необхідно заспокоїтися
  • коли треба продумати аргументи
  • коли немає шансів уладнати суперечку

Боротися:

  •             домінувати
  •             тиснути
  •             погрожувати
  •             лаятися
  •             битися

Усі програють

  • коли даєш відсіч зловмисникам
  • якщо при розв'язанні конфлікту в інший спосіб можеш зашкодити собі або близьким чи опонент може отримати несправедливі переваги

Поступитися:

  •             ігнорувати власні інтереси
  •             на все погоджуватися
  •             робити те, що хочуть інші

Хтось може виграти за рахунок іншого

  •   коли розумієш, що неправий
  •   коли предмет суперечки набагато важливіший для інших, ніж для тебе
  •   коли розумієш, що втратиш від цього конфлікту більше, ніж здобудеш
  •   коли небезпечне будь-яке загострення стосунків

Домовлятися:

  •             слухати, розуміти, поважати одне одного
  •             намагатися зрозуміти причину конфлікту
  •             шукати рішення, яке влаштує обох, піти на взаємні поступки

Усі виграють

Завжди

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

1.       Два однокласники чергують, їм треба підмести в класі підлогу, але ніхто з них не хоче цього робити. Кожен наполягає на тому, щоб це зробив інший

  •                                       До яких наслідків призведуть такі відповіді:

Висловлювання

Наслідки

Я нізащо не буду підмітати

 

Вибач, але зараз твоя черга

 

Давай я  підмету зараз, а ти зробиш це наступного разу

 

 

  •                                                              Який спосіб оберете ви?  Чому?
  •                                                              Який це конфлікт?
  1.          Твій однокласник висловив думку, яка тобі не сподобалась.
  •                                       До яких наслідків призведуть такі висловлювання:

Висловлювання

Наслідки

Ти бовкнув дурницю

 

Ти не правий

 

Я думаю інакше

 

 

  •                                       Який спосіб оберете ви? Чому?
  •                                       Який це конфлікт?

 

   3.    Одна із сестер любить шити на машинці, інша в цей час хоче послухати музику, а машинка їй заважає.

- Який це конфлікт?

- Який спосіб поведінки ви оберете?

- Чому?

 

4.У санаторії Олена живе в кімнаті з Вітою. Віта не прибирає в кімнаті і розкидає речі. За це вони постійно отримують зауваження. Олена спочатку терпіла, а потім не витримала і нагримала на Віту. Дівчата посварилися.

 

  •                                       Який спосіб розвязання конфлікту описано у цій ситуації?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

БІБЛІОГРАФІЯ

  1.          Програми для загальноосвітніх навчальних закладів «Основи здоров’я». Бойченко Т. Є. – Перун, 2005.
  2.          Підручник Основи здоров’я 7 клас. Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. – Алатон, 2007.
  3.          Посібник для вчителя. Основи здоров’я .Воронцова Т.В., Пономаренко В.С. – Алатон, 2007.
  4.          Пометун О.І., Пироженко Л.В. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання.- К.: А. С. К., 2006.-192с.
  5.          Пєхота О.М. Освітні технології.-К., 2001.-255с.
  6.          Крамаренко С. Інтерактивні технології навчання , як засіб розвитку творчого потенціалу учнів / Відкритий урок. – 2002. - № 5 – 6.
  7.          Сиротинко Г.О. Сучасний урок:  інтерактивні технології навчання. – Харків: Видав. гр. “ Основа “, 2003.
  8.          Шарко В.Д. Сучасний урок: технологічний аспект / Посібник для  

вчителів і студентів. – Київ, 2006.

  1.          Інтерактивні технології навчання. Спецвипуск. Журнал “Сільська школа України “,  2004 - № 16 – 17.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
6172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку