Мета:
Освітня: Поглибити знання учнів про режим дня; ознайомити учнів з умовами успішного навчання, створювати й підтримувати мотивацію до навчання; дати уявлення про поняття «талант» та його особистісний характер.
Розвиваюча: Розвивати пам'ять увагу, уяву; формувати вміння визначати користь від вивчення різних предметів.
Виховна: виховувати бажання вдосконалювати свої здібності й таланти.
Урок 5 клас
Основи здоров'я
Тема: Умови успішного навчання. Розвиток здібностей. Створення мотивації до навчання.
Мета:
Освітня: Поглибити знання учнів про режим дня; ознайомити учнів з умовами успішного навчання, створювати й підтримувати мотивацію до навчання; дати уявлення про поняття «талант» та його особистісний характер.
Розвиваюча: Розвивати пам'ять увагу, уяву; формувати вміння визначати користь від вивчення різних предметів.
Виховна: виховувати бажання вдосконалювати свої здібності й таланти.
Обладнання й матеріали: підручник, робочий зошит
Тип уроку: комбінований
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
У вашому класному колективі навчається ____ учнів. Кожен з вас особливий, тобто є особистістю і має свій талант. Для реалізації таланту люди обирають певну професію. Яку ж професію ви плануєте обрати в майбутньому?
Завдання: закінчити думку, назвавши професію, яку хотіли б обрати в майбутньому.
«Я – особистість, маю свій талант, реалізую його, завдяки чому в майбутньому стану……».
Слухання та обговорення притчі.
Притча про талант.
Наполеон мав свою думку про талант. Він говорив, що талант справжнього полководця можна зрівняти з квадратом, де основа – воля, а висота – розум. Квадрат буде квадратом за тієї умови, якщо основа рівна висоті. Великим полководцем може бути лише та людина, у якої воля й розум рівні. Якщо воля значно перевищує розум, полководець буде діяти рішуче й мужньо, але не досить розумно; якщо навпаки, то в нього хороші ідеї та плани, але не вистачить мужності й рішучості здійснити їх.
Отже, талант – це сукупність великої кількості позитивних якостей людини: світлого розуму, доброї пам’яті, різних здібностей, чуйності, мужності.
Свій талант необхідно розвивати та правильно використовувати.
ІV. Вивчення нового матеріалу
Ви, мабуть не раз помічали, що хтось має хист до математики, хтось легко вивчає іноземні мови, а про когось кажуть, що він чи вона народилися з пензлем в руках, з лижами на ногах.
І це дуже добре. Уявляєте, що було б, якби всі люди мали здібності, наприклад, лише до математики. Хто б тоді грав на скрипці, писав вірші, виховував та навчав дітей.
Експеримент.
Проведення експеримент – тесту для визначення, яка півкуля головного мозку активніша в учнів та хто вони: «мислителі чи митці?» (запропоновані вправи виконувати швидко, не задумуючись).
Вправа №1. Розташуйте руки перед собою, переплетіть пальці, утворюючи «замок». Подивіться, який з великих пальців зверху – правий чи лівий. Якщо правий, то провідна ліва півкуля, і навпаки.
Вправа №2. Схрестіть руки на грудях і подивіться, яка рука зверху – права чи ліва. Це так звана поза Наполеона.
Вправа №3. А тепер поаплодуйте собі. Зверніть увагу на те, яка долоня зверху.
Висновки: якщо в усіх випадках отримано відповідь «права», то провідна ліва півкуля і ви – мислитель. Якщо відповідь «ліва» - митець. Але найчастіше виходять різні комбінації, які свідчать про широкий спектр ваших здібностей та можливостей.
Для розкриття наступного питання нашого уроку:«умови успішного навчання», потрібно звернутись до історії, адже саме історія дає багато прикладів, коли люди досягли неймовірних успіхів завдяки наполегливості й розвитку своїх здібностей.
Так, Олександр Македонський пам’ятав у обличчя і на ім’я майже всіх солдатів своєї армії. Альберта Ейнштейна (відомого фізика, лауреата Нобелівської премії) у молоді роки вважали нездібним до математики, і в 11 років, на думку своїх учителів, він відставав у розумового розвитку. Тривалий час Ісаак Ньютон був останнім учнем в класі, доки глузування не змусили його взятися за навчання і швидко залишити позаду всіх, хто з нього глузував.
Завдяки чому їм вдалося досягти значних успіхів? Чи не стануть дані «умови успіху» в пригоді вам, наприклад, під час навчання?
Виділяють 10 умов успішного навчання. Визначити ці «умови» допоможуть листівки, послані вам учнями з минулого, вони користувались ними і досягли значних успіхів у навчанні. У листівках інформація закодована, там лише перелік слів, з яких вам потрібно скласти речення наповнене змістом. Складені вами речення і будуть умовами успішного навчання.
Учні працюють в парах, кожна з яких отримує по листівці. (учні повідомляють складені речення, висловлюють свої думки, учитель їх доповнює; умови успішного записуються на дошці та в зошиті у вигляді схеми «Умови успішного навчання»)
Раціональний розплід часу впродовж дня, чергування роботи та відпочинку, легких та важких предметів під час виконання домашніх завдань,порядок на робочому місці – все це економить сили, створює творче задоволення від навчального процесу.
Не обминати труднощі, того, чого боїшся. Соромитесь виступати перед аудиторією – шукайте можливості робити це частіше. Є страх перед кимось чи чимось – шукайте можливості частіше зустрічатися з ними.
Успіх приходить лише для тих, хто його прагне, добивається, докладає максимум зусиль. Не чикайте, що хтось відкриє вас, відкривайте себе самі.
Не відволікайтесь під час занять ні на товаришів, ні на сонячних зайчиків, ні на телевізор чи магнітофон, ні на приємні чи гіркі спогади, інакше можна пропустити щось важливе, через що навчальний матеріал відразу стане нудним і незрозумілим.
Не покладайтесь лише на механічну пам'ять, не зазубрюйте матеріал, намагайтеся зрозуміти причино-наслідкові зв’язки, визначати головне та другорядне. В цьому вам можуть допомогти складання плану, конспекту, логічних схем, узагальнених таблиць, діаграм.
Не чикайте поки вчитель «розжує» і вкладе у вашу свідомість той чи інший матеріал. Найміцніше засвоюється те, що здобуте ціною власних розумових зусиль, тому ще вдома намагайтесь уявно «зазирнути» на наступний урок, прогляньте матеріал, який буде розглядатись, складіть власну думку про нього. Ніколи не покладайтесь на списування і підказки.
Потрібно більше розв’язувати задач та вправ; працювати не лише головою, а й руками; передавайте свої знання товаришам і самі вчіться в тих, хто вже досягли успіху.
Пробуйте свої сили в різноманітних видах діяльності; і пам’ятайте: по справжньому навчається лише той, хто вдумливо читає багато розумних книг.
Духовний розвиток, самовдосконалення, розвивати естетичні смаки, культуру поведінки, не бути байдужим до навколишнього життя.
У школі вивчають багато дисциплін, усі вони потрібні кожному, незалежно від уподобань і майбутньої професії.
Приклад: «Для чого це мені? - спитає хтось. - Я хочу стати зіркою естради. Математика мені не знадобиться». – Це не так. Математика на рівні шкільної програми потрібна й співакам, адже вона навчає не лише обчислювати, а й логічно мислити, наводити чіткі аргументи, пояснювати свою думку. Без таких умінь в житті не обійтись.
Напевно у кожного з вас, серед навчальних предметів є ті які не подобаються або важко даються. З такими предметами потрібно спробувати подружитись, а для цього необхідно: по-перше, знайти в змісті предмета щось цікаве та корисне для себе; по-друге, якщо щось не зрозуміли, звертайтесь за допомогою до вчителя, друзів, батьків, додаткової літератури.
3. Створення мотивацій до навчання.
— Як ви гадаєте, що треба зробити, аби навчання було цікавішим?
— Якою має бути школа, щоб хотілося в ній учитися?
(Учні висловлюють свої думки).
Щоб навчання в школі було ефективнішим, треба:
• тренувати свою пам'ять;
• завжди прагнути навчитись чогось нового;
• ділитися своїми набутими знаннями з іншими людьми;
• використовувати вже засвоєні знання для того, щоб вчитися далі;
• намагатися знайти відповіді на незрозумілі запитання.
V. Узагальнення та систематизація знань
На сьогоднішньому уроці ми розглянули важливу інформацію, і я сподіваюсь на те, що вона стане для кожного з вас надійним супутником у навчальному процесі, в ході цього та наступних років навчання. Отже, давайте з'ясуємо що вам запам’яталось краще, що гірше, та над чим необхідно ще попрацювати.
Учні об’єднуються у 3 групи (за кольорами: червоний, синій, жовтий).
Завдання: обговорити користь від навчального предмету та один представник презентує роботу своєї групи. Кожна група отримує свій предмет для обговорення.
I група – Обговоріть та запишіть користь від предмета «українська мова».
II група - Обговоріть та запишіть користь від предмета «історія».
III група – Обговоріть та запишіть користь від предмета «природознавство».
VІ. Підведення підсумків уроку
А тепер підсумуємо, що ж треба робити для успішного навчання.
(Учні по черзі висловлюють свою думку).
Для цього необхідно:
— бути впевненими у своїх силах;
— бути уважним;
— любити працю і добре трудитися;
— дотримуватися чіткого режиму в навчанні;
— поєднувати навчання та відпочинок;
— навчитись самостійно мислити;
— бути самостійним;
— правильно організувати свій день тощо.
ІV. Надання та пояснення домашнього завдання
Опр. §7
1