Урок " Умовні та безумовні рефлекси. Інстинкти."

Про матеріал
Урок з теми Вища нервова діяльність 8 клас Дозволить вивчити основні поняття про умовні та безумовні рефлекси людини та інстинкти, показати відмінності та біологічне значення умовних та безумовних рефлексів, дати уявлення про інстинкти як типові програми поведінки людини.
Перегляд файлу

Урок №2

Тема: Умовні та безумовні рефлекси.  Інстинкти.

 Лабораторне дослідження «Визначення реакції зіниць на світло»

Мета:вивчити основні поняття про умовні та безумовні рефлекси людини та інстинкти, показати відмінності та біологічне значення умовних та безумовних рефлексів,  дати уявлення про інстинкти як типові програми поведінки людини.

Тип уроку :комбінований

Хід уроку

І Організація  класу.  Вітання, обмін гарним настроєм.

ІІ Актуалізація опорних знань

Робота в групах

 Картка 1

Спільне та відмінне у нижчій та вищій нервовій діяльності

Картка 2

1)В основі нижчої нервової діяльності лежить:а) умовні рефлекси,  б)безумовні рефлекси,  в) і безумовні і умовні рефлекси.

2) Індивідуальні нервові реакції забезпечує: а)нижча нервова діяльність, б) вища нервова діяльність, в) інстинктивна поведінка.

3) Гомеостаз в основному забезпечує: а) нижча нервова діяльність, б) вища нервова діяльність, в) інстинктивна поведінка.

Картка 3

 Виберіть правильну відповідь

1)  І. П. Павлов створив новий розділ у науці фізіології (вищої, нижчої) нервової діяльності

 Під (вищою, нижчою)нервовою діяльністю  І. П. Павлов розумів рефлекторну регуляцію фізіологічних функцій.

 (Вища, нижча)  нервова діяльність забезпечує пристосування людини до змінних умов навколишнього середовища.

 Картка 4

2) Укажіть правильну відповідь (так чи ні)

А) Вчення про вищу нервову діяльність розробляв  І.І. Мєчніков.

Б) Природжені реакції – це безумовно-рефлекторна діяльність.

В) Рефлекторна регуляція фізіологічних функцій – це вища нервова діяльність.

Г) Умовним подразником є їжа

Д) Безумовним подразником є біль.

Е) І.М.Сєченов розробив методи вивчення вищої нервової діяльності.

Мотивація навчальної діяльності

 Наша планета мільйони років обертається навколо Сонця, а також навколо своєї осі. День змінює ніч. Весна змінює зиму, осінь – літо.  Діючи на живі організми в незмінній послідовності незмінні умови довкілля дали можливість живим організмам виробити стабільні вроджені реакції про які піде мова.( безумовні рефлекси та інстинкти)

 ІІІ Вивчення нового матеріалу

План:1. Безумовні рефлекси

2. Умовні рефлекси

3. Інстинкти

4.Лабораторне дослідження «Визначення реакції зіниць на світло»

1.Безумовний рефлекс - відносно незмінна вроджена реакція організму на дію внутрішнього і зовнішнього середовища. Термін запропонував І.П.Павлов

Вроджені форми поведінки, основа ННД . Діють у  відносно сталих умовах зовнішнього середовища. Основне біологічне значення безумовних рефлексів полягає у підтримані гомеостазу.

Властивості безумовних рефлексів:

1) вроджені та успадковані передаються нащадкам.

 Закладаються під час ембріонального розвитку у вигляді «готових» нервових зв’язків. Немовля не треба вчити смоктати материнські груди або хапати підставлений палець.

2) безумовні рефлекси є видовими і характерні для певного виду.

3) безумовні рефлекси виникли і діють за відносно сталих умов довкілля і самі є відносно сталими і негнучкими (наприклад їжаки під час небезпеки скручуються в клубочок  і  через це потрапляють під колеса автомобілів). Грунтуються  на  генетичній програмі і протягом життя можу дещо змінюватися. За певних хвороб рефлекси можуть зникати. (У курців зникає кашльовий рефлекс через загибель рецепторного апарату дихальних шляхів).

4) Безумовні рефлекси є дуже специфічними і виникають при дії певного подразника на відповідні рецептори . Зіничний рефлекс виникає на дію світла.

5) На грунті безумовних рефлексів утворюються умовні рефлекси.

6)Центрами безумовних рефлексів є спинний, довгастий мозок, мозочок і ніколи кора головного мозку.

Види безумовних рефлексів

 харчові, охоронні (захисні), орієнтувальні, статеві, з внутрішніх органів.

Механізм здійснення рефлексу на прикладі колінного рефлексу

Розповідь супроводжується демонстрацією рефлексу на піддослідному

учневі й за допомогою навчальних таблиць «Рефлекторна дуга», «Будова

спинного мозку».

У всіх органах тіла є рецептори — чутливі нервові закінчення, що перетворюють подразнення на нервові імпульси. Є вони й у м’язі стегна. Якщо

вдарити по сухожильній зв’язці трохи нижче коліна, то м’яз напинається

й у його рецепторах виникає збудження, що передається по чутливому (афе-

рентному) нерву на руховий (еферентний), тіло якого розташоване в спин-

ному мозку. По цьому нейрону нервовий імпульс досягає того ж таки м’яза

(робочого органа), і він скорочується, розгинаючи ногу в колінному суглобі.

Скупчення нейронів центральної нервової системи, що викликають певну

рефлекторну дію, називають рефлекторними центрами цих рефлексів. Колін-

ний рефлекс виникає при подразненні не одного, а багатьох рецепторів, роз-

ташованих в одній ділянці тіла — рефлексогенній зоні (рецептивному полі).

Таким чином, матеріальною основою рефлексу є рефлекторна дуга —

ланцюжок нейронів, що утворює шлях нервового імпульсу при здійсненні

рефлексу.

2. Умовні рефлекси - складні пристосувальні реакції організму, що виникає на грунті утворення тимчасового нервового зв’язку між сигнальним умовним та підкріплюючим його безумовним подразником. І.П. Павлов  довів що завдяки умовним рефлексам відбувається точне пристосування до навколишнього середовища

Властивості умовних рефлексів:

1) Є набутими в процесі життя.

2) Є індивідуальними, формуються впродовж життя даного організму і забезпечують найбільшу відповідність умовам існування. Вони різні у особин одного й того ж виду. Залежать від індивідуального  життєвого досвіду людини. Чим активніше людина живе тим більше набуває знань і навичок.

3) Утворюються на основі безумовних рефлексів. Необхідний рівень мотиваційного збудження. Людині притаманне свідоме вироблення умовних рефлексів для досягнення найкращого біологічного і соціального результату. У дітей  умовний рефлекс може утворитись навіть після одноразового підкріплення безумовним .

4) Є тимчасовими. Коли біологічна потреба зникає, також   зникає  і умовний рефлекс. Вони є динамічними, гнучкими і відповідають зовнішнім умовам.

5) Умовні рефлекси можуть змінювати природжений прояв безумовних рефлексів.. Інколи батьки недостатньо  уважно ставляться до своїх дітей  через те що так відносились до них власні  батьки.

Умовним подразником можуть бути різні явища чи зміни навколишнього середовища, при поєднані з безумовним рефлексом. В основі виникнення умовних рефлексів лежить утворення нових тимчасових нервових зв’язків.( між різними ділянками кори, або з підкірковими утвореннями.

Види умовних рефлексів

 натуральні  штучні вегетативні ( внутрішніх органів)   соматорухові  (діяльністю

                                                                                                 скелетної мускулатури).

Форми умовних рефлексів:

А) збіжні (подразник та підкріплення діють одночасно),

Б) запізню вальні (умовний подразник діє раніше , а підкріплення після 30с-3хв),

В) слідові ( підкріплення після 4-5 хв)

Умовні рефлекси пов’язані з часом. Розпорядок дня.

Може бути першого, другого і третього порядків  - навчання письму.

Умовні рефлекси, коли не підкріплюється безумовним рефлексом, гальмуються.

Гальмування умовних рефлексів - активний нервовий процес, результатом якого є послаблення або придушення процесу збудження. Термін «гальмування ввів І.М. Сеченов. Провідну роль у формуванні умовних рефлексів відіграє кора великих півкуль головного мозку.

 Ми реагуємо на найважливіший важливий для нашого життя рефлекс. Наприклад ми переходимо вулицю і не помічаємо співу птахів, гарного будинку, знайомого на другій стороні вулиці а слідкуємо за машинами, які рухаються по вулиці.

 Види гальмування:

 А)зовнішнє виникає під дією стороннього для даного умовного рефлексу подразника який діє одночасно з ним. Наприклад різкий звук привертає увагу і може гальмувати умовний рефлекс на прийом їжі в однин певний час..

Позамежове гальмування коли збудження досягає надмірної сили триває надто довго або надто часто повторюється відбувається гальмування.

Б)Внутрішнє гальмування - виробляється поступово – не підкріплення умовного рефлексу безумовним – згашувальне

Диференційоване коли подразник різної сили.

Запізнювальне коли давати їжу собаці через 20 хв  після дзвінка.

Умовне гальмування коли до одного подразника додають інший подразник (світло і дзвінок).

3.Інстинктивна поведінка – це вроджена відносно стала й цілеспрямована форма поведінки тварин чи людини, яка здійснюється під впливом основних біологічних потреб. Грунтуються на останніх складних комплексах безумовних рефлексах, а тому вони як і останні, є вродженими, успадкованими.  Вони ґрунтуються на внутрішніх біологічних потребах, що спричиняють послідовну низку дій в основі  кожної з яких у свою чергу, лежать окремі безумовні рефлекси. Виникнення потреби спричиняє дію, спрямовану на її задоволення. (Наприклад коли ми голодні ми робимо все для того щоб задовольнити потребу)Учені замінили яйця лелек які живуть у Німеччині на яйця лелек які живуть у Польщі. Вони відрізняються тим що летять на зимівлю різними шляхами. Все літо батьки навчали  «польських дітей» літати. Але восени батьки і діти полетіли різними шляхами до місця зимівлі.

Прояв інстинктів  залежить від моральних засад люди. Інстинкти відбивають корисний досвід попередніх поколінь даного виду і реалізуються у поведінкових реакціях, які спрямовані на отримання результату. Інстинкти ґрунтуються на комплексах безумовних рефлексів, є вродженими, успадкованими. Людина може керувати інстинктами  Почуття голоду є нестерпним, якщо воно триває багато днів , але мати може пожертвувати їжею віддавши її голодним дітям.

 Повідомлення учнів прикладів інстинктивної поведінки в природі.

4. Лабораторне дослідження «Визначення реакції зіниць на світло»

Учні діляться на пари. Піддослідні і – дослідники.

 Спочатку дається дзвоник. Дослідники закривають око піддослідного аркушем паперу. Після кількох секунд дзвоник вимикається й око відкривається. Зіниця, що розширилася на світлі звужується. Повторюють 10 разів. На 11 раз подають лише дзвінок без закриття ока і спостерігається умовнорефлекторне розширення зіниці. Дзвоник умовний подразник. Відсутність рефлексу після кількох повторень пояснюється гальмуванням.

Скласти рефлекторну дугу, підписати її частини.

Що є умовним подразником а що безумовним?

Чому виникає рефлекс?

Чому виникає гальмування?

Зробити висновок.

ІV. Закріплення нового матеріалу

  Тести 1.  Безумовні рефлекси є а) видові, б) індивідуальні, в) набуті

2.До природжених рефлексів належать: а) умовні, б) безумовні

3. Інститнкти – це сукупність: а) безумовних і умовних рефлексів, б) безумовних рефлексів, в) навичок

4 Дуги безумовних рефлексів проходять через: а) спинний мозок, б)спинний мозок і стовбур головного мозку, в) спинний мозок і кора головного мозку.

5) природжені, відносно постійні стереотипні реакції організму на дію зовнішнього середовища, що здійснюється з допомогою нервової системи: а) умовні рефлекси, б) безумовні рефлекси, в) інстинкти.

Гра «Біологічний футбол»

За кожну правильну відповідь 1 гол, і відповідно, 1 бал.

1. Біологічною основою поведінки людини є... (Діяльність головного мозку).

2. Вперше запропонував слово «рефлекс»... (Р. Декорт).

3. Книгу «Рефлекси головного мозку» написав... (І. Сєченов).

3. Природжені, відносно постійні реакції організму на дію зовнішнього і внутрішнього середовища — це... (Безумовні рефлекси)

4. Ознаками безумовних рефлексів є ... (вроджені, видові, спадкові, постійні, здійснюються нервовою системою).

5. Рефлекси, що забезпечують вдих і видих... (Дихальні).

6. Рефлекси слиновиділення, жування, ковтання ... (харчові).

7. До якого виду належить рефлекс, коли немовля здригається, по­чувши новий звук? (Захисний).

8. Як ви думаєте, з чим пов’язаний хапальний рефлекс у новонародже­ного, що характеризується значною силою? (Походженням від мавп).

9. До якого виду рефлексів належать звуження зіниць очей при яскра­вому світлі? (Захисний зіничний).

10. У перші місяці життя дитина може, не дихаючи, пропливати під водою близько метра. Поясніть, чому. (Вона 9 місяців плавала у навколо­плідних водах)

  Розділіть по колонках рефлекси:

Ковтання, чхання, дихання, повернення голови на світло, кашель, виділення, повернення голови на раптовий звук, відсмикування руки від гарячого

Дайте відповідь на питання  Як утворюються умовні рефлекси на базі безумовних рефлексів?     Яка структура інстинктивної поведінки?

Яке значення утворення, згасання і гальмування умовних рефлексів?

Що може впливати на інстинктивну поведінку?

V.Підсумки уроку

 

VІ. Домашнє завдання:  Опрацювати відповідний параграф

docx
Додав(-ла)
Глущак Наташа
Додано
5 березня 2023
Переглядів
4628
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку