Розробка уроку інформатики за новою програмою для інформаційно - технологічного класу. За мову програмування обрала мову Python. Підручник Інформатика (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018.
Урок №17 Дата проведення ________
Тема: УМОВНИЙ ОПЕРАТОР МОВОЮ ПРОГРАМУВАННЯ
Мета уроку:
Формувати предметні компетенції : повторення базової алгоритмічної структури розгалуження; ввести поняття про одноальтернативне, двоальтернативне та багатоальтернативне розгалуження; формувати навички застосування оператору умовного переходу у повному та не повному вигляді; розвивати логічне мислення та навички пошуку альтернативних розв’язків завдань; виховувати наполегливість, відповідальність за результати своєї праці.
Розвивати ключові компетентності:
Очікувані результати: учні розрізняють типи умовних операторів, вміє застосовував логічні вирази, розв’язує задачі з використанням алгоритмічної структури розгалуження .
Основні поняття:оператор розгалуження, одноальтернативне – двоальтернативне - багатоальтернативне розгалуження.
Обладнання та інформаційні ресурси: підручник, комп’ютер з під’єднанням до мережі Інтернет, персональні гаджети з під’єднанням до мережі Інтернет (планшети або телефони).
Тип уроку: формування компетентностей.
ХІД УРОКУ.
Привітання; фіксування чергових та відсутніх.
Створення позитивної та робочої атмосфери.
Перевірка розв’язку домашніх логічних задач. Обговорення розв’язку задачі Ейнштейна.
Відомо, що існує три базові структури алгоритмів: слідування, розгалуження і повторення. Пригадайте, якими операторами мови ви реалізували розгалуження й повторення.
Перегляньте відео: https://youtu.be/-2bvmM69A_g [1] Чи знаєте ви, що виконавець номеру - український хореограф Костянтин Томільченко. Разом з режисером Олександром Братковським українська команда здійснила фурор на американському шоу "America's Got Talent 2018". Неперевершене поєднання технологій та танцю не може залишити байдужим. Нам є чим пишатися. Тож танцюйте і вивчайте інформатику!
В алгоритмах із розгалуженням залежно від умови виконуються ті чи інші інструкції.
Існують три типи розгалуження: одноальтернативне (неповне галуження), двоальтернативне (повне галуження) і багатоальтернативне (вибір, варіант).
•• Одноальтернативне розгалуження
Реалізується оператором умовного переходу в неповній формі:
if <логічний вираз>:
<блок S>
Зверніть увагу на те,що в операторі умовного переходу міститься блок <S>, який починається після чотирьох пробілів і виконується тоді, коли умова набуває значення “ true”.
•• Двоальтернативне розгалуження
Двоальтернативне розгалуження виконується так: перевіряється Умова і, якщо вона має значення True, то виконується Оператор 1, інакше виконується Оператор 2.
У мові Python цей тип розгалуження реалізується оператором такої структури:
if <логічний вираз> :
<блок s1>
else :
<блок s2>
•• Багатоальтернативне розгалуження
У цьому типі розгалуження реалізується галуження з багатьма варіантами вибору.
Вираз B повинен мати ціле значення. Якщо його значення дорівнює одиниці, виконується Оператор 1, якщо вираз має значення два, виконується Оператор 2, а якщо три — Оператор 3. Після виконання одного з цих операторів виконується Оператор, що міститься після оператора багатоальтернативного розгалуження. У випадку якщо вираз В не дорівнює жодному з перелічених значень, одразу виконується Оператор.
У мові Python розгалуження за багатьма варіантами вибору реалізується оператором такої структури:
if <вираз> == <значення_1>:
<блок_1 >
elif <вираз> == <значення_2>:
<блок_2>
…
elif <вираз> == <значення_N>:
<блок_N>
else:
<блок_N+1>
Розглянемо багатоальтернативне розгалуження на прикладі поїдання цукерок. Припустимо, маю чотири різні цукерки. Відомо, що 1.червона – вишнева,
2. зелена – яблуко,
3. помаранчева – мандарин,
4. жовта – лимон.
Пояснити, яку я з’їм цукерку за кольором обгортки.
Позначимо змінну k за колір обгортки.
Оберіть колір обгортки k:
якщо k = 1, то цукерка вишнева;
якщо k = 2, то цукерка зі смаком яблука;
якщо k = 1, то цукерка мандаринова;
якщо k = 1, то цукерка лимонна;
інакше у вас немає такої цукерки.
Можливий розв’язок:
s=float(input('уведіть оклад працівника: '))
s_2=str(input('Чи була робота якісною та достроковою? (так - ні):'))
if s_2=="так":
print('зарплатня з премією 50% становить ',s+0.5*s,' грн')
else:
print('премія не нараховується, зарплатня становить ',s,' грн')
Результати тестування: уведіть оклад працівника: 1250
Чи була робота якісною та достроковою? (так - ні):так
зарплатня з премією 50% становить 1875.0 грн
уведіть оклад працівника: 3123.5
Чи була робота якісною та достроковою? (так - ні):ні
премія не нараховується, зарплатня становить 3123.5 грн
Дано рівносторонній трикутник зі стороною b. Розробіть програму визначення, чи можна у трикутник вписати коло з радіусом r.
Отже, вивчено три типи розгалуження. Пропоную розбитися на три команди. Умова виходу з класу – ілюстрація ситуації виконання одного з типі (можливе жеребкування або за вибором вчителя).