Урок "Умовний оператор мовою програмування" у 10 профільному класі

Про матеріал

Розробка уроку інформатики за новою програмою для інформаційно - технологічного класу. За мову програмування обрала мову Python. Підручник Інформатика (профільний рівень) : підруч. для 10 кл. закл. загал. серед. освіти /В. Д. Руденко, Н. В. Речич, В. О. Потієнко. — Харків : / Вид-во «Ранок», 2018.

Перегляд файлу

Урок №17 Дата проведення ________


Тема: УМОВНИЙ ОПЕРАТОР МОВОЮ ПРОГРАМУВАННЯ


Мета уроку:

Формувати предметні компетенції : повторення базової алгоритмічної структури розгалуження; ввести поняття про одноальтернативне, двоальтернативне та багатоальтернативне розгалуження; формувати навички застосування оператору умовного переходу у повному та не повному вигляді; розвивати логічне мислення та навички пошуку альтернативних розв’язків завдань;  виховувати наполегливість, відповідальність за результати своєї праці.

Розвивати ключові компетентності:

  • вільне володіння державною мовою (уміння сприймати, розуміти інформацію державною мовою; висловлювати думки);
  • навчання впродовж життя (уміння використовувати раніше набуті знання про мови програмування; розуміння можливостей дистанційного навчання, Smart - освіти для реалізації індивідуальної освітньої траєкторії);
  • здатність спілкуватися іноземними мовами (використання знання англійської мови для кращого запам’ятовування та застосування логічних операторів);
  • математична  (уміння застосовувати математичну логіку в ході розв’язування алгоритмічних задач).

Очікувані результати: учні розрізняють типи умовних операторів, вміє застосовував логічні вирази, розв’язує задачі з використанням алгоритмічної структури розгалуження .

Основні поняття:оператор розгалуження, одноальтернативне – двоальтернативне - багатоальтернативне розгалуження.

Обладнання та інформаційні ресурси: підручник, комп’ютер з під’єднанням до мережі Інтернет, персональні гаджети з під’єднанням до мережі Інтернет (планшети або телефони).

Тип уроку: формування компетентностей.


ХІД УРОКУ.


  1. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ ЕТАП.

Привітання; фіксування чергових та відсутніх.

Створення позитивної та робочої атмосфери.

  1. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Перевірка розв’язку домашніх логічних задач. Обговорення розв’язку задачі Ейнштейна.

  1. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Відомо, що існує три базові структури алгоритмів: слідування, розгалуження і повторення. Пригадайте, якими операторами мови ви реалізували розгалуження й повторення.

  1. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЙ ДІЯЛЬНОСТІ, ФОРМУЛЮВАННЯ ТЕМИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ.

Перегляньте відео: https://youtu.be/-2bvmM69A_g [1] Чи знаєте ви, що виконавець номеру - український хореограф Костянтин Томільченко. Разом з режисером Олександром Братковським українська команда здійснила фурор на американському шоу "America's Got Talent 2018". Неперевершене поєднання технологій та танцю не може залишити байдужим. Нам є чим пишатися. Тож танцюйте і вивчайте інформатику!

  1. СПРИЙНЯТТЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

В алгоритмах із розгалуженням залежно від умови виконуються ті чи інші інструкції.

Існують три типи розгалуження: одноальтернативне (неповне галуження), двоальтернативне (повне галуження) і багатоальтернативне (вибір, варіант).

 

•• Одноальтернативне розгалуження

Реалізується оператором умовного переходу в неповній формі:

if <логічний вираз>:

    <блок S>

Зверніть увагу на те,що в операторі умовного переходу міститься блок <S>, який починається після чотирьох пробілів і виконується тоді, коли умова набуває значення true.

 

•• Двоальтернативне розгалуження

Двоальтернативне розгалуження виконується так: перевіряється Умова і, якщо вона має значення True, то виконується Оператор 1, інакше виконується Оператор 2.

У мові Python цей тип розгалуження реалізується оператором такої структури:

if <логічний вираз> :

    <блок s1>

else :

    <блок s2>

 

•• Багатоальтернативне розгалуження

У цьому типі розгалуження реалізується галуження з багатьма варіантами вибору.

Вираз B повинен мати ціле значення. Якщо його значення дорівнює одиниці, виконується Оператор 1, якщо вираз має значення два, виконується Оператор 2, а якщо три — Оператор 3. Після виконання одного з цих операторів виконується Оператор, що міститься після оператора багатоальтернативного розгалуження. У випадку якщо вираз В не дорівнює жодному з перелічених значень, одразу виконується Оператор.

У мові Python розгалуження за багатьма варіантами вибору реалізується оператором такої структури:

if <вираз> == <значення_1>:

    <блок_1 >

elif <вираз> == <значення_2>:

    <блок_2>

elif <вираз> == <значення_N>:

    <блок_N>

else:

    <блок_N+1>

Розглянемо багатоальтернативне розгалуження на прикладі поїдання цукерок. Припустимо, маю чотири різні цукерки. Відомо, що 1.червона – вишнева,

 2. зелена – яблуко,

 3. помаранчева – мандарин,

 4. жовта – лимон.

Пояснити, яку я з’їм цукерку за кольором обгортки.

Позначимо змінну k за колір обгортки.

Оберіть колір обгортки k:

якщо k = 1, то цукерка вишнева;

якщо k = 2, то цукерка зі смаком яблука;

якщо k = 1, то цукерка мандаринова;

якщо k = 1, то цукерка лимонна;

інакше у вас немає такої цукерки.

  1. ОСМИСЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
  1. Реалізуйте приклади 2, 4, 7, наведені у підручнику

  1.  Оклад працівника дорівнює s грн. За якісне й дострокове виконання завдання йому нараховується премія у розмірі 50 % окладу. Розробіть програму визначення реальної заробітної платні працівника

Можливий розв’язок:

s=float(input('уведіть оклад працівника: '))

s_2=str(input('Чи була робота якісною та достроковою? (так - ні):'))

if s_2=="так":

    print('зарплатня з премією 50% становить ',s+0.5*s,' грн')

else:

    print('премія не нараховується, зарплатня становить ',s,' грн')

 

Результати тестування: уведіть оклад працівника: 1250

Чи була робота якісною та достроковою? (так - ні):так

зарплатня з премією 50% становить  1875.0  грн

 

уведіть оклад працівника: 3123.5

Чи була робота якісною та достроковою? (так - ні):ні

премія не нараховується, зарплатня становить  3123.5  грн

 

  1. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1. Повторити конспект
  2. Якщо є технічна можливість, розв’язати та підібрати тести для розв’язку:

Дано рівносторонній трикутник зі стороною b. Розробіть програму визначення, чи можна у трикутник вписати коло з радіусом r.

 

  1. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ ТА РЕФЛЕКСІЯ

Отже, вивчено три типи розгалуження. Пропоную розбитися на три команди. Умова виходу з класу – ілюстрація ситуації виконання одного з типі (можливе жеребкування або за вибором вчителя).


[1] static_qr_code_without_logo.jpg

docx
Додано
26 вересня 2018
Переглядів
3639
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку