Головними принципами, яківпроваджую в своїй роботі, є:
-науковість та проблемність викладу навчального матеріалу
-доказовість та логічність навчального матеріалу
-системність навчання, його послідовність та наступність
-свідомість навчання та активна участь учнів у навчальному процесі
-забезпечення реалізації освітніх, виховних та розвивальних цілей навчання
Урок 12. Міжнародні відносини
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Мета:
- ознайомити учнів з розвитком міжнародних відносин, причинами, перебігом та наслідками Тридцятилітньої війни
- розвивати вміння працювати з історичною картою, давати оцінку ходу воєнних дій
- виховувати непримириме ставлення до жахів війни
Обладнання: карта «Європа в ХУІ-ХУІІ ст.»
Література:
Генералиссимусы. – Мн.: Литература, 1997. (Энциклопедия военного искусства).
Михневич Н.П. История военного искусства. - М.:Эксмо, 2008. – (Мировая история)
Торопцев А.П. Мировая история крепостей и замков. – М.:Эксмо, 2008. – ( Мировая история)
Лобов В.Н. Военная хитрость. – М.: Военное издательство, 1992
Електронні ресурси:
И армии, смешав ряды, в восторге
С врагами целовались, а потом
Кидались на своїх, рубили, били,
Расстреливали, вешали, пытали,
Питались человечиной…
А.Волошин
Хід уроку
І. Актуалізація знань:( 3 хв.)
- пригадайте наслідки Реформації для Європи
- покажіть на карті держави, в яких при владі були протестанти
- якими способами католики могли відновити свій вплив?
ІІ. Мотивація:( 1 хв.)
Сьогодні ми з вами ознайомимось з подією, яку сучасники називали Тридцятилітньою війною, а багато сучасних істориків вважають першою світовою. В неї були втягнуті майже всі тогочасні країни Європи, в деяких країнах після неї було винищено 1\3 – 1\2 частина населення.
ІІІ. Новий матеріал (35 хв.)
План подачі нового матеріалу:
Ми з вами протягом останніх уроків вивчали різні держави Європи. Спробуйте визначити, якими були цілі різних держав в міжнародних відносинах? Як можна було досягти цих цілей?
Б. Коментар вчителя до висловлених ідей. (2 хв.)
Отже, на початок ХУІІ ст. утворилось дві групи держав, що боролися за вплив в Європі. Католицьку партію очолювали Габсбурги, що сиділи на віденському та мадридському тронах. Протестантські країни відстоювали своє право на незалежність та свободу віри. В ході війни релігійні цілі поступово підмінялися боротьбою за території та ринки збуту товарів.
Б. Робота з таблицею в підручнику (3 хв.)
Війна. А.Валленштейн
Б. Повідомлення учнів (8 хв.) про особи Валленштейна та Густава- Адольфа.
1 учень: Альбрехт Валленштейн (1583-1634). Полководець Священої Римської імперії, герцог Фридляндський, з 1625 р. головнокомандуючий військами габсбурзького блоку в Тридцятилітній війні. За походженням чеський дворянин. Брав участь у придушенні Чеського повстання 1618-1620 рр. отримав ряд перемог над датським королем Християном ІУ та німецькими князями-протестантами. За спробу вести самостійну політику був відсторонений від командування в 1630 р. в 1632 р. знову був призначений головнокомандуючим, але після поразки при Лютцені був звинувачений у зраді та вбитий групою офіцерів. Рішучий, жорстокий, безпринципний. Мав звання генераліссімуса. Висунув лозунг «Війна годує війну».
2 учень: Густав ІІ Адольф (1594-1632). Король Швеції з династії Ваза з 1611 р. Видатний полководець часів Тридцятилітньої війни на боці анти габсбурзької коаліції. Отримав блискучу освіту. Провів ряд реформ всередині країни: роздача земель, судова, управлінська реформа. Поліпшив освіту. Створив регулярну армію, сполучив рекрутські набори з вербуванням. Полегшив озброєння солдатів, зменшивши вагу мушкетів та гармат. Створив чотириротні полки, в яких третину складали пікінери, а дві третини – мушкетери. 40% армії складала кавалерія. Був автором лінійної тактики ведення бою. Отримав ряд блискучих перемог над католицькими військами. Розбив Валленштейна в битві при Лютцені, але сам загинув в цій битві. Його армія стала зразком для інших країн Європи на століття.
3. А. Розповідь вчителя ( 8 хв.)
Записи в зошитах:
поняття |
особи |
дати |
Тридцятилітня війна Суверенітет Ліга Вестфальський мир
|
Габсбурги А.Валленштейн Густав-Адольф |
1618-1648 – Тридцятилітня війна 1648 – Вестфальський мир |
ІІІ. Рефлексія: (5 хв.)
- уявіть себе учасниками Тридцятилітньої війни – 1 група –члени Католицької ліги, 2 група - антигабсбурзької. Спробуйте переконати супротивників протягом 1 хвилини, що саме ваша сторона має рацію
ІУ. Домашнє завдання: (1 хв.)
підручник, підготуватися до узагальнюючого уроку