ЛІРИКА
УРОК ПОЗАКЛАСНОГО ЧИТАННЯ. «ШЕВЧЕНКОВЕ СЛОВО В ВІКАХ НЕ СТАРІЄ...»
Т.Г.Шевченко в музиці. Вечірня пісня.
Навчальна мета: глибше ознайомити учнів із життям і творчістю Т. Г. Шевченка; вчити сприймати зміст поезії, розвивати пам'ять, мислення, увагу, вміння робити самостійні висновки; виховувати любов і повагу до світлого образу поета-мислителя Т. Г. Шевченка. Надати знання про жанр ліричних пісень, познайомити учнів із музичними творами Т.Г. Шевченка.
Розвивальна мета : розвивати інтерес до народних пісень, вокально - хорові навички, вміння
інтерпретувати музичний твір; образно мислити під час слухання музичних творів.
Виховна мета : виховувати повагу та шану до української народної музичної творчості–лірична пісня; цікавитись творчістю вітчизняних композиторів.
Обладнання: картки з уривками віршів, репродукція картини, різнокольорові пелюстки (характер музики),фонозапис пісні, фото пам’ятників Т.Шевченку.
Хід уроку
1.ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
2.МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ.
3.ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
Повторення-(відповіді учнів)
Лірика — рід літератури, у якому з особливою виразністю виявляється емоційне ставлення автора до зображуваного.
Пейзаж — загальний вигляд певної місцевості, картина природи; краєвид. Опис, зображення природи в літературі,музиці і т. ін.
— Сьогодні ми продовжимо розмову про незвичайну людину. Людину, яка і по цей день є «володарем душ». Це
— український поет, художник, філософ, народний учитель — Т. Г. Шевченко.
4.Перевірка домашнього завдання. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ
Робота в парах.Гра «Чи знаєте ви твори Т. Шевченка?»
1.-Дивлюсь, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце... (зустрічає).
2.-Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у... (гаї).
3.-Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона... (калина).
4.-Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи... (дівчата).
5.-Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком... (укрила).
6.-Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні... (милій).
7.- І досі сниться: під горою,
Меж вербами та над водою,
Біленька... (хаточка)...
8.-По діброві вітер виє,
Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю
До самого... (долу).
— З творами яких авторів ми ознайомимося, вивчаючи пейзажну лірику? Пригадайте ,будь ласка.
Діти називають(-У віршах цих авторів ми знаходили: слова-ознаки, порівняння, слова з переносним значенням) .
Знайдіть художні засоби у віршах які ви читали : слова-ознаки, порівняння, слова з переносним значенням.
-Читання з пам'яті віршів Т. Г. Шевченка (діти читають вірші)
— Т. Г. Шевченко — уславлений народний поет, геніальний Кобзар України живописцем і графік. Багато своїх
живописних творів залишив він у спадок.(демонстрація репродукцій).
5.Фізкульт-хвилинка.
6. Робота з музичним матеріалом.
-Які почуття викликала у вас ця картина?
- Тарас Шевченко написав вірш «Зоре моя вечірняя», а композитор Яків Степовий створив до цієї поезії
музику… Пісня так
сподобалася людям, що стала народною.Сам поет мав чудовий, приємний голос і часто виконував свої пісні друзям.
Читає учитель-
-Зоре моя вечірняя,
Зійди над горою,
Поговорим тихесенько
В неволі з тобою.
Розкажи, як за горою
Сонечко сідає,
Як у Дніпра веселочка
Воду позичає.
-А яку мелодію до нього написав би ти?
(Слухання музики)«Зоре моя вечірняя», вірші Тараса Шевченка, музика Якова Степового.
У вас на столах є пелюстки які ви оберете для пісні.
- Спробуйте обрати слова-характеристики для пісні.
РИТМІЧНА СПОКІЙНА ТАНЦЮВАЛЬНА ТИХА ГУЧНА ЛІРИЧНА МРІЙЛИВА ШВИДКА МЕЛОДІЙНА ПОВІЛЬНА
Учні на дошці складають характер музики в квітку
-Чи схожа ця пісня на народну?
- Який характер пісні та які почуття вона викликає?
Ця пісня — лірична. У таких композиціях відображається душа народу. Мелодії ліричних пісень спокійні, часом сумні, а виконують їх протяжно, іноді тужливо. Досить часто композиторські пісні за характером звучання й образами, що постають у них, нагадують народні. Як ти бачиш, ця пісня також перетворилася на народну.
Розгляньте репродукцію картини М. Крюченко –«Тихий вечір»
Учні роздивляються репродукцію картини М. Крюченко. Тихий вечір.
-Які почуття викликала у вас ця картина?(вчитель пропонує дітям «увійти у картину» )
7.Повторення вивченого матеріалу-
Виконання пісні на сл. Т Шевченка «Червона калина»
— Сьогодні ми підвели підсумок з творчістю Т. Г. Шевченка. Поезія великого Кобзаря стала нетлінною частиною
духовного буття українського народу. Т. Г. Шевченко для нас — це не тільки те, що вивчають, але й те, чим живуть,
з чого черпають сили й надії.
Про це свідчать пам ятники великому поету в містах різних країн світу не тільки в містах Україні ,а в Росії ,у Москві,Санкт-Петербурзі, в Польщі у Варшаві, в Грузії у Тбілісі, в Сполучених Штатах Америки У Вашингтоні і в багатьох ін.. .
Розглядають фото пам ятників.
-Спадщина великого поета і художника стала дорогоцінним надбанням української й світової
культури. Його самовіддана творчість проторувала широкий шлях для розвитку українського
мистецтва, музичного мистецтва.
Тарас Шевченко — неповторне явище в історичному і культурному розвитку людства.
Дивлюсь, аж світає,
Край неба палає,
Соловейко в темнім гаї
Сонце... (………).
Не називаю її раєм,
Тії хатиночки у... (……).
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона... (……..).
Садок вишневий коло хати,
Хрущі над вишнями гудуть,
Плугатарі з плугами йдуть,
Співають ідучи... (……..).
Встала весна, чорну землю
Сонну розбудила,
Уквітчала її рястом,
Барвінком... (…….).
Як умру, то поховайте
Мене на могилі
Серед степу широкого
На Вкраїні...( ……).
І досі сниться: під горою,
Меж вербами та над водою,
Біленька... (……..)...
По діброві вітер виє, Гуляє по полю,
Край дороги гне тополю До самого... (……).