4 грудня о 18:00Вебінар: Новий курс мистецтва в школі: теорія і практика

Урок " Урок розвитку мовлення. Образи «маленьких людей» у російській літературі першої половини XIX століття"

Про матеріал
цікавий урок розвитку мовлення з інноваційними технологіями, який стане у пригоді учителю при підготовці до уроку
Перегляд файлу

 

Урок зарубіжної літератури 9 клас

Тема. Урок розвитку мовлення. Образи «маленьких людей» у російській літературі першої половини XIX століття

Мета:допомогти здобувачам освіти перейнятися глибиною проблемою «маленьких людей»; розвивати усне та писемне мовлення учнів; повторити вивчене за темою «Життя та творчість М. Гоголя»; порівняти образи вивчених «маленьких людей»: Максима Максимовича та Акакія Акакійовича; формувати уміння вільно будувати та висловлювати власні судження; сприяти формуванню гуманної особистості.

Обладнання: картки для кольоропису , слова для етюдів, «Кола Вена».

Тип уроку: розвиток зв'язного мовлення

Розум іде наперед, коли йдуть наперед  усі моральні сили в людині.

М. Гоголь

ХІД УРОКУ

І. Актуалізація опорних знань

• Повторення

 Робота в двох групах. Учасники груп по черзі висловлюють факти із життєвого та творчого шляху М. Гоголя. Перемагає група, яка назвала більшу кількість інформативних відомостей.

• «Усне малювання» (складання опису )

Кожна група для роботи отримує декілька слів, серед яких кожен член групи обирає для себе одне. До обраного слова — теми учні підбирають по три слова — асоціації і, використавши підібрані слова, складають 3 речення, пов'язані за містом. Учні за бажанням зачитують.

Варіанти слів

• варіант. Сміх, нікчема, сум, втрата.

• варіант. Самотність, безвихідь, душа, приреченість.

Учитель. Ми вміємо мислити, володіємо вмінням формувати думку. Отож, рухаємося далі

II. Узагальнення та систематизація знань за темою

• Рольова гра (на основі тексту повісті Гоголя «Шинель»)

Учні працюють у парах. Формулюючи запитання «до автора твору», вони озвучують сформульоване запитання своєму товаришу, який намагається на нього відповісти. Якщо пара не знаходить відповіді, по закінченню роботи в парах такі запитання озвучують, відповідь формулюють учні всього класу (учитель допомагає).

Учитель. Твір пригадали, незрозумілі моменти якого для себе уяснили. Нас чекають тести.

Тест за твором


1. Яке прізвище у Акакія Акакійовича?

  1.                Башмачов
  2.                Башмак
  3.                Башмачкін
  4.                Башмаков

2. Який обсяг заробітної плати у героя?

  1.                400 рубл
  2.                500 рубл
  3.                600 рубл 
  4.                700 рубл

3. Как зовуть кравця, у котрого Акакій Акакійович замовляє шинель?

  1.                Захарич
  2.                Петрович
  3.                Максимич
  4.                Савеліч

4. В якому місті відбуваються події повесті "Шинель"?

  1.                N
  2.                Москва
  3.                Петербург
  4.                Твер

5. Какой чин носить Акакій Акакійович?

  1.                статський радник
  2.                губернський секретар
  3.                надвірний радник
  4.                титулярний радник

6. Скільки років Акакію Акакакійовичу?

  1.                за 40
  2.                за 50
  3.                за 60
  4.                за 70

7. Чим зазвичай  займається Акакіий Акакійович у вільний від роботи час?

  1.                Читає книги
  2.                Гуляє містом
  3.                Переписує папери
  4.                Грає в карти

8. Скільки грошей герой відкладає з кожного втраченого рубля?

  1.                1 коп
  2.                5 коп
  3.                10 коп
  4.                20 коп

 

9. Ким був батько головного героя?

  1.                лікарем
  2.                шевцем
  3.                .чиновником
  1.                двірником

 

10. Яка подія стає найщасливішою в житті А.А.?

  1.                нагородження на службі
  2.                отримання спадку
  3.                одруження
  4.                пошиття нової шинелі

 

Відповіді на тесту

  1.                Башмачкін
  2.                (1) 400 рубл
  3.                (2) Петрович
  4.                (3) Петербург
  5.                (4) титулярний советник
  6.                (2) за 50
  7.                (3) переписги
  8.                1 копейку
  9.                (3) чиновником 
  10.         пошив нової шинелі

Робота з випереджальним завданням. «Літературознавці»

Учень 1

«Маленька людина» в літературі — визначення доволі різних героїв, яких об’єднує те, що вони займають найнижчі місця в соціальній ієрархії, і ця обставина визначає їхню психологію та громадську поведінку (приниженість, поєднана з почуттям несправедливості, ураженої гордості). Тому маленька людина виступає як опозиція до іншого персонажа — людини високопоставленої, «значної особи», а розвиток сюжету будується як історія приниження, нещасття. Тема «маленької людини» — інтернаціональна і бере свій початок ще в літературі античності.

У Гоголя було надзвичайне вміння: бачити в малому — велике, у смішному — трагічне, у буденному — найважливішу ознаку часу. Письменник завжди виходив із положення, що кожна людина має свою цінність, своє призначення. Саме ця авторська позиція стає підґрунтям будови твору «Шинель».

Тему «маленької людини» в повісті «Шинель» Гоголь розкриває як важливу, болючу проблему людства. Повість постала з анекдоту про чиновника, який помер через втрату шинелі. Виходить, що людське життя і шинель виступають як рівноцінні явища, а, можливо, шинель ще й перевищує своєю цінністю. Як митець, Гоголь не тільки не може пристати на таку думку, а й засобами мистецтва доводить протилежне.

Учень 2 Звичайно, долю Башмачкіна найлегше пояснити соціальними умовами, які робили з людини гвинтик у великому державному апараті. Але Гоголь на власному досвіді знав, що так легко все в житті не пояснюється. Він сприймав життя людини як шлях до вдосконалення, як набуття великих істин. Всяка людина народжується маленькою, а потім починається її шлях до великої людини. Можливо, автор навмисне не розповідає про становлення Акакія Акакійовича, бо цього становлення і не було зовсім, що він так і залишився «маленьким». Про це свідчить ставлення до нього в департаменті, де до нього не виявляли ніякої пошани. Навіть сторожи, які за своїм соціальним станом були значно нижче Башмачкіна, «не тільки не вставали при його появі, навіть не дивилися на нього, наче через приймальню пролетіла звичайна муха». Чиновники глузували з нього «скільки ставало канцелярської дотепності», але ці жарти, скоріше, походили на жарти більших хлопчаків над меншим: розказували при ньому вигадані про нього ж пригоди; про його хазяйку, говорили, що вона його б’є, «сипали на голову йому папірці, називаючи це снігом». Акакій Акакійо-вич зносив усе покірно. Тільки коли надто вже нестерпний був жарт, він проказував: «Лишіть мене! Нащо ви мене кривдите?». І лише одному з усіх «дотепників» почулося в словах героя інші слова, ті, що хотів сказати й письменник: «Я брат твій».

Учень 3 Акакій Акакійович належить до тих людей, які позбавлені навіть можливості захищатися. Але там, де панує сильний, Башмачкіним немає місця. Трагедія Башмачкіна полягає у тому, що його позбавлено навіть права на людське існування. Акакій Акакійович перестає сприймати світ. Одного разу новий столоначальник вирішив «підвищити» нещасного чиновника і доручив йому не переписати папір, скласти новий. Це не було складно, треба було лише замінити форми дієслова з першої особи на третю. Як не бився Акакій Акакійович, а нічого в нього не вийшло. Ніяк не міг він розібратися, хто «ми», хто «вони». Але не може людина відгородитися від світу. Настав час, коли і Башмачкін це відчув. Його стара шинель, або «капот», як називали це вбрання дотепники з департаменту, протерся. Акакій Акакійович відчув, що йому холодно. Тепер смислом життя Баш-мачкіна стає нова шинель. І шлях, яким іде до своєї мети герой, Гоголь змальовує як високе служіння. Щось побожне є у ставленні Акакія Ака-кійовича до майбутньої шинелі, наче він закохався у неї. Він служить їй, як ідолу: радо відмовляє собі у їжі, забуває свою роботу.

Нова шинель круто змінює життя Акакія Акакійовича і ставлення до нього чиновників. Але ввечері того ж дня, коли він вперше одягнув шинель, вона «пішла від нього з молодиком з великими вусами».

Учень 4 В останній частині повісті Башмачкін намагається повернути свою шинель. Він вперше в житті не приходить на роботу, бо йому треба до «значної особи», щоб та помогла врятувати шинель. Але все марно. Висока особа, навіть не дослухавши, чого прийшов Акакій Акакійович, гонить його геть. Надії рухнули. І Акакій Акакійович помирає.

У фіналі твору постать Башмачкіна набуває гротескових рис романтичного героя. Після своєї смерті він стає месником. Принаймні, так вважають ті, хто потерпав від грабіжників. Фантастика у «Шинелі» стає засобом розкриття головної ідеї твору. Вона повертає нас до початку повісті, де йшлося про можливість іншої долі героя. Він міг стати приборкувачем зла, дужим і міцним. Але не став. Від покірності Акакія Акакійовича звільнила тільки смерть.

Учитель.

Висновок. Гуманістичний пафос письменника виявився у глибокому співчутті «маленькій людині». Правдиве зображення життя простих людей у творчості Гоголя нерозривно пов’язано з осудом соціальних умов, які не дають можливості розкритися особистості.

«Кольоропис» Запис у зошиті. Розкрийте зміст понять та надайте їм кольору. Опорні поняття: гуманістичний пафос, соціальні умови, іронія, фантастика, біль за людину, співчуття «маленькій людині»

«Мозковий штурм» Аргументуйте власну точку зору.

• Які почуття викликає у вас Акакій Акакійович?

• Що нового ви побачили в розкритті Гоголем теми чиновництва?

• У чому, на вашу думку, криються причини трагічного становища Башмачкіна?

3. «Кола Вена»: образ «маленької людини». Порівняльна характеристика Акакія Акакійовича та Максима Максимовича

• Рефлексія Написання есе («вільного письма») на тему «Чи міг Акакій Акакійович змінити своє життя?»

• Домашнє завдання( різнорівневе)

Повторити значення термінів «поема», «роман»

Прочитати комедію «Ревізор» М.Гоголя.

Написати есе ««Гоголь і життя»

 

 



docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Волощук Є.В., Звиняцьковський В.Я., Філенко О.М.)
Додано
31 серпня 2019
Переглядів
2629
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку