Урок "Уточнювальні члени речення"

Про матеріал
Дана розробка ознайомить учнів з уточнювальними членами речення, їх основними способами морфологічного вираження, видами та значенням; також сформує загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені уточнювальні члени, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими уточнюючими членами, розставляти відповідні розділові знаки; розвивати творчі вміння, правильно будувати речення з відокремленими уточнювальними членами; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до визначних діячів України.
Перегляд файлу

Тема. Відокремлені уточнюючі члени речення

Мета: поглибити знання про відокремлені члени речення, ознайомити з уточнюючими членами речення, їх основними способами морфологічного вира­ження, видами та значенням; сформувати загальнопізнавальні вміння знаходити в тексті відокремлені уточнюючі члени, аналізувати їх, правильно інтонувати речення з відокремленими уточнюючими членами, розставляти відповідні розділові знаки; розвивати твор­чі вміння правильно будувати речення з відокремлени­ми уточнюючими членами; за допомогою мовленнє­во-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати повагу до визначних діячів України.

Tип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань

1. Дослідження-спостереження

Прочитати речення та визначити члени речення, які уточнюють (конкретизують) значення попередніх членів. Простежити, значення яких із них є ширшим, а яких вужчим. Зробити висновок про роль уточнюючих членів речення у мовленні.

Моє коріння тут, у цій землі. Щастя художника, зокрема письменника, невіддільне від щастя народу. Людина розкладає розумом на найпростіші елементи все довкола, навіть саму себе.

ІІІ. Ознайомлення з темою, метою й завданнями уроку

ІV. Усвідомлення теоретичного матеріалу у процесі виконання практичних завдань

  1. Колективне опрацювання схеми

 За допомогою схеми підготувати невелике повідомлення про відокремлені уточнюючі члени речення

Уточнюючий член речення

Роль

Член речення

Вид

Зв'язок

Уточнює, конкретизує, пояснює

Означення, прикладка, обставина

Поширений, непоширений

Інтонація, кома

 

 

2. Дослідження-характеристика

Прочитати текст, дотримуючись відповідної інтонації. Визна­чити речення з уточнюючими членами. Указати на їх вид і спосіб морфологіч­ного вираження.

ОНУК ФРАНЦУЗА, СИН УКРАЇНКИ 

Історія роду Миколи Миколайовича Ге по батьківській лінії бере початок за кордоном, у Франції. Його прадід, очевидно, рятуючись від революції, емігрував у Росію, в Москву.  А далі на генеалогічному древі з’являється українська галузка: дід художника Осип Ге одружився на українці, полтавській красуні Дарії Яківні Коростовцевій, дочці тамтешнього поміщика.

Микола Миколайович Ге народився у Воронежі взимку, 15 лютого, 1831 р. Згодом родина переїхала в Україну,  у село Попелюхи Могилівського повіту, де й пройшло дитинство Миколки. Навчатися десятирічного Миколу Ге привезли до Києва.  Тут, на розі Лютеранської та Левашовської, й стояло приміщення тієї самої першої Київської гімназії, в якій М. Ге мав здобувати ази науки. 

У 1847 році М. Ге вступив до Київського університету. А вже невдовзі майбутній митець залишив Київ і переїхав до «північної Пальміри», до брата Осипа, який навчався на математичному факультеті Петербурзького університету. Він переступив поріг Академії мистецтв! Якби це сталося на рік раніше, то міг би застати в її стінах Тараса Шевченка, земляка, який тепер відбував за Уралом свою солдатчину. Зате в Академії був Карл Брюллов, учитель Т. Шевченка й кумир М. Ге. Тут же, в академії, М. Ге зустрів Пармена Забілу, з яким навчався в гімназії, й страшенно зрадів, мовби передчуваючи, що завдяки Пармену з’явиться в його житті щось нове, незвідане - кохання.

  1. Вибіркова робота по групах

Виписати речення з уточнюючими членами, розставляючи пропущені розділові знаки. Визначити синтаксичну роль і морфологічне вираження уточнюючих членів речення.

1-ша група

Одружившись М.Ге переїхав до Європи в Італію. Там народилися обидва сини М. Ге Микола й Петро. Мистецька слава прийшла до М.Ге з появою картини «Таємна вечеря» над якою він працював довгий час майже два роки. Одна із наступних його картин «Петро I допитує царевича Олексія Петровича в Петергофі» знову змусила цінителів мистецтва схилитися перед силою мистецького таланту М.Ге. Смерть художника на 63-му році життя була несподіваною для багатьох. Його поховали на хуторі Іванівському (нині село Шевченково) в українській землі йому близькій і дорогій.

2-га група

Микола Олександрович Ярошенко військовий за освітою вступив в 1878 в число членів Товариства пересувних художніх виставок, виставлявся зі своїми творами постійно і виключно на цих виставках. Змістом його жанрових картин служили переважно «мотиви громадянської скорботи».

Найбільш відомі портретні твори М.О. Ярошенка «Кочегар», «В'язень», «Життя навколо», «Студент», «Сестра милосердя», зберігаються в Москві у Третьяковській галереї.  Ярошенко створював картини в інших жанрах, а саме пейзажі, дуже добре відтворюючи в них головним чином куточки природи, особливо кавказької.

3-тя група

        Ілля Рєпін народився 24 липня 1844 року в сім'ї військового поселенця Юхима Васильовича Рєпіна в Харківської губернії в місті Чугуєві Російської імперії. Тут  в Чугуєві з 13 років навчався живопису у відомого художника І. Бунакова. У 1863 році вступив до Академії мистецтв у Петербурзі. Тут в Академії навчався успішно і в 1869 р. був нагороджений малою золотою медаллю за картину «Іов і його друзі». Пізніше у 1872 році за програмну роботу «Воскресіння дочки Яіра» отримав Велику золоту медаль і право на 6-річне навчання в Італії і Франції, де завершив художню освіту.

  1. Граматична трансформація

Прочитати текст, трансформувати деякі речення (3-4 речення) так, щоб вони були ускладнені відокремленими уточнюючими членами.

  Життя і творчість Іллі Юхимовича тісно були пов'язані з Україною. Художник знав українську мову і історію українського народу. Він був членом журі комісії по спорудженню пам'ятника Т. Шевченку. Також він став членом-засновником Товариства з охорони пам'ятників Т. Шевченку, статут якого не був затверджений урядом. І. Рєпін надавав допомогу комітетові при Товаристві витончених мистецтв ім. В.Верещагіна в м. Миколаєві. Також він був почесним членом Київського літературно-артистичного товариства та Київського товариства старожитностей і мистецтва.

4. Завдання на вибір

1) Творче моделювання. Скласти і записати речення, вживаючи в ролі уточнюючих членів речення, подані слова: в минулому, завтра, в майбутньому.

2) Твір-мініатюра «Мистецтво у моєму житті», використовуючи уточнюючі члени речення.

V. Підсумок уроку

Прийом «незакінчене речення»

Закінчити речення: «Сьогодні на уроці…:

  1.      я дізнався … . Отже, я знаю…

б) я зрозумів … . Отже, я вмію…

VІ. Домашнє завдання

Виписати з художньої літератури 4—5 речень, ускладнених відо­кремленими уточнювальними членами речення. Зробити синтак­сичний розбір одного з них.

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
4 лютого
Переглядів
177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку