Урок №
Тема: Утвердження величі справжнього кохання у трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта»
Мета уроку: (формувати компетентності) предметні (знання системи образів трагедії В. Шекспіра «Ромео і Джульєтта»; розвивати зв’язне мовлення та критичне мислення; навички ідейно-художнього аналізу літературного твору); ключові (уміння вчитися: розвивати активну пізнавальну діяльність; комунікативні: розвивати навички спілкування в колективі, вміння працювати з цитатним матеріалом, толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; інформаційні: розвивати навички роботи з підручником; загальнокультурні: виховувати естетичний смак, шанобливість до чужих почуттів)
Обладнання: мультимедійна презентація
Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
1. Літературознавча розминка
2.Індивідуальне завдання:
Вправа «Гронування»
Написати на «гронах» дати, події з життя і творчості В.Шекспіра та пояснити їх.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вступне слово вчителя
Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, що є найкращим і найглибшим з усіх людських почуттів. Воно вічне, як світ, як наша свідомість, як життя. Це – кохання. Кажуть, що про кохання сказано все, але не всіма. Поет, прозаїк, драматург чи навіть людина, зовсім не причетна до літератури, у житті обов’язково «пише» свою неповторну історію кохання. Та, звичайно, найбільші можливості має література.
Починаючи з еллінських часів, коли світом, за Гомером, правили олімпійські боги, кохання стрілою Ерота пронизало серця Паріса і Єлени, Пріама і Гекаби, Феміди і Пелея, через нього велись жорстокі війни. Минали роки, століття, все змінювалось, та вічним залишалось кохання.
Тема сьогоднішнього уроку: Утвердження величі справжнього кохання у
трагедії В.Шекспіра «Ромео і Джульєтта»
ІІІ. Робота по темі уроку
1. Виявлення читацьких вражень учнів
- Які враження виникли у вас під час читання п’єси, над чим ви замислилися?
- Які епізоди привернули вашу увагу? Чому?
2. Перевірка знання тексту трагедії
Тест
1.У чому полягала причина туги Ромео?
а) у коханні до Джульєтти;
б) у коханні до Розаліни;
в) у ворожнечі двох сімей.
2. За кого батьки хочуть видати заміж Джульєтту?
а) за Тібальта;
б) за Бенволіо;
в) за Паріса.
3. Як познайомилися Ромео і Джульєтта?
а) на балу у Капулетті;
б) на святі у Монтеккі;
в) на площі у Вероні.
4. В поєдинку на вулиці Верони був смертельно поранений…
а) Ромео;
б) Меркуціо;
в) Паріс.
5. Чому загинув Тібальт?
а) був заколотий Ромео;
б) помер від чуми;
в) був убитий Бенволіо.
6. Як Ромео був покараний князем?
а) посаджений під домашній арешт;
б) посаджений до в’язниці;
в) висланий із міста.
7. Що радить Ромео брат Лоренцо?
а) розкрити таємницю шлюбу з Джульєттою;
б) перечекати у Мантуї;
в) поїхати з міста.
8. Що вирішує зробити Джульєтта, щоб не одружуватися з Парісом?
а) втекти з міста;
б) випити «отруту»;
в) кинутися з башти.
9. Чому Ромео отруївся?
а) дізнався про «смерть» Джульєтти;
б) життя не мало сенсу для нього;
в) був винен у смерті інших людей.
10. Що було причиною смерті Ромео та Джульєтти?
а) примхи долі;
б) ворожнеча Монтеккі та Капулетті;
в) сильне взаємне кохання.
11. Як поводяться Монтеккі та Капулетті, дізнавшись про смерть дітей?
а) примиряються;
б) ворогують ще сильніше;
в) не звертають уваги один на одного.
12. Що стане пам’яткою про кохання Ромео та Джульєтти?
а) трагедія про їхню любов;
б) пам’ятники із золота;
в) любов їхніх батьків.
3. Взаємоперевірка тестових робіт
(Сюжет драми Шекспір запозичив з поеми англійського поета Артура Брука, написаної свого часу на основі італійської новели Матео Банделло.)
1 група - характеристика Ромео
2 група - характеристика Джульєтти
6. Ознайомлення з результатами роботи
7. «Асоціативний кущ»
Побудуйте асоціації до слова кохання (чисте, найпрекрасніше, полум’я, вірність, Амур, серце, крила…)
- Чи саме таким почуттям наділив В.Шекспір своїх героїв?
Робота в групах. Робота з текстом
Знайдіть слова-звертання закоханих один до одного. (Дія ІІ)
1 група (хлопчики): Ромео до Джульєтти: прекрасне сонечко, владарка моя, моє кохання мій світлий ангеле, свята моя, люба,
2 група (дівчатка): Джульєтти до Ромео: мій любий, любий, мій коханий, милий
9. Бесіда
- Чи завжди ніжні слова є свідченням справжнього кохання?
- Багато хто з мудреців запевняє, що в «амурних справах» треба зважати перш за все на вчинки, а не на слова. Слова можуть бути фальшивими, нещирими. Яка ваша думка?
- То якими ж були вчинки Ромео і Джульєтти? Вони свідчили про високе почуття?
- Кохання героїв показане в розвитку чи ні?
- Змінилося ставлення до кохання наших героїв?
Чи можна тепер говорити, що кохання грубе, зле, тяжке?
(Характер головних героїв подається в розвитку. Так, ми бачимо, що на початку твору Джульєтта – розумниця (слухняна, весела), підкоряється традиції і погоджується на шлюб із нелюбом.
Злоба єдина в душі була,
І із злоби любов єдина встала!..
Лише твоє ім’я – мій ворог лютий.
А ти – це ти, а зовсім не Монтеккі.
У кінці твору Джульєтта стійка, смілива, готова віддати життя за право вільного вибору кохання.
Ромео мовчазний, сумний, навіть дещо зверхній, шукає усамітнення. Любов здається йому грубим і жорстоким почуттям.
Любов жорстока і люта!
Вона брутальна й коле, як терник!
Любов до Джульєтти робить його дорослим і мужнім.
Кохання принесло мене на крилах,
І не змогли цьому завадить мури;
Кохання може все і все здолає, -
Твоя рідня мені не перешкода.
Отже, у Вероні розцвітає кохання між молодими людьми, які виросли в цьому середовищі, проте сила їхніх почуттів зруйнувала всі тогочасні стереотипи.
Відбулася еволюція героїв.
ІV. Підсумок уроку
Кохання Ромео і Джульєтти
Чисте, справжнє
Бентежить, змінює,перемагає
Оспівування пристрасного кохання – головна тема трагедії
Щастя
Кохання юних героїв було, як спалах комети. Зненацька захопило, загорілося і спалахнуло. Чисте, щире, взаємне, вічне почуття… Ромео і Джульєтта знайшли своє щастя. Я бажаю вам, діти, на своєму життєвому шляху зустріти ту єдину чи єдиного, що зможе запалити в серці полум’я кохання і зробить вас найщасливішою людиною в світі.
V. Домашнє завдання
Підготувати повідомлення чи презентацію на одну з тем: «Образи Ромео і Джульєтти в живописі», «Образи Ромео і Джульєтти в скульптурі», «Образи Ромео і Джульєтти в музиці», «Образи Ромео і Джульєтти в кіно».
Творче завдання (за бажанням): Написати есе «Кохання може все, І все здолає…»