Розробка уроку містить традиційні і інтерактивні форми і методи роботи. Різноманітні види роботи сприяють розвитку предметних і ключових компетентностей. Конспект може бути використаний учителями зарубіжної літератури
Урок №
Тема: Поняття про античність, її хронологічні межі. Основні етапи, роди і жанри античної літератури. Специфіка розвитку літератури в Давній Греції і в Давньому Римі
Мета: формувати предметні компетентності: формувати уявлення учнів про загальні особливості розвитку античної літератури; сприяти усвідомленню здобувачами освіти концепції людини і світу в античній літературі.
. Формувати ключові компетентності:
уміння вчитися – самоорганізовуватися до навчальної діяльності, сприймати навчальну інформацію особистісно та засвоювати її через виконання інтерактивних вправ;
загальнокультурну – дотримуватися норм мовленнєвої культури; підвищувати пізнавальну активність;
інформаційну – орієнтуватися в інформаційному просторі;
соціальну – виявляти толерантність у навчальній діяльності;
комунікативну – формулювати цілі власної діяльності та організовуватися для спільної інтерактивної діяльності;
емоційно-ціннісної – сприяти засвоєнню духовних і естетичних багатств людства, розвивати допитливість
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І.Організаційний момент. Емоційний заряд
Вправа «Позитивчик»
Пригадайте, діти, приємний епізод, який трапився з вами сьогодні чи вчора, посміхніться, відпустіть сум чи тривогу, якщо така є, і позитивно налаштуйтеся на урок.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми, мети уроку
На уроці ми будемо говорити про культуру, яка зародилася дуже давно, і яку вважають «колискою» всіх європейських культур. Культуру країн, чиї історії ви уже вивчали в 6 класі на уроках історії. Можливо, хтось уже здогадався, про що піде мова на уроці? Якщо ні, тоді даю підказку: Афінський Акрополь, Колізей, Олімпійські ігри, Октавіан Август… Так, культура Давньої Греції і Риму, яка називається…
ІІІ. Робота над темою уроку
(8 ст. до н.е. – 6 ст. н.е.; міф, Езоп, Греція, Рим… )
2.Слово вчителя
Поняття про античність, античну літературу
Майже всі жанри, сюжети, теми, художні засоби, які є в арсеналі сучасної літератури, сягають античної літератури. Від античної літератури йде також поділ літератури на три роди: епос, лірику і драму.
Тепер немає народу, який розмовляв би давньогрецькою мовою або латиною. Проте твори, написані у Стародавній Греції та Римі, дають поживу для розуму і серця й сучасним читачам.
Вражає змістовність античної літератури, широкий обсяг дійсності, зображення людини в багатогранності її суспільних зв’язків і в її ставленні до природи. Антична література досі вабить людство високим гуманістичним пафосом, звеличує героїзм людини та готовність до самопожертви, оспівує її мужність і прагнення до свободи, підносить людину в рівень з богами, вірить у її безмежні здібності.
Твори античних поетів і письменників протягом століть вважалися ідеалом художньої досконалості та слугували неперевершеними взірцями для наслідування. Образи та сюжети античності – невичерпне джерело натхнення митців усіх часів. Вони надихали славетних поетів Данте Аліг’єрі, Франческо Петрарку, Вільяма Шекспіра, Фрідріха Шиллера, Джорджа Гордона Байрона; уславлених художників Леонардо да Вінчі, Рафаеля, Тіціана, Пітера Рубенса, Рембрандта, Антоніса ван Дейка, композиторів Крістофа Глюка, Вольфганга Амадея Моцарта та ін.
Неабиякий інтерес до античності виявляли діячі української культури – Григорій Сковорода, Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко, Павло Тичина, Микола Бажан, Ліна Костенко.
3.Перегляд відео «Поняття про античність, хронологічні межі…» за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=YUmwwrtGb4w
4.Робота в групах. Робота з підручником і додатковими джерелами
Завдання: підготувати повідомлення про розвиток літератури
1 група – в Давній Греції
2 група – В Давньому Римі
Заповнити таблицю
Література |
Хронологічні межі |
Мова створення |
Представники |
Рід і жанр літератури |
Давньої Греції |
VIII-VII ст..до н.е. – VІ ст.н.е. |
давньогрецька |
Гомер «Іліада», «Одіссея»; Езоп, Тіртей, Алкей, Есхіл |
Героїчний епос, байка,лірика, драма… |
Давнього Риму |
ІІІ ст. до н.е. –VI ст..н.е. |
латина |
Вергілій «Енеїда», Федр, Марціал, Ювенал, Овідій, Горацій |
Героїчний епос, байка,лірика, епіграма, сатира… |
5.Інтерактивна вправа «Кола Вена»
Спільне:
Давня література, епос, лірика, людина – центральна фігура у творах
ІV. Підсумок уроку
1.Вправа «Чиста дошка»
На дошці прикріплені листки, на яких написані дати, поняття до теми уроку. Вам треба розкрити їх значення. Якщо відповідь правильна, тоді листок знімається. Матеріал уроку буде вважатися гарно засвоєним вами, якщо дошка буде чиста.
VIII-VII ст..до н.е. - VI ст.. н.е.; Греція і Рим; людина; епос, лірика, драма; найдавніша; героїчний епос; Езоп; Есхіл; латина; Вергілій; Овідій
«Продовж речення»
На уроці мені було цікаво…
Я дізнався (лася) новий матеріал про…
Мені потрібно попрацювати ще …
Самооцінювання
V. Домашнє завдання
Вивчити матеріал підручника (с.28) Повторити поняття про міф. Індивідуальне завдання: Прочитати по одному міфу з різних циклів : (Можна запропонувати учням такі міфи: «Троя», «Паріс повертається до Трої», «Паріс викрадає Єлену», «Облога Трої», «Смерть Ахілла», «Троянський кінь», «Аргонавти звертаються за допомогою до Медеї», «Медея допомагає Ясону викрасти золоте руно», «Ясон і Медея в Коринфі», міфи про царя Едіпа).
Використані джерела:
1. Зарубіжна література: підруч. для 8 кл. загальноосвіт. навч. закл./О.М.Ніколенко, В.Г.Туряниця. – К.: Грамота, 2016. – с.28
2. https://www.youtube.com/watch?v=YUmwwrtGb4w«Поняття про античність, хронологічні межі…»
3. https://ukr.school-essay.ru › antichna-literatura-koliska-..