УРОК № 21
Тема: Узагальнення до розділу III «Європейське суспільство і держави в Х – ХV ст.»
Мета: оцінити рівень навчальних досягнень учнів з вивченої теми відповідно до державних вимог і мети уроків; рівень теоретичних знань дат, фактів, подій, понять та їх розуміння й використання; перевірити рівень набутих умінь і сформованих навичок роботи з історичною картою, опису й порівняння історичних подій та явищ.
Обладнання: картки з тестовим завданням.
Тип уроку: урок контролю та перевірки знань.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
-
систематизувати та узагальнити знання з теми про історичні події, хронологію та учасників періоду;
-
формувати вміння застосовувати знання;
-
удосконалювати навички історичного аналізу, порівняння, характеристики подій.
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку.
Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
Дидактична гра-вікторина «Назвіть державу».
За описаними подіями або наведеними характеристиками учні мають встановити назву держави і показати її територію на карті.
Завдання:
-
У 1215 р. в цій країні була прийнята Велика хартія вольностей. (Англія.)
-
На відміну від Англії і Франції у середні віки у цих країнах не утворилася єдина централізована держава. (Німеччина, Італія)
-
Ця держава виникла на межі VIII-IX ст. й остаточно укріпилася за правління короля Гаральда Синьозубого. (Данія)
-
У цій державі між Ланкастерами та Йорками точилась Війна троянд (Англія)
-
За спасіння цієї країни боролася юна Жанна д'Арк. (Франція)
-
Ця держава утворилася після одруження Ізабелль та Фердінандо. (Іспанське королівство.)
-
Ця держава виникла в середині VІІІ ст., її столицею був Рим. (Папська область.)
-
У 1302 р. у цій країні були скликані Генеральні штати (Франція)
-
Між цими країнами точилась Столітня війна (Англія та Франція)
-
У 962 р. Оттона І було проголошено імператором цієї держави (Священна Римська імперія)
-
Це країна комун – торговельних республік (Італія)
-
Королі цієї країни спорядили експедицію Христофора Колумба і у 1492 р. він відкрив Америку (Іспанія)
Дидактична гра «Історичний портрет»
1. Філіпп ІІ
|
А) Імператор Священної римської імперії з 1212 р., один з найосвіченіших імператорів, правав імперією з о-ва Сицилія
|
2. Філіпп IV Красивий
|
Б) Народна героїня Франції. З її ім’ям пов’язують збереження незалежності Франції. Спалена за вироком інквізиції в 1431 р.
|
3. Жанна д’Арк
|
В) Король Франції з 1285 р. Скликав перші Генеральні штати
|
4. Генріх ІІ Плантагенет
|
Г) З 1035 р. — герцог Нормандії; з 1066 р. - король Англії. Здійснив норманське завоювання Англії, запровадив «щитові гроші»
|
5. Іоанн Безземельний
|
Д ) З 1154 р. — король Англії. Одружився з Елеонорою Аквітанською, чим значно розширив свої спадкові володіння
|
6. Вільгельм Завойовник
|
Е) Король Англії з 1199 р., підписав Велику хартію вольностей у 1215 р.
|
7. Карл ІV Люксембург
|
Є) спорядила експедицію Х. Колумба, який у 1492 р. відкрив Америку
|
8. Ізабель І Кастильська
|
Ж) імператор Священної Римської імперії, видав «Золоту буллу» у 1356 р.
|
ІII. Перевірка рівня знань, умінь і навичок
Інстуктаж. Пояснення змісту роботи, системи оцінювання, акцент на змісті та вимогах до форми завдань.
Письмова робота.
ВАРІАНТ І
Початковий рівень (1-6 пит. – 0,5 бали)
-
Норманський герцог, який у 1066 р. переміг англосаксів і став королем Англії: а) Канут Могутній; б) Вільгельм Завойовник; в) Едуард Сповідник; г) Альфред Великий.
-
Французький орган станового представництва називався: а) парламент; б) Генеральні штати; в) рейхстаг; г) конклав.
-
Реконкіста відбувалася на території півострова: а) Балканського; б) Піренейського; в) Апеннінського; г) Скандинавського.
-
Назвіть дату утворення Священної римської імперії: а) 843 р. б) 736 р. в) 600 р. г) 962 р.
-
Яке з італійських міст, розташоване на численних острівцях, мало канали-«вулиці» і упралялось дожами? А) Генуя; б) Венеція; в) Флоренція; г) Рим.
-
Проти якого завойовника від початку VІІІ ст. була спрямована Реконкіста? а) арабів; б) норманів; в) угорців; г) хрестоносців.
Середній рівень (7-9 пит. – 1 бал)
-
Установіть відповідність між іменами історичних осіб та діями, які їх уславили. А. Генріх VІІ; Б. Фрідріх II; В. Ізабелль; Г. Маргарита. 1. Перша королева об'єднаної Іспанії 2. Король Англії з династії Ланкастерів, що поєднав у своєму гербі обидві троянди. 3. Імператор Священної Римської імперії та король Сицилії, який уславився прихильністю до мистецтв, наук і східної культури.
-
Продовжте речення. а) Військового вождя в скандинавських племенах називали... б) Особливий церковний суд, запроваджений у XII ст. папою Григорієм IX, мав назву...
-
Установіть послідовність подій. а) завершення Столітньої війни; б) норманське завоювання Англії; в) скликання англійського парламенту; г) прийняття Великої хартії вольностей.
Достатній рівень (10-11 пит. – 1,5 бали)
-
Поясніть, що зображено на середньовічному малюнку? Коли вперше відбулась зображена подія? З якою метою?
-
Які події середньовічної історії ілюструє карта? Коли вони відбувались? Які країни брали участь?
|
|
|
Високий рівень (12 пит. – 3 бали)
-
Дайте відповіді на запитання джерела. «Про пограбування головного храму (святої Софії) не можна байду же навіть слухати. Коштовні речі надзвичайної краси було порубано на шматки і поділено між воїнами. Коли їм потрібно було вивезти з храму священний посуд, предмети надзвичайної майстерності та рідкісності, срібло і золото, вони ввели у притвори храму мулів і коней із сідлами.» А. Про яку подію йдеться в джерелі? Б. Коли відбулась згадана подія? В. Якими були її наслідки?
ВАРІАНТ II
Початковий рівень (1-6 пит. – 0,5 бали)
-
Вікінги проживали на території півострова: а) Балканського; б) Піренейського; в) Апеннінського; г) Скандинавського.
-
Результатом Першого Хрестового походу було: а) захоплення хрестоносцями Константинополя; б) звільнення від турків Єрусалима; в) розкол християнства на католицьке і православне; г) створення Латинської імперії.
-
Філіпп IV Красивий був королем: а) Шотландії; б) Франції; в) Англії; г) Іспанії.
-
Англійський орган станового представництва називався: а) парламент; б) Генеральні штати; в) рейхстаг; г) конклав.
-
Позначте хронологічні межі Столітньої війни: а) 1304-1404 рр.; б) 1337-1453 рр.; в) 1325-1430 р.; г) 1353 -1453 рр.
-
Які держави утворено внаслідок Реконкісти на Піренейському півострові? а) Данія, Норвегія, Швеція; б) Саксонія, Швабія, Лотарингія; в) Кастилія, Наварра, Арагон; г) Венеція, Генуя, Флоренція.
Середній рівень (7-9 пит. – 1 бал)
-
Установіть відповідність між іменами історичних осіб та та діями, які їх уславили. А. Оттон І; Б. Жанна д’Арк; В. Генріх ІІ Плантагенет; Г. Ізабелль. 1) Наймав військо за «щитові гроші»; 2) Здійснював походи у Північну Італію і допоміг Папі приборкати римську знать; 3) Орлеанська діва, спалена в Руані за звинуваченням у чаклунстві.
-
Продовжте речення. а) Міська громада, що отримала незалежність від сеньйори і права на самоврядування, — це ... б) Збори представників різних станів в Іспанії називалися...
-
Установіть послідовність подій. а) завершення Реконкісти, утворення Іспанського королівства; б) утворення Священної Римської імперії; в) скликання англійського парламенту; г) завершення війни Червоної та Білої троянд.
Достатній рівень (10-11 пит. – 1,5 бали)
-
У якому архітектурному стилі створено зображену на ілюстрації будівлю? Що це за споруда?
-
Які події середньовічної історії ілюструє карта? Коли вони відбувались? Якими були її наслідки?
|
|
|
Високий рівень (12 пит. – 3 бали)
-
Дайте відповіді на запитання джерела. «Бажаючи обговорити з прелатами (прелат — представник вищого духовенства), баронами та іншими нашими і нашого королівства підданими складні питання, наказуємо містам і містечкам обрати по два чи три з кращих і досвідчених людей, які мають з’явитися в неділю, перед Вербним тижнем до Парижа для спільного з ними обговорення, прийняття до відома, виконання, схвалення того, що вже нами було вирішено». А. Про яку подію йдеться в джерелі? Б. Коли відбулась згадана подія? В. Якими були її наслідки?
ІV. Підсумок уроку.
Метод уявного мікрофона. Проведення бесіди, за методом уявного мікрофона «Сьогодні на році...». — Мені найкраще вдалося виконати .... — Певні труднощі у мене викликали такі завдання .... — Свій рівень навчальних досягнень з теми я оцінив би (оцінила б) як ... . — Щоб покращити його, я маю ...
V. Домашнє завдання.
-
Скласти кросворд за темою «Європейське суспільство і держави в Х – ХV ст.».
-
Випереджальне завдання: підготувати повідомлення за темою «Винаходи Середньовіччя».
РОЗДАТКОВИЙ МАТЕРІАЛ
Контрольна робота за розділом III «Європейське суспільство і держави в Х – ХV ст.»
ВАРІАНТ І
Початковий рівень
-
Норманський герцог, який у 1066 р. переміг англосаксів і став королем Англії: а) Канут Могутній; б) Вільгельм Завойовник; в) Едуард Сповідник; г) Альфред Великий.
-
Французький орган станового представництва називався: а) парламент; б) Генеральні штати; в) рейхстаг; г) конклав.
-
Назвіть дату утворення Священної римської імперії: а) 843 р. б) 736 р. в) 600 р. г) 962 р.
-
Яке з італійських міст, розташоване на численних острівцях, мало канали-«вулиці» і упралялось дожами? А) Генуя; б) Венеція; в) Флоренція; г) Рим.
-
Реконкіста відбувалася на території півострова: а) Балканського; б) Піренейського; в) Апеннінського; г) Скандинавського.
-
Проти якого завойовника від початку VІІІ ст. була спрямована Реконкіста? а) арабів; б) норманів; в) угорців; г) хрестоносців.
Середній рівень
-
Установіть відповідність між іменами історичних осіб та діями, які їх уславили. А. Генріх VІІ; Б. Фрідріх II; В. Ізабелль; Г. Маргарита. 1. Перша королева об'єднаної Іспанії 2. Король Англії з династії Ланкастерів, що поєднав у своєму гербі обидві троянди. 3. Імператор Священної Римської імперії та король Сицилії, який уславився прихильністю до мистецтв, наук і східної культури.
-
Продовжте речення. а) Військового вождя в скандинавських племенах називали... б) Особливий церковний суд, запроваджений у XII ст. папою Григорієм IX, мав назву...
-
Установіть послідовність подій. а) завершення Столітньої війни; б) норманське завоювання Англії; в) скликання англійського парламенту; г) прийняття Великої хартії вольностей.
Достатній рівень
-
Поясніть, що зображено на середньовічному малюнку? Коли вперше відбулась зображена подія? З якою метою?
-
Які події середньовічної історії ілюструє карта? Коли вони відбувались? Які країни брали участь?
|
|
|
Високий рівень
-
Дайте відповіді на запитання джерела. «Про пограбування головного храму (святої Софії) не можна байду же навіть слухати. Коштовні речі надзвичайної краси було порубано на шматки і поділено між воїнами. Коли їм потрібно було вивезти з храму священний посуд, предмети надзвичайної майстерності та рідкісності, срібло і золото, вони ввели у притвори храму мулів і коней із сідлами.» А. Про яку подію йдеться в джерелі? Б. Коли відбулась згадана подія? В. Якими були її наслідки?
ВАРІАНТ II
Початковий рівень
-
Вікінги проживали на території півострова: а) Балканського; б) Піренейського; в) Апеннінського; г) Скандинавського.
-
Результатом Першого Хрестового походу було: а) захоплення хрестоносцями Константинополя; б) звільнення від турків Єрусалима; в) розкол християнства на католицьке і православне; г) створення Латинської імперії.
-
Філіпп IV Красивий був королем: а) Шотландії; б) Франції; в) Англії; г) Іспанії.
-
Англійський орган станового представництва називався: а) парламент; б) Генеральні штати; в) рейхстаг; г) конклав.
-
Позначте хронологічні межі Столітньої війни: а) 1304-1404 рр.; б) 1337-1453 рр.; в) 1325-1430 р.; г) 1353 -1453 рр.
-
Які держави утворено внаслідок Реконкісти на Піренейському півострові? а) Данія, Норвегія, Швеція; б) Саксонія, Швабія, Лотарингія; в) Кастилія, Наварра, Арагон; г) Венеція, Генуя, Флоренція.
Середній рівень
-
Установіть відповідність між іменами історичних осіб та та діями, які їх уславили. А. Оттон І; Б. Жанна д’Арк; В. Генріх ІІ Плантагенет; Г. Ізабелль. 1) Наймав військо за «щитові гроші»; 2) Здійснював походи у Північну Італію і допоміг Папі приборкати римську знать; 3) Орлеанська діва, спалена в Руані за звинуваченням у чаклунстві.
-
Продовжте речення. а) Міська громада, що отримала незалежність від сеньйори і права на самоврядування, — це ... б) Збори представників різних станів в Іспанії називалися...
-
Установіть послідовність подій. а) завершення Реконкісти, утворення Іспанського королівства; б) утворення Священної Римської імперії; в) скликання англійського парламенту; г) завершення війни Червоної та Білої троянд.
Достатній рівень
-
У якому архітектурному стилі створено зображену на ілюстрації будівлю? Що це за споруда?
-
Які події середньовічної історії ілюструє карта? Коли вони відбувались? Якими були її наслідки?
|
|
|
Високий рівень
-
Дайте відповіді на запитання джерела. «Бажаючи обговорити з прелатами (прелат — представник вищого духовенства), баронами та іншими нашими і нашого королівства підданими складні питання, наказуємо містам і містечкам обрати по два чи три з кращих і досвідчених людей, які мають з’явитися в неділю, перед Вербним тижнем до Парижа для спільного з ними обговорення, прийняття до відома, виконання, схвалення того, що вже нами було вирішено». А. Про яку подію йдеться в джерелі? Б. Коли відбулась згадана подія? В. Якими були її наслідки?