Методична мета: використання інтерактивних прийомів навчання на уроці з метою підвищення продуктивної діяльності учнів. Педагогічні прийоми та методи: гра "постав питання", прийом "знаємо - хочемо дізнатися - дізналися", робота в групах, вправа "дерево пізнання", прийом "шапка запитань", прийом "дешифратор", прийом "ораторське змагання".
УРОК № 4
Тема: Візантійська імперія
Мета: познайомити учнів з історією Візантії, внутрішньою та зовнішньою
політикою Юстиніана, визначати рівень розвитку культури та вплив Візантії на історію слов’янських народів, у тому числі Київської русі; розвивати вміння учнів систематизувати матеріал; виховувати повагу до історичного минулого людства.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: підручник, атлас, настінна карта, ілюстративний та дидактичний матеріал.
Основні поняття та терміни: Константинополь, василевс, «Кодекс Юстиніана», турки-сельджуки.
Очікувані результати. Після цього уроку учні зможуть:
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент.
Взаємне привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Організація уваги учнів: побажання гарного настрою, цікавої роботи, нових знань та відкриттів.
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
Гра «Постав запитання». Перший етап гри - робота в парах. Учні ставлять один одному по 2 запитання та отримують відповіді за матеріалом попереднього уроку. Другий етап гри - усім пропонуємо завершити речення:
Третій етап гри - учень, що найшвидше і вірно відповів, отримує можливість першим поставити 2-3 запитання учневі з іншого ряду за матеріалом попереднього уроку. Потім учень, що відповідав, ставить питання іншому учневі з протилежного ряду.
ІІІ. Перевірка виконання домашнього завдання.
Графічний диктант. (+; -)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Прийом «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися». Ви вже знаєте дещо про Візантію (395 р. – розкол Римської імперії на Західну і Східну (Візантійську). Що нового ви б хотіли дізнатися про цю державу на уроці? Відповіді учнів фіксуються на дошці.
У 476 р. вождь невеликого германського племені Одоакр відібрав імператорський титул у ромула Агустула. Знаки імператорської влади – діадему та пурпурну тогу — він відправив до Константинополя. Тепер була тільки одна Римська імперія — Східна. Жителі імперії назвали свою імперію ромейською, а себе — ромеями. Візантійська імперія проіснувала майже на тисячу років довше, ніж західна римська імперія.
Сьогодні ми з вами познайомимося з історією Візантійської імперії.
V. Опрацювання нового навчального матеріалу.
Розповідь. На чолі Візантійської імперії стояв імператор. Грецькою мовою це слово звучало як «василевс». Він був «земним Богом», його влада нічим не обмежувалася. Ромеї були переконані, що їхній василевс — володар усього християнського світу.
У Візантії був створений потужний апарат державного управління. Урядовці призначалися імператором та отримували подарунки. Спеціальні служби відповідали за збирання податків, пошту, дороги, існувала також таємна поліція. Візантія мала сильну армію та флот.
330 року римський імператор Константин переніс столицю імперії на місце колишньої грецької колонії Візантії. Місто дістало ім’я імператора — Константинополь. Нова столиця іменувалася «другим Римом» або «оком і центром Землі», а на Русі-Україні – Царгородом.
Візантія стала своєрідним містком між Античністю та Середньовіччям, тут досягнення античної культури були поєднані з християнством — у Константинополі був цирк та іподром, на якому влаштовували змагання колісниць.
Робота з документами. Із «Подорожніх нотаток Веніаміна з Тудели»
Окружність міста Константинополя дорівнює 18 милям. Половина міста оточена морем, а друга — суходолом. Він розташований між двома рукавами моря або найбільших водних потоків, з яких один витікає з Руссії, другий з — Іспанії. Сюди приходять купці для торгівлі із землі Вавилонської, з Месопотамії, Персії, Мідії, усіх царств землі Єгипетської, з землі Ханаанської (Палестини), Руссії, Угорщини, землі печенігів, Хозарії, Ломбардії та Іспанії.
Там є храм Святої Софії і мешкає грецький папа, тому що він не підпорядковується Папі Римському. Усередині храму колон й лампад із золота і срібла є стільки, що людина не здатна перелічити.
Там біля стіни палацу є місце розваг царя, яке називається іподромом. Щорічно у день Ісусового Різдва цар влаштовує там великі видовища. У присутності царя і цариці відбуваються вистави... Нацьковують левів, леопардів, ведмедів та диких віслюків один на одного, й, звичайно, також птахів, і у жодній країні не можна побачити подібних розваг...
Ця країна велика і має вдосталь усіх плодів, а також хліба, м’яса й вина, отож жодна країна не може зрівнятися з нею в заможності. Жителі знають усю грецьку літературу, живуть спокійно й щасливо.
Для війни з турецьким султаном вони наймають військових люкси з усіх народів, тому що в них (самих) немає військової мужності: вони подібні до жінок, у яких відсутня сила військового опору.
Запитання до документу:
Робота з картою атласу: Покажіть територію Візантійської імперії у ІV ст. (Балканський півострів, Мала Азія, Сирія, Палестина, Єгипет частина Месопотомії і Закавказзя, острови Кріт, Кіпр)
Робота в групах з підручником: Опрацюйте 2 пункт параграфа §5 підручника (ст.32-33)
Підсумки роботи учні стисло заносять до зошита в таблицю «Зовнішня та внутрішня політика за Юстиніана».
Орієнтовний варіант таблиці:
Внутрішня політика |
Повстання «Ніка» |
Зовнішня політика |
Створив «Кодекс Юстиніана» - єдині закони та єдина судова система. Велике значення приділяв розвитку культури, розгорнув широке будівництво (храм Святої Софії), сприяв поширенню християнства. |
Спричинене зростанням податків і свавіллям чиновників; «Ніка» - перемога; реформи: обмеження прав великих землевласників |
Приєднав Південну та Східну Іспанію, підкоривши вестготів; Італію, підкоривши остготів, Північну Африку, підкоривши вандалів. Приєднання Південного берега Криму. Для зміцнення кордонів побудовано потужний оборонний вал |
Вправа «Дерево пізнання». Учні самостійно читають текст підручника (ст. 33-35), шукаючи відповіді на запитання, які записані на дошці:
Робота в групах. Опрацювавши текст підручника учні готують повідомлення:
Групи презентують свої повідомлення.
Загальний висновок: культура Візантії – «міст» між Стародавнім світом та Середньовіччям. Тисячолітня історія імперії знала і злети, і падіння, проте Візантія справила величезний вплив на світову історію.
VІ. Систематизація, узагальнення вивченого на уроці. Контроль навчальних досягнень.
Прийом «Шапка питань». Учні на листочках записують по два питання, листочки перемішуються в спеціальній шапці, учень має відповісти на питання, яке йому дісталося.
Прийом «Дешифратор»
VІІ. Підведення підсумків уроку. Оцінювання.
Прийом «Ораторське змагання»: доведіть, що Константинополь був одним з найбагатших і найкрасивіших міст тогочасного світу.
Прийом «Знаємо – хочемо дізнатися – дізналися».
VІІI. Домашнє завдання.