Урок узагальнення. Форма проведення: засідання наукової ради з кардіології "Органи кровообігу: серце і судини. Взаємозалежність будови органів кровообігу"

Про матеріал
Мета даного уроку - систематизувати, узагальнити і проконтролювати ступінь засвоєння знань по темі «Органи кровообігу: серце і судини». Продовжити формування умінь і навичок застосовувати здобуті знання для узагальнення вивченого матеріалу, порівнювати, узагальнювати, роботи відповідні висновки; продовжувати формування навичок роботи з схемами, таблицями; виховувати свідоме і дбайливе ставлення до свого здоров’я.
Перегляд файлу

Тема: «Органи кровообігу: серце і судини. Взаємозалежність будови органів кровообігу і функцій    які вони виконують»

Мета:

 

 

 

 

 

 

 

Тема уроку:  Урок узагальнення

Форма проведення: засідання наукової ради з кардіології 

Структура, заміст уроку:

І. Позитивна психологічна самоорганізація.

Звук (Демонстрація на екрані пульсуючого серця і запис роботи серця).

 

Слайд

Прислухайся. Що б ти не робив – спав, їв, біг, -  завжди лунає приглушення, ритмічний стукіт.

Це б’ється твоє серце.

Це годинник, заведений один раз на все життя.

Стисни свою руку в кулак – і ти побачиш, якого воно невеличкого розміру, - а насправді???

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Сократ любив повторювати: «Я знаю тільки те, що нічого не знаю». Це афоризми людей мудрих, скромних, які не зупиняються на досягнутому.

Ми вчили тему «Органи кровобігу: серце та судини» шкільного курсу. Вивчили будову цих серця і судин. Це лише невеличка частка знань. Але ми сьогодні не будемо зупинятися на досягнутому і спробуємо довести відповідність будови цих органів функціям які вони виконують.

ІІІ. Повідомлення теми і завдання уроку.

А форма проведення нашого уроку – засідання наукової ради з кардіології. У нас є магістри кардіології, це учні які продемонстрували глибокі знання з даної теми, тому давати рецензію вашим відповідям будуть давати саме вони.

Пригадайте, які науки вивчають серце, судини. (кардіологія)

  • Що таке кровообіг?
  • Назвіть органи, з яких складається системи кровообігу.
  • Який орган забезпечує рух крові по судинах?

 

 

Епіграфом уроку можна взяти слова:

 

Слайд

«Серце може додати розуму, але розум не може додати серця». (Франс А.)

Перед розумом треба схиляти голову, а перед добром серце – ставати на коліна.

(Гете)

С. Маршака: «Нехай кожен день і кожен час ВИ нове здобудете. Нехай буде добрим розум ваш, а серце розумним буде.»

Учитель. Наше серце – невтомний насос. За добу воно скорочується до 100 – 115 тис. разів, 8500 л крові, обслуговує 100 тис. км капілярів ( цей шлях крові в 2,5 раза довший за довжину екватора).

ІV Узагальнення і систематизація матеріалу.

 

За кожну усну відповідь учень отримує сердечко.

І. Мозковий штурм (повторення термінів)

  1. Наука про серце.(Кардіологія)
  2. Серцевий м’яз. (Міокард)
  3. Скорочення серця.(Систола.)
  4. Артерії – це…
  5. Кровообіг – це..
  6. Гостре порушення мозкового крообігу. (Інсульт.)
  7. Ущільнення стінок артерій.(Атеросклезор.)
  8. Ритмічні коливання стінок артерії. (Пульс.)
  9. ..Іон, що усповільнює серцебитття.(Калій)
  10. Найменша сумка. (Капіряр.)
  11. Змертвіння міокарда.(Інфарк.)
  12. Серцева сумка.(Перикард.)
  13. Серцева пауза.(Діастола.)
  14. Іон, що прискорює серцебиття.(Кальцій.)
  15. Найбільша судина.(Аорта)
  16. Клапан лівої половини серця.(Ендокард.)
  17. Пристосування у венах до руху крові.(Півмісяцеві клапани.)
  18. Клапан правої половини серце.(Тристулковий.)
  19. Гормон, що прискорює серцебиття.(Адреналін.)
  20. Вени – це…

ІІ. Наукова конференція(виступи учнів в яких вони повинні довести, що будова органів кровообігу відповідає функціям які вони виконують; 

Слайд

  1. Які особливості будови серця пов’язані з функціями що вони виконує.
  • відповідь учня. Будова серця, в якому напрямку рухається кров в серці, чому?
  • рецензія, доповнення магістрів
  1. Скорочення серцевого м’яза забезпечують його властивості. Які?
  • Відповідь учня (збудливість, провідність, скоротливість, автоматизм)

Вчитель: Увага на екран!

Фільм «Серце жаби» (без звуку)

(демонстрація відеофільму «Серце лягушки»)(без звуку)

  • Яка властивість серцевого м’яза демонструється? Доведіть.

Автоматія(автоматизм) – це здатність серця ритмічного скорочуватися під впливом імпульсів, що виникають у ньому самому.

Автоматія серця зумовлена періодичним виникненням збудження в особливих клітинах серця(нетипова м’язова тканина).

Групи цих клітин утворюють так звану провідникову систему серця. Центр автомати серця розташований у стінці правого передсердя. Спочатку збудження під впливом змін в обміні речовин саме так, потім передається по всій провідниковій системі, охоплюючи спочатку передсердя, а потім – шлуночки.

  Вчитель. Які важливі події були в історії кардіології в нашій країні?

Слайд

Учні. У 1902р. А. А. Кулябко оживив серце дитини через 20 годин після його смерті, а пізніше проф. С. С. Брюхоненко оживив серце навіть через 100 годин після смерті. У 1897 – 1941 рр.. було проведено 315 операції на серці. У 1948р. О. М. Бакулев провів першу операцію на стулковому клапані. У 1967 р. хірург з Кейптауна проф. Крістіан Барнард вперше провів операцію з трансплантації серце людини, а рівно через 20 років таку ж операцію здійснив проф. В. І. Шумаков в СРСР.

Спостерігали як б’ється серце зародка курчата, вміщене у склянку з теплим фізіологічним розчином. У цих умовах серце пульсувало 3 місяці.

Німецький учений Коррель підтримував у живильному середовищі скорочення шматочками серця курячого зародка протягом семи років.

Серце – найбільш живучий з усіх органів. Вперше відновив діяльність серця людини російський фізіолог, професор А. А. Кулябко 3 серпня 1903. Він оживив серце дитини, яка померла від запалення легенів, через 20 годин після його смерті. Серце забилося, коли через його коронарні судини пропустили підігрітий 37 С живий розчин, близький за складом до крові.

Професору С.С. Брюхоненко вдалося відновити діяльність серця людини майже 100 годин після його смерті. Серце весь цей період зберігалося на холоді і не піддалося трупний розкладанню.

Професору С. В. Андрєєву вдалося відновити діяльність майже 170 сердець, вилучених з трупів. Ці досліди дозволяють людині глибше проникнути в діяльність серця і успішно лікувати його.

  1. Вчитель: Чим зумовлена висока працездатність серця?

Відповідь учнів – Серце перестає ритмічно та циклічно.

 Серце виконує титанічну роботу. За добу воно скорочується сто тисяч, за 70 років – 2,5 млдр, разів. За одне скорочення серце виштовхує в коло кровообігу 150 мл крові, за 70 років життя – 183млн. літрів крові.

 «В чому полягає невтомна робота серця?»

Поясніть цикл діяльності серця. Учні пригадують терміни для позначення скорочення серце(сістола) та розслаблення серця (діастоло).

 При нормальній частоті скорочень серця (73 – 75 уд/хв) повний цикл серцової діяльності продовжується 0,8 секунди. Цинк діяльності серця складається з трьох фаз;

 1 фаза – сістола передсердь (0,1 сек.);

 2 фаза – сістола шлуночків (0,3 сек.);

 3 фаза – загальна пауза (0,4 сек.);

 

 

Зробити висновки. Чому ж серця працює невтомно потягом всього життя?

Відповідь учнів.  Причина невтомної роботи серця –

  • в ритмічному чергуванні скорочень та розслаблення,

тобто в періодичності зміни роботи та відпочинку;

  • високим рівнем обмінних процесів, що відбуваються в серці;
  • посиленим постачанням м’язів серце кров’ю та киснем;

Учні одержують завдання підрахувати, скільки відпочивають та скільки працюють протягом одного циклу шлуночки, передсердя і серця в цілому.

   Задача

   Уявіть ритмічну роботу серця 52  - річної людин, і, виходячи з тривалості фаз серцевого циклу, визначте, скільки 52 роківу нього:

А) відпочивали м’язи шлуночків серця;

Б) відпочивали м’язи передсердь;

В) працювали (були закриті) стулкові клапани;

Г) працювали(були закриті) на півмісяцеві клапани.

А) 52р. – 0,8с

      х.р  - 0,5с

         52х 0,5

Х = 0,8

Х = 32,5 років м’язи шлуночків серця відпочивали 32,5 року

Б) 52р. – 0,8 с

     х р. – 0,7 с

        52х 0,7

Х = 0,8

Х = 45,5 років Відповідь: м’язи передсердь відпочивали 45,5 років

В)52 р. – 0,8с

   х.р – 0,3с

      52 х 0,3 х

Х = 0,8

Х = 19,5 років стулкові клапани працювали працювати(були закриті) 19,5 років

г) 52р. – 0,8 с

     х р. – 0,5 с

        52 х 0,3

Х = 0,8

Х = 32,5 року Відповідь: півмісяцеві клапани працювали(була закриті) 32,5 року.

Слайд (схема)

  1. Регуляція роботи серця Коли у вас серце скорочується сильніше чи слабше? Чому?

Серце дуже чуйно реагує на зміни в навколишньому середовищі

Нервова та гуморальна регуляція – дві сторони єдині нейрогуморальні регуляції, які пов’язані одна з одною і разом забезпечують точне пристосування роботи серця до потреб організму і умов навколищнього середовища.

Слайд

  1. Типи кровоносних судин (актуалізація знань з курсу зоології, 8 клас)

Вчитель. Більше ніж 300 років тому голландський лікар Ван-Хорн говорив: «Тіло побудовано із кровоносних судин». І дійсно, у будь-якому органі настільки багато кровоносних судин, що складається враження, ніби відсутні інші тканини.

  • Порівняти будову кровоносних судин та вказати які особливості будови судин забезпечують виконання їх функцій.

Яким чином регулюється потім крові в артеріях?

  Чому кров у венах рухається в одному напрямку?

Слайд

  1. Рух крові по судинах

Кров рухається по судинах завдяки скороченню серця і різниці тиску крові в різних частинах судинної системи (актуалізація знань теми «Тиск» з курсу фізики).

Найбільший тиск в аорті (120-130 мм ртутного стовпчика). По мірі руху крові її тиск знижується. Це зумовлено тим, що в судинах існує тертя, зумовлене густиною крові, яке сприяє втраті кров’ю енергії, якої надає її серце. Поступово тиск знижується, а у венах падає до негативного.

  • Яка причина руху крові в артеріях, венах?
  • Чому в аорті тиска найбільший, а в капілярах найменший? Згадаймо з фізики: «Рідина рухається від ділянки з вищим тиском».
  • Які фізичні процеси забезпечують процес газообміну в капілярах?

Слайд

  1. У людини кров рухається по двох колах кроовобігу. Особливості руху крові по великому, малому колах кровообігу. Яку роль судин великого кола кровообігу?

(актуалізація знань з курсу з курсу зоології, 8 клас)

  • Велике коло кровообігу Бесіда з використанням таблиці:

лівий шлуночок -> аорта -> артеріоли -> капіляри (газообміну у тканинах) -> венули -> вени -> праве передсердя

Чому в результаті тривалого вдихання вуглекислого газу люди, що страждають на серце-судинні захворювання, починають погано почуватися? Які райони міста та яких час доби становлять найбільшу небезпеку для людей, які страждають на серце-судинні хвороби? (актуалізація знань з теми: «Кров»)

  • Мале коло кровообігу:

Правий шлуночок -> легенева артерія –» капіляри легень -> легенева вена -> ліве передсердя. Завдяки якому фізичному процесу відбувається газообмін у легенях?

У процесі відповіді згадуємо матеріал теми «Дифузія газів» з курсу фізики.

Слайд

  1. Захворювання

Кожні чверть години на Землі вмирають 1000 чоловік, з них -  270 від хвороб серця.

Хвороби серце-судинної системи є найбільш поширеними. Смертність від них становить від 49 до 54% загального рівня. Недуги серця часто призводять до втрати працездатності. Якщо раніше ці хронічні хвороби були характерні лише для людей літнього віку, то нині патологічні порушення серце-судинної системи спостерігається навіть у молодих людей та дітей шкільного віку. Вони здебільшого набуті, тобто виникають під впливом факторів ризику.

  Класифікація серцево-судинних захворювань.

  Серцево-судинні захворювання

 

 

 

 

 

 

  • Які фактори найчастіше негативно впливають на серце -судинну систему?

Учні формулюють 5 факторів ризику: гіподинамія, шкідливі звички(паління, алкоголь, наркотики), емоційні стреси, нераціональне харчування, забруднення довкілля.

 Учні роблять повідомлення про гіподинамію, або малорухомий спосіб життя, і його вплив на серце, судини, застій крові в організмі. Спорт майже перебороти навіть пороки серця. У чемпіонів світу з бігу на великі дистанції фіна П. Нумрі був порок серця.

 За повідомленнями учнів школярі складають логічно-опорну схему «Вплив куріння на серцев-судинну систему».

 

Куріння

 

 

 

 

 


Хворий 2. Лікарю, у цього хворого спостерігається порушення тонусу судин, у результаті чого порушився і кровообіг. Хворий нарікає на головний біль, втому. Він веде малорухливий спосіб життя, часто спостерігається неврози. (Дистонія)

Хворий 3. Лікарю, у цього хворого спостерігається гостре порушення мозкового кровообігу, наслідком якого є крапкові розлади його функцій. Одним із наслідків цієї хвороби може бути розрив кровоносних судин, що супроводжується крововиливами в мозок. (Інсульт.)

Хворий 4. Лікарю, у цього хворого підвищений артеріальний тиск. Його основна робота пов’язана з перевантаженням, негативними емоціями та напруженою розумовою працею.

(Гіпертонія.)

Хворий 5. Лікарю, при огляді хворого виявлено нерівномірне розширення вен. Причиною цього є вроджена  слабкість венозних стінок і неповноцінність їхніх клапанів, що утруднює рух крові й підвищує внутрішній тиск. (Варикозне розширення вен.)

 

Відомий американський учень Бол Вайт сказав, що якби ми використовували свій розум і своїм ноги більше, а будильник і шлунок менше, то рідше страждали б від хвороб серця.

 

 Висновок. Для попереджання хвороб серця і судин необхідні достатні фізичні навантаження, дотримання режиму праці та відпочинку, правильне харчування, відмова від шкідливих звичок.

Слайд

Програма здорового серця

(За Полем Бреггом) – витяги

Не пити і не палити.

Сон – основа здорового серця,

Вживати натуральну їжу, не переїдати!

Фрукти і овочі повинні становити 50% їжі.

Є повільно і ретельно пережовувати їжу

Регулярно займатися фізичними вправами

Ходити! Дихати глибоко … .

Не вступати в емоційні дискусії.

V. Узагальнення, підведення підсумків, виставлення оцінок.

1. Самостійна робота по карточках.

2. Підсумок проводять магістри.

3. Вручення дипломів «Магістр кардіології»( за підсумками роботи на уроці)

Слайд

Вчитель.

Заключення слово вчителя (на фоні пульсуючого серця) вірш Едуарда Межелайтіса «Серце».

 «Что такое сердце?

Камень твердый?

Яблоко с багровой-красной кожей?

Может быть, меж ребер и аортой

Бьется шар, на шар земной похожий?

Так или иначе, все земное

д

Потому что нет ему покоя, До всего есть дело.»..

Вчитель.

З поняттям «серце» з давніх – давен пов'язують уявлення про любов, волю, пристрасті, моральне благородство.

Яким би різним не був смисл цих слів, усі вони стверджують одне: серце наше чутливо цього великого й скромного працівника.

Закінчиться урок, і ви забудете дещо з того, що вчили. У нас є більш важливі справи й турботи, які не можуть чекається. Але іноді зупиниться.

Звук Прислухайтесь.(запис роботи серця)

У глибині вашого тіла б'ється серце. Годинник, заведений один раз на все життя : серцю працювати важко.

Не заважайте йому

 

Я вам бажаю успіхів! Сильного, благородного серця!

А нашим гостям – щоб ваше серце завжди співало, раділо від власних успіхів та успіхів ближніх! А всім нам – здоров'я!

docx
Додано
27 грудня 2021
Переглядів
350
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку