«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»
У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».
Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.
Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.
Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.
Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.
Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.
В тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.
Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.
Тема.Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Прислівник».
Мета: узагальнити й систематизувати знання учнів про прислівник як самостійну частину мови, удосконалити навички визначення граматичних ознак прислівників, правопису, морфологічного розбору прислівника з метою структурування вивченого матеріалу; розвивати творчі вміння вживати прислівники у власних висловлюваннях, використовуючи мовленнєво-комунікативний дидактичний матеріал, виховувати любов до рідного слова.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизація вивченого.
Модель (жанр): урок-ділова гра «Виграй тендер»
Обладнання: комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами в середовищі MicrosoftOfficeWord, PowerPoint : опорні схеми «Матриці», «Морфологічна лабораторія», «Картка оцінювання», «Картка експертизи», тексти для роботи в мовній лабораторії.
Міжпредметні зв’язки: українська література, історія, інформатика.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.
Епіграф:
Хід уроку
І. Організаційний момент
Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи).
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Методична стратегія передбачення
Прочитайте епіграф до уроку. Хто автор? Знайдіть прислівники.
Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.
Формула цілевизначення:
Сьогодні на уроці я хочу дізнатися…, навчитися…
Вступне слово вчителя
Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Дієприслівник», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми. Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.
Вчитель оголошує назви випробувань.
Картка – експертиза
Результатів випробувань «Тендера»
№ |
Назва випробування |
Мовний матеріал |
К-ть балів |
Труднощі в роботі |
1 |
«Матриця» |
|
2 б |
|
2 |
«Коректор» |
|
3 б |
|
3 |
«Веселка» |
|
2 б |
|
4 |
«Лабораторія» |
|
2 б |
|
5 |
«Тести» |
|
3 б |
|
ІІІ. Актуалізаціяопорнихзнань
Вашими помічниками в отриманні тендера будуть комп’ютери.
Застосувуючи операції з об’єктами в середовищі MicrosoftOfficeWord, PowerPoint, виконати наступні завдання:
Випробування №1
Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.
«Матриця» (Таблиця)
1 група
Прислівник – незмінна частина мови, яка означає ознаку дії, ознаку предмета або ознаку іншої ознаки і відповідає на питання як? де? куди? коли? чому? скільки? навіщо?
|
Об’єкти для операцій:
Об’єкти для операцій:
Випробування №1
«Матриця» (Таблиця)
2 група
Морфологічні ознаки прислівника |
Розряд за значенням
|
|
Ступінь порівняння |
Об’єкти для операцій:
Синтаксична роль прислівника
|
Обставина місця Знадвору почувся гамір.
|
|
Обставина часу А восени шумів-шумів ліс по-осінньому.
|
|
Обставина способу дії Святиня – це те, що людей об’єднує, збирає докупи.
|
Об’єкти для операцій:
Випробування №1
«Матриця» (Таблиця)
3 група
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці: вставити визначення та приклади.
Способи творення ступенів порівняння прислівників |
|||
Вищий |
Найвищий |
||
Проста за допомогою суфіксів –ш-, -іш-;
|
Складена додаванням до звичайної форми прислівника слів більш, менш;
|
Проста за допомогою префіксів най-, що-, як-, (щояк-);
|
Складена поєднанням простої форми прислівника зі словами найбільш, найменш;
|
Об’єкти для операцій:
Випробування №2
«Коректор»
І група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні прислівників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ і НІ з прислівниками |
Перевірка |
Невдовзі |
Невдовзі |
Не гуманно |
Негуманно |
Небайдуже, а зацікавлено |
Не байдуже, а зацікавлено |
Мені вже неболяче |
Мені вже не боляче |
Ніде |
Ніде |
Творчий центр групи складає 2 речення з будь-якими прислівниками.
Випробування №2
«Коректор»
ІІ група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні прислівників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ і НІ з прислівниками |
Перевірка |
Не активно |
Неактивно |
Не подалік |
Неподалік |
Недорого, а дешево |
Не дорого, а дешево |
Цього робити нетреба |
Цього робити не треба |
Нітуди, нісюди |
Ні туди, ні сюди |
Творчий центр групи складає 2 речення з будь-якими прислівниками.
Випробування №2
«Коректор»
ІІІ група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні прислівників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання Н і НН у прислівниках |
Перевірка |
Нежданно |
Неждано |
Страшенно |
Страшенно |
Спросоня |
Спросоння |
Обмеженно |
Обмежено |
Попідвіконю |
Попідвіконню |
Творчий центр групи складає 2 речення з будь-якими прислівниками.
Методична ремарка
Після закінчення випробування №2 вчитель пропонує кожній групі виділити праву колонку таблиці («Перевірка») чорним шрифтом для проведення самоперевірки.
Випробування №3
«Веселка»
1 група
Прочитайте речення. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» виділіть прислівники певного розряду відповідно до визначеного кольору.
1. ☼ Якісно-означальні
2. ☼ Кількісно-означальні
3. ☼ Способу дії
4. ☼Часу
5. ☼Місця
6. ☼ Причини
7. ☼ Мети
Випробування №3
«Веселка»
2 група
Прочитайте речення. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» виділіть прислівники певного розряду відповідно до визначеного кольору.
1.☼ Якісно-означальні
2.☼ Кількісно-означальні
3.☼ Способу дії
4 ☼ Часу
5 ☼ Місця
6 ☼ Причини
7 ☼ Мети
1. Що маєш завтра зробити, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти нині, залиш на завтра.
2. Вони вдвох піднялися на гору.
3. А Грицько не тільки не слухає, а ще й наперекір робить.
4. Назустріч котились широкі, як море, степи.
5. На серці у Насті було тихо, весело.
6. Поранено було й самого Гармаша. Зопалу був і не звернув уваги, думав – дряпнуло.
7. Тарас спідлоба глянув на дядька.
Випробування №3
«Веселка»
3 група
Прочитайте речення. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» виділіть прислівники певного розряду відповідно до визначеного кольору.
1. ☼ Якісно-означальні
2. ☼ Кількісно-означальні
3. ☼ Способу дії
4 ☼ Часу
5 ☼ Місця
6 ☼ Причини
7 ☼ Мети
1. Вечір надворі, ніч наступає.
2. Вірьовка була трохипокоротка, Григорій її так потяг спересердя, що вона перервалась посередині.
3. Що влітку родиться, то взимку згодиться.
4. Знову серце б’ється молодо і дзвінко.
5. У компанію випадково не потрапляють, її свідомо обирають..
6. Йому здавалось, що дерева навмисно заступають дорогу.
7. Малі озерця блискають незлісно, колише хмара втомлені громи.
Випробування №4
«Морфологічна лабораторія»
1 група
Отак і до мене потрапила писанка. Я тримав її делікатно й ласкаво у жмені.
Випробування №4
«Морфологічна лабораторія»
2 група
Володимир Мономах дбав про просвіту рідної землі, кохався в книгах, вільно володів п’ятьма мовами.
Випробування №4
«Морфологічна лабораторія»
3 група
Принишкли далеко в степах половці, чотири роки не нападали на руські землі, а потім знову посміливішали.
«Морфологічна лабораторія»
Прислівник
|
Дослід |
Розряд за значенням |
|
Ступінь порівняння (якщо є) |
|
Синтаксична роль |
|
Особливості правопису (якщо є) |
|
П.І. учня_______________ Оцінка ______
Випробування № 5
Тести
Виконайте тести (завдання для всіх груп). Позначте правильні відповіді значком + біля кожного завдання.
А пліч-о-пліч, опівдні, дехто
Б нарешті, вранці, казна-що
В усередині, без кінця, чий-небудь
+ Г збоку, завглибшки, ніколи.
А Ніде щиріше не співають, як на війні.
Б Тут погідне сонце, а десь за горами вітер.
В Ліс ще дрімає в передранішній тиші.
+ Г Глянь кругом себе – рай найкращий.
+ А поноч.., до реч.., утрич..
Б заввишки.., заоч.., опівноч..
В укуп.., напівдороз.., навік..
Г по-вовч.., навесні.., удвіч..
А по-ведмеж.., удвіч.., навтік..
+ Б навскок.., настільк.., зарад..
В докуп.., навкруг.., наспод..
Д зовн.., мовчк.., по-китайськ..
+ А ні/коли, на/впроти,з/вечора
Б на/рівні, під/ряд, віч/на/віч
В на/переваги, на/взнак/, раз/у/раз
Г куди/небудь, зо/зла/, зі/споду
А хтозна/скільки, ані/звідки, коли/небудь
Б по/братськи, по/маленьку, по/твоєму
В десь/інде, все/одно, видимо/невидимо
+ Г рано/вранці, сила/силенна/ зроду/віку
Самоперевірка тестових завдань.Самооцінка тестових завдань.
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
А |
|
|
+ |
|
+ |
|
Б |
|
|
|
+ |
|
|
В |
|
|
|
|
|
|
Г |
+ |
+ |
|
|
|
+ |
VІ. Підсумки уроку
1.Заповнення картки оцінювання роботи в групі.
Картка
оцінювання роботи учня в групі
Дата_____________
П.І. учня__________
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
Оцінка членів групи |
Підсумкова оцінка вчителя |
|||
Я спільно з іншими працював(ла) над досягненням цілей |
|
|
|
|
|
|
Я ретельно сам(а) працював(ла) над завданням |
|
|
|
|
|
|
Я підбадьорював(ла) інших |
|
|
|
|
|
|
2.Виступ експертів з груп (результати випробувань «Тендера»).
3.Рефлексія (особисті вислови щодо вражень відносно уроку).
Метод «Мікрофон»
VІ. Домашнє завдання (на вибір)
1.Повторити теоретичний матеріал до теми «Прислівник» (виконати завдання для самоперевірки) - для всіх учнів.
2. «Морфологічна лабораторія» - 1-8 балів (інтернет-ресурси)
3.Твір-мініатюра про рідний край, використовуючи прислівники.
(в програмі PowerPoint)-9-12
Методичні поради
1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.
2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.
3. Виконуючи завдання у випробуванні №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.
1.
ДОДАТКИ
«Матриця» (Таблиця)
1 група
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці та «ромашки».
Прислівник – |
Об’єкти для операцій:
Об’єкти для операцій:
Випробування №1
«Матриця» (Таблиця)
2 група
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиць: вставити визначення та приклади.
Морфологічні ознаки прислівника |
|
|
|
Об’єкти для операцій:
Синтаксична роль прислівника
|
Обставина місця
|
|
Обставина часу
|
|
Обставина способу дії
|
Об’єкти для операцій:
Випробування №1
«Матриця» (Таблиця)
3 група
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці: вставити визначення та приклади.
Способи творення ступенів порівняння прислівників |
|||
Вищий |
Найвищий |
||
Проста
|
Складена
|
Проста
|
Складена
|
Об’єкти для операцій:
Випробування №2
«Коректор»
І група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні прислівників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ і НІ з прислівниками |
Перевірка |
Невдовзі |
Невдовзі |
Не гуманно |
Н |
Небайдуже, а зацікавлено |
Не байдуже, а зацікавлено |
Мені вже неболяче |
Мені вже не боляче |
Ніде |
Ніде |
Творчий центр групи складає 2 речення з будь-якими прислівниками.
Випробування №2
«Коректор»
ІІ група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні прислівників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання НЕ і НІ з прислівниками |
Перевірка |
Не активно |
Неактивно |
Не подалік |
Неподалік |
Недорого, а дешево |
Не дорого, а дешево |
Цього робити нетреба |
Цього робити не треба |
Нітуди, нісюди |
Ні туди, ні сюди |
Творчий центр групи складає 2 речення з будь-якими прислівниками.
Випробування №2
«Коректор»
ІІІ група
1.За допомогою клавіш: «Delete»або «Пробіл» виправте помилки у написанні прислівників.
2. Свою думку обґрунтуйте. (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…,бо…)
Написання Н і НН у прислівниках |
Перевірка |
Нежданно |
Неждано |
Страшенно |
Страшенно |
Спросоня |
Спросоння |
Обмеженно |
Обмежено |
Попідвіконю |
Попідвіконню |
Творчий центр групи складає 2 речення з будь-якими прислівниками.
Методична ремарка
Після закінчення випробування №2 вчитель пропонує кожній групі виділити праву колонку таблиці («Перевірка») чорним шрифтом для проведення самоперевірки.
Випробування №3
«Веселка»
1 група
Прочитайте речення. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» виділіть прислівники певного розряду відповідно до визначеного кольору.
1. ☼ Якісно-означальні
2. ☼ Кількісно-означальні
3. ☼ Способу дії
4. ☼ Часу
5. ☼ Місця
6. ☼ Причини
7. ☼ Мети
1.Спросоння не добереш, чи то людина, чи вітерець, чи місяць золотою пучкою стукає в шибки.
2. Чи думка Задьори видалася йому такою дотепною, чи вже знесилився вкрай, але рука з палицею йому опустилася.
3. Воно на те й заходилось спочатку.
4. Собаки заскавуліли й кинулися врозтіч.
5. Тисячі сіл вогнями благань і скорботи піднялися вгору і вугіллям та попелом упали додолу.
6. Навіщо тут вночі блукаєш ти, дитино нерозумна?
Випробування №3
«Веселка»
2 група
Прочитайте речення. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» виділіть прислівники певного розряду відповідно до визначеного кольору.
1. ☼ Якісно-означальні
2. ☼ Кількісно-означальні
3. ☼ Способу дії
4 ☼ Часу
5 ☼ Місця
6 ☼ Причини
7 ☼ Мети
1. Що маєш завтра зробити, то зроби сьогодні, а що маєш з’їсти нині, залиш на завтра.
2. Вони вдвох піднялися на гору.
3. А Грицько не тільки не слухає, а ще й наперекір робить.
4. Назустріч котились широкі, як море, степи.
5. На серці у Насті було тихо, весело.
6. Поранено було й самого Гармаша. Зопалу був і не звернув уваги, думав – дряпнуло.
7. Тарас спідлоба глянув на дядька.
Випробування №3
«Веселка»
3 група
Прочитайте речення. За допомогою операцій «копіювати», «вставити» виділіть прислівники певного розряду відповідно до визначеного кольору.
1. ☼ Якісно-означальні
2. ☼ Кількісно-означальні
3. ☼ Способу дії
4 ☼ Часу
5 ☼ Місця
6 ☼ Причини
7 ☼ Мети
1. Вечір надворі, ніч наступає.
2. Вірьовка була трохи покоротка, Григорій її так потяг спересердя, що вона перервалась посередині.
3. Що влітку родиться, то взимку згодиться.
4. Знову серце б’ється молодо і дзвінко.
5. У компанію випадково не потрапляють, її свідомо обирають..
6. Йому здавалось, що дерева навмисно заступають дорогу.
7. Малі озерця блискають незлісно, колише хмара втомлені громи.
Лабораторні картки для роздрукування.
«Морфологічна лабораторія»
Прислівник
|
Дослід |
Розряд за значенням |
|
Ступінь порівняння (якщо є) |
|
Синтаксична роль |
|
Особливості правопису (якщо є) |
|
П.І. учня_______________ Оцінка ______