Мовознавчий турнір, метою якого є сприяти активізації та розвитку розумових і мовленнєвих здібностей дітей, їхнього мислення, пам'яті, вироблення в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; формувати культ знань, розвивати
творчі здібності; збільшувати пізнавальний інтерес до рідної мови;
розширювати кругозір учнів, підвищувати їх інтелектуальний рівень.
УКРАЇНСЬКА МОВА
6 КЛАС
Тема. Узагальнення вивченого матеріалу з розділу «Морфологія».
Мета: сприяти активізації та розвитку розумових і мовленнєвих здібностей
дітей, їхнього мислення, пам’яті, вироблення в учнів уважності, спостережливості, відповідальності; формувати культ знань, розвивати
творчі здібності; збільшувати пізнавальний інтерес до рідної мови;
розширювати кругозір учнів, підвищувати їх інтелектуальний рівень.
Обладнання: мультимедійний проектор, комп’ютер, картки.
Тип уроку: мовознавчий турнір.
Епіграф:Могутня зброя людини за будь-яких ситуацій – розум.
Чингіз Айтматов
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
ІІІ. Проведення мовознавчого турніру
Конкурсна програма
І етап «Презентація команди» (3 бали)
ІІ етап «Розминка»(4 запитання по 3 бали)
Запитання для 1 команди:
1. Що вивчає морфологія?
2. Які є самостійні частини мови? Назвіть.
3. Яку синтаксичну роль виконує прикметник?
4. Що вивчає фразеологія?
Запитання для 2 команди:
ІІІ етап «Загадковий капелюх»
Команди по черзі витягають з капелюха номери запитань, на які мають дати відповідь. Якщо команда не має відповіді, на допомогу приходять суперники і заробляють собі додатковий бал (6 питань по 2 бала = 12 балів)
ІV етап «Редактор» . Відредагувати речення та словосполучення.(12 балів)
1 команда
Не сиди на полу.
Самий кращий малюнок.
У кімнаті стоїть хрустальний світильник.
Я не получаю газет.
2 команда
Земельний участок.
Грошовий перевод.
Тут нема печаті.
У твоєму диктанті зустрічаються помилки.
V етап «Всезнайко»
Команди виділяють по одному учаснику, які повинні продовжити зачитані ведучим початки прислів’їв по черзі (12 балів)
Вчення світ…
Слово не горобець…
Під лежачий камінь…
Хочеш їсти калачі…
Краще синиця в руках…
Яблуко від яблуні …
Любиш кататися…
Книжка вчить …
Весела перерва
VІ етап «Прес-конференція»
Кожна команда презентує якусь частину мови. Спочатку троє представників 1-ї команди відповідають «журналістам» /команді суперників/ на запитання, пов’язані з особливостями цієї частини мови. Потім інсценують лінгвістичну казку, підготовлену заздалегідь. Пізніше команди міняються місцями. Оцінюється аргументовано командою суперників повнота і правильність відповідей, зміст казки, артистичність акторів. (12 балів).
VІІ етап «Порахуймо, друзі!»
Команди отримують текст. У ньому потрібно порахувати кількість іменників, прикметників, займенників.
Данило відсунув двері, вдихнув сірої пітьми, напоєної духом прілого сіна і насіння, що лишилося не висіяним, і сів на поріжку відчуваючи, що вже ніколи в світі, до самої смерті, не піде звідси, з розсадника, що тільки і жив узимку такою мрією.
VІІІ етап «Швидше! Швидше! Швидше!»
За одну хвилину команда повинна дати відповідь на якомога більшу кількість запитань. (9 балів)
Запитання для 1 команди Запитання для 2 команди
Перекласти українською мовою слово
носки галстук
Чи ставиться апостроф у слові
тьмяний комп’ютер
Назвати букву алфавіту
5-ту з початку 3-тю з кінця
Що означає фразеологізм
бути на сьомому небі зарубати на носі
Що стоїть посередині школи між підлогою і стелею
Визначити рід слова
бідолаха біль
Займенник поставити у Н.в.
мені його
Навести приклад прикметника
якісного відносного
І Х етап «Поєдинок капітанів» (3 бала)
Капітани команд за 1 хвилину мають назвати якомога більше географічних назв, до складу яких входять прикметники.
Х етап «Числівники» (9 балів)
Кожній команді видаються таблички з цифрами. Учитель читає фразеологізми, учні піднімають картку з потрібною цифрою.
Грати … скрипку, … шкури здерти, …колесо до воза, …п’ятниць на тиждень, бути на …небі, …дорогою обійти, …раз відміряй, а …раз відріж, у …няньок дитина плаче, …одного не ждуть.
ІV. Оцінювання роботи команд
V. Домашнє завдання. Скласти словничок найуживаніших термінів до теми «Іменник» – І група,«Прикметник» – ІІ група.