«Електронний навчально – методологічний інструментарій для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій. Блок уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» («Іменник», «Прикметник», «Займенник», «Числівник», «Прислівник», «Дієслово», «Дієприкметник», «Дієприслівник», «Службові частини мови») із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу»
У збірнику вміщено розробки уроків узагальнення і систематизації вивченого з теми «Морфологія» із застосуванням операцій з об'єктами в середовищі MicrosoftOffice Word, Power Point як ефективного засобу модернізації освіти шляхом упровадження інформаційних технологій на основі людиноцентричного підходу у вигляді «Електронного навчально – методологічного інструментарію для проведення уроків української мови в кабінеті інформатики та інформаційних технологій».
Він може бути використаний учителем української мови як програмний педагогічний засіб для формування та закріплення предметних компетентностей, передбачених типом і темою уроку. Цей посібник містить індивідуальні завдання, завдання для роботи в парах і малих групах, інструктаж – перевірку для вчителя.
Слід відмітити те, що систематичне проведення занять з української мови з використанням «Електронного інструментарію» дасть можливість учителеві продуктивно керувати навчально-пізнавальною діяльністю учнів, контролювати рівень засвоєння програмного матеріалу, вносити корективи в процес викладання, виявляти прогалини в знаннях учнів з метою подальшого вивчення недостатньо засвоєного матеріалу.
Сфера застосування вправ, представлених в «Електронному інструментарію - додатку», на уроках української мови надзвичайно широка. Їх можна успішно використовувати для подання нового матеріалу, закріплення здобутих знань, особливо на етапі узагальнення і систематизації вивченого матеріалу. Машинний контроль знань дасть змогу вчителю та учням швидко ознайомитися з результатами перевірки.
Даний «Електронний педагогічний засіб» за відповідною програмою дає змогу враховувати особливості учнів і класу, в разі ускладнення видавати йому наступні завдання. Його застосування в кабінеті інформатики дає можливість не тільки враховувати пізнавальні можливості кожного учня, а й розвивати його інтелект.
Ідея виховання покоління, з ранніх років психологічно підготовленого до користування комп'ютером, – важлива і перспективна для розвитку суспільства, його науки, культури. Саме для таких людей персональний комп'ютер буде часткою їхнього життя.
У тому і полягає сутність людиноцентризму – готувати людину, і перш за все через освіту, до реального життя, до майбутнього, яке вже з нами, конкретизувати її знання.
Введення комп'ютерів у систему дидактичних засобів може стати істотним чинником збагачення інтелектуального, естетичного та морального розвитку дитини.
Тема. Узагальнення й систематизація вивченого з теми «Службові частини мови».
Мета: актуалізувати знання учнів про службові частини мови, розкрити їхню роль у мовленні; закріпити вміння розрізняти службові частини мови й визначати їхню синтаксичну роль; формувати вміння знаходити приклади службових частин мови у висловлюваннях, характеризувати й доречно вживати їх у власному мовленні; розвивати увагу, мислення, мовлення; виробляти комунікативні вміння учнів; виховувати бачення й розуміння краси в мистецтві, природі.
Тип уроку: інтегрований урок узагальнення й систематизації знань.
Обладнання: комп’ютери, електронний додаток до уроку із застосуванням операцій з об’єктами
Міжпредметні зв’язки: українська література, біологія.
Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, фразеологія, культура мовлення та стилістика.
Епіграф:
А Весна іде, як фея,
В чарах шуму і пісень,
Біла, біла ж, як лілея,
В квітах яблунь і вишень.
О. Олесь
Хід уроку
І. Організаційний момент.
1. Прийом «Комплімент».
Учитель започатковує комунікативну діяльність, зробивши комплімент учневі праворуч себе. Діти по черзі роблять комплімент сусідові, потім – учителеві: «Ти мені подобаєшся, бо ти веселий», «Ти мені подобаєшся, бо ти талановитий» і т.д.
Учитель ставить підсумкові запитання:
2. Розподіл ролей у групі (спікер, секретар, доповідач, посередник, експерт з оцінювання роботи групи). Члени групи мають бейджики з відповідною квіткою.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Квіти, що з давніх-давен супроводжують людину, входять у її життя змалечку. Вони зустрічають її скрізь: на подвір’ї, в парку, в лісі, на луках чи водоймах.
«Незакінчене речення».
Квіти для мене – це …
Актуалізація суб’єктивного досвіду та опорних знань.
«Прес». Визначте частини мови у сполученнях слів. Поміркуйте, чи можливе оформлення думки за допомогою лише самостійних або лише службових частин мови. Обґрунтуйте свою думку, наведіть приклади.
Пишнота і цінність, гарні в букеті, лише про квіти.
Методична стратегія передбачення
Прочитайте епіграф до уроку. Хто автор? Назвіть службові частини мови.
А Весна іде, як фея,
В чарах шуму і пісень,
Біла, біла ж, як лілея,
В квітах яблунь і вишень.
О. Олесь
Учні записують тему уроку, роблять цілевизначення.
Учитель креслить на дошці таблицю і записує в першу колонку те, що відомо учням, а те, що вони хотіли б дізнатися у – у другу. На завершальному етапі (підбиття підсумків) учитель пропонує школярам розповісти, що вони дізналися протягом уроку. Їхні думки записує в третю колонку.
Слово вчителя.
Спробуємо разом досягти поставлених вами цілей, провівши урок у формі ділової гри «Тендер». Змагаючись за право одержати у «власність» тему «Службові частини мови», кожна група протягом уроку повинна буде пройти всі випробування, аби показати повну готовність до перевірки цієї мовної теми Переможці отримають бонуси. Експерти груп будуть вести підрахунки тендера, щоб оголосити результати.
Вчитель оголошує назви випробувань.
Картка результатів випробувань
№ |
Назва випробування |
Мовний матеріал |
Кількість балів |
Труднощі в роботі |
1 |
«Матриця» |
|
|
|
2 |
«Займи позицію» |
|
|
|
3 |
«Намисто» |
|
|
|
4 |
«Коректор» |
|
|
|
5 |
Тести |
|
|
|
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Діти, вашими помічниками в роботі будуть комп’ютери. Застосовуючи операції з об’єктами в середовищі Microsoft Office Word, Power Point, виконати наступні завдання:
Випробування №1
«Матриця».
Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.
1 група
«Матриця» (Таблиця)
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці.
Сполучник
Визначення Службова частина мови, яка поєднує однорідні члени речення в простому реченні та частини складного речення, вказуючи на різні смислові зв’язки між ними.
|
Розряди |
За походженням |
За способом уживання в реченні |
За будовою |
За значенням |
Непохідні, похідні.
|
Одиничні, повторювані.
|
Прості, складні, складені.
|
Сурядності й підрядності.
|
Об’єкти для операцій
2 група
«Матриця» (Таблиця)
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці.
Частка
Визначення Службова частина мови, яка надає словам чи реченням додаткових відтінків у значенні або служить для творення нових слів.
|
Частки, що надають реченню додаткових смислових відтінків |
Частки, що вказують на модальні відтінки |
Словотворчі частки |
Формотворчі частки |
Вказівні, означальні, обмежувально-видільні, підсилювальні.
|
Стверджувальні, заперечні, спонукальні, питальні, емоційно-експресивні, власне модальні. |
Де-, аби-, будь-, -небудь, казна-, хтозна-, -сь.
|
Би (б), хай (нехай), най-, як-, що-, -ся (-сь).
|
Об’єкти для операцій
3 група
«Матриця» (Таблиця)
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці.
Прийменник
Об’єкти для операцій
ІV. Удосконалення умінь і навичок
Випробування №2
«Займи позицію»
Усі групи працюють над завданням, звіряючи результати.
Займіть позицію, розподіливши у дві колонки написання частки НЕ разом чи окремо з різними частинами мови (за допомогою операцій «копіювати», «вставити»).
НЕ пишеться
Разом |
Окремо |
Незабаром |
Не легко, а важко |
Несолодкий |
Не вміють |
Нездужати |
Не відпочивши |
Неабихто |
Не сьогодні |
Нехай |
Не я |
Недолік |
Не списаний учнем зошит |
Незірвана квітка |
Квіти не политі |
(Не)забаром; (не)солодкий; (не)здужати (хворіти); (не)легко, а важко; (не)вміють; (не)абихто; (не)відпочивши; (не)сьогодні; (не)хай; (не)я; (не)списаний учнем зошит; квіти (не)политі; (не)долік; (не)зірвана квітка.
Творчий центр групи складає 2 речення.
Випробування №3
«Намисто»
1 група
Запишіть у кружечки прийменники, виділіть їх синім кольором.
Ось, навіть, не, хіба, -будь, з-під, коло, згідно з, до, понад, як, та, зате, ніби, оскільки, під час, навпроти, між, від, з огляду на, би, -таки, ні, же, лише, щоб, або, але, тому що, й.
Як утворюються похідні прикметники? Наведіть приклади похідних прикметників.
2 група
Запишіть у кружечки сполучники, виділіть їх червоним кольором.
Ось, навіть, не, хіба, -будь, з-під, коло, згідно з, до, понад, як, та, зате, ніби, оскільки, під час, навпроти, між, від, з огляду на, би, -таки, ні, же, лише, щоб, або, але, тому що, й.
Назвіть групи сполучників підрядності. Наведіть приклади.
3 група
Запишіть у кружечки частки, виділіть їх зеленим кольором.
Ось, навіть, не, хіба, -будь, з-під, коло, згідно з, до, понад, як, та, зате, ніби, оскільки, під час, навпроти, між, від, з огляду на, би, -таки, ні, же, лише, щоб, або, але, тому що, й.
Зверніть увагу на правопис часток.
Які частки пишуться через дефіс? Наведіть приклади.
Випробування №4
«Коректор»
1 група
Дзвонить радісно підсніжник: − Я зпід снігу рвавсь щосили. Хоч тоненька в мене ніжка, Та багато маю сили. Там, підснігом, біло-біло І земля давала пити. Та тягнуся я щосили, Щоб на сонце подивитись. Що б побачити, як люди Йдуть у ліс по перші квіти. І неспокій стисне груди. Сумувати чи радіти? Я дзвоню, бо є нагода. За відвертість не осудять. Бережіть красу природи, Незривайте мене , люди!
|
|
- Знайдіть та виправте помилки у морфологічному розборі слова.
Не (зривайте) – частка, вказує на модальний відтінок речення, запереч., пиш. окремо з дієсловом
2 група
Виправте помилки у тексті за допомогою клавіш «Delete» або «Пробіл».
Свою думку обґрунтуйте (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…, бо…)
Ні хто неміг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто – силою, хто – хитрощами, хто – заклинанням. І йшли до тієї квітки і старі, й молоді, здорові й каліки, ішли царі із шляхетним почтом і жебраки з торбами, йшли багатії-марнотрати і злидарі без шеляга задушею. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні -з -чим. Щастя нікому не давалося до рук. Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, йшла втомлена тяжкою працею бідна жінка, яка вела за руку свого маленького сина. Їй хотілося бодай подивитися на пуп’янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не побачила за все своє життя. Лише тяжко зітхала, згадуючи про нього. Жінка тихенько наблизилась до квітки… Раптом її хлопчик, побачивши пуп’янок чарівної квітки, дзвінко і голосно, як може лише дитина, розсміявся. І сталося диво! Тієї ж миті пуп’янок розкрився. Те, що не вдалося зробити ні силою, ні хитрощами – зробив веселий безтурботний дитячий сміх. |
|
|
|
- Знайдіть та виправте помилки у морфологічному розборі слова.
Біля (квітки) – прийменник, похідний, простий, уточнює Р. в.
3 група
Виправте помилки у тексті за допомогою клавіш «Delete» або «Пробіл».
Свою думку обґрунтуйте (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…, бо…)
В одному селі жив дуже вродливий парубок.
Він любив ходити наберег річки і, схиливши голову, дивитися у воду на -свою вроду. Одного разу повз того хлопця йшов лихий чаклун. Йому стало заздрісно, що парубок гарний.
Чаклун розсердився і сказав хлопцеві:
− Віднині ти завжди дивитимешся у воду, − і перетворив його на нарцис.
Уцієї гарної квітки голівка схилена і ніколи непідводиться. Ніби сидить красень-хлопець і дивиться уводу…
- Знайдіть та виправте помилки у морфологічному розборі слова.
Що – сполучник, одиничний, непохідний, простий, підрядний причини.
Випробування №5
Тести
Виконайте тести (завдання для всіх груп). Позначте правильні відповіді значком + біля кожного завдання.
а) Пролісок – квітка ніжна, але смілива, нетерпляча.
б) Біла квітка з тонким стебельцем і тоненькими, довгими листочками.
+ в) Ще лежить у лісі сніг, а ця рослина уже цвіте.
а) Екзамен по фізиці;
б) о дев’ять годин;
+ в) закричати від болю;
г) при будь-якій погоді.
3. Через дефіс треба писати всі частки рядка
а) дарма/що, іди/но, будь/коли
б) все/таки, так/от, аби/що
+ в) отакий/то, як/небудь, казна/що
г) хтозна/де, хіба/що будь/коли
4. Частки немає в реченні
а) Розум за гроші не купиш.
б) Лунають лише пісні солов’їні.
+ в) Тече вода із-за гаю та попід горою.
г) Нехай квітне планета чистотою.
5. Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні
+ а) Треба дзвінкий голос мати, що/б гарно співати.
б) Ми не розлучимось з тобою, що/б не сталось.
в) Повідомили про/те, що зустріч відбудеться завтра.
г) Наша пісня – то/ж душа народу, його сила і могуть.
6. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів (цифра в дужках позначає наступне слово).
Первоцвіти рвати (1)не можна, (2)бо їх дуже мало (3)на землі і вони занесені у (4)Червону книгу.
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
+ |
|
2 |
|
+ |
|
|
3 |
+ |
|
|
|
А прийменник
Б сполучник
В частка
Г займенник
V. Підсумки уроку.
1. Оголошення результатів випробувань
2. Заповнення картки оцінювання роботи в групі.
Картка оцінювання роботи учня в групі
Дата ___________
П. І. учня ____________________
Критерії оцінювання |
Самооцінка |
|
Підсумкова оцінка вчителя |
|||
Я спільно з іншими працював (ла) над досягненням цілей |
|
|
|
|
|
|
Я ретельно сам (а) працював (ла) над завданням |
|
|
|
|
|
|
Я підбадьорював (ла) інших |
|
|
|
|
|
|
Рефлексія
Метод «Мікрофон»
VІ. Домашнє завдання (на вибір)
Методичні поради
1.Всі завдання для роботи за комп’ютерами знаходяться в окремих «папках» (група №1, 2, 3, 4.) (Див. на диску «Електронний навчально - методологічний інструментарій до уроків»). Необхідно перенести їх на всі комп’ютери окремо, аби учні могли працювати в групах, парах.
2.Заповнені матриці можна роздрукувати на аркуші з метою швидкої перевірки виконаних завдань.
3. Виконуючи завдання у випробуванні №3 («Коректор» ), учні заповнюють ліву колонку, а вчитель робить перевірку в правій. В колонці «Перевірка» всі слова надруковано білим кольором. Необхідно виділити праву колонку лівою клавішею мишки, змінивши колір тексту на чорний.
ДОДАТКИ
Випробування №1
«Матриця».
Групи працюють над заповненням матриць. Доповідачі звітують про виконане завдання. Респонденти з інших груп перевіряють правильність виконаного завдання.
1 група
«Матриця» (Таблиця)
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці.
Сполучник
Визначення
|
Розряди |
↓ ↓ ↓ ↓
За походженням |
За способом уживання в реченні
|
За будовою |
За значенням |
Об’єкти для операцій
2 група
«Матриця» (Таблиця)
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці.
Частка
Визначення
|
Частки, що надають реченню додаткових смислових відтінків |
Частки, що вказують на модальні відтінки |
Словотворчі частки |
Формотворчі частки |
|
|
|
|
Об’єкти для операцій
3 група
«Матриця» (Таблиця)
За допомогою операцій: «копіювати», «вставити» закінчити заповнення таблиці.
Прийменник
Об’єкти для операцій
Випробування №2
«Займи позицію»
Усі групи працюють над завданням, звіряючи результати.
Займіть позицію, розподіливши у дві колонки написання частки НЕ разом чи окремо з різними частинами мови (за допомогою операцій «копіювати», «вставити»).
НЕ пишеться
Разом |
Окремо |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
(Не)забаром; (не)солодкий; (не)здужати (хворіти); (не)легко, а важко; (не)вміють; (не)абихто; (не)відпочивши; (не)сьогодні; (не)хай; (не)я; (не)списаний учнем зошит; квіти (не)политі; (не)долік; (не)зірвана квітка.
Творчий центр групи складає 2 речення.
Випробування №3
«Намисто»
І група
Запишіть у кружечки прийменники, виділіть їх синім кольором.
1.Виділити обраний прийменник лівою клавішою мишки, «скопіювати», 2.Обрати кружечок, натиснути на ньому правою клавішою мишкою.
3.За допомогою операції «вставити текст» вставити обраний об’єкт.
Ось, навіть, не, хіба, -будь, з-під, коло, згідно з, до, понад, як, та, зате, ніби, оскільки, під час, навпроти, між, від, з огляду на, би, -таки, ні, же, лише, щоб, або, але, тому що, й.
Як утворюються похідні прийменники? Наведіть приклади похідних прийменників.
Випробування №3
«Намисто»
ІІ група
Запишіть у кружечки сполучники, виділіть їх червоним кольором.
1.Виділити обраний сполучник лівою клавішою мишки, «скопіювати», 2.Обрати кружечок, натиснути на ньому правою клавішою мишкою.
3.За допомогою операції «вставити текст» вставити обраний об’єкт.
Ось, навіть, не, хіба, -будь, з-під, коло, згідно з, до, понад, як, та, зате, ніби, оскільки, під час, навпроти, між, від, з огляду на, би, -таки, ні, же, лише, щоб, або, але, тому що, й.
Назвіть групи сполучників підрядності. Наведіть приклади.
Випробування №3
«Намисто»
ІІІ група
Запишіть у кружечки частки, виділіть їх зеленим кольором.
Ось, навіть, не, хіба, -будь, з-під, коло, згідно з, до, понад, як, та, зате, ніби, оскільки, під час, навпроти, між, від, з огляду на, би, -таки, ні, же, лише, щоб, або, але, тому що, й.
Зверніть увагу на правопис часток.
Які частки пишуться через дефіс? Наведіть приклади.
Випробування №4
«Коректор»
1 група
Дзвонить радісно підсніжник: − Я зпід снігу рвавсь щосили. Хоч тоненька в мене ніжка, Та багато маю сили. Там, підснігом, біло-біло І земля давала пити. Та тягнуся я щосили, Щоб на сонце подивитись. Що б побачити, як люди Йдуть у ліс по перші квіти. І неспокій стисне груди. Сумувати чи-радіти? Я дзвоню, бо є нагода. За відвертість не осудять. Бережіть красу природи, Незривайте мене , люди!
|
|
- Знайдіть та виправте помилки у морфологічному розборі слова.
Не(зривайте)– сполучник, указує на модальний відтінок речення, запереч., пиш. разом із дієсловом.
Випробування №4
«Коректор»
2 група
Ні хто неміг дістатися до нього, хоча й намагалися: хто – силою, хто – хитрощами, хто – заклинанням. І йшли до тієї квітки і старі, й молоді, здорові й каліки, ішли царі із шляхетним почтом і жебраки з торбами, йшли багатії-марнотрати і злидарі без шеляга задушею. Натовп біля квітки збирався і згодом розходився ні-з-чим. Щастя нікому не давалося до рук. Та ось одного разу луками, де росла ця квітка, йшла втомлена тяжкою працею бідна жінка, яка вела за руку свого маленького сина. Їй хотілося бодай подивитися на пуп’янок чарівної квітки щастя, якого вона так і не побачила за все своє життя. Лише тяжко зітхала, згадуючи про нього. Жінка тихенько наблизилась до квітки… Раптом її хлопчик, побачивши пуп’янок чарівної квітки, дзвінко і голосно, як може лише дитина, розсміявся. І сталося диво! Тієї ж миті пуп’янок розкрився. Те, що не вдалося зробити ні силою, ні хитрощами – зробив веселий безтурботний дитячий сміх.
|
|
- Знайдіть та виправте помилки у морфологічному розборі слова.
Біля (квітки) – прийменник, непохідний, простий, уточнює Зн. в.
Випробування №4
«Коректор»
3 група
Виправте помилки у тексті за допомогою клавіш «Delete» або «Пробіл»,
Свою думку обґрунтуйте (Метод «ПРЕС»: «Я вважаю…, бо…)
Водному селі жив дуже вродливий парубок.
Він любив ходити наберег річки і, схиливши голову, дивитися уводу на-свою в роду. Одного разу повз того хлопця йшов лихий чаклун. Йому стало заздрісно, що парубок гарний.
Чаклун розсердився і сказав хлопцеві:
− Від нині ти завжди дивитимешся уводу, − і перетворив його на нарцис.
Уцієї гарної квітки голівка схилена і ні коли непідводиться. Ніби сидить красень-хлопець і дивиться уводу…
- Знайдіть та виправте помилки у морфологічному розборі слова.
Що – прийменник, одиничний, непохідний, простий, підрядний з’ясувальний.
Випробування №5
Тести
Виконайте тести (завдання для всіх груп). Позначте правильні відповіді значком + біля кожного завдання.
а) Пролісок – квітка ніжна, але смілива, нетерпляча.
б) Біла квітка з тонким стебельцем і тоненькими, довгими листочками.
в) Ще лежить у лісі сніг, а ця рослина уже цвіте.
а) Екзамен по фізиці;
б) о дев’ять годин;
в) закричати від болю;
г) при будь-якій погоді.
3. Через дефіс треба писати всі частки рядка
а) дарма/що, іди/но, будь/коли
б) все/таки, так/от, аби/що
в) отакий/то, як/небудь, казна/що
г) хтозна/де, хіба/що будь/коли
4. Частки немає в реченні
а) Розум за гроші не купиш.
б) Лунають лише пісні солов’їні.
в) Тече вода із-за гаю та попід горою.
г) Нехай квітне планета чистотою.
5. Виділене слово є сполучником і його треба писати разом у реченні
а) Треба дзвінкий голос мати, що/б гарно співати.
б) Ми не розлучимось з тобою, що/б не сталось.
в) Повідомили про/те, що зустріч відбудеться завтра.
г) Наша пісня – то/ж душа народу, його сила і могуть.
6. З’ясуйте, якою частиною мови є кожне з виділених слів (цифра в дужках позначає наступне слово).
Первоцвіти рвати (1)не можна, (2)бо їх дуже мало (3)на землі і вони занесені у (4)Червону книгу.
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
А прийменник
Б сполучник
В частка
Г займенник
1