Форма проведення - урок-подорож "Найкрасивіші озера України". Учні рухаються привалами: кросвордний, графічний, розрахунковий, загадковий, тощо. Використовуються прийоми: "чомучка", "зіпсована записка", "установити відповідність....", "незакінчене речення".
Курахівська загальноосвітня школа I-III ступенів № 22
Селидівська міська рада
УРОК УЗАГАЛЬНЕННЯ І СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ЗНАНЬ
З ТЕМИ «ТЕПЛОВІ ЯВИЩА»
Підготувала учитель
фізики та математики
Казьміна Тамара Олегівна
2017-2018н.р.
Мета
Навчальна: повторити, узагальнити та систематизувати знання за темою «Теплові явища»
Розвиваюча: розвивати пізнавальну активність, вміння аналізувати, систематизувати; розвивати, самостійність, кмітливість, творче мислення, інтерес до вивчення навколишнього світу.
Виховна: виховувати уважність, почуття взаємодопомоги, вміння працювати в команді; почуття любові до природи рідного краю
Очікуванні результати: учні повинні вміти розв`язувати задачі різного рівня з поясненням, правильно висловлювати свої судження , вміти працювати в команді, використовувати знання в повсякденному житті
Тип уроку: урок узагальнення та систематизації знань.
Форма проведення: урок подорож
Обладнання: презентація, ноутбук, роздавальний матеріал, відео.
Структура уроку
I. Організаційний момент.
II. Перевірка домашнього завдання.
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми , мети, завдань уроку.
IV. Актуалізація опорних знань.
V. Систематизація і узагальнення вивченого матеріалу.
VI. Підсумок уроку.
VII. Домашнє завдання
Людина боїться тільки того, чого не знає,
Знання перемагає всякий страх. В.Г.Белінський
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Робота з епіграфом, бесіда за змістом. Клас заздалегідь поділено на різнорівневі групи.
II. Перевірка домашнього завдання.
Учні підготували відеоролики і пояснювали спостережуване явище.
«Гріємо лід» , «Теплові терези», «Тверда рідина».
Цікаві питання. Лід плаває у воді .Ця властивість води –природна аномалія, дивний виняток з правила. Що б трапилося, якби лід був важчий за воду?
III. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми, мети уроку.
Учитель:сьогодні у нас урок незвичайний-подорожуємо найкрасивішими озерами України, які є справжніми перлинами української природи. Для того щоб подорож була захоплююча треба у валізу покласти ключові слова, які отримуємо при виконанні завдання «Зіпсована записка». В народі кажуть «Вода-джерело здоров я, а книга – джерело знання».
IV. Актуалізація опорних знань.
«Зіпсована записка» (відновити текст). Текст проектується на екрані.Слайд2
Суму кінетичної енергії хаотичного руху й потенціальної енергіі взаємодії частинок з яких складається тіло називають….Способи зміни внутрішньої енергії …і…Фізична величина, що дорівнює енергії, яку тіло одержує або віддає під час теплопередачі називається…. ……. –це вид теплопередачі, за якого енергія передається потоками рідини або газами. ….: енергія передається через речовину, але без перенесення речовини. : енергія передається електромагнітними хвилями. Існує три стани речовини:…. .Процеси переходу речовин з одного стану у другий : плавлення-…, пароутворення-…..
Ключові слова:внутрішня енергія, теплопередача, виконання роботи, кількість теплоти,.конвекція,теплопровідність, випромінювання, твердий, рідкий, газоподібний,плавлення-кристалізація,пароутворення-конденсація.
V .Систематизація і узагальнення вивченого матеріала.
Учитель .Розпочнимо нашу подорож з привалу «КРОСВОРДНИЙ»
Додаток 3
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.Температурна шкала (Цельсія).
2.Процес , оборотний до плавлення ( Кристалізація).
3.Твердий .... речовини.(стан).
4.Фізична величина , яка характеризує стан теплової рівноваги системи тіл (Температура ).
5.Вид теплопередачі.( Конвекція ).
6.Хаотичний рух частинок (молекул,атомів) в тілі. (Тепловий).
7.Посудина,що зберігає страву гарячою.(Термос).
Ключеве слово СИНЕВИР (слайд 4 )
2.Привал «Загадковий» (дати відгадку та пояснити процес)
Вночі спить на землі, а вранці тікає.
Що то за гість ,що сам себе їсть.
На дворі горою ,в хаті водою(слайд6)
3. .Привал «Графічний»
Робота з картками. (Додаток № 2).
Вода тече, все міняється ( слайд6 )
3.Установіть відповідність між фізичною величиною ,символом та одиницею вимірювання.
Фізична Символ для Одиниця
величина позначення вимірювання
Питома теплоємність t кг
Кількість теплоти q Дж/кг С
Температура m Дж
Маса Q С
Теплота згорання Дж/кг
Питома теплота плавлення с
Питома теплота пароутворення L
Скласти формули за темою: Q=c m t. Q=qm. Q=Lm. Q=αm.
( слайд10 )
4.Привал « Розрахунковий»
Робота з різнорівневими задачами. (Додаток №1)
Вода камінь точе.
(слайд12 )
5.Привал «Чомучка» (слайд 14)
Учні з кожної групи по черзі тягнуть завдання з торбини - дають відповідь з поясненням.
1.Чому птахи з великими крилами (орли, шуліки) можуть триматися на одній висоті, не махаючи крилами? Відповідь пояснити.
2.Чому в медичних термометрах використовують ртуть, а не спирт?
3.Чому військові , що десантуються з гелікоптерів по канатам , вдягають рукавички.?
4.Чому опалювальні батареї краще фарбувати в темний колір?
5.Чому після змочування руки спиртом відчуття холоду є сильнішим, ніж після змочування водою?
6.Чому рибалки ,які виходять в море під вітрилом, вирушають на риболовлю вночі, а повертаються вдень?
7.Чому сковороду роблять з металу, а ручку до неї - з деревини або пластмаси ?
8.Чому земля і калюжі швидше висихають у вітряну погоду?
9.Чому спеку переносити легше, якщо повітря сухе а не вогке?
VI. Підсумок уроку
Незакінчене речення (слайд 16)
«Сьогодні на уроці я дізнався,що…»
«Мені хотілося б іще дізнатися…»
«Найцікавішим на уроці для мене було…»
«Я буду використовувати ці знання….»
Оцінювання учнів з коментуванням.
VII. Домашнє завдання.
Додаток3
Розрахункові задачі
Картка 1.
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
Картка 2.
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
Картка 3.
Середній рівень
Достатній рівень
Високий рівень
Додаток2
Робота з графіками
Картка 1.
Скориставшись наведеним на рис. Графіком нагрівання й охолодження первиної речовини, узятої у твердому стані, якій щохвилини передається (у якої віднімається) однакова кількість теплоти, дайте відповідь на запитання.
А) Якому агрегатному стану речовини відповідає точка В графіка?
Б) Для якої речовини побудовано графік?
В) У якому стані – твердому чи рідкому – питома теплоємність речовини є більшою? Обґрунтуйте свою відповідь.
Картка 2
Дві різні речовини однакової маси, взяті у твердому стані, нагрівають за однакових умов. На рис. наведено графіки залежності температури цих речовин від часу нагрівання. Скориставшись рисунком, дайте відповіді на запитання.
А) Якому процесу відповідає ділянка ВС графіка II?
Б) Для яких речовин побудовано графіки?
В) Яка речовина має більшу питому теплоту плавлення? Обґрунтуйте свою відповідь
Картка 3
Дві різні речовини однакової маси, взяті у рідкому стані, охолоджують за однакових умов. На рис. наведено графіки залежності температури цих речовин від часу охолодження. Скориставшись рисунком, дайте відповіді на запитання.
а) Якому агрегатному стану речовини відповідає точка D графіка І?
б) Для яких речовин побудовано графіки?
в) Яка речовина має більшу питому теплоту плавлення? Обґрунтуйте свою відповідь.
Додаток1
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Додаток до презентації
ОЗЕРО СИНЕВИР
Село Синевирська Поляна, Міжгірський р-н, Закарпатської області
Саме Синевир називають найкрасивішим озером нашої країни. Мальовничі карпатські пейзажі та романтика легенд роблять цю пам`ятку природи справді неповторною. “Води Синевиру прозорі, наче дівочі сльози. Кажуть, їх виплакала молода Синь у тузі за коханим Виром” – розповідає легенда про походження озера. Спокійний та глибокий Синевир (22 м), що синіє своїми водами між зелених ялин, називають Морським оком Карпат.
ОЗЕРО НЕСАМОВИТЕ
Рахівський район Закарпатської області Високогірне озеро
Несамовите, що розташоване у гірському масиві Чорногора, має містичну славу. Існує безліч карпатських легенд про вічнохолодні води, в які не можна кидати каміння і купатись в них. Водойма, що є зовсім неглибокою (1.5 м) “витягнута” у довжину на 88 метрів. Вражень від знайомства із надзвичайно красивим озером додає і мальовнича природа гірських вершин і долин, що розкинулись довкола чарівними пейзажами.
БІЛЕ ОЗЕРО
Володимирецький район Рівенської області
Біле називають озером молодості. Кажуть, вода, багата на гліцерин, м`яка навіть на дотик. Місцеві розповідають, що всередині минулого століття польським панночкам для прийняття ванн спеціально доставляли білоозерську воду з України. Саме озеро дуже красиве. Тут ви знайдете унікальне поєднання болотних, озерних і лісових природних комплексів Західного Полісся. Біле озеро – карстового походження. Вода тут чиста настільки, що дозволяє бачити піщане дно крізь глибину кількох метрів.
ОЗЕРО СВІТЯЗЬ
Село Світязь Шацького району Волинської області
Озеро Світязь є однією з перлин колекції Шацького НПП, яка налічує 24 унікальних озера. Водойми багаті на рибу, лікувальні грязі, мають чисту, надзвичайно прозору воду і піщані береги. Світязь – найглибше озеро України (до 58, 4 м). Так у сонячну погоду дно видно на кілька метрів углиб. Свого часу саме це озеро було назване одним із семи природних чудес України. Довкола Світязя величезні хвойні ліси, прогулянки якими дуже корисні для здоров`я.
ОЗЕРО МАРІЧЕЙКА
Верховинський район Івано-Франківської області
Ще одне озеро масиву Чорногора, звідусіль оточене густим смерековим лісом. А його найближчі береги вкривають субальпійські луки. Легенда про назву озера згадує вродливу дівчину Марічку, яка пожертвувала життям, щоб врятувати односільчан від наступу ворогів. Озеро утворилось зі сліз коханого Марічки – чабана Іванка. А ліс довкола назвали Дівочим. Видніє він у дзеркалі прозорої чистої води, крізь яку, якщо підійти ближче, можна побачити дно.
ОЗЕРО ЯЛПУХ
Поблизу міста Болграда на Одещині
Ялпух – найбільше в Україні та друге в Європі прісноводне озеро природного походження, що розлилось аж на 25 кілометрів. Це водойма лиманного типу, що утворилась у басейні річки Дунай. Ялпух прикрашає собою місто Болград, що влітку просто потопає в зеленому вбранні садів і виноградників. Цікаво, що кілька років тому саме на березі озера Ялпух археологи знайшли так звані скарби гунів – кілограми золота, срібла та дорогоцінних каменів.
МОЛОЧНИЙ ЛИМАН
Південь Запорізької області
Озеро, утворене на місці заливу Азовського моря. Відділене від нього піщано-черепашковим пересипом. Сьогодні водойму здебільшого називають Молочним лиманом. Та на картах XIX ст. існувала лише назва Молочне озеро, тоді його води ще не були з`єднані з морем. Цікаво, що протягом років лиман постійно змінював свої стани, будучи то закритим, то відкритим, то напіввідкритим. Грязі Молочного озера мають лікувальні властивості, а вода за складом дуже схожа на “азовську”.
ЛІТЕРАТУРА
1.Збірник задач з фізики, 8 клас. Майліс В.Г., Маріуполь, Видавнича група «Університет», 2016
2.Інтернет джерела
3.Комплексний зошит для контролю знань, Ф.Я. Божинова, «Ранок», 2009
4.Підручник для 8 класу В.Г.Бар`яхтар, «Ранок», 2016