Урок "Узагальнення і систематизація знань з теми "Арифметична та геометрична прогресії"

Про матеріал
Даний урок покликаний показати учням застосування прогресій у навколишньому житті, розрахований на розвиток життєвих компетентностей. Розробка уроку містить низку інтерактивних форм і методів навчання, покликаних зробити заняття цікавим і яскравим.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Розробка уроку з алгебри

« Прогресії навколо нас. Узагальнення і систематизація знань з теми «Арифметична та геометрична прогресії»»

( орієнтований на розвиток життєвих компетентностей )

Вчитель математики: Васильчук Оксана Вікторівна

Тема: прогресії навколо нас. Узагальнення і систематизація знань з теми «Арифметична та геометрична прогресії»

Мета: систематизувати знання учнів з теми «Числові послідовності і прогресії»;встановити зв`язки даної теми з іншими розділами курсу алгебри: показати застосування прогресії в інших галузях. Розвивати життєві компетентності, компетентності саморозвитку та самоосвіти, продуктивної творчої діяльності, інформаційні та комунікативні компетентності; виховувати наполегливість, допитливість, відповідальність.

Обладнання: мультимедійні засоби навчання,картки із завданнями, презентація до уроку.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

                                            Хід уроку

     I. Організаційний етап.

  1. Мотивація навчальної діяльності.

Кожна людина з народження вивчає і тим самим пізнає світ.Коли ви приходите до школи, кожен час і кожну хвилину ви вивчаєте закони природи і суспільства, закономірності розвитку і процвітання і т.д. І математика не стоїть осторонь цього процесу пізнання. Вона стоїть у центрі його. Адже за словами вченого-математика Миколи Павловича Єругіна:

 Математика безмежно різноманітна , як світ, і присутня, міститься у всьому.

З допомогою математичних понять та законів можна описати будь- яке природне явище або створити його математичну модель. Ви вивчили одну з найцікавіших тем у математиці – числові послідовності , прогресії. А самим цінним є вміння використати набуті знання у життєвих ситуаціях.

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Актуалізація опорних знань.

Чи любите ви розгадувати кросворди? Як відомо, у них потрібно визначити і вписати у певному порядку слово за заданим означенням. Я ж пропоную вам розгадати антикросворд.

Ваше завдання – скласти питання або визначення до записаних у кросворді математичних понять.

 

 

2Г

3П

 

 

 

 

 

 

 

Е

О

 

 

 

 

 

 

 

О

С

 

 

6З

 

 

 

 

М

Л

4П

 

Н

 

 

 

 

Е

І

Р

 

А

7Ш

 

 

1С

Т

Д

О

5Т

М

І

8Р

9П`

П

Р

О

Г

Р

Е

С

І

Я

А

И

В

Р

И

Н

Т

З

Т

Д

Ч

Н

Е

 

Н

Ь

Н

Е

Н

Н

І

С

 

И

 

И

 

А

А

С

 

 

К

 

Ц

 

 

 

Т

 

 

 

 

Я

 

 

 

Ь

 

 

 

 

 

 

 

1.Послідовність, у якій кожний наступний член менший за попередній. 2.Послідовність чисел, у якій кожний член. починаючи з другого, утворюється множенням попереднього на стале число. 3. Нескінченна або скінченна сукупність чисел. 4.Слово „прогресія” у перекладі з латинської означає „рух вперед” або... 5.Знаменник геометричної прогресії -3; -9; -27; -81;... дорівнює... 6. Стале число, множенням на яке утворюється кожний наступний член геометричної прогресії. 7.Різниця арифметичної прогресії 15,21, 27,...33,... 8. Число, додаванням якого утворюється кожне наступне число у арифметичній прогресії. 9. Термін „прогресія” вперше зустрічається у римського автора  Боеція у ... столітті.

 Отож, ми перевірили знання основних термінів і понять теми. А зараз оголошується математичний двобій «Відтвори формулу». До дошки запрошуються 2 учні, які мають заповнити таблицю.

Арифметична прогресія

 

Геометрична прогресія

 

Рекурентна формула

 

 

Характеристична властивість

 

 

Формула n-го члена

 

 

Формула суми n перших членів

 

Формула суми всіх членів геометричної прогресії (|q|<1)

 

Як ми вже згадували, термін «прогресія» зустрічається ще у 5 столітті у роботах римського вченого Боеція.  Про інші цікаві відомості і невідомі факти, пов`язані з прогресіями вам розповість Крупич П. у своїй презентації.

  1. Узагальнення і систематизація вмінь.

Як усім відомо, немає теорії без практики. Тому надалі ми перевіримо, наскільки вправно ви вмієте застосовувати свої знання до розвязування вправ.

Інтерактивний конкурс «Воруши мозком!»

У цьому конкурсі присутні категорії:1. Біологія. 2. Основи здоров`я. 3. Фізика. 4. Історія. 5. Геометрія. 6. Трудове навчання. Кожна група обирає собі категорію до смаку і отримує задачу, повязану з обраним предметом. Протягом 5 хв. група обговорює шляхи розв`язання цієї задачі, а по закінченні терміну презентує розв’язок на дошці. Якщо задачу розвязано правильно, група отримує сертифікат на 2 додаткові бали до будь-якої оцінки з цього предмету, окрім контрольної роботи.

Біологія.

Бактерія, потрапляючи в організм, до кінця 20-ї хвилини ділиться на дві, кожна з яких до кінця 20-ї хвилини знову ділиться на дві і т.д. Скільки бактерій стане в організмі за добу?

Основи здоров`я.

Кожен курець викурює в день в середньому 8 цигарок. Після викурювання першої цигарки в легенях осідає 0,0002 г. нікотину і тютюнового дьогтю, а з кожною наступною – ця кількість збільшується на 0, 000001 г. Яка кількість речовини осідає в легенях за рік?

Геометрія.

Геометричну фігуру складено з нескінченної послідовності рівносторонніх трикутників, розміщених так , як розміщено на рисунку .

 

 

 

 

 

 

Площа кожного наступного трикутника вдвічі менша за площу попереднього. Сторона   першого трикутника 12 см. Чи поміститься  така геометрична фігура на половині аркуша вашого зошита ?

Фізика.

Тіло , яке вільно падає , проходить за першу секунду 4,9 м , а за кожну наступну – на 9,8 м більше , ніж за попередню .З якої висоти падало тіло , якщо воно рухалося 25 секунд ?

Історія.

Задача Феофана Прокоповича(18 ст.)

Якась людина має багато коней і всім їм різна ціна. Найгірший кінь коштує 4 золотих , найкращий – 55 золотих , і ціна  від одного до другого коня щоразу піднімається на 3 золотих . Скільки всього було коней ?

Трудове навчання.

Потрібно виготовити вертикальні стержні до теплиці з дроту так , щоб найменший мав довжину 5 дм , а кожний наступний на 2 дм довший ( до сьомого стержня ) . Обчисліть довжину дроту, необхідну для виготовлення стержнів.

Не оминає задачі на числові послідовності і ЗНО. Я проаналізувала завдання останніх років і пропоную вам проявити себе , як «Віртуози обчислень». Вам потрібно розв `язати задачі ЗНО 2013-2014 років.

 

I група. Робітники отримали замовлення викопати криницю . За перший  викопаний у глибину метр криниці їм платять 50 грн. , за кожний наступний - на 20 грн  більше , ніж за попередній. Скільки грошей сплатять їм за викопану краиницю завглибшки 12 м ?

= 50        =70    n=12    d=20    =?

 

==1920(грн.)

II група. З певного аеропорту за розкладом авіарейси виконуються через кожні 10 хв. Перший літак за розкладом відлітає о 6 год. ранку. Вкажіть час відльоту за розкладом тридцятого за рахунком літака.

=6     d = 10 хв.= год.  -?

=+ 29d = 6 +  = 10 год. = 10 год. 50 хв.

III група. Одним з мобільних операторів було запропоновано акцію « Довше розмовляєш – менше платиш » . Умови акції: плата за з’єднання відсутня ; за першу хвилину абонент сплачує 30 копійок . а за кожну наступну – на 3 копійки менше , ніж за попередню ; плата за 11-ту та всі наступні хвилини не нараховується ; умови дійсні для дзвінків абонентам усіх мобільних операторів країни . Скільки коштуватиме абоненту розмова тривалістю у вісім хвилин (у гривнях ) ?

= 30   d= -3      -?

   =

Мозковий штурм « Логіка + міркування»

Уявіть , що деяка фірма пропонує вам свої послуги. Щодня ви можете брати у фірми по одній гривні , але за перший день ви зобовязані сплатити фірмі 1 копійку , за другий – 2 копійки, за третій – 4 копійки і т.д. Чи укладете ви з цією фірмою договір не менше  ніж на 20 днів за таких умов ?

Від фірми взяли 20 гривень . Сплатити необхідно   , якщо =1 ,q=2                 

    = ==1024 1024 -1=1048575 коп.=10485 грн. 75 коп.

Висновок : в сучасних ринкових умовах люди повинні бути компетентними і уважними у фінансових питаннях. Тому освіченість і знання , як ніколи , актуальні .

Хвилинка гумору .

Язиката Хвеська протягом місяця (31 день) щодня розповідає в сільському клубі анекдоти про політику. Через утому кожного наступного дня кількість анекдотів на 2 менше, ніж попереднього. Скільки анекдотів почули від Хвеськи односельці, якщо першого дня вона розказала їх рівно 100?

= 100    d= -2     -?

=31= 2170 (анекдотів)

  1. Підсумок уроку. Рефлексія.

На цій веселій ноті підіб`ємо підсумки уроку. (оцінювання результатів роботи на уроці)

Відомий педагог Ян Амос Коменський говорив: «Вважай нещасним той день або ту годину, у яку ти не засвоїв нічого нового, нічого не додав до свого розвитку».

  • А що ви додали корисного до свого розвитку? Чим поповнили свої знання?
  • Чи задоволені своєю діяльністю? Чи вважаєте її успішною?
  • Передайте свій емоційний стан на уроці з допомогою трьох прикметників.
  1. Домашнє завдання.

§ 10-11 повторити

Збірник ДПА

 В 14 – завдання 2.4

 В 44 – завдання 2.3      В 9 – завдання 3.3

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Барчук Катерина Ростиславівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Алгебра, Розробки уроків
Додано
17 листопада 2019
Переглядів
1740
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку