Конспект уроку з алгебри 9 клас
Підготувала Вчитель математики 9 класу Лосківської зош І-ІІ ст.. Пузан Галина Олександрівна |
Тема уроку: «Нерівності»
Мета уроку: Узагальнити і систематизувати знання учнів по темі «Нерівності».
Формувати в учнів вміння встановлювати головне, самостійно застосувати набуті знання в стандартних і нестандартних ситуаціях, а також уміти систематизувати певні математичні твердження, робити висновки.
Розвивати логічне мислення. Розвивати почуття краси в математиці.
Обладнання: мультимедійний проектор, презентація «Нерівності»
Хід уроку
Учитель: Сьогоднішній урок я хочу розпочати висловом «У математиці є своя краса, як у поезії і музиці». Тема нашого уроку: «Узагальнення і систематизація знань учнів по темі «Нерівності». Я думаю, що на цьому уроці ми розкриємо красу математичних закономірностей, покажемо творчість і досконалість математичної мови при повторенні питань даної теми: «Розв’язування нерівностей; нерівності, які містять змінну під знаком модуля, лінійні нерівності з параметром, доведення нерівностей». Тема дуже важлива, сьогоднішній знання потрібні і далі при вивчені математики. Про це ви самі переконаєтесь на сьогоднішньому уроці.
Розпочнемо з перевірки домашнього завдання.
Вчитель: Що було задано додому?
Домашнє завдання:
1) Яке найбільше натуральне n задовольняє нерівність , n = 4.
2) Розв’язати подвійну нерівність:
Відповідь: [3; 9].
б)
Відповідь:
(а+b)(ab+1)4ab, якщо а0; b0.
Доведення.
.
(середнє арифметичне не перевищує середнє геометричне)
Перемножимо нерівності і одержимо результат.
.
Якщо немає питань до домашнього завдання, то перейдемо до наступного кроку нашого уроку по даній темі «Нерівності».
Експрес-опитування (учень формулює запитання і вказує, хто на нього відповідає).
Питання:
Учитель: Для того, щоб ви поглибили своє розуміння змісту цих нерівностей учениця підготувала повідомлення з історії математики.
Учениця розповідає:
Порівнювати яке з двох чисел більше, а яке менше, люди вміли багато тисячоліть тому. В «Началах» Евкліда доведено нерівність, яку прийнято записувати . Тільки тоді під a і b розуміли не довільні додатні числа, а довжини відрізків; доведення чисто геометричне і без знаків нерівності.
Знаки < і > вперше запровадив англійський математик Т. Гарріот в 1631 році, знаки і введено в XVIII ст.
Нерівність носить назву у математиці нерівність Коші для трьох доданків. Коші довів справедливість нерівності для будь-якої кількості доданків. Коші – французький математик. Роки життя (1789-1854) і багато написав наукових праць, які використовують в багатьох галузях науки і техніки.
Ми з вами теж є винахідниками, продовжувачами математичних ідей. Зараз запропоновано буде двом учням знайти розв'язок задач.
Підносимо ліву і праву нерівності до квадрата 5 разів. Дістанемо нерівність 6<9 (скористалися числовою нерівністю: якщо a>b, то a>b).
Розв'язування:
Периметр рівностороннього трикутника із стороною a обчислимо за формулою P= 3a. Помножимо кожну частину подвійної нерівності на 3.
162,6 < 3а < 162,9.
Учитель: Для того, щоб ви відчули впевненіть в своїх силах, ми застосуємо повторений матеріал для усних вправ.
Усні вправи
, а цей вираз невід’ємний при будь-яких значеннях а і b.
а) ; б)
Функція визначена тільки для , тому:
а) ; б);
;
х2; .
[2;).
1) | 2x – 1| > -1; 2) | 2x+6| -2; 3) |2x - 4|<5;
x є . x є . -5 < 2x – 4 < 5;
-1 < 2x < 9;
-0,5 < x < 4,5;
x є (-0,5; 4,5).
На малюнку зображено множину розв`язків системи лінійних нерівностей з двома змінними.
Побудовано графіки
y = 3 – x; y = 2x, y = і заштриховані області, точки з яких задовольняють дані нерівності. Показано спільну частину – кут BDC, яка і є розв`язком системи нерівностей.
Вчитель: Це є приклад геометричної інтерпретації алгебраїчних задач, тобто відповідності між алгебраїчними співвідношеннями, в даному випадку нерівностей з одного боку і геометричними образами і прямими лініями з другого боку.
(m - 1)x > 7m.
m = 1, то х∙0 < 7, х – будь-яке число;
m > 1, то х < ;
m < 1, то х > .
А тепер послухаємо, як справилися зі своїми завданнями учні, що працювали індивідуально.
Кожному учню поставити одне питання і оголосити оцінку.
Зараз нам знову надається можливість перевірити знання з теми «Нерівності». На сьогоднішній урок підготувала учениця софізм «Додатне число менше 0», де використовуються властивості нерівностей.
Дано: (1)
;
. (2)
Одержимо додатне число менше 0. Де тут допущена помилка? (Множили на від’ємне число і не змінили знак нерівності на протилежний).
Підійшов час, коли ми будемо розв’язувати більш складні вправи, де ви повинні проявити вміння шукати різноманітні шляхи розв’язування цих питань, проявити свою творчість.
В зошитах запишемо число. Класна робота.
Тепер ми розв’яжемо вправи, де ви повинні показати свої вміння застосовувати знання при розв’язуванні складних вправ і показати вміння шукати шляхи розв’язання.
Розв’язати нерівність: |х-1|+|х+1|<4.
Бесіда
Вчитель: Якими способами ми на даний момент можемо розв’язати цю нерівність?
Учні: Трьома способами:
Ми розв’яжемо її методом інтервалів.
Викликати до дошки учня і розв’язувати нерівність:
[-1; 1] – розв’язок.
(1; 2) – розв’язок.
Об’єднавши одержані результати, маємо: нерівність задовольняють всі значення змінної з інтервалу (-2; 2).
Учитель: Одержимо одразу домашнє завдання:
| x - 1| + |x + 1|<4
Повторити графічний спосіб.
На одержаних проміжках будуємо графіки.
y1 = | x - 1| + |x + 1| i y2=4.
Знаходимо на числовій осі той проміжок, для якого точки графіка функції y1 = | x - 1| + |x + 1| нижче від відповідних точок прямої y2=4.
Далі розв’яжемо геометричну задачу. Зробимо це за допомогою властивості нерівності.
Задача. Всередині трикутника взято точку. Порівняти суму відстаней від цієї точки до вершин трикутника з його периметром. Або довести, що сума відстаней від будь-якої точки всередині трикутника до його вершин менша периметра трикутника.
Продовжимо АМ до перетину з ВС в т. D. Із нерівності. трикутника випливає, що АВ+ВD>АD.
До обох частин нерівності додамо DС:
AB + (BD + DC) > AD + DC, або AB + BC > AD + DC. Розглянемо ∆ADC:
AD + DC > AM + MC. З нерівності трикутника випливає, що AB+BC > AM+MC. Анологічно AB + AC > BM + MC і BC + AC > AM + MB. Додаємо останні 3 нерівності, одержимо:
2(AB + BC + AC) >2(MA + MB + MC) або MA+MB+MC < P∆ABC.
Розглянемо нерівність з параметром
Як ми говорили, це по суті стислий запис множини нерівностей, які можна дістати з нерівності даної при різних конкретних значеннях параметра m.
Учень біля дошки розв’язує з коментуванням.
: D: m
На екрані розміщені різнорівневі завдання. Кожен учень обирає собі за бажанням завдання певного рівня.
Середній рівень
Довести нерівність
Розв’язування:
Достатній рівень
Застосувати метод інтервалів:
Розв’язування:
Високий рівень
Розв’язати нерівність:
Спрощений результат:
, D(f): a.
Підсумок уроку
Сьогодні на уроці ми повторили і систематизували знання з теми «Нерівності». Розглянули питання лінійної нерівності з однією змінною, лінійної нерівності, яка містить змінну під знаком модуля, лінійної нерівності з параметром, графічне розв’язування систем лінійних нерівностей з двома змінними, метод інтервалів для розв’язування нерівностей. Розв’язали ряд вправ, де показали свої вміння застосовувати властивості, означення, певні алгоритми в стандартних умовах і більш складних ситуаціях і побачили важливість вивченої теми.
Домашнє завдання:
Доведення: за нерівністю Коші:
(1)
(2)
Перемножуємо (1) на (2) дістанемо:
Література