3 квітня о 18:00Вебінар: Гейміфікація уроку як засіб підвищення ефективності навчання

Урок "Узагальнення і систематизація знань з теми "Початкові хімічні поняття""

Про матеріал

Моя розробка досить зручна у використанні на такому уроці, бо весь обсяг матеріалу, який потрібно узагальнити і систематизувати, є "під рукою" - це самі завдання на картках. Такі уроки я практикую з учнями 7, 8 класів, бо саме гра їх притягує до успіху, підштовхує їх до змагання у знаннях, вони доповнюють відповіді одне одного, виправляють помилки, шукають упущення, так працювати школярам дуже подобається.

Я зробила відмітку, що мій матеріал можна використати для дітей з освітніми потребами, бо я працювала з такими дітьми і вони люблять навчатись у грі. Тому, з даноі розробки уроку можна використати сам шаблон гри, картки зі завданнями "Знаю", "Вмію", "Розумію", а всі решта завдання можна переробити під можливості і потреби учнів.

Мені буде досить приємно, якщо колеги знайдуть у моїй розробці для себе і своїх учнів щось цікаве, захоплююче і потрібне.

Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

Урок хімії  на тему

 «Узагальнення й систематизація знань  з теми «Початкові хімічні поняття».

 у 7 класі

                                 підготувала і провела

                        Покиньборода Катерина Василівна

 

 

 

 

 

 

Тема. Узагальнення й систематизація знань з теми  «Початкові хімічні поняття».

Навчально-освітня мета: узагальнити й систематизувати знання про початкові хімічні поняття, хімічні формули , хімічні та фізичні явища; ефективно підготувати учнів до контрольної роботи з теми «Початкові хімічні поняття»; розвивати навички узагальнення, систематизаціі отриманих знань; вчити логічно мислити та свідомо використовувати відому інформацію в нових умовах.

Тип уроку: узагальнення та систематизації знань.

Навчальне обладнання: Періодична система хімічних елементів Д. І. Менделєєва; макет настільної гри, фішки, гральний кубик , картки із завданнями.

Базові поняття та терміни уроку: хімічні елементи, метали та неметали, хімічні формули, валентність, хімічні та фізичні явища, закон збереження маси речовин, відносна атомна маса, відносна молекулярна маса, масова частка елемента в речовині.

    Хід уроку

І. Організаційний етап

   Привітання з учнями, налаштування учнів класу на позитивну робочу атмосферу.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

   Вдалою мотивацією: «Ми з вами вивчили тему, від знань, вмінь і навичок, отриманих вами під час її вивчення, залежить ваша «хімічна грамотність», ваша «хімічна доля», ваше «хімічне майбутнє», тому сьогодні всі отримані знання ми повинні……(учні самостійно продовжують «ланцюжком» моє речення.

    Приблизні відповіді учнів: «Повторити, нагадати, краще засвоїти, узагальнити, систематизувати, проаналізувати вивчене, порівняти свої знання, оцінити свої знання та навички,  тощо) підводжу учнів до самостійного визначення ними теми і мети уроку, яку учні досить влучно називають. Таким чином, залучаю учнів до розуміння самого планування навчального матеріалу: навчались протягом  цілої теми, згодом -  узагальнили і систематизували навчальний матеріал та при завершенні вивчення теми написали контрольну роботу.

 

ІІІ. Повідомлення теми, мети уроку

   Учні записують тему уроку у зошит.

IV.  Відтворення та коригування опорних знань

   Пропоную семикласникам відтворити в пам’яті знання, які вони отримали, вивчаючи дану тему і у вигляді тез, формул, знаків все записати  на дошці.

І ось таку інформацію ми отримали:

  • Закон збереження маси речовини;
  • Відносна атомна маса
  • Елементи метали і неметали
  • Хімічні формули
  • Як урівняти рівняння?
  • Валентність
  • Масова частка елемента у речовині
  • Відносна молекулярна маса
  • Визначення валентності
  • Як читати хімічні формули?
  • Складання формул за валентністю
  • Як класифікувати за  формулами речовини, атоми, молекули?

   Прочитавши інформацію, що написали учні, пропоную її систематизувати та узагальнити свої знання з даної теми.

V.  Узагальнення та систематизація знань

   На уроці, використавши «підказки» учнів, я їх систематизую і пропоную працювати за таким планом, який записую на дошці.

  • Валентність, визначення валентності елементів у формулах бінарних сполук. Складання формул бінарних сполук за їх валентністю.
  • Відносна атомна маса. Відносна молекулярна маса
  • Хімічні формули. Що означає «хімічний запис»?
  • Масова частка елемента у складній речовині
  • Закон збереження маси речовини

   Отже, визначивши разом з учнями тему уроку, яка досить логічно випливає з мотивації та поставивши перед собою навчально-освітні цілі, перед нами стоїть завдання провести за поданим вище планом досить ефективну підготовку до контрольної роботи з даної теми. Тому, щоб урок пройшов досить компактно та цікаво, пропоную учням провести його з елементами настільної гри, правила  та умови якої досить доступно пояснюю семикласникам, це їх дивує та викликає захоплення.

Для нашої роботи потрібно: сама настільна гра «Хімія – це цікаво і круто», картки із завданнями різних рівнів складності, 6 фішок різних кольорів та гральний кубик ( у Додатках до уроку подам інструкцію до настільної гри(додаток 1) та картки із завданнями(додаток2).

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів на уроці

   Підсумок проводжу досить лаконічно, методом «закінчи  речення», який досить полюбляють учні, висловлюючи свою думку про свою власну роботу на уроці. Після реплік учнів, оцінюю їх роботу на уроці, спираючись на записи у таблиці «Мої успіхи на уроці. Оцінюємо самі себе» (про це також у додатку 3 до уроку).

VІІ. Домашнє завдання

   Повторити матеріал теми «Початкові хімічні поняття», знайти і пройти онлайн-тести з цієї теми на сайті «На урок».

 

А тепер від мене висновок щодо проведення такого уроку.

   Хочу зауважити, що учні досить активно включились у процес роботи на уроці, швидко виконували свої завдання, виправляли помилки свої та своїх товаришів, узагальнювали знання та вправлялись у вміннях.

   Наш урок передує контрольній роботі, тому учні досить активно, узгоджено, долаючи деякі перешкоди, крок за кроком наближаються до фінішу і як фінал - матеріал повторено; проведена компактна комплексна підготовка до контрольної роботи; виявлено, що потрібно доопрацювати, на що звернути увагу. Настільна гра внесла нотку новизни, старання і наполегливості по дорозі до фінішу, по-суті, до успіху і високої оцінки, а, насамперед, для втілення головної ідеї уроку, яку досягли учні своєю компактною, колективною, дружньою і ефективною роботою на уроці, бо гра їх об`єднує, зближує, тут кожен може вільно висловити свою думку чи припущення. Під час гри учні досить вмотивовані кінцевою метою: перемога, успіх, оцінка.

  

Додатки до уроку

 

Додаток 1. Інструкція до настільної гри

« Хімія – це цікаво і круто»

  1.      Яким чином виглядає сам макет нашої гри?

На аркуші А-3 я виготовила саму гру з кольоровими, пронумерованими до шести, кружечками; перших шість кружечок намальовані фіолетовим кольором,  наступні кружечка – сині, після них – зелені, за зеленими – жовті кружечка,   після жовтих – помаранчеві і завершують кольрову гаму – червоні кружечки. Для роботи в настільну гру на уроці  головним атрибутом є 6 карток із шести, пронумерованими, завданнями з даної теми;а ще потрібні гральні  кубики та 6 фішок.

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\IMG_0652.JPG

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\IMG_0669.JPG

C:\Users\User\Desktop\Новая папка\IMG_0615.JPG

       

       У  «Настільній грі» є певний маршрут, яким мандрують учні,  при чому є такі «станції», з яких можна перестрибнути у «майбутнє» або повернутись у «минуле», тобто учні вирішують завдання від вибору «кубика», а фішка, яка зупиняється на певному пронумерованому кольоровому кружечку умовно визначає колір заголовка картки і номер завдання. Проте  бувають ситуації, коли учням кубик «вибирає» учням вже «використані» запитання, тоді у мене на такий випадок є  «Бонусні завдання від вчителя»  (картка із завданнями у додатку 2). На цій картці  написані диференційовані завдання і учень вибирає сам собі «під силу» завдання, зазначаючи номер запитання або я сама пропоную (коли  учень вагається у виборі ) декілька запитань серед яких учень вибирає те, на  він може дати відповідь.

1.2.  Як виглядають картки до гри?

 Мої картки із завданнями мають заголовки «Знаю», «Розумію», «Вмію», «Аналізую», «Оцінюю», «Використовую»; до речі, кожен заголовок написаний кольором, який відповідає кольору кружечка на грі. На кожній картці (а їх є 6) - 6 завдань і вказані бали за їх виконання.

 Тому, учні самостійно можуть оцінити свої знання та вміння впродовж уроку, вчаться виправляти свої помилки і розуміти, що помилка - це не катастрофа, а можливість виявити прогалини у своїх знаннях і надолужити прогаяне.

P.S.     Свої  картки із завданнями я завжди вдосконалюю, тому до Вашої уваги   ̶  трішки творчості  на хімії…

3. Яка ж гра без учасників гри?!

   Учасників у нас – 6, бо шість кроків визначає гральний кубик (менше учасників можна, але недоцільно, у нас класи – невеликі, тому всі або майже всі діти задіяні у грі).

Яким чином вибираємо  послідовність участі  учнів у грі?

    Учням пропоную вибрати картки, на звороті яких написані символи хімічних елементів, тому використовуючи Періодичну систему (за порядковим номером «свого» хімічного елемента), вони самі встановлюють послідовність «кидання кубика».

     

         Са

 

       О

 

      Н

 

         Р

 

     Мо

 

      Со

     

      Хе

 

       В

 

      Ве

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2. Картки із завданнями

 Я ЗНАЮ

  1. Що таке хімічний елемент?
  2. Валентність – це …..
  3. Закон збереження маси речовини …….
  4. Хімічне явище – це ….
  5. Фізичне явище – це ……
  6. Рівняння реакціі – це ….

Правильна відповідь на одне запитання – 1 бал

      Я  РОЗУМІЮ

Що означають записи:

  1.      N2O5
  2.      4H2SO4
  3.      8 Cl2
  4.      5N
  5.      3CaO
  6.      12 Al(OH)3

Правильна відповідь на одне запитання –2 балu

                                Я   ВМІЮ

  1. Виберіть серед запропонованих елементів  Fe, Cl, Na, O, S, C Mg, Cr, F, W, H елементи-неметали.
  2. Знаючи закон збереження маси речовини, перетворіть дані схеми хімічних реакцій на рівняння реакцій:

SO2+O2→SO3

KMnO4→K2MnO4+MnO2+O2

  1. Визначіть валентність у поданих сполуках:

CrO3, Al2O3, P2O5, CO2, Na2O

  1. Складіть формули речовин, знаючи валентність хімічних елементів:

AlS, KO, BaO, NH, MgCl, LiS

  1. Наведіть приклади трьох фізичних явищ.
  2. Наведіть приклади трьох хімічних явищ.

Правильна відповідь на одне запитання –2 балu

             

 

 

                                  Я думаю і   АНАЛІЗУЮ

  1.   Які відомості «несуть»  записи: H2SO4, Cu, Fe, S, SO2, KMnO4, O2, NH3, N2, NH4OH, Ca3(PO4)2
  2. Які обчислення можна зробити, використовуючи записи формул із завдання1?
  3. Щоб зрозуміти різницю між фізичними і хімічними явищами, я аналізую ……
  4. Проста речовина і хімічний елемент – «відчуваєте» різницю?     Поясніть ….
  5. Проаналізуйте подібність і відмінність між «відносною атомною масою хімічного елемента» і «відновною молекулярною масою
  6. Чому на практиці завжди спостерігається різниця між масами вихідних речовин і  продуктів реакції ? Поясніть з точки зору нашої теми, нашого предмета і спрогнозуйте як усунути дану проблему.

Правильна відповідь на одне запитання –2 балu

       

       Я ОЦІНЮЮ проблемну ситуацію і своє місце в ній

Наведіть порядок на хімічній «кухні»

1.AL2, Fe, N, Cu, Ca, Li, O, H3, O3, (NO3)2, Cl2, Ba, S, P2, Mg, H2, Mn, O5, O2, H4, Cl2, O, C, F2, Br2

2.           H2O + CO2           Al(OH)3

              NaNO3                Fe + CuSO4

            Al2O3 +H2O,      NaNO2 + O2↑,      Cu + FeSO4,     H2CO3

3.          CaO +CO2→             P + O2→

             CO2 + Na2O→          NaOH + H2SO4→

            CaCO3,     P2O5,    Na2CO3,   Na2SO4 + H2O

4. Я хочу перетворитись у формулу і бути подібною на своїх «родичів»  ̶  допоможи мені, а я підкажу тобі, як це зробити, гаразд. Якщо ти вже уважний, то слухай: «У мене 69,54% Барію, 6,1% Карбону і 24,36% Оксигену. Шкода, що я забула «ХТО  ̶  Я» і яка моя «вага», тому прошу тебе повернути мені «пам'ять» і «форму»…

5. У мене 2 атоми Натрію, 1 атом Сульфуру, 4 атоми Оксигену…. Запиши мене хімічно та розділи між моіми атомами «заслужену» кількість «відсотків».

6. Я загубився, хоча пригадую про себе таку інформацію:  у моєму складі є 2 атоми хімічного елемента і їх сума відносних атомних мас складає 46, а ще в моєму складі є хімічний елемент, порядковий номер якого у Періодичній системі – 16, і третього елементу є аж 3 атоми, елемент цей загадковий і дуже всім потрібний, бо він утворює просту речовину, без якої неможливе життя на землі… ось така моя «біографія». Тому прошу, склади мою формулу і обчисли відсотки, щоби переконатись, що я пригадав правильну інформацію про себе…

        Правильна відповідь на одне запитання –3 балu

           

               Я охоче ВИКОРИСТОВУЮ свої знання

  1. Опишіть рівнянням реакції 4 хімічні явища, які ви спостерігаєте у побуті.
  2. Складіть 4 рівняння горіння простих і складних речовин.
  3. Використовуючи свій «хімічний» досвід, запропонуйте класифікацію речовин. Зобразіть дану класифікацію схематично.
  4. Самостійно запишіть формулу бінарної сполуки та повідомте інформацію, яку можна отримати із даного «хімічного» запису.
  5. Запишіть рівняння реакцій повного і неповного  згоряння Карбону. Зробіть висновки щодо утворених речовин з погляду хімії, основ здоров’я, медицини та екології.
  6. Запропонуйте план «Пам’ятки для мене і від мене»  щодо вивчення ХІМІЇ для тих, хто її вивчає і буде вивчати в майбутньому.

             Правильна відповідь на одне запитання –3 балu

БОНУСНІ ЗАВДАННЯ ВІД ВЧИТЕЛЯ для здібних і кмітливих

  1. Задумай якесь число до 120, назви його.
  1. Твоє число «живе» у Періодичній таблиці у вигляді…..(учень прикріплює своє надумане число до інформаціі ПС, наприклад, число 12: порядковий номер – Мg, відносна атомна маса – С, заряд ядра +12 у Магнію, електронів 12 у Магнію, протонів 12 у Магнію, нейтронів 12 у Магнію, нуклонів 12 у Карбону).

Кожна правильна відповідь учня оцінюється 1 балом

  1. До цього завдання додаємо таку інформацію: (учні висловлюють думки)….., наприклад, валентність Магнію – ІІ, Карбону – ІІ,IV. Тому, знаючи валентність, можна скласти формули складних речовин.

Учень складає формули і така робота оцінюється 2 балами.

  1. Тепер потрібно назвати фізичні та хімічні явища, повязані з простими чи складними речовинами, до складу яких входять названі хімічні елементи.

Відповідь за правильність розв’язку цих завдань – 3 бали.

  1. Отримані формули несуть таку «хімічну» інформацію…. Зробити всі можливі розрахунки за даними формулами.

Відповідь за правильність розв’язку цих завдань – 3 бали.

  1. Сам склади собі завдання по матеріалу даної теми і розв’яжи його.

Відповідь за правильність розв’язку цих завдань –3 бали.

 

Додаток 3.  Мої успіхи на уроці. Оцінюємо самі себе

Список учнів

 

Бали за правильно виконані завдання з карток

Оцінка (сума балів)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

    В  дану таблицю заносимо бали, отримані за завдання з карток(умовно позначено кольором тип завдання). Бали, за правильно виконане завдання, вказані у картках (додаток 2).

 

 

 

1

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Інкл
Додано
16 січня
Переглядів
66
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку