Урок української мови, 6 клас
Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми «Прикметник»
Мета:
Обладнання: ілюстрації, тести; таблиця-схема до теми «Прикметник», очікувані результати, відеопрезентація картин Катерини Білокур.
Тип уроку:урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.
Епіграф до уроку.
Вийду в поле, стану серед жита,
Задивлюся в небо голубе.
Земле рідна, скільки буду жити,
Стільки і любитиму тебе.
ХІД УРОКУ
I. Установчо-мотиваційний етап
Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок,
Ми зробим у навчанні ще один крок.
1. Психологічний аутотренінг. Діти заплющують очі й повторюють за вчителем:
Я-учень,
Я-людина творча,
Я думаю, міркую, висловлююся,
Я творю!
Отже, ми з вами тепер налаштувалися на плідну роботу, на творчість.
2. Робота над епіграфом уроку
3.Вступне слово вчителя
Рідна земля… Україна – край, де ми народилися. Її багатство – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї та море квітів. Кожен народ має свої святині, свої символи. Є вони і в українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, мальви, чорнобривці, соняшник… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.
II. Повідомлення теми мети уроку.
Сьогодні ми повторимо тему «Прикметник», узагальнемо все, над чим працювали декілька уроків. А почнемо з того, що подумаємо і використаємо технологію "Незакінчене речення".
"Я думаю прикметники ми вивчаємо для того, щоб..."
Отож, повторюючи та узагальнюючи знання з цієї теми, ми дізнаємося багато цікавого про символи України, про рослини й про квіти, які ростуть на нашій землі.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Які загадки про квіти ви приготували? Розказати загадку, назвати прикметники, які зустрічаються в загадці.
« ТАК ЧИ НІ?»
1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)
2. Прикметник означає дію? (Ні)
3. Відповідає на питання чий? який? (Так)
4. У реченні виступає тільки додатком? (Ні)
5. Чи згодні ви з тим, що прикметник має три ступені порівняння? (Ні) (Нульовий, вищий, найвищий)
6. Прикметник має три розряди? (Так)
7. Прикметники з не завжди пишуться разом? (Ні)
8. Ступені порівняння мають дві форми (Так)
9. Прикметник не змінюється за відмінками? (Ні)
10. Прикметник змінюється за числами й родами? (Так)
11. Прикметники поділяються на тверду, мішану та м’яку групи? (Ні)
12.Група прикметників визначається за кінцевим приголосним?( Так)
Зробимо взаємоперевірку
IV. Системно-узагальнюючий етап
За таблицею скласти розповідь про ступені порівняння прикметників.
І група – виписати прикметники і вказати розряди (якісний, відносний і присвійний)
Соняшник – неодмінна прикмета сільських городів. І в той час же час – це рідкісне, осяйне диво природи, незвичайний феномен рослинного світу.
«Стоїть гарний, як соняшник у цвіту», - кажуть у народі. А й справді, чи є щось виразніше, красивіше, коли соняшник цвіте!
Золоточубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачудування навколишнім світом, це неповторний і прекрасний символ України.
ІІ група – виписати словосполучення прикметників з іменниками, вказати рід, число, відмінок
Квітка сонця – це квітка нашої держави. Краса соняшника, його поживні властивості додали слави «сонячній квітці» у нашому народі. Вона й мислиться, як незмінний і всюдисущий наш супутник, як окраса сільських обійсть, як бажаний і ласкавий зустрічний подорожній, як оберіг домашнього затишку.
ІІІ група - виписати прикметники, зробити морфологічний розбір
Життя квітів починається з пролісків.Полісок квітка ніжна, але смілива.Крізь весняну снігольодову шкоринку пнеться цупкий паросток.
Виправити помилки у вживанні прикметників, записати відредагований варіант.
І група
Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.
ІІ група
Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша.
ІІІ група
Тепер у нас новесенький класний керівник.
4.Диктант для шпигуна. Проведемо диктант, повторимо правопис складних прикметників.
Клас поділений на команди. Тексти диктантів прикріплюють до стін. Кожний із членів команди по черзі стає шпигуном. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова.
Золоточубий, деревообробний, світло-коричневий, жовтогарячий, ясночолий, фізико-математичний , сонцесяйний, жовто-зелений, пишноголовий, західно-український, сніжно-білий.
5. Повідомлення учня про художницю
Білокур Катерина – видатна народна майстриня України.
Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівці Полтавської губернії (нині Київської області) в бідній селянській родині. Писати й читати навчилася самотужки. «На цьому моя освіта початкова, середня й вища закінчилася», — згадувала потім Катерина Білокур. У дитинстві, що пройшло у злиднях, малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже дівчиною з книжок та від сільського учителя . Перші спроби малювати робила вуглиною на шматку домашнього полотна. Не змігши вступити через нестатки в сім’ї до якогось навчального закладу, удень працювала в полі, на городі, а увечері, попоравшись у господарстві, до ночі малювала. Пензлі виготовляла сама із щетини, використовувала фарби, які робила з буряка, бузини, калини, цибулі й різних трав. Іноді вдавалося діставати й олійні фарби. Малювала здебільшого квіти, іноді й портрети. Вона ніколи не робила попередніх ескізів, етюдів з натури, а, опрацювавши задум в уяві, швидко, немов на одному диханні, виконувала його на полотні. 1940 року картини Білокур експонуються на виставці в Полтаві, потім на республіканській виставці у Києві. 1941 року відбулася персональна виставка її творів у Полтаві, що мала величезний успіх. Художниця побувала в Києві та Москві.
Коли 1954 року всесвітньо відомий маестро Пабло Пікассо побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, мов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною й сказав : «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».
6. Творча робота
Чудові незвичайні запашні
різнобарвні барвисті
променисті КВІТИ яскраві
дивовижні чарують захоплюють вражають
- А які квіти ви знаєте?
На цьому уроці ми познайомимося з українською народною художницею Катериною Білокур, з її творами, 120-річницю з дня народження якої відмічали у грудні місяці.
7. Перевірка творів - мініатюрів
VI.Рефлексивно-оцінювальний етап
Сьогодні на уроці я дізнався____________________________
Чи задоволений власною діяльністю на уроці_______________
Хто з друзів заслуговує високу оцінку____________________
V .Домашнє завдання