Урок "Узагальнення і систематизація знань з теми: "Прикметник"

Про матеріал
Урок містить матеріали про художницю К.Білокур, проблемно-ситуативні завдання
Перегляд файлу

Урок української мови, 6 клас

Тема: Узагальнення й систематизація знань з теми «Прикметник»

Мета:

  • освітня: закріпити й поглибити знання учнів про прикметник як частину мови, його   значення, семантико-граматичні властивості, синтаксичну роль у реченні, сприяти виро­бленню в учнів уміння знаходити в тексті прикметники, визначати їхні граматичні категорії;
  •  розвивальна: розвивати в учнів культуру мовлення, творчі на­хили, такі вміння, як: аналіз — синтез, мислення умовними знаками, спостережливість, зорову пам'ять, прищеплювати навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань;
  • виховна: виховувати любов і пошану до рідної України, її ча­рівної природи, мови через красу й велич минулого нашої країни та сьогодення, формувати естетичні смаки учнів.:

Обладнання:  ілюстрації, тести; таблиця-схема до теми «Прикметник», очікувані результати, відеопрезентація картин Катерини Білокур.

Тип уроку:урок узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок.

 

 

Епіграф до уроку.

Вийду в поле, стану серед жита,

Задивлюся в небо голубе.

Земле рідна, скільки буду жити,

Стільки і любитиму тебе.

ХІД УРОКУ

I. Установчо-мотиваційний етап

Діти! Сьогодні у нас незвичайний урок,

Ми зробим у навчанні ще один крок.

1. Психологічний аутотренінг. Діти заплющують очі й повторюють за вчителем:

Я-учень,

Я-людина творча,

Я думаю, міркую, висловлююся,

Я творю!

Отже, ми з вами тепер налаштувалися на плідну роботу, на творчість.

2. Робота над епіграфом уроку

3.Вступне слово вчителя

Рідна земля… Україна – край, де ми народилися. Її багатство – це безкрайні лани пшениці, вишневі сади, квітучі поля льону, калинові гаї та море квітів. Кожен народ має свої святині, свої символи. Є вони і в українського народу. Калина, верба, тополя, барвінок, мальви, чорнобривці, соняшник… Вони віддавна уособлюють красу України, духовну міць її народу, засвідчують любов до рідної землі.

II. Повідомлення теми мети уроку.

 Сьогодні ми повторимо тему «Прикметник», узагальнемо все, над чим працювали декілька уроків. А почнемо з того, що подумаємо і використаємо технологію "Незакінчене речення".

"Я думаю прикметники ми вивчаємо для того, щоб..."

  • все знати про всі частини мови;
  • називати ознаки предметів та їх властивості;
  • мовлення було виразнішим та образнішим.

 Отож, повторюючи та узагальнюючи знання з цієї теми, ми дізнаємося багато  цікавого  про символи України, про рослини й про квіти, які ростуть на нашій землі.

ІІІ. Актуалізація опорних знань

  1.          Випереджальне завдання

 Які загадки про квіти ви приготували?  Розказати загадку, назвати прикметники, які зустрічаються в загадці. 

  1.          А що ми знаємо про прикметники? Зараз проведемо гру

« ТАК ЧИ НІ?»    

1. Прикметник – це службова частина мови? (Ні)

2. Прикметник означає дію? (Ні)

3. Відповідає на питання чий? який? (Так)

4. У реченні виступає  тільки додатком? (Ні)

5. Чи згодні ви з тим, що прикметник має три ступені порівняння? (Ні) (Нульовий, вищий, найвищий)

6. Прикметник має три розряди? (Так)

7. Прикметники з не завжди пишуться разом? (Ні)

8. Ступені порівняння мають дві форми (Так)

9. Прикметник не змінюється за відмінками? (Ні)

10. Прикметник змінюється за числами й родами? (Так)

11. Прикметники поділяються на тверду, мішану та м’яку  групи? (Ні)

12.Група прикметників визначається за кінцевим приголосним?( Так)

Зробимо  взаємоперевірку

IV.  Системно-узагальнюючий етап

  1. Робота з таблицею.

За таблицею скласти розповідь про ступені порівняння прикметників.

  1. Робота з текстом. Морфологічні ознаки прикметника. Поділ класу на групи.

І група – виписати прикметники і вказати розряди (якісний, відносний і присвійний)

Соняшник – неодмінна прикмета сільських городів. І в той час же час – це рідкісне, осяйне диво природи, незвичайний феномен рослинного світу.

«Стоїть гарний, як соняшник у цвіту», - кажуть у народі. А й справді, чи є щось виразніше, красивіше, коли соняшник цвіте!

Золоточубий соняшник – це не тільки предмет нашого постійного зачудування навколишнім світом, це неповторний і прекрасний символ України.

ІІ група – виписати словосполучення прикметників з іменниками, вказати рід, число, відмінок

Квітка сонця – це квітка нашої держави. Краса соняшника, його поживні властивості додали слави «сонячній квітці» у нашому народі. Вона й мислиться, як незмінний і всюдисущий наш супутник, як окраса сільських обійсть, як бажаний і ласкавий зустрічний подорожній, як оберіг домашнього затишку.

ІІІ група - виписати прикметники, зробити морфологічний розбір

Життя квітів починається з пролісків.Полісок квітка ніжна, але смілива.Крізь весняну снігольодову шкоринку пнеться цупкий паросток.

  1. Інтерактивна вправа. Стилістичний сміхограй

Виправити помилки у вживанні прикметників, записати відредагований варіант.

І група

Вибачте, хотів написати краткіший лист, а вийшов довжкіший.

ІІ група

Спочатку я сперечався з мамою, а потім зрозумів, що вона завжди правіша.

ІІІ група

Тепер у нас новесенький класний керівник.

4.Диктант для шпигуна. Проведемо диктант, повторимо правопис складних прикметників.

Клас поділений на команди. Тексти диктантів прикріплюють до стін. Кожний із членів команди по черзі стає шпигуном. Підходить до тексту, читає, запам’ятовує, повертається до команди, диктує. Переможе та команда, яка швидко і грамотно запише всі слова.

Золоточубий, деревообробний, світло-коричневий, жовтогарячий, ясночолий, фізико-математичний , сонцесяйний, жовто-зелений, пишноголовий, західно-український, сніжно-білий.

5. Повідомлення учня про художницю

Білокур Катерина – видатна народна майстриня України.

Катерина Василівна Білокур народилася 7 грудня 1900 року в селі Богданівці  Полтавської губернії (нині Київської області) в бідній селянській родині. Писати й читати навчилася самотужки. «На цьому моя освіта початкова, середня й вища закінчилася», — згадувала потім Катерина Білокур. У дитинстві, що пройшло у злиднях, малюванням не займалася, про мистецтво дізналася вже дівчиною з книжок та від сільського учителя . Перші спроби малювати робила вуглиною на шматку домашнього полотна. Не змігши вступити через нестатки в сім’ї до якогось навчального закладу, удень працювала в полі, на городі, а увечері, попоравшись у господарстві, до ночі малювала. Пензлі виготовляла сама із щетини, використовувала фарби, які робила з буряка, бузини, калини, цибулі й різних трав. Іноді вдавалося діставати й олійні фарби. Малювала здебільшого квіти, іноді й портрети. Вона ніколи не робила попередніх ескізів, етюдів з натури, а, опрацювавши задум в уяві, швидко, немов на одному диханні, виконувала його на полотні. 1940 року картини Білокур експонуються на виставці в Полтаві, потім на республіканській виставці у Києві. 1941 року відбулася персональна виставка її творів у Полтаві, що мала величезний успіх. Художниця побувала в Києві та Москві.

 Коли 1954 року всесвітньо відомий маестро Пабло Пікассо побачив на міжнародній виставці в Парижі картини Катерини Білокур, кажуть, що він довго стояв біля них, мов загіпнотизований, а потім назвав її геніальною й сказав : «Якби в нас була такого рівня художниця, ми змусили б світ заговорити про неї».

6. Творча робота

  • Для того, щоб перейти до наступного виду роботи, потрібно створити асоціативний кущ до слова «квіти»

                                    Чудові                незвичайні                запашні

            різнобарвні барвисті  

 

 променисті                                КВІТИ                                               яскраві

 

                           

                                 дивовижні            чарують  захоплюють       вражають

 

 

- А які квіти ви знаєте?

 На цьому уроці ми познайомимося з українською народною художницею Катериною Білокур, з її творами, 120-річницю з дня народження якої відмічали у грудні місяці.

  • Перегляньте уважно відеопрезентацію картин Катерини Білокур, прослухайте музику, яка буде звучать. Напишіть свої спостереження, відчуття та думки, використовуючи прикметники. Зазначте:
  • які ви бачите квіти;
  • які фарби переважають;
  • який настрій викликають у вас картини.

7. Перевірка творів - мініатюрів

VI.Рефлексивно-оцінювальний етап

  1. Письмова рефлекція власної діяльності.

Сьогодні на уроці я дізнався____________________________

Чи задоволений власною діяльністю на уроці_______________

Хто з друзів заслуговує високу оцінку____________________

  1. Заключне слово вчителя.

V .Домашнє завдання

  1. Дібрати 3 запитання до теми «Прикметник», які розпочинаються словом «Чому?».
  2. Випереджальні завдання. Пригадати і записати прислів’я, приказки, загадки про числівник.

 

docx
Додав(-ла)
Дем'янюк Ірина
Додано
24 лютого 2021
Переглядів
627
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку