Урок узагальнення і тематичного контролю «Джерела до вивчення історії. Історія України в пам'ятках»

Про матеріал
Мета: : повторити, узагальнити, систематизувати знання учнів з теми «Джерела до вивчення історії. Історія України в пам'ятках», визначити якість засвоєння знань, перевірити вміння систематизувати матеріал, складати розповідь, висловлювати власну думку, застосовувати набуті знання; виділити й актуалізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси; виховувати зацікавленість історією.
Перегляд файлу

Урок узагальнення і тематичного контролю

 «Джерела до вивчення історії. Історія України в пам'ятках»

Мета: : повторити, узагальнити, систематизувати знання учнів з теми «Джерела до вивчення історії. Історія України в пам'ятках», визначити якість засвоєння знань, перевірити вміння систематизувати матеріал, складати розповідь, висловлювати власну думку, застосовувати набуті знання; виділити й актуалізувати в пам’яті учнів найважливіші явища і процеси; виховувати зацікавленість історією.

Тип уроку : урок узагальнення і тематичного контролю.

Обладнання: програма зчитування QR кодів, роздаткові матеріали (завдання для перевірки знань та вмінь). 

ЕТАПИ УРОКУ

І. ПІДГОТОВЧИЙ ЕТАП

1. Організація робочого місця і роботи класу.

Вчитель: Щоб робота була плідною, дружною пропоную взятись за руки і поділитися з усіма чимось хорошим , - я поділюсь впевненістю та спокоєм,а ви?

Учні: ---  настроєм, посмішкою…знаннями…вміннями…енергією…

Вчитель: Бажаю успіху!

2. Активізація розумової діяльності  школярів.

Повторення та узагальнення вивченого матеріалу.

1.Схеми-малюнки «Що потрібно взяти з собою на розкопки археологу? Потрібне –підкреслити.

Прокоментувати свій вибір.

 

2.Історики у нас попросили допомоги: потрібно розсортувати історичні джерела за видами та відправити за місцем призначення

(Велика кількість різних предметів (фото предметів) на столах)

 

Завдання: Розкласти в окремі контейнери: речові, писемні, усні, етнографічні, зображувальні.

Два експерти контролюють процес та виправляють правильність сортування.

 

Один з контейнерів залишився пустим . Який??? Та чому? (Усні джерела).

 

3. На чистих аркушах, що лежать у вас на столах з надписом «Види історичних джерел»  внесіть по три історичних джерела, яких немає в вашому переліку.

 

Бесіда про зберігання історичних джерел

Де зберігаються усні або етнографічні джерела? (зберігаються в народі. Переходять з покоління в покоління.)

Де зберігаються письмові джерела? ( в архівах та бібліотеках).

Де зберігаються речові або археологічніджерела? ( зберігаються в музеях).

Де зберігаються зображувальні джерела? ( в музеях та галереях).

 

4.Розкласти по ящиках  чи   пакетах з підписами: музей, архів,бібліотека, галерея. Або зробити наліпки про те куди саме відправити наші історичні джерела.

 

5.Коли робота зроблена учні мають прокоментувати, яким чином ці речі можна доставити в пункт призначення .

Обов’язково зазначити, що дуже цінний вантаж, перевозити обережно!!!

 

ІІ. ТЕМАТИЧНИЙ КОНТРОЛЬ

Виконання завдань.

Тематичний контроль

Тема: «Джерела до вивчення історії. Історія України в пам'ятках»

Варіант 1

1. Який термін відповідає наведеному визначенню? (0,5 б.)

Все, що було створено людиною в процесі своєї діяльності й збереглося до наших днів, що дозволяє вивчати минуле людського суспільства і відображає його історичний розвиток.

А) Історія                           В) Наука

Б) Історичні джерела        Г) Життя

 

2. Визначте поняття (0,5 б.) Культурно-освітній заклад, призначений для вивчення, збереження й використання пам'яток природи, матеріальної та духовної спадщини це -

А) Галерея         Б) Архів       В) Бібліотека       Г) Музей 

 

3.Письмо у вигляді малюнків або їхньої послідовності це(0,5 б.)

А) ієрогліфічне письмо;   Б) вузликове письмо;   В )піктографічне письмо;   Г) криптографічне письмо

 

4.Яку назву має такий вид пам’ятника ? (0,5 б.)

  А) обеліск

   Б) бюст

   В) стела

   Г) статуя

 

 

            

5.  Назва «Україна» вперше була згадана у писемних джерелах у... (0,5 б.)

А) 1187 р.              Б) 1054 р.              В)1199 р.               Г)1253 р.

 

6. Як звали гетьмана, який очолив національно-визвольну війну в Україні в  XVII ст.? (0,5 б.)

А) Іван Мазепа     Б) Петро Конашевич-Сагайдачний     В) Петро Дорошенко     Г) Богдан Хмельницький  

 

7. Встановість послідовність виникнення  історичних джерел.  Відповідь у вигляді  чотирьохзначного числа (1 б.)

1.кіно- та фото документи    2.речові     3.писемні       4.усні

 

8. Встановіть відповідність між  видами  історичних джерел та прикладами (1 б.)

C:\Users\Dashko M\Desktop\fullsize.jpg1

C:\Users\Dashko M\Desktop\1473080797_90932.jpg2

КАЗКИ

C:\Users\Dashko M\Desktop\admin-ajax-1.jpg3

C:\Users\Dashko M\Desktop\video_operator1.png4

C:\Users\Dashko M\Desktop\taatiana1-600x399.jpg 5

C:\Users\Dashko M\Desktop\882959d55de348d4af94bc8c3f1ea1cd.jpg 6

 

А) Речові        Б) Усні        В) Писемні      Г) Фотодокументи     Д) Відео 

 

9. Встановіть відповідність між термінами  та визначеннями (1 б.)

1. Музей

2. Архів

3. Міф

4. Археологія

А) установа, що здійснює приймання, опис і зберігання документів (писемних історичних джерел);

Б)  у перекладі з грецької означає оповідь, розповідь, казка. …  — оповідь, що пояснює походження певних речей чи явищ, через емоційно-чуттєві образи;

В) наука про минуле людства;

Г) наука, що вивчає минуле за речовими істо­ричними джерелами;

Д) установа, де зберігаються пам’ятки минулих часів з різних галузей культури, мистецтва, науки, техніки.

 

10. Встановіть відповідність між періодами історії України та видами історичних джерел, які використовують для дослідження цих періодів. (1 б.)   

 1- Первісне суспільство    

 2- Античність    

 3- Середні віки      

 4- Новий і Новітній часи

 

А) Речові, етнографічні,писемні, усні

Б) Речові, етнографічні, писемні, усні, кіно- та фотодокументи

В) Речові, етнографічні

Г)Речові, етнографічні, писемні

 

11. Визначити  особу  за описом. Хто це? (1б)

C:\Users\Admin\Downloads\websiteplanet-qr.png

"...А назавтра вийшов князь……………із  візантійськими священиками на Дніпро. І зійшлося людей без ліку, і влізли вони у воду, і стояли вони - ті до шиї, а другі до грудей... А священики творили над ними молитви..."

 

12. (1 б.)

 

   А)                             Б)                                       В)                                        Г)

iног54л8mages   iпатmages        iноmages           паиimages

  1. За силуетами, визначте, який  з цих пам'ятників є

«скульптурною групою»?

  1. У якому місті встановлено цей памятник?
  2. Кого на ньому зображено?

 

13. Археологи виробили правила пошуку давніх пам’яток та їх розкопування.

Завдання: розставте ці правила у правильній послідовності. (1 б.)

C:\Users\Admin\Downloads\websiteplanet-qr (1).png

А) вивчення писемних джерел;

Б) закладення пробного розкопу; 

В) закладають великий розкоп;

Г) огляд місця майбутнього пошуку;

Д) відправка знайденого до лабораторії;

Е) фіксація та замальовка всіх знахідок

 

14. Поясніть, чому існує потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії. (2 б.)

 

 

 

Варіант 2

 

1. Визначте поняття. Наука, що вивчає минуле людства за речовими джерелами, знайденими шляхом розкопок на ґрунті  це - ....... (0,5 б.)

       А)нумізматика     Б) археологія      В) етнографія      Г) хронологія

 

2.Визначте,якого виду « історичні джерела» НЕ існує .. (0,5 б.)

А)Усні          Б) Музичні           В) Писемні        Г) Речові

 

3. Які поняття поєднує в собі пам’ятник княгині Ольги? (0,5 б.)

     А) освіта, держава, мистецтво

     Б) релігія, держава, влада

     В) держава, наука, релігія

 

4. Який вид пам’ятника зображено на світлині? (0,5 б.)

 А)бюст      

 Б) меморіальна дошка                                                                           

 В) обеліск         

 Г )статуя

 

 

 

5. Яким століттям датується перша письмова згадка про козаків-запорожців? (0,5 б.)

А)   XV ст..                   Б)   XVI ст.                          В) XIII ст.                        Г) XIVст.

 

6. Термін, який характеризує Голодомор в Україні 1932-1933 рр.: (0,5 б.)

А) Занепад          Б) Геноцид              В) Криза                Г) Депресія

 

7. На якій фотографії зображений український історик,громадський і політичний діяч, Президент Української Народної Республіки  М.С.Грушевський (1 б.)

    imпоуноages     imванц36гages      iррулmages      iверmages

    А)                                   Б)                                           В)                                  Г)

 

8. Встановіть послідовність(порядок) використання знань і досвіду осіб,  що працюють з історичними джерелами.  Відповідь у вигляді  чотирьохзначного числа (1 б.)

1. архіваріус        2. археолог        3. екскурсовод        4. реставратор

 

9.Встановіть відповідність. (1 б.)

1. Думи               А. Жанр героїчного епосу, що прославляє подвиги богатирів.

2. Билини            Б. Стійкий  вислів, що в образній та емоційній  формі    

3. Легенда           передає  завершене судження. 

4. Прислів’я        В. Усний прозовий народнопоетичний твір про давноминулі події                    міфологічного та релігійного змісту.

                             Г. Хронологічно послідовний запис історичних подій,

                             зроблених їхнім сучасником.

                             Д. Усно-поетичні героїчні твори про важливі події та                    

                             видатних діячів  української історії, що виконувались 

                             кобзарями.

 

10. Співвіднесіть зображення  історичних джерел та інформацію, що їм відповідає.(1 б.)

C:\Users\Dashko M\Desktop\pektoral_big.jpgА

 

1) Пектораль

2) Вікентій Хвойка

3)1971 р.

4) Товста Могила
5) Борис Мозолевський

6) Трипілля

7) Кераміка

8) 1896 р.

 

А

Б

 

 

C:\Users\Dashko M\Desktop\Babenko1b.jpg Б

 

11. Відновити текст, користуючись підказками (1 б.)

C:\Users\Admin\Downloads\websiteplanet-qr (6).png

Народи, що мешкали в Єгипті, для письма використовували ______, зарослі якого досить часто зустрічались на узбережжях річок. Писали і на глиняних табличках, проте вони могли легко______ . А наші предки для письма вміло використовували кору _____, а пізніше ___, з яких виготовляли пергамент. Важливі документи зберігалися в ____.

(1.Пергамент, 2.папірус, 3.архів, 4.розмокнути, 5.розбитись, 6.музей, 7.телячі шкіри, 8.клена, 9.берези)

 

12 .Прочитай оповідання, дайте відповідь на запитання ( 1б)

C:\Users\Admin\Downloads\websiteplanet-qr (5).png

Одним із давніх народів, що мешкали на території України, були скіфи. Вони прийшли на наші землі більше 2,5 тисяч років тому. Про багатства скіфських володарів свідчать археологічні пам’ятки, які виявили під час розкопок курганів – так називають поховання заможних скіфів. Особливою розкішшю, наприклад, вирізнялося поховання родини одного зі скіфських царів у кургані Товста Могила на Дніпропетровщині. Тут було виявлено золоту прикрасу-пектораль масою 1150 грамів.

  1. Хто такі скіфи?________________________________________
  2. Як називають поховання заможних  скіфів? ________________
  3. Де  було знайдено золоту пектораль? _____________________

 

13. Археологи виробили правила пошуку давніх пам’яток та їх розкопування.

Завдання: розставте ці правила у правильній послідовності. (1 б.)

А) вивчення писемних джерел;

Б) закладення пробного розкопу; 

В) закладають великий розкоп;

Г) огляд місця майбутнього пошуку;

Д) відправка знайденого до лабораторії;

Е) фіксація та замальовка всіх знахідок;

 

14. Поясніть, чому існує потреба залучення різних джерел для відображення повноти історії. (2 б.)

 

 

ІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 

docx
Додано
1 березня 2022
Переглядів
1070
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку