Тема: Кординатна площина
Мета: Узагальнити знання учнів з теми «Координатна площина».
Формування вміння розв’язувати задачі, які передбачають застосування поняття координатної площини та її елементів. показати на прикладах використання поняття координатної площини в інших галузях;
- в ігровій формі закріпити принцип побудови точок на координатній площині.
Сприяти розвитку уваги, вміння бачити закономірності, аналізувати й узагальнювати інформацію.
Тип уроку: систематизація і узагальнення знань, умінь учнів.
Обладнання: комп'ютер, картки, презентація.
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка домашнього завдання( відповідь виводиться на єкран)
Чиє запитання по виконанню домашнього завдання?
ІІІ. Оголошення тем та мети уроку
Епіграфом сьогоднішнього уроку я взяла слова Миколи Жуковського «У математиці є своя краса, як у живописі й поезії»
Сьогодні ми будемо доводити, що математика – це не суха наука, що з її допомоги можна створювати красиве і в цьому нам допоможе тема «Координатна площина» з якою ми з вами працювали на попередніх уроках.
Давайте послухаємо казку ж про неї. Казка про координатну площину
У математичному місті Літ тому не сто й не двісті,
Літ чотириста назад, Вигадав таке Декарт
Королева там одна — Координатна площина.
Королеву шанували І палац побудували,
Там порядок і достаток, Називався він Початок.
І були у королеви Дві дочки — координати.
Старша звалася Абсциса, А молодша - Ордината.
Кожна срібну стежку мала, По своїй прямій гуляла.
А в Початку зустрічались, Потім знову розбігались.
Стали доньки підростати, Кличе їх до себе мати:
— Дозволяю вам гуляти. Тільки я повинна знати,
Де ви, з ким ви у саду В кожну мить я вас знайду.
Ти, Абсцисо, пам'ятай: Вліво й вправо лиш гуляй,
З Ординатою дружи, Як молодшу бережи.
Ордината — вгору й вниз, Ти слідкуй за нею скрізь
. Кожен крок повинна знати — Ви ж на те й координати.
Обізвалась Ордината: — Як ви зможете дізнатись,
Де захочемо сховатись?
Відійду на 10 кроків — Не знайти в траві високій.
Розгнівилась королева, Стала схожою на лева:
— Хто не слуха ? Подивлюсь! Вправо, вгору — буде «плюс»,
Вниз і вліво «мінус» буде!
Розшукаю вас усюди! Кожен напрям має знак.
Я сказала — буде так!
І з тих пір координати Дуже легко розшукати.
Тільки слід запам'ятати: Першою стоїть Абсциса,
А вже друга — Ордината. Не забудьте, що всі кроки
Від початку слід лічити.
Декарта пам'ятайте!
ІV Актуалізація опорних знань
«Мозковий штурм»
Фронтальне опитування учнів (відповідають усно):
V. Виконання впрв
Вправа «Ланцюжок». Учні виходять по одному до дошки, позначають точки на координатній площині,послідовно(так як вони записані) і сполучають їх між собою.
(синій кольор) (10;0); (11;1); (10;2); (11;3); (7;4); (6;5); (4;4); (3;6); (2;6); (2;7); (0;8); (-1;8);(-3;7); (-4;5); (-6;6); (-11;6); (-13:5); (-13;2); (-14;0);
(жовтий кольор) (-16;-2); (-14;-3); (-11;-3); (-10;-4); (-7;-2); (-5;-3); (-5;-4);
(-3;-5); (-5;-5); (-5;-7); (-6; -8); (-5;-9); (-3;-8); (-2;-6); (0;-5); (1;-6);
(2;-6); (1;-7); (2;-8); (3;-8); (3;-10); (4;-10); (5;-8); (6;-8); (7;-7); (5;-7); (3;-6); (5;-5); (9;-2); (9;-1); (10;0).
Що ви зобразили? Це карта України. Це - наша рідна земля. А земля кожної держави — її недоторкана власність. Україна- наша Батьківщина, вона має свою землю, свою мову, культуру, історію, власні звичаї і традиції . І від нас залежить, якою вона буде в майбутньому.
Фізкультхвилинка
«Цифри»
Хід вправи: стоячи, за інструкціями вчителя виконуємо вправу: «Зараз ми будемо писати цифри у незвичний спосіб.
Цифру 1 «пишемо» носом (кажемо і виконуємо),
цифру 2 – підборіддям,
цифру 3 – правим плечем,
цифру 4 – лівим плечем,
цифру 5 – «пишемо» правим ліктем,
цифру 6 – лівим ліктем,
цифру 7 – правим коліном,
цифру 8 – лівим коліном,
цифру 9 – правою ногою,
а десяточку – «хвостиком».
Практична робота
Учні отримують диференційовані картки-завдання.
6 балів (0;0), (2;2), (2;6), (8;0), (6; -2), (2; -4), (2; -2), (0;0), (-2;2), (-2; -2), (0;0) Око (5,5; 1,5) (малюнок 5)
9 балів (-6;-2), (-6;-6), (-4;-4), (-2;-4), (-2;-2), (0;-2), (2;-4), (2;-2), (4;-2), (2;0), (2;2), (4;2), (4;4), (6;6), (2;6), (-6;-2). Очі (-2;1) і (-1;2), вусики (-2;2) і (-4;2);
(-2;2) і (-2;4). (малюнок 6)
12 балів (0;-2), (4;-2), (4;-4), (0;-2), (4;0), (4;4), (8;6), (10;10), (6;8), (6;10), (4;4), (2;6), (0;6). Око (2;4). Побудуйте точки, симетричні даним відносно осі оу. Послідовно з’єднайте отримані точки. (малюнок 7)
Малюнок 7 Малюнок 5 Малюнок 6
Домашнє завдання
Щоб створити чи в поезії, чи в живописі щось прекрасне, треба багато працювати. От і ви сьогодні добре попрацювали й домоглися успіху. А щоб закріпити свій успіх, ви одержуєте домашнє завдання .Самостійно зробити малюнок в прямокутній системі координат , та записати його координати.
Підсумок уроку
Наш урок підішов до кінця, на уроці ми встигли пограти, виконати практине завдання та побачити математики з іншого боку не просто як суху науку,а й як творчу)
Казка про координатну площину
У математичному місті Літ тому не сто й не двісті,
Літ чотириста назад, Вигадав таке Декарт
Королева там одна — Координатна площина.
Королеву шанували І палац побудували,
Там порядок і достаток, Називався він Початок.
І були у королеви Дві дочки — координати.
Старша звалася Абсциса, А молодша - Ордината.
Кожна срібну стежку мала, По своїй прямій гуляла.
А в Початку зустрічались, Потім знову розбігались.
Стали доньки підростати, Кличе їх до себе мати:
— Дозволяю вам гуляти. Тільки я повинна знати,
Де ви, з ким ви у саду В кожну мить я вас знайду.
Ти, Абсцисо, пам'ятай: Вліво й вправо лиш гуляй,
З Ординатою дружи, Як молодшу бережи.
Ордината — вгору й вниз, Ти слідкуй за нею скрізь
. Кожен крок повинна знати — Ви ж на те й координати.
Обізвалась Ордината: — Як ви зможете дізнатись,
Де захочемо сховатись?
Відійду на 10 кроків — Не знайти в траві високій.
Розгнівилась королева, Стала схожою на лева:
— Хто не слуха ? Подивлюсь! Вправо, вгору — буде «плюс»,
Вниз і вліво «мінус» буде!
Розшукаю вас усюди! Кожен напрям має знак.
Я сказала — буде так!
І з тих пір координати Дуже легко розшукати.
Тільки слід запам'ятати: Першою стоїть Абсциса,
А вже друга — Ордината. Не забудьте, що всі кроки
Від початку слід лічити.
Декарта пам'ятайте!