Урок "Узагальнення та систематизація знань про будову слова"

Про матеріал
Урок "Узагальнення та систематизація знань про будову слова" для 5 класу, присвячений Дню слов'янської писемності і мови. Метою даного уроку є узагальнити і систематизувати знання учнів про значущі частини слова; сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити частини слова і виділяти основу; визначати їх роль у словах; розвивати творчі вміння використання основи слова і значущих частин для створення нових слів, їх форм; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати любов до слова.
Перегляд файлу

5 клас

План уроку з української мови

Живи, красуйся наша мово !

Тема: Узагальнення та систематизація знань про будову слова.      

             (урок словесності до Дня слов’янської писемності і мови)

  Мета: узагальнити  і систематизувати знання учнів про значущі частини слова; сприяти зміцненню навичок їх виділення; формувати загально пізнавальні вміння знаходити частини слова і виділяти основу; визначати їх роль у словах; розвивати творчі вміння використання основи слова і значущих частин для створення нових слів, їх форм; за допомогою мовленнєво-комунікативного матеріалу виховувати любов до слова.    

Тип уроку: урок словесності, урок засвоєння нових знань.

Обладнання: вислови про мову, індивідуальні картки, аудіо записи, світлина  Нестора Літописця, добірка матеріалів про слов’янську писемність.

Хід уроку

Мова – це форма нашого життя,

життя культурного й національного,

це форма національного організування.

Іван Огієнко

І.Організаційний момент.

Заплющте, будь ласка,на деякий час очі…

Спробуйте уявити швидкий плин життя: ось ви робите перші кроки, ось йдете до першого класу, ось робите перші успіхи у навчанні, а ось ви уже п’ятикласники як ви вважаєте , без чого ваше життя було б неповним, а інколи навіть неможливим?

  • Сюрпризний момент (входить Нестор Літописець)

ІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Гра «Продовж речення…»
  2. Евристична бесіда за змістом вивченого.
  3. Індивідуальна робота біля дошки.

(Розбір слів за будовою – солов’їна, слов’янським, письмом)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.

Щасливий той народ, який має свою історію, пишається славними патріотами, котрі примножують його нев’янучу славу. Але найважливішою для народу є його мова.

9 листопада ми святкуємо День слов’янської писемності і мови.

У листопаді 1997 року був виданий указ президента України «Про День української писемності і мови». Він відзначається щорічно в день вшанування пам’яті Нестора Літописця.

ІV.Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1.Пояснювальний диктакт

Підкреслені слова розібрати за будовою.

Перше слов’янське письмо з’явилось у ІX столітті. Його створили Кирило та Мефодій. Брати були перекладачами, просвітителями, громадськими діячами. Вони знали грецьку, слов’янську, латинську, арабську, єврейську мови.

2. Робота в парах.

Виконати розбір слів за будовою.

Перегляд , запрошення,підвіконня, перейти, прекрасний, суцвіття, навесні.

3.Індивідуальна робота біля дошки.

Учень 1. Дібрати до поданих слів форми слова та спільнокореневі слова

школа,  письмо.

Учень 2. Вставити пропущені літери. Підкреслені три слова розібрати за будовою.

Ш..бка, ч..сло,  ..мити, к..нчик, х..жак,  ..кидати, щ..тка,  г..рло,  ..фабрикувати,  ж..р,  ..тиха,  пр…ліпити.

4.Хвилинка поезії.

Мова кожного народу.

Неповторна і - своя.

В ній гримлять громи в негоду,

В житі трелі солов’я.

 

На своїй природній мові

І потоки гомонять,

Зелен-клени у діброві

По-кленовому шумлять.

 

Солов’їну , барвінкову,

Колосисту -  на віки –

Українську рідну мову

В дар дали мені батьки.

 

Берегти її, плекати.

Будем всюди й повсякчас,

Бо ж єдина – танк, як мати –

Мова в кожного із нас.

 

5.Слуховий диктант.

Я так люблю, я так люблю тебе,

Моя співуча українська мово!

В тобі шумить Поділля голубе,

І дужі хвилі гомонять Дністрові.

6.Гра «Лови помилку»  (орфографічну і пунктуаційну).

Ми повинні робити все, щоб мова наша була материнською, тобто – рідною, щоб кожен з нас пам’ятав, що вона безсмертна, щоб ми завжди казали, що вона ще й солов’їна барвінкова  калинова  співуча  чарівна…

7.Есе на тему «Намалюю осінь».

V.Пісумок уроку.

Слово вчителя.

Україна та її культура святкують своє відродження. Сьогодні ми долучилися до відзначення Дня писемності і мови, а разом з тим повторили розбір слова за будовою. Бажаю вам зберегти й утвердити українську мову, виплекану нашими пращурами. Нехай материнське слово буде для всіх оберегом та духовним джерелом життя.

1.Учні читають молитву.

Молитва

Гріховний світ вирує неспроста,

Підступний демон, що керує нами,

Та піднімається нетлінно над віками

Велична постать вічного Христа.

О Господи! Знайди нас всіх, знайди,

Бо ми блукаєм хащами ще й нині,

Прости гріхи й провини  безневинні,

І до спасіння всіх нас поведи.

О Господи!  Зціли нас всіх, зціли,

Всели в серця неопалиму мрію,

Щоб ми, пізнавши віру і надію,

Жорстокий світ добром перемогли.

Моя прекрасна українська мово,

Найкраща пісня в стоголоссі трав.

Кохане слово, наше рідне слово,

Яке колись Шевченко покохав.

Ти все знесла насмішки і зневаги,

Бездушну гру ворожих лжеідей,

Та сповнена любові і відваги

З-за грат летіла птахом до людей.

Ти наш вогонь на темнім полі битви,

Невинна кров пролита в боротьбі.

Тебе вкладаєм тихо до молитви

І за спасіння дякуєм тобі.

2.Слова Нестора Літописця (слуховий).

Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова, бо вона вже не що інше, як жива схованка людського духу. Його скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподівання, розум, досвід,почування.

3.Оцінювання.

VI. Домашнє завдання.

 

P.S.Розподільчий диктант

Розподілити слова у дві колонки: 1 – слова з нульовим закінченням,  2- з префіксами.

Вересень,прогностик,осінній, свято, вихід, листок, прекрасний, урожай, зв’язати, снопи, багряний, холод, зробив.

 

docx
Додано
18 травня 2020
Переглядів
578
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку