5 клас
Тема «Поняття про текст»
Пролетіли дні короткі…
Перед смертю Ярослав
Всіх своїх синів покликав
І з любов’ю проказав:
«Не сваріться, жийте в згоді:
Тільки мир збере усе,
А незгода, наче вітер,
Все по полю рознесе.
Як не будете всі разом
Йти до спільної мети
Ви, державу зруйнувавши,
Подастеся у світи.»
1.Доберіть до тексту заголовок і запишіть його.
2.Визначте тему тексту.
3. Визначте головну думку.
4.Який тип мовлення покладено в основу тексту (розповідь, опис, роздум)?
5.Запишіть зі скількох мікротем складається текст, коротко сформулюйте кожну з них і запишіть у вигляді плану.
6.Випишіть із тексту тематичне речення другої мікротеми.
7.Запишіть до якого стилю мовлення належить текст і вкажіть його особливості.
8.Запишіть питання, які можна поставити до тексту-розповіді, тексту-опису, тексту-роздуму.
9.Вкажіть лексичні види зв’язку речень у тексті:
повтори слова (слів);
використання займенникових або прислівникових відповідників;
повтори слова в поєднанні з вказівними займенниками;
синоніми;
загальна назва замість власної;
родові назви замість видових;
спільнокореневі слова.
Завдання 2. Прочитайте текст. Визначте слова, які служать для зв’язку речень у тексті. З’ясуйте, на які частини ділиться текст. Складіть план.
Поясніть правопис власних назв. Назвіть члени речення в 3 абзаці.
Нині (У,у)країна, населення якої становить більше як 51 мільйон чоловік, є однією з найбільших держав (Є,є)вропи.
Україна займає територію площею 601 тисяча квадратних кілометрів. Це означає, що своїми розмірами вона перевищує територію (А,а)Англії, (А,а)встрії, (Б,б)ельгії, (Г,г)Голландії, (Д,д)анії, (П,п)ортугалії і (Ш,ш)Швейцарії, разом узятих.
Природні умови (У,у)країни досить різноманітні. На півночі її знаходиться лісова зона – (П,п)олісся, у середній частині – (Л,л)лісостеп, а на півдні тягнеться родючий український степ. У західній частині країни знаходяться (К,к)арпатські гори, а на півдні (К,к)римського півострова – (К, к)римські гори.
Завдання 3. Прочитайте текст. Спишіть, розподіляючи його на речення й ставлячи розділові знаки. У кожному реченні виділіть граматичну основу (підмет і присудок). Поясніть правопис ненаголошених е, и.
Цілком спокійно почуває себе восени кажан я його знайшов у дуплі старої осики він висить вниз головою й безтурботно спить так і висітиме це звірятко до весни міцно спатиме й шкідник-ховрах уже позаривалися в мул на дні річок і боліт жаби там вони лежатимуть усю зиму.
Завдання 4. Спишіть, вставляючи пропущені члени речення. Доберіть заголовок. Визначте те му, основну думку тексту, мікротеми тексту. Поясніть правопис не з дієсловами.
Більшість наших птахів стає мандрівниками … . Вони летять … . Птахи не мають компаса, але ніколи не зіб’ються … . Ці перельоти тривають уже … .
Пташки бояться …, тому й покидають … . Багато з них … пережили б … . Та птахам нема чого їсти.
Творче завдання. Продовжити текст розповіддю про перелітних птахів.
(Наприклад. Коли перша паморозь посріблить траву, листя дерев, кущів, прилітає до своєї шпаківні рябенький шпак. Він довго кружляє над своєю домівкою, а тоді сідає на гілочку й співає свою прощальну пісеньку…)