Урок "Узагальнення та систематизація знань з теми "Безсполучникове складне речення" "

Про матеріал
Матеріал для поглиблення й узагальнення знань про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові та синтаксичні зв'язки; закріплення знань про правила постановки розділових знаків у БСР.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ З ТЕМИ

«БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ»

 

                        

                                                

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема. Узагальнення та систематизація знань з теми "Безсполучникове складне речення"

Мета: поглибити й узагальнити знання про складні безсполучникові речення, їх структуру, смислові та синтаксичні зв'язки; закріпити знання про правила постановки розділових знаків у БСР, відпрацьовувати відповідні вміння й навички, розвивати творчі здібності учнів; виховувати повагу до народної моралі, загальнолюдських цінностей, любов до рідного слова.


Тип уроку: урок узагальнення та систематизації вивченого матеріалу.


Обладнання: схема,  картки, дидактичний матеріал, проєктор.


Епіграф: «Ніхто не жив в минулому, нікому не доведеться жити в майбутньому; сьогодення і є форма життя» (Артур Шопенгауер)

ХІД  УРОКУ

 

I. Організація класу.
Вступне слово вчителя.
      Вітаю всіх! Мені приємно сьогодні зустрітися з вами. Хочу побажати приємних вражень, цікавих відкриттів, позитивних емоцій від уроку.

II. Актуалізація опорних знань.

Бесіда.

  1. Яке речення є складним?
  2. Яке складне речення є безсполучниковим?
  3. За допомогою чого з'єднуються частини БСР?
  4. Як відображається інтонація на письмі?
  5. Чим відрізняються БСР від сполучникових складних речень?
  6. У яких стилях найчастіше використовують БСР?

Опитування засвідчило, що у вас є певні знання про БСР.

ІII. Повідомлення теми і мети уроку.
      У кожної людини свій життєвий шлях. Нові виклики сьогодення потребують багато зусиль. А шкільні знання, передана мудрість батьків і вчителів допоможуть долати труднощі в майбутньому. Та дуже важливо, щоб протягом життя всі не втрачали надії,  залишались добрими, щирими, благородними.
        Епіграфом нашого уроку є слова Артура Шопенгауера: «Ніхто не жив у минулому, нікому не доведеться жити в майбутньому; сьогодення і є форма життя».

Як ви розумієте цей вислів?

      1. Зі скількох частин складається  речення ?
      2. Яким зв'язком поєднані частини речення?
      3. Чому між другою і третьою частиною стоїть крапка з комою?

Сьогодні виконаємо різні види завдань, оцінки за які необхідно внести до залікової картки. Підпишіть її.


Залікова картка

Прізвище, ім'я учня (учениці) Клас

 

Назва   виду роботи

Максимальна кількість балів

Оцінка

І.

Індивідуальна робота

 

 

1.

Мовний диктант

12

2.

Тест на відповідність

12

II.

Робота в малих групах

 

 

1.

Гра(«Знайди прислів’я»)

12

2

Складання схем.

12

3.

Синтаксичний розбір речення.

12

 

ІІІ.

Проєкт

12

 

ІV.

Підсумкова (середній бал)

 

 

 

Рефлексія. Визначення підготовленості учнів до уроку.
     Покажіть рефлексію на початку уроку: (Y) - готовий працювати, думаю, труднощів не буде. (v) - не зовсім упевнений у своїх силах. (N) — потрібна допомога.
IV. Вироблення практичних умінь і навичок.

На початку вивчення теми я запропонувала вам завдання для самостійної творчої роботи. Деякі з вас попрацювали і сьогодні продемонструють нам проєкти.

Захист проєктів:

1) Презентація: «Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення».
     Практичне завдання: "Мовний диктант". Продовжити речення.
1. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

2. Якщо  частини  складного  безсполучникового речення  менш  пов'язані  за
      змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....

3. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....

4. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову
послідовність, то між ними ставиться ....

5.  Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться .... 

6. Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

7. Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться ....

 8. Якщо в першій частині вказується на умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

9. Якщо зміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться ....

10.Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....

11. Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....

12. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

Самоперевірка. Оцінки запишіть у залікові картки (правильна відповідь – 1 бал).
 

 2) Робота зі схемою-опорою: «Розділові знаки в БСР»

Тест на відповідність. Який розділовий знак необхідно поставити між частинами
безсполучникових складних речень?
а) тире;               б) двокрапку;               в) крапку з комою;                г) кому.

  1. Добре тому багатому його люди знають. (:)
  2. Уночі палало село з неба злякано дивився вниз поблідлий місяць. (,)
  3. Дерева хитались і від страху наїживши голі віти  ніби силкувалися втекти вітер гасав над полум’ям зривав з його головні шпурляв ними в сусідні хати…(;)
  4. Верхів’я в’януть корінці зачахли. (-)

Взаємоперевірка. Оцінки запишіть у залікові картки (правильна відповідь – 3 бали).

3) Хвилинка ерудита. Демонстрація словничка приказок і прислів’їв про риси характеру, вдачу і якості людини.

V. Робота в малих групах.

 1.Гра «Знайди прислів’я»

Поєднати частини речень.

  1. Розіб'єш дружбу…                                       …любив дівчину, чорта взяв.
  2. Щастя в повітрі не в'ється …                      …безглуздо керувати іншими.
  3. Не вмієш керувати собою…                       … пізніше не склеїш.
  4. Отак мені Бог дав…                                     …воно в боротьбі дістається.

 

 

2. І – група. Пояснити вживання розділових знаків. 

         ІІ – група. Скласти схеми речень.

        ІІІ – група. Зробити синтаксичний розбір двох речень.

Оцінювання роботи учасників групи.

VІ. Підсумкова бесіда.
1. Які речення є складними безсполучниковими?
2. Які смислові зв'язки виникають між частинами безсполучникового
складного речення?
3. До яких речень близькі БСР з відносно рівноправними, незалежними
частинами?
4.  До яких речень близькі БСР з відносно залежними частинами?
Оцінювання (підсумкове)
Рефлексія.
А тепер підніміть руки й оцініть свою роботу.
Покажіть рефлексію на кінець уроку.
VIІ. Домашнє завдання. Повторити відомості про БСР; виконати вправу з підручника, різнорівневі завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК

Залікова картка Прізвище, ім'я учня (учениці) Клас

________________________________________________

 

Назва   виду роботи

Максимальна кількість балів

Оцінка

І.

Індивідуальна робота

 

 

1.

Мовний диктант

12

2.

Тест на відповідність

12

II.

Робота в малих групах

 

 

1.

Гра(«Знайди прислів’я»)

12

2

Складання схем.

12

3.

Синтаксичний розбір речення.

12

 

ІІІ.

Проєкт

12

 

ІV.

Підсумкова (середній бал)

 

 

 

 

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Практичне завдання: "Мовний диктант"

Продовжити речення.


1. Якщо друга частина вказує на наслідок того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

2. Якщо  частини  складного  безсполучникового речення  менш  пов'язані  за
      змістом, дуже поширені, то між ними ставиться ....

3. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на одночасність або часову послідовність, то між ними ставиться ....

4. Якщо частини складного безсполучникового речення вказують на часову
послідовність, то між ними ставиться ....

5.  Якщо у другій частині вказано на причину того, про що говориться у першій, то між ними ставиться .... 

6. Якщо в першій частині вказується на час того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

7. Якщо друга частина розкриває зміст першої, то між ними ставиться ....

 8. Якщо в першій частині вказується на умову того, про що говориться в другій, то між ними ставиться ....

9. Якщо зміст обох частин зіставляється, то між ними ставиться ....

10.Якщо друга частина доповнює зміст першої, то між ними ставиться ....

11. Якщо зміст обох частин протиставляється, то між ними ставиться ....

12. Якщо друга частина виражає висновок з того, про що говориться у першій, то між ними ставиться ....

Самоперевірка. Оцінки запишіть у залікові картки (правильна відповідь – 1 бал).
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в малих групах

 1.Гра «Знайди прислів’я»

Встановити відповідність між частинами речень.

Розіб'єш дружбу…                                       …любив дівчину, чорта взяв.

Щастя в повітрі не в'ється …                      …безглуздо керувати іншими.

Не вмієш керувати собою…                       … пізніше не склеїш.

Отак мені Бог дав…                                     …воно в боротьбі дістається.

 

2. Пояснити вживання розділових знаків.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в малих групах

 

1.Гра «Знайди прислів’я»

Встановити відповідність між частинами речень.

Розіб'єш дружбу…                                       …любив дівчину, чорта взяв.

Щастя в повітрі не в'ється …                      …безглуздо керувати іншими.

Не вмієш керувати собою…                       … пізніше не склеїш.

Отак мені Бог дав…                                     …воно в боротьбі дістається.

 

 

2. Скласти схеми речень.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Робота в малих групах

 

1.Гра «Знайди прислів’я»

Встановити відповідність між частинами речень.

Розіб'єш дружбу…                                       …любив дівчину, чорта взяв.

Щастя в повітрі не в'ється …                      …безглуздо керувати іншими.

Не вмієш керувати собою…                       … пізніше не склеїш.

Отак мені Бог дав…                                     …воно в боротьбі дістається.

 

 

 

2. Зробити синтаксичний розбір двох речень (на вибір)

Приклад у підручнику на с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Тест на відповідність

Який розділовий знак необхідно поставити між частинами
безсполучникових складних речень?
а) тире;               б) двокрапку;               в) крапку з комою;                г) кому.

1. Добре тому багатому його люди знають.

2.Уночі палало село з неба злякано дивився вниз поблідлий місяць.

3. Дерева хитались і від страху наїживши голі віти  ніби силкувалися втекти вітер гасав над полум’ям зривав з його головні шпурляв ними в сусідні хати…

4. Верхів’я в’януть корінці зачахли.

Одна правильна відповідь 3 бали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кошелева Наталя Геннадіївна
    Дуже корисна і методично виважена розробка уроку. Дуже сподобались змістове наповнення і чітке структурування матеріалу, різноманіття дидактичних методів і прийомів. Дякую за чудову розробку!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
14 січня 2023
Переглядів
581
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку